HOME FORUM Materiaal en techniek Shelter voor Schotland en Scandinavië: Duomid vs Trailstar? – pro's en cons.

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Seam sealen doe ik ook met siliconen aangelengd met wasbenzine. Ik heb nu Silnet gekocht maar eerder ook met siliconen van de bouwmarkt gedaan.

Eadgyth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

Ivovm,

Goed dat je relativeert in welke mate je de TS echt over hindernissen heen kan opstellen, ik zou daar anders misschien iets te veel op gerekend hebben. Op zulke heide zou je dan echter ook geen ander tentje kunnen opstellen. TS lijkt me vooral handig om dat ene obstakel te integreren dat bivakkeren anders moeilijk mogelijk zou maken (een boomwortel of een steen), en dan leg ik daar vb mijn stuff sack op en schuurt dat niet.

Maar ik heb de indruk dat de Duomid in combinatie met MLD inner nog steeds ongeveer even licht is als tentjes van gelijkaardige betrouwbaarheid en functionaliteit. De SMD Lunar Solo (ondertussen al weer niet meer beschikbaar helaas) lijkt bvb wel ideaal qua prijs en functionaliteit, maar het ziet er mij zo kwetsbaar uit: alle rukwinden oefenen directe kracht uit op de naden waaraan het net én de bathtub floor bevestigt zijn, dus er kan nogal veel mis lopen. Bovendien veel condensatie. Duomid + inner kost meer en weegt meer, maar vind ik wel betrouwbaarder, als er iets misloopt kan ik makkelijker zelf herstel improviseren, en die extra plaats in de vestibule kan ik zeer goed gebruiken om te koken. Extra slaapplaats heb ik niet nodig.

Elke keer ik denk een beter alternatief gevonden te hebben en dat enthousiast begin te onderzoeken, kom ik uiteindelijk toch steeds weer bij de Duomid terecht.

Ik overweeg ook om voor de cuben versie te gaan – is me de extra kost voor de gewichtsbesparing alleen niet waard, maar misschien wel nu daar nog bij komt dat het nooit gaat doorzakken, terwijl de silnylon altijd gaat doorzakken als het nat is – altijd dus 😉 – en dus ook meer flapperen, ’s nachts opstaan etc.

Is je zelfgebouwde Duomid nog beschikbaar? Heeft iemand die al meegenomen in echt stormweer? Heel leuk dat je die hier laat uittesten door wie dat wil!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik was je reactie bijna uit het oog verloren. Zelf denk ik dat je enkel voor het doorzakken van silnylon, niet moet overschakelen op cuben. Pyramidetenten, trailstar ed met één centrale stok kunnen vrij gemakkelijk terug opgespannen worden zonder dat je uit de tent moet door gewoon de centrale stok te verlengen vanuit de tent.

Die duomid kan wel wat aan. Slechts een maal een flinke wind meegemaakt die in stoten aan kwam zetten. Zie bij een van de laatste foto’s https://goo.gl/photos/4Jq6FTNuD8eJtBLr9. Zie je gelijk ook bij de volgende foto dat dit zelfbouw ontwerp als eerste model dat ik heb gemaakt een foutje bevat in de nok. Door de wind werd de stok via de ventilatie opening uit de top geduwd. Die duomid is zeker nog beschikbaar. Moet er enkel een klein herstelling aan uitvoeren. Voor een heel korte termijn (weekend) zou je evt de trailstar mee kunnen krijgen om te vergelijken. Allemaal echter zonder een binnentent.

Eadgyth
    Deelnemer

Ivo,

Da’s inderdaad nog een manier om de mid op te spannen, ik weet niet waarom ik dacht dat dit niet zou volstaan (verleid door cuben haha). Eigenlijk beschouw ik mezelf ook niet als voldoende gekwalificeerd voor zulk duur speelgoed 🙂

Momenteel heb ik examens, maar zodra ik terug naar buiten kan zou ik heel graag eens die Duomid van jou uitproberen! Begin juli zou ik TMB doen, zou het oké zijn om hem daarvoor te gebruiken, of liefst dat ik wat dichter bij huis blijf daarmee?

Eadgyth
    Deelnemer

Hoi iedereen,

Dit bericht is voor iedereen die nieuwsgierig is hoe het vergelijkingsproces uiteindelijk besloten is, en voor mensen die misschien met hetzelfde dilemma zitten.

Bij gelijk welke shelter die ik bekeek kwam ik er uiteindelijk toe dat ze voor mij ofwel te zwaar en complex is, ofwel misschien niet stormbestendig genoeg – en zo kwam ik steeds terug op de Trailstar. Dan zat ik echter met het probleem van de midges en mogelijk enkele centimeters grondwater, wat mij bijna verplicht een binnententje te kopen. Dit doet, zoals Ivo ook al aanhaalde, echter de winst in gewicht en simpliciteit wat teniet. De TS is niet ontworpen om binnententjes te huizen. Dus heb ik nog eens mijn MLD Superlight bivy opgesteld hoe ik hem onder de TS zou gebruiken, en zolang hij maar vol genoeg zit, vb met een dikker matje, komt de waterdichte onderkant best goed naar boven en vormt vanzelf een muurtje van zo’n 6 cm, wat in combinatie met een grondzeil zou moeten volstaan. Bovendien kan ik de TS wegens zijn windbestendigheid en aanpasbaarheid op een hogere, minder beschermde en ietwat schuinere en meer oneffen locatie opstellen, wat ik met de andere besproken shelters niet zou kunnen doen. Op die manier kan ik ook de meeste poelvorming en de grootste zwermen midges ontvluchten. Aan het voeteinde is de bivy echter gemaakt van materiaal dat (vermoedelijk) slechts waterafstotend is, maar hier zijn verschillende oplossingen voor.

Tegenover de opstelling TS + binnentent, bespaart deze opstelling mij bijna 200 gram en minstens $185, bovendien moet ik niet dagelijks een net afbreken en weer opstellen, wordt de flexibiliteit van de TS niet gelimiteerd, en heb ik het nog iets warmer. Het grootste nadeel is het gebrek aan midge-vrije leef- en beweegruimte, maar zoals ik al zei ben ik momenteel bereid comfort op te offeren. Een goede kampselectie en brandende muggenspoel, zal mijn TS voldoende insectenvrij houden voor een maaltijd & tekencontrole. Mijn isolerend materiaal is synthetisch, dus àls het nat wordt ga ik nog steeds niet sterven. Aangezien ik campings vermijd zal privacy minder een issue zijn, als dat eens zo is, kan ik ze eventueel als een piramide opstellen. Als ik met opspattende of horizontaal geblazen regen te maken krijg, beschermt de bivy voldoende. Bovendien beschermt deze beter dan een net tegen eventuele tochtjes onder mijn quilt, en is het systeem ook warmer, zodat ik mijn extra fleece thuis kan laten. Wel zou ik nu misschien een stuk dunne CCF mat meenemen, om de bodem/muurtjes van mijn bivy rechtop te laten komen (140g is ruim voldoende).

Sowieso silnylon, dus nu enkel nog het kleur bepalen :’) Dit is een heel persoonlijke zaak, maar zie hier wat afwegingen voor eender wie dezelfde keuze moet maken:

— Pro geeloranje —
    * veiliger in jachtseizoen (vb Scandinavië) of in geval je gevonden moet worden
    * makkelijker eigen shelter terugvinden (jep dit is soms een probleem voor mij)
    * andere hikers zien dat dit al “mijn plekje” is
    * de TS zal ik op veel grimmige locaties gebruiken, binnen is het dan tenminste “zonnig”
    * meest fotogeniek
    * ik vind ze makkelijker terug als ze wegwaait in Schotland (only half joking)

— Con geeloranje —
    * vergeet discretie
    * trekt insecten
    * soms minder respectvol (opvallen <> Japan)

— Pro lichtgrijs —
    * laat meeste licht door dus makkelijk dingen vinden/sorteren/repareren/op teken controleren
    * wanneer maanlicht ’s nachts geen lamp nodig om snel iets te doen
    * natuurlijke binnenkant
    * zelfde voordelen als geel qua opvallendheid, maar in mindere mate
    * oogt best ook goed voor foto’s

— Con lichtgrijs —
    * populair (maar dan ook makkelijker door te verkopen/ruilen)
    * licht in shelter gaat soms ongewenst scherp en fel zijn

— OD green —
    * als lichtgrijs maar iets natuurlijker/zachter/saaier/minder opvallend

— Pro donkerbruin —
    * meestal erg discreet
    * vind ik zeer mooi kleur op zich
    * makkelijk indommelen
    * betere schaduw in zomer
    * droogt sneller
    * binnenkant voelt warmer

— Con donkerbruin —
    * donkerdere leefruimte, extra op al donkere dagen
    * minder handig indien gevonden wìllen worden

Aangezien ik de TS zelf vooral voor Schotland, UK, Scandinavië en IJsland plan te gebruiken, is discretie minder belangrijk en regulatie van licht meer. Is het te licht, trek ik makkelijk iets over mijn ogen. Ben geneigd voor de grijze te gaan.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Met open mond mond heb ik zitten kijken naar jouw beslissingsboom zeker nu het over de kleur keuze gaat.

Ik moet je wat gerust gaan stellen over de “noodzaak” van het opstaand randje van het grondzeil. Als je echt met de voeten in het water gaat staan is het toch tijd om een andere plek te zoeken. Ik ken het fenomeen wel in veengebied. de ondergrond lijkt droog tot je er eens op gaat staan en je het water zo omhoog ziet komen. Als je niet in een put gaat liggen valt het onder het zeil wel mee met de toevoer van water. Met die dikke opblaasbare matten van tegenwoordig lig je toch al een eind van de grond als buffer voor jouw slaapzak

Ik zal de duomid nakijken zodat je hem zonder zorgen kan gebruiken op de TMB. Ik vis je mail wel op en stuur je als het zover is een bericht.

Eadgyth
    Deelnemer

Hahaha bedankt Ivo voor de geruststelling 🙂 ’t Is inderdaad meer “just in case”, anderzijds is mijn NeoAir slechts een halve en mijn slaapzak is eigenlijk een open quilt die soms onder de matras gaat, dus daar reken ik niet te veel op ^^

Duomid: ik kijk er al naar uit!!

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.