HOME FORUM Wandelgebieden Sierra Nevada en omstreek.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Na het voorstellen van ons beiden, lees ik hier graag wat meningen/ervaringen over meerdaagse trektochten/bivak in de streek,  in en rond de Seirra Nevada!

hieronder een paar korte informatieve punten:

-periode: eind mei/begin juni, 3 weken

-vervoer: aankomst in sevilla (citytrippen voor een paar dagen) dan met de bus naar granada.. vandaaruit een grote lus(hoeft niet persé) voor een dag of 7 a 10.

-wildkamperen enkel boven de 2000m ?

-qua kledij, en materiaal hebben wij natuurlijk nog niks, maar daar denk ik zelf wel aan uit te geraken (op een paar twijfelgevalletjes na)

we nemen misschien veel hooi op onze vork, maar we onderschatten het zeker niet, we hebben geen tijdsdruk, dus we hoeven geen kilometers te vreten… genieten van het uitzicht en de natuur is het voornaamste!

bedankt alvast.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hoi,

Ik ben twee keer in de Sierra Nevada geweest. Hierbij wat tips m.b.t. uw vragen, kijk maar of u er wat mee kan:

– Kamperen volgens regel boven 2000m, maar mijn ervaring is dat je overal kan kamperen (heb ik zonder problemen gedaan). De marge van 2000m is gegeven omdat je dan boven de boomgrens zit en de kans op bosbranden (ontstaan door koken) kleiner zijn. Bosbranden zijn een groot probleem, helemaal nu deze winter ook erg droog lijkt. PAS DUS OP! (je wilt niet zo’n brand op je geweten hebben).

-Periode Mei/Juni lijkt perfect, normaliter zou er dan nog sneeuw liggen maar deze winter is erg weinig gevallen en wat er ligt smelt snel weg.

-Sommige stukken zijn gemarkeerd en zijn er duidelijke paden (vooral rondom de bekende toppen, Mulhacen, Veleta enz..) maar in grote delen ontbreken markeringen volledig. De GR 240 is wel heel goed gemarkeerd en de GR7 wat minder goed, maar te doen. Goed kunnen navigeren is dus noodzakelijk.

-Qua materiaal zal je niet hele hoge eisen hoeven stellen, het is er meestal aangenaam warm en een regenbui is een zeldzame gebeurtenis. Maar vergis je niet, de Sierra Nevada is hoog en op 3000m kan het weer toch onverwacht extreem zijn (Ik heb 6 uur lang in een hagelbui gekampeerd met hele dikke korrels, fische en foto’s staan op de landenpagina). Blijf dus op de hoogte van de weersvoorspelling.

– Ik zou niet direct vanuit Granada beginnen met stappen, beter eerst met de bus nog door naar Niguelas of Lanjaron (busmaatschappij Alsa, zeer goedkoop).  De noordkant is op het skigebied na veel meer desolaat. Dus minder duidelijke paden, geen markeringen (op de GR 240 na), en geen bevoorrading mogelijk.

-Er zit een Britse gids in dat gebied die op zijn website heel veel info heeft staan over de Sierra Nevada. Heb ik veel aan gehad voor de planning van mijn route (en weersvoorspellingen en webcams  voor sneeuwcondities ect..).

Groetjes Saskia

BjornYeli
    Deelnemer

Bedankt Saskia voor de uitgebreide informatie en de link naar je fiche!

Ik ga jouw wandelroutes zeker eens bestuderen en bekijken.

Hopelijk tot later als ik nog een paar vraagjes heb!

DriesV
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Ik heb vorig jaar in exact dezelfde periode rondgetrokken in de Sierra Nevada.
    Wij zijn onze lus gestart vanuit het skidorp Sierra Nevada (goede, korte busverbinding met Granada), dan NO naar Lavadeiros de la Reina (in 2 dagen), dan ZO en later Z de bergkam op tot aan Laguna de Vacares. Voor de Alcazaba naar het O gegaan en gekampeerd pakweg een km voor de samenkomst van de Rio Trevelez en de Rio Cule de Perro. Een rustdagje in Trevelez zelf gehouden (goeie camping, waar ze zowaar Engels verstaan), dan geslapen aan het laagste van de Siete Lagunas, de dag erop de Mulhacen beklommen en een laatste nacht doorgebracht aan het meertje waaruit de Rio Lanjaron ontspringt.

Een paar opmerkingen:
    – Het is niet altijd eenvoudig om een goeie plek voor de tent te vinden, dus als je in de buurt van een van de bovenstaande plaatsen wilt kamperen, dan wil ik gerust wel eens in detail weergeven waar er plek is.
    – Een vos kan met gemak een rugzak van 20kg van onder je voortent slepen en die tientallen meters verder openhalen. Ook opletten dus met afval, wandelstokken, potten met aangekoekte chocoladepap die verzwaard met stenen onder water staan en nog zo van die zaken. Schrik hebben die beesten alvast niet 🙂
    – De periode is ideaal om (veel) sneeuw te vermijden en zeker genoeg water te vinden.
    – In Granada is er een outdoorwinkel met een behulpzame Finse uitbater.
    – Het weer schommelt tussen 0° en hagel tot 25° en zon.
    – In Trevelez is er een (heel klein) Sparwinkeltje voor bevoorrading.
    – Het is er geweldig mooi, met alles tussen blote rotspracht en mooi groen, en buiten de directe omgeving van de Mulhacen is er ook weinig ander volk te bespeuren.
    – De route die ik heb beschreven is grotendeels ongemarkeerd, op wat (soms heel vage) steenmannetjes na. Op sommige stukken is het pad wel heel duidelijk.

Als je nog vragen hebt dan stel je ze maar é. 🙂

BjornYeli
    Deelnemer

Hoi Dries, ook jij bedankt voor je reactie!

Kan jij jou route eens posten aub? Aantal km’s/dag incl. Hoogtemeters enzo?

De top van de mulhacen is dat goed te doen als beginner bij goed weer ?

Verdere vragen komen er later nog aan!

DriesV
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Die reisroute gaat niet zo makkelijk worden, aangezien ik altijd vanalles in elkaar flans en te weinig details bijhoud 🙂 (en ik heb de kaart niet meer).
    De ruwe beschrijving staat hierboven (dat moet genoeg zijn om alles op google Earth terug te vinden.
    Vermelde afstanden en hoogtes zijn sterke benaderingen 🙂

Dag 1
    bus van Granada naar Pradollano (skistation Sierra Nevada) (9u-9u45)
    Eerst naar N tot aan Rio Genil, deze dan volgen naar O
    +350, -1300, +100
    naar brug (over Rio Genil, waar de rivier een bocht neemt)
    1 kampeerplaatsje vlak voor de brug

Dag 2
    brug – lavadeiros de la reina
    +1350m
    Vallei blijven volgen tot aan een onbemande hut (die ook met de auto bereikbaar is).
    Heel mooi verlaten groen valleitje.

Dag 3
    lavadeiros – laguna de Vacares
    +850, -580, 10km
    De kam opklauteren en deze dan blijven volgen
    Niet de meest eenvoudige weg, geen pad, maar wel heel duidelijk.
    3 kampeerplaatsjes tussen stenen omwallingen aan rand meer.

Dag 4
    laguna de Vacares – Cueva del Cura
    +680m
    -1600m
    Heel moeilijk begin (echt klauteren), daarna veel steenslag en nu en dan eens een steil sneeuwveld oversteken, om dan in de afdaling verloren te lopen tussen de koeienstronten, prikkeldraden en doornstruiken tot je het opgeeft en in de wei van een boer de tent neerzet. Ik raad aan om vanaf het beginpunt gewoon direct naar beneden te gaan (en dus niet Puntal de Vacares op te wandelen (al is dat een ongelooflijk mooi stuk) en de rivier(en) te volgen tot helemaal beneden. Er zijn ook paadjes die dat doen (dacht ik).

Dag 5
    wandelen naar Trevelez -400, 5km
    camping: http://www.campingtrevelez.net/
    Zoals gezegd een heel klein Sparwinkeltje aanwezig, redelijk toeristisch dorpje.

Dag 6
    Trevelez – Siete lajunas
    +1500m
    5u
    9-10km
    Mooie tocht die wel meer mensen doen als dagtocht, pittig eindspurtje, prachtige ligweide aan het laagste van de 7 meren in de schaduw van de Mulhacen en de Alcazaba.

Dag 7
    Siete lajunas – laguna de Lanjaron
    +500m top Mulhacen
    -400m Vivac de la Caldera (onbemande hut)
    brede weg volgen tot Refugio de la Carihuela
    +300m graat naar Salon de Capileira (onbemande hut)
    -250m laguna de Lanjaron (1 kampeerplek)
    11km
    Lange dag, veel volk, heel onduidelijk laatste stuk, en indien je wenst kan je vanaf Refugio de la Carihuela terugwandelen naar het beginpunt.

Dag 8
    laguna de Lanjaron – Pradollano
    +150m
    -650m
    8,5km
    bus Pradollano – Granada (17u-17u45)
    Op je stappen terugkeren, en dan naar het N gaan.
    Kort dagje, lelijk skigebied op het einde, veel volk (veel dagjestoeristen doen de Veleta vanuit het skistation Sierra Nevada).

Voor de Mulhacen moet je geen schrik hebben.
    Vanaf Siete Lajunas is alleen het beginstukje moeilijk (nuja, gewoon steil).
    De gewone route vanuit het W is echt makkelijk.
    En er ligt (quasi) geen sneeuw meer eind mei.

Over de route die ik hier heb gepost: dag 3 en 4 zijn geen aanraders als het je eerste tocht is.
    Ze zijn zeker niet ondoenbaar, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, en uitwijkmogelijkheden/beschaving binnen dagwandelafstand is er niet.
    Lavadeiros de la Reina is prachtig.
    Trevelez-Siete lajunas-skistation is een heel mooie tweedaagse.
    Eventueel ga je vanaf de Mulhacen naar de bemande berghut, om dan op de derde dag naar Capileira te gaan.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.