HOME FORUM Stel jezelf voor Single trekking met de hond

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo

Ik zou graag met men hond enkele dagen rondtrekken.

Om te starten gewoon in ons belgenlandje om wat ervaring op te doen.

Beginnende met een dag of 4 waarschijnlijk.

Eerlijkheidshalve, ik heb geen ervaring met trekking, laat staan om dit samen met de hond te doen.

Bijgevolg zit ik met enkele vragen.
    Op internet kan ik moeilijk info vinden specifiek voor mijn situatie vandaar dat ik even wou horen of jullie konden helpen.

Ik ben single en heb een Alaskan Malamute.

Mijn twee grootste punten zijn overnachting/toilet en maaltijd.

Het liefste zou ik met de tent willen kamperen.
    Ik geloof dat dit in België enkel op een camping mag wat natuurlijk het douche/toilet probleem waarschijnlijk direct oplost.
    Ik vermoed dat het aan te raden is om de routes vooraf wat uit te stippelen aangezien je dan toch steeds op een camping moet geraken?

Dan eigenlijk mijn grootste probleem. Voor de hond voorzie ik mooie porties voor zijn maaltijden die hij deels zelf kan dragen.
    Maar wat doe ik zelf best. Met de hond kan ik moeilijk de winkel binnen aangezien ik alleen ben.
    Hem onbewaakt buiten laten wachten is geen optie.
    Ik ben geneigd om enkel om deze reden toch met de wagen te gaan en eigenlijk dagwandelingen te maken maar vind dit wat zonde
    ten opzicht van de echt trekking ervaring. (ik zou de hond, al is het maar 5 minuten, even in de wagen kunnen laten dan terwijl ik de winkel binnen ga)

Dan wou ik nog even weten of ik best vooraf alles goed uitstippel of op zoek ga naar vastgelegde routes die ik vanaf het beginpunt dan gewoon kan volgen?

Hopelijk kunnen jullie me al een beetje helpen.

Alvast bedankt!

Groeten

Jennifer Beirens

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Officiëel mag je in België alleen op een kamping overnachten of op een daarvoor voorziene ruimte.
    Zie bivakzones: http://www.bivakzone.be/

Je kan best eens kijken waar je kan wandelen, maar we hebben wel wat geschikte GR’s vermoed ik. Daar gaan andere mensen je meer mee kunnen helpen.

Voor de hond moet je zien dat je zeker meer eten meeneemt dan normaal. Dus je pakt hetgeen hij normaal eet en doe daar zeker 30% extra bij.
    Jij gaat niet de enige zijn die veel actiever is dan normaal.
    Je hond zijn eigen stuff laten dragen dan ga je bij een ruffwear pack eindigen. De andere merken kan ik niet aanraden en hij mag maar 10% van zijn lichaamsgewicht dragen.
    Hij moet ook zeker volgroeid zijn. Normaal mag je onder de 2 jaar je hond niet belasten met trekken of dragen (al doen ze dat bij werkhonden vaak wel). Zit hij tussen de 1 en 2 jaar kan een telefoontje naar je dierenarts opheldering bieden.

Mijn hond laat ik soms wachten voor de winkel. Maar normaal kan ik hem altijd wel zien zitten of is het echt een minuut maar dat ik hem niet zie.
    Vermits het ook een grote hond is blijven mensen er normaal wel af.
    Het komt inderdaad wel voor dat honden gestolen worden maar kinderen worden ook ontvoerd. Overdreven angstig hierover zijn is niet productief.
    Ik heb er al wel aan gedacht om met een slotje zijn leiband vast te maken en ook rond het voorwerp waaraan hij hangt. Dan is het toch al lastiger voor de mensen.

Een tip voor drinken voor de hond. Hij krijgt van hetzelfde drinken als ik en ik heb een bakje voor hem om uit te drinken. De merken zoals ruffwear zijn super duur daarvoor maar voor mensen heb je het ook en dat is goedkoper (http://www.bever.nl/sea-to-summit-x-bowl-kom-medea82005?id_colour=4169)

Pat
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

Hoi Jennifer,

Ik trek ook allleen rond met mijn Tervuurse herder.

Om de hond te laten wennen aan de tent en ook om te zien hoe ze reageert ben ik de eerste keer met de auto naar camping gereden. Tentje daar in een rustig hoekje opgesteld en gedurende een week dagwandelingen gemaakt. Je kan dan extra materiaal meenemen en dingen uittesten.

Ondertussen is de tent vervangen door een hangmat, wat mij beter bevalt. Hond draagt zelf zijn brokjes.

Nu ben ik net terug van 9-daagse tocht en heb 7x in bos geslapen en 1x op camping.

Ik heb steeds een muilband mee en als ik even in de winkel moet zijn dan laat ik haar op een rustige plek met muilband achter. Voor een korte periode (max 10 à 15 minuten) is dit een goeie oplossing.  In het geval je ook met openbaar vervoer reist kan men je verplichten om muilband of muilkorf te gebruiken. In kleinere buurtwinkels maken ze meestal geen probleem als je met de hond binnenstapt

Veel uitstippelen doe ik niet. Topogids (GR routes) en/of stafkaarten neem ik wel mee maar volg de route die me op dat moment het meeste bevalt.  In België en kortbij vind je wel regelmatig een winkel of een eetgelegenheid. De laatste tocht had ik wel enkele pakken gedroogde voeding mee omdat ik wist dat er stukken waren zonder winkels.

veel succes 🙂

Jennifer B
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hey Deamonangel en Pat

Alvast hartelijk bedankt voor de info en extra tips!!

De hond is ondertussen drie jaar dus ideaal om eraan te beginnen!

Nog een vraagje. Neem je dan voor meerdere dagen water mee. of vul je dit onderweg aan?

Even in de winkel kopen of elders?

Ik ga ervan uit dat je dat water uiteindelijk ook deels gebruikt voor persoonlijke hygiëne of mis ik hier nog andere opties?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Pat
    Deelnemer

hoi

in mijn rugzak heb ik een waterzak van 2 liter voor mezelf. apart draag ik ook een Sigg-fles van 1 liter wat meestal voor de hond gebruikt wordt. Er is ook nog mogelijkheid om drankzakjes (meegeleverd bij de Ruffwear hondenrugzak) te vullen maar dat doe ik enkel bij heel warm weer en waar geen bevoorrading mogelijk is.

Je ondervindt zelf wel hoeveel jij en je hond dagelijks nodig hebben. Bij regenachtig weer of plaatsen met beekjes/rivieren/plassen heeft de hond drinkgelegenheid genoeg 🙂 en hoef je geen water extra mee te dragen.

Onderweg aanbellen en water bijvullen met drinkbaar water is geen probleem. Gewoon zorgen dat je op tijd aanvult.

Drinkwater gebruik ik niet om me te wassen.

Misschien nog een tip voor mensen met lenzen die daarvoor 2x dagelijks hun handen moeten ontsmetten.  Er bestaat ontsmettingsgel (oa verkrijgbaar bij colruyt) waarvoor je geen water nodig hebt. Werkt heel goed en is heel compact om mee te nemen.

grtjs

DaemonAngel
    Deelnemer

Over het water is een beetje een moeilijke vraag want er is geen klaar antwoord op. Warm/koud, weinig wind/veel wind, vaak water tegenkomen/nergens water.

Algemeen genomen neem ik nooit voor meerdere dagen water mee. Als je er vanuit gaat dat je zeker 3 liter moet drinken (wat ook zo is, zeker als je actief bent) en je dier dan ook nog eens drinkt zit je tegen de 5 kg mee te sleuren puur aan water voor 1 dag.

Laatste lange meerdaagse tocht met hem en de tent was Zuid Zweden en het was daar uitzonderlijk 25 graden. Mijn vriendin en ik hadden een drinkfles met een liter water in en de hond dronk hier van mee. Maar we kwamen vaak stroompjes tegen waaruit ik dan water haalde om te filteren en terug te verdelen.
    Thuis drinkt de hond vaak uit plassen en stroompjes etc. Maar op meerdaagse hikes mag hij dit niet van mij en zorg ik dat hij elke keer als wij drinken hij ook drinkt. Om de simpele reden dat diarree, ziek zijn, uitdroging gevaarlijk is als je thuis bent met een dierenkliniek vlakbij en dus zeker gevaarlijk op reis. Zelfs als het niet gevaarlijk is, dan is het gewoon vervelend voor beide partijen.
    Zelf heb ik gewoon dit mee: http://www.bever.nl/platypus-gravityworks-2l-waterfilter-obapc32001?id_colour=5806
    Als we stopten kon ik water scheppen en laten filteren en voor we doorgingen dit simpel verdelen terug. Als je alleen bent is het een zwaar systeem maar als je voor minimum 2 volwassenen en een dier water moet lopen filteren wordt het een vermoeiende stop anders :-).
    De laatste dag liepen we langs de kust en hadden we nergens water om te filteren en heb ik de 2 liter zak ook gebruikt als we aanbelden voor water te vragen. Toen liepen we dus met een dubbele hoeveelheid aan water uit voorzorg.
    Je kan gemakkelijk op de kaart zien of je een stroompje of huizen gaat tegenkomen.
    Zoek je iets goedkoper/lichter dan zou ik zelf dit kopen: http://www.asadventure.com/benl/care-plus-waterfilter-care-plus-2a62a82001?id_colour=5806
    Vroeger moest je die sawyers importeren maar nu worden ze hier door care plus verkocht.

Wat is persoonlijke hygiëne ? xD
    Ik was me soms eens aan een stroompje mochten we echt lange tijd op stap zijn maar anders soms eens het gezicht en voor het eten de handen even afspoelen en idd even ontsmetten.

Owja, en ik doe mijn hond nooit een muilband aan. Ik heb die wel bij in de landen dat het verplicht is bv op het openbaar vervoer maar anders doe ik die niet aan. Maar hij kent druktes en heeft al gehad dat ze los op zijn staart gingen staan op de kerstmarkt. Kreeg alleen een verschrikkelijke jank maar verder deed hij niets.

@ Pat: slaapt je hond mee in de hangmat? xD

Pat
    Deelnemer

@DeamonAngel

Tarp over hangmat en hond slaapt onder hangmat. ( ‘k weet niet hoe ik hier  foto moet plaatsen anders zou je het kunnen zien.)

Muilband is enkel om ongelukken te voorkomen als ik niet bij hond ben. Bvb kindjes die aan de supermarkt iets té enthousiast komen afgestormd naar een hond die vastgebonden is en die dan ook nog eens de zware opdracht ( 😉   ) heeft om mijn achtergelaten rugzak te bewaken . Vele mensen beseffen niet dat honden lichaamstaal en geluiden anders kunnen interpreteren dan mensen doen. Hond is ook superbraaf maar het blijft een hond.

Persoonlijke hygiëne en kledij wassen:

Op camping of bij wildkamperen wanneer de gelegenheid zich voordoet (beekje/ aan lavabo in toiletten café). Het voordeel aan alleen rondtrekken is dat niemand last heeft van je zweetgeuren :-). Ik draag t-shirts in 100% merinowol en deze zijn volgens mij beter en langer bestand tegen die geuren.

DaemonAngel
    Deelnemer

Grappig wel zo die hangmatten. Ik had er nog al over gehoord maar had niet gedacht dat het veel gebruikt werd. Heb wel eens iemand 1 zien opzetten in het fort, vraag me af hoe comfortabel dat is.

De hond is redelijk nerveus/wakend, buiten en in de voortent maar in de tent zelf is hij volledig rustig. Rolt hij zich onmiddelijk op en slapen. Voor mij was dit dus duidelijk “the way to go”. Een tarp met hem is dus geen optie. En zelf vind ik het ook niet direkt gezellig bij slecht weer :p.

En das ergens waar dat het een dier blijft. Maar ik ga hem toch niet muilkorven :p. Is al meermaals voorgevallen dat een kindje aan zijn staart trekt als we wandelen en dan blaft hij ernaar. Hetzelfde gaat hij doen als ze op hem afgelopen komen. Iedereen heeft een bepaalde verantwoordelijkheid. Mijn stopt bij hem aan te lijnen aan een korte lijn.

Pat
    Deelnemer

Hond was heel waakzaam eerste nacht maar was snel gewoon aan de nieuwe leefomstandigheden. Geen probleem.

voor mij is die hangmat ook nieuw. Maar mijn tentje blijft voortaan thuis. Het enige nadeel is 2 bomen vinden. Verder enkel maar voordelen.  Bij slecht weer verkies ik ook de hangmat.

Gewoon eens proberen.

(ps: moest je in de buurt van Bxl passeren mag je altijd eens komen kijken)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.