HOME FORUM Materiaal en techniek Siliconencoating aanbrengen op Cordura 1000D en Dyneema Gridstop 210D

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

Eentje voor de doe-het-zelvers:

Heeft er iemand ervaring met het aanbrengen van een siliconencoating op de buitenkant van rugzakken van Cordura 1000D of Dyneema Gridstop 210D om waterabsorptie tegen te gaan? Zijn er redenen waarom de coating niet goed zou hechten of zou beginnen af te schilferen? Mogelijke dwr-coatings op de stoffen zijn al lang weggesleten, dus die vormen geen probleem meer.

Ik dacht eraan om op dezelfde manier te werk te gaan als bij het hercoaten van silnylon tentdoek, zoals Joery ooit op zijn blog heeft beschreven. Cordura 1000D heeft echter een veel ruwere en meer oneffen structuur dan silnylon, dus misschien zal de siliconen eerder in het weefsel trekken, dan een dekkende laag te vormen. Meerdere lagen zullen dan waarschijnlijk wel nodig zijn.

De afschilferende PU-coatings aan de binnenkant van rugzakken heb ik al wel vervangen met McNett Tent Sure, zoals hier beschreven, maar ik vermoed dat PU langs de buitenkant nog sterker onderhevig zal zijn aan hydrolyse en dus afschilfering.

Ik heb het al lang eens willen proberen, maar heb er nog nooit enige info over gevonden. Het zou alleszins een goedkoper alternatief zijn voor dubbelzijdig gecoate TPU-stoffen of membranen zoals X-Pac. Ik hoop dat iemand wat ervaringen kan delen, of me kan zeggen dat dit totaal nutteloos is.

En nee, een regenhoes is geen oplossing…

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hey Yves,

Ik veronderstel dat het is om je rugzak droger te houden tijdens het packraften? Geen ervaring met het coaten van je genoemde materialen. Ik zou het gewoon proberen, desnoods eerst op een kleine oppervlakte en zien wat het geeft. Je kan daar toch niet veel mee verkeerd doen. Ik denk dat je best de stoffen eerst goed schoon maakt met alcohol of zo en dan de silicone goed verdunt en zoals je zegt meerdere lagen aanbrengt zodat het dieper in de stof kan doordringen wat het risico op snel afschilferen waarschijnlijk vermindert.

Heb zelf ook een rugzak met PU-gecoat 210D dyneema gridstop en dat zag je inderdaad vanaf het eerste gebruik in de regen al afschilferen.

Als je ’t geprobeerd hebt, vergeet je ervaringen dan niet mee te delen. 😉

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Ik kan inderdaad niet direct een reden bedenken waarom het niet zou gaan. Het staat natuurlijk bij een rugzak veel meer bloot aan slijtage dus geen idee hoe lang het gaat werken.

Yves
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

Merci voor de reactie, Joery. Ik dacht het eerst eens te proberen op een paar textielstaaltjes van Extremtextil, maar ’t is al goed, ik zal wel proefkonijn spelen 🙂

Bij het packraften zal het zeker helpen, maar dan stop ik mijn rugzak meestal in een dry bag of tussen mijn benen onder het spatzeil. ’t Is eerder om extra watergewicht tijdens langdurige regenperiodes te vermijden. Vooral Cordura 1000D slorpt erg veel water op.

Ik hoop hetzelfde effect te bereiken als bij de oude North Face Primero of Black Diamond Nitro, die een soort gladde coating langs de buitenkant hebben.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik heb geen tijd meer om op een stukje cordura wat silicone aan te brengen om een en ander te testen.

Naar mijn gevoel gaat dat niets opleveren. Waterdicht ga je hem niet kunnen maken maar datgene wat je wil vermijden bij nattigheid ga je door hem te behandelen met siliconen permanent als gewicht aanbrengen tussen de vezels (in het beste geval)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.