HOME FORUM Materiaal en techniek Six Moon Designs Deschutes…gedachten en tips gevraagd!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hoi allen,

Ik ben al een tijdje internet aan het afstruinen op zoek naar een lichter alternatief voor mijn hilleberg akto. Door alle positieve ervaringen over de trailstar overweeg ik ook een vergelijkbare overstap te maken. Maar de trailstar wordt hem niet voor mij (te groot en te ‘open’). Het model van het zelfbouw project van ivo spreekt mij erg aan en ik ben op zoek naar een vergelijkbare shelter. Mijn oog is gevallen op deze shelter: de Six Moon Designs Deschutes Tarp. Willen jullie je gedachten (twijfels? (of juist niet)) over deze tarp met mij delen? Of zijn er vergelijkbare tarps die jullie mij aanraden? Mijn eisen zijn dat het volledig af te sluiten is (omdat ik als vrouw alleen reis en ook wel eens op campings sta) en dat het windvast is, want ik kampeer graag hoog in de bergen.

Groetjes, Saskia

melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Ik heb geen ervaring met die tarp, maar vind het algemene ontwerp wel heel interessant voor sologebruik.

Maar bij de SMD heb ik een beetje twijfels over de stormvastheid, omdat ik de indruk heb dat je het zeil van de deur niet helemaal tot aan de grond kan vastzetten (zonder dat het zeil wat losjes hangt en zou gaan flapperen in de wind). Indien het niet tot aan de grond vastzit, dan zou er wel eens wind onder kunnen kruipen waardoor je een soort van parachute effect krijgt en er piketten uit de grond worden getrokken. Daarnaast ben ik niet zo’n fan van de rits waarop redelijk wat spanning staat.

Voor die reden ben ik meer fan van een los stuk zeil dat je als deuropening gebruikt, zoals te zien in het ontwerp van Ivo. Vergelijkbare shelters van andere fabrikanten zijn daar al eens tersprake gekomen.

Mijn commentaar is natuurlijk louter gebaseerd op mijn eigen mening, ik heb geen van beide ontwerpen zelf ervaren of in actie gezien, dus ik kan fout zijn in mijn veronderstelling.

Als alternatief is er de Silhexpeak wat eigenlijk een kleine tipi is die volledig af te sluiten is. Deze tent is echter niet zo licht (680g) als de SMD , en als je de binnentent erbij wilt gebruiken dan komt het ongeveer op hetzelfde neer als je huidige Akto.

Overigens zou je ook kunnen kijken naar de ‘mids’ van MLD en z-packs etc. Die ook volledig afsluitbaar zijn tegen pottenkijkers.

Saskia
    Deelnemer

Mijn commentaar is natuurlijk louter gebaseerd op mijn eigen mening, ik heb geen van beide ontwerpen zelf ervaren of in actie gezien, dus ik kan fout zijn in mijn veronderstelling.

Bedankt voor je mening en het meedenken! Hoeft geen praktijkervaring te zijn hoor, ik plaats dit draadje ook meer om andere visies te lezen en zo mijn keuze te maken. Misschien eindig ik toch bij de trailstar, of blijf ik lekker met mijn Akto slepen…

Ik heb een vergelijkbare tent als de silhexpeak al in bezit gehad (de golite shangri-la 3). Ik was daar best tevreden over, alleen de enorme footprint en de hoogte (lees: vangt veel wind!) beperkte mij wel met het kiezen van de bivakplak. Verder was de leefruimte toch vrij klein, maar dat is sowieso wel een nadeel van de piramide modellen, de ruimte zit waar ook de stok zit. Daarin lijkt de trailstar wel ruimer omdat je daar aan de voorkant ook nog een stok heb. Tentjes die op te zetten zijn met twee stokken zijn qua ruimte ideaal, maar weer minder windvast (bv de oude golite 2).

Ik vraag me ook wel af hoe het gebruik van de rits zal zijn, de rekbaarheid van silnylon is inderdaad lastig met een rits, dat merkte ik ook bij de golite.

Ik vind het voordeel van mijn Akto dat hij zo klein is, ik kan dus veel beter op een beschutte plek kamperen (achter een groot rotsblok of op een richeltje, twee vierkante meter is genoeg). Wat dat betreft is een flattarp (zoals Dzjow die gebruikt) weer ideaal.

Tja, het blijft water bij de wijn doen…

melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Wil je eigenlijk eigenlijk gebruik maken van een binnentent in het geval van een Mid, TS of tipi- achtige tarp? Als dat niet het geval is dan zou je ook gewoon de binnentent van je Akto thuis kunnen laten liggen (voor zover je dat nog niet deed) om gewicht te sparen. Dan kom je uit op ~800 gram als ik het mij goed herinner vanuit een ander topic.

Overigens verbaast het me wel dat je de leefruimte van de SL3 klein vindt. Het valt me nu ik er naar kijk wel op dat de oppervlakte van de Sl3 en de silhexpeak niet veel verschillen. De laatste heeft is echter wel een stuk minder hoog, en valt op te zetten met wandelstokken als je die gebruikt. Daardoor wordt hij dus iets minder gevoelig voor wind.

De trailstar lijkt inderdaad wel ruimer, hoofdzakelijk door de nok die gecreëerd wordt met de tweede stok. Dat zorgt voor heel wat meer hoofd- en leefruimte. Dat is ook de reden dat ik er zelf één besteld heb een maand geleden :p. Hoofdzakelijk voor 2 persoonsgebruik, maar het is ook licht genoeg voor 1 persoon. Eventueel kan je daarvoor een deur maken voor wanneer je nood hebt aan privacy.  Alle 5 panelen aan de grond vastzetten kan ook, maar dat is iets minder praktisch :p.

Saskia
    Deelnemer

Overigens verbaast het me wel dat je de leefruimte van de SL3 klein vindt. Het valt me nu ik er naar kijk wel op dat de oppervlakte van de Sl3 en de silhexpeak niet veel verschillen.

Ik ben niet helemaal duidelijk hier, excuus. De leefruimte is niet echt klein, maar wel in verhouding tot de tent wel. Vergelijkbaar met een trailstar met één stok opgezet denk ik,  alleen hoger in het midden. De SL3 is idd veel hoger dan de hexpeak en vangt dus meer wind.

Alleen de buitentent van de Akto is zeker een optie en ga ik in overweging nemen. Weegt met stok, scheerlijnen en haringen 1,2 kilo (binnentent even gewogen, is 480 gram). Met een grondzeiltje i.p.v. de binnentent levert dat nog niet heel veel gewichtsbesparing op helaas.

Gefeliciteerd met de aankoop van de trailstar! Hoop dat ie bevalt (maar dat zal wel, heb nog weinig negatiefs gelezen).

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Exact een jaar terug stond ik ook op het punt een Deschutes aan te schaffen, maar heb er uiteindelijk vanaf gezien vanwege de lage hoogte & het feit dat je hem niet volledig kan afsluiten. Dat laatste was voor mij het grootste argument om hem niet te kopen, aangezien ik weleens op campings beland.

Uiteindelijk heb ik een MLD Solomid (vorig model, is niet meer te vinden op de site van MLD, 440g) gekocht, maar na een 20-tal nachten kwam ik tot het besef dat hij toch net iets té klein was.
    Bij regen was het onmogelijk de shelter te verlaten & de binnenkant droog te houden.

Momenteel heb ik de Locus Gear Khufu (288g), en daar ben ik, na een 7-tal nachten, voorlopig erg tevreden van.

Een ‘pyramid’-shelter geniet mijn voorkeur wegens licht, groot, stormvast & zeer erg makkelijk te pitchen.
    Ook de vrijheid om er al dan niet een binnentent in te hangen is een grote plus.

Enfin, voor sologebruik zou ik nooit meer iets anders willen. Gewichten zijn met scheerlijnen maar zonder piketten.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Inderdaad, de akto zonder binnentent is een mooie overstap naar het tarpen. Zo heb ik het gedaan. Eerst met footprint, daarna met een vuilzak als grondzeil. Veel lichter! Ook liet ik die 4 stokjes in de hoeken thuis, niet nodig als er geen sneeuw valt.

Later kreeg ik van ivo zijn zelfbouw duomid in bruikleen. Mijn ervaring was dat het heel erg op de akto zonder binnentent lijkt. Een heel fijne mid. Je kan hem vast ook een keer van ivo uitlenen?

Succes!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Arne, zou ik die Locus Gear Khufu eens in ’t echt mogen zien?

Saskia
    Deelnemer

Momenteel heb ik de Locus Gear Khufu (288g), en daar ben ik, na een 7-tal nachten, voorlopig erg tevreden van.

Ik heb de website van Locus Gear gisteravond uitgebreid bekeken, ik had er nog nooit van gehoord maar de site en hun producten zien er veelbelovend uit! De Khufu zou idd een logische keuze zijn, of een duomid, zelfde model lijkt. Na onderzoek op internet las ik over de verschillen tussen de duomid en de khufu dat MLD een sterkere rits gebruikt (YKK 5 vs YYK 3) en de khufu is 10cm lager. Bij de Khufu kun je nog meer afspanmogelijkheden bij laten maken. Zo op het oog lijkt de DPTE van dat merk mij ook heel praktisch, dan kan ik mijn stokken in een A-frame zetten en zit er geen stok meer in het midden! Een evt. binnententje is eenvoudig zelf te maken omdat de footprint rechthoekig is. Het duomid-model lijkt me steeds aantrekkelijker worden (ook na Sven zijn argument).

Arne, hoe ging het bestellen en de levering? Heb je douanekosten moeten betalen? En heb je de CF versie of silnylon?

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hey Saskia,

Leuk  onderwerp want zelf al even aan het rondneuzen voor een lichtgewicht 1 persoons tarp.

Het zelfbouwmodel van Ivo en tramplite (orginele model waar Ivo zich op baseerde) lijken heel erg op de Lair van BairPaw Wd

http://www.bearpawwd.com/tents/lair.php

Leuke is dat je zelf heel wat opties kan kiezen hoe je de lair wil (170 – 340 gr)

Zelf geen ervaringen met Bearpaw en ook nog niet echt gezocht naar reviews maar lijkt alvast een valide optie die ik ook alvast aan het bekijken ben.

En ga je voor een grondzeiltje, bivakzak of binnentent binnen in de tarp? Persoonlijk de neiging om naar een binnentent te gaan omdat dit vaak zowat evenveel weegt als een bivakzak en een toch een pak comfortabeler is (+ muggenvrij). Gewoon grondzeil zou ik nooit kiezen wegens potentiële wateroverlast, tenzij het een badthub model is.

Mvg

Bjorn

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Arne, hoe ging het bestellen en de levering? Heb je douanekosten moeten betalen? En heb je de CF versie of silnylon?

Ging allemaal erg vlot. De shelter was een week vroeger dan voorzien; bij de verzending krijg je een track & trace nummer. Verzending was overigens gratis.
    Ik heb 25 euro douanekosten moeten betalen.

Ik heb de CF-versie. Solomid was silnylon. Het heeft allemaal z’n voor- & nadelen, maar voor mij was CF uiteindelijk een betere keuze.
    Je kan niet foutgaan met de silnylon-versie, overigens.

Op backpackinglight zijn er vrij veel positieve reacties te vinden over Locus Gear in het algemeen.

Ik koos overigens voor de Khufu omdat die op te stellen valt met één wandelstok van 130 cm. Voor een Duomid heb je een hogere wandelstok nodig, en die komen minder vaak voor. Ik ben zelf 172 cm, dus qua hoofdruimte zit het voor mij snor.

Zelf geen ervaringen met Bearpaw en ook nog niet echt gezocht naar reviews maar lijkt alvast een valide optie die ik ook alvast aan het bekijken ben.

Toch even doen dan. Heb al een aantal maal gelezen dat Bearpaw-producten kwalitatief soms te wensen overlaat in vergelijking met de (duurdere) alternatieven. Echter, geen eigen ervaring mee.

Arne, zou ik die Locus Gear Khufu eens in ’t echt mogen zien?

Uiteraard. Had ik iets gelezen over een bivaktocht eind oktober?

Saskia
    Deelnemer

Dit filmpje heeft mij doen kiezen. Ik ga toch voor de trailstar, heb hem zojuist besteld. Op het filmpje doet de Duomid het best goed in de harde wind, maar de trailstar die ernaast staat geeft geen krimp en daar zou ik bij zulk weer mij het veiligst voelen.

Ik ga nog iets bedenken wat als deur kan dienen i.v.m. privacy. Verder ga ik ook nog even nadenken over wel of geen bivakzak. Een binnentent ga ik pas overwegen als ik naar muggengebied of het hoge noorden ga, maar dat staat voorlopig niet op de planning (en misschien gaat op zo’n trip gewoon mijn akto mee).

Eindelijk de knoop doorgehakt, nu nog even geduld hebben…

bjodes
    Sleutelbeheerder

Wat de mogelijke deur betreft in een Trailstar heb ik recent toevallig nog 2 oplossingen gezien:

driehoek

trapezium

En alvast veel genot van je aankoop.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

De auteur van dat filmpje meldt later in de comments dat het verschil niet zozeer aan de vorm ligt, maar vooral aan het materiaal. Cuben fiber gaat typisch flapperen in de wind wegens het gebrek aan rek, terwijl silnylon meer elastisch is.

bjodes
    Sleutelbeheerder

En bijkomend zou een tarp in silnylon makkelijker te pitchen zijn door de rek  van de stof dan een van cuben. Kan belangrijk zijn al je regelmatig op plaatsen moet bivakeren met minder ideale ondergronden.

En zou Silnylon ook idealer zijn in condities met sneeuw  door de gladde stof waardoor je minder snel sneeuwophopingen krijgt (maar denk niet dat veel mensen die combo gaan doen).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.