HOME FORUM Materiaal en techniek Shelter voor Schotland en Scandinavië: Duomid vs Trailstar? – pro's en cons.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

Dag iedereen,

Zoals beloofd een post waarin ik poog mijn gedachtegang uiteen te zetten m.b.t. de keuze voor een shelter in Schotland, alsook Engeland/Wales, en Noord-Europese landen, in de hoop dat jullie de knoop kunnen helpen doorhakken. De mededingers zijn de silnylon Duomid en de silnylon Trailstar van Mountain Laurel Designs, en verschillende inners. Andere voorstellen zijn ook welkom, zolang ze niet veel duurder of zwaarder zijn, en stormbestendig zijn.

Jullie weten vast dat Schotland vreselijk weer kan geven, en het is daar dat ik op voorbereid wil zijn; storm vanuit wisselende windrichtingen, zwaartekracht verloochenend grondwater, de occasionele zomerse sneeuwbui in de Highlands, dagenlang non-stop neerslag – en als het dan eens opklaart, zijn die mensverslindende midges daar in zwermen van duizenden… Omstandigheden beetje vergelijkbaar met andere bestemmingen waarvoor ik deze shelter nog zou willen gebruiken: Noorwegen, Zweden, Finland, IJsland – maar dan nog erger (of heb ik me bang laten maken?)

Hoewel dit niet voor elke trip aangewezen is, probeer ik zo licht mogelijk te gaan, waardeer ik materiaal dat veelzijdig inzetbaar is (zoals een tarp), waar niet veel mee geprutst moet/kan worden of niet veel aan kapot of verloren kan gaan. Comfort offer ik makkelijk op, maar veiligheid niet zo.

Mijn slaapkit zou bestaan uit een synthetische legging, sokken, merino long sleeve, fleece, MLD balaclava (APEX), MLD Spirit Quilt 38 (APEX), Thermarest NeoAir XLite Small en lichte foam pad, oftewel gewoon 5 à 9 panels van mijn Thermarest ZLite Sol, afhankelijk van de prestaties van de quilt, plus hoe dan ook een ground sheet. Sowieso al een kit die vocht- en koubestendig is dus.

Hieronder mijn gedachtegang, gebaseerd op alles dat ik al gelezen/gezien/gehoord heb (het vermelde gewicht is soms een schatting):

Trailstar: 230$, 732g (550g trailstar + 142g piketten + 40g seam sealing)

Pro:
    • <span style=”text-decoration: underline;”>Bombproof</span>. Naar ’t schijnt perfect bestand tegen elke Schotse storm.
    • Quasi geruisloos bij wind; goed slapen.
    • nog sneller opgezet
    • goede ventilatie mogelijk
    • paar <span style=”text-decoration: underline;”>verschillende set-ups</span> mogelijk, positie deur kan makkelijk veranderd worden
    • heel veel ruimte; 3 personen en meer
    • esthetisch zeer aantrekkelijk (ik blijf daarvan genieten dus telt mee)
    • geen rits die kan falen, minimum maar 1 stok nodig, no frills no fuss
    • kan ook als tarp voor hangmat gebruikt worden (maar betwijfel dat ik dat vaak zou doen)
    • indien nodig kan ze ook makkelijk <span style=”text-decoration: underline;”>over kleine obstakels of op een helling</span> geplaatst worden.
    • Steeds uitzicht (tenzij stormopstelling)
    • Beschermt misschien beter dan Duomid indien enkel bivvy als binnenbescherming gebruiken.

Con:
    • minder praktisch <span style=”text-decoration: underline;”>afsluiten</span>
    • indien storm en regen van alle kanten, volledig kunnen afsluiten, maar dan wel onderdoor moeten kruipen en vrij slechte ventilatie
    • zeer <span style=”text-decoration: underline;”>grote footprint</span>, tarp veel groter dan nodig
    • eventuele binnentent is lomper, groter, zwaarder, duurder dan die voor de Duomid

Duomid: 265$, 721g (510g Duomid + 166g piketten + 30g seam sealing + 15g pole jack/pole connector straps)

Pro:
    • <span style=”text-decoration: underline;”>kleinere footprint</span>
    • gemakkelijker te openen en sluiten <span style=”text-decoration: underline;”>deur</span>
    • nog beter uitzicht wanneer deur open
    • plaats voor twee, luxe alleen
    • privacy, gelinkt aan veiligheid
    • psychologische barrière tegen grotere dieren (waaronder beren) in de Karpaten/Japan: gaan blijkbaar niet zo snel een gesloten tent binnen proberen komen, wel een open tarp
    • Vrij hoog, meer <span style=”text-decoration: underline;”>hoofdruimte</span>
    • Eventueel <span style=”text-decoration: underline;”>binnennet</span> is wegens generieke vorm makkelijker inzetbaar in andere shelters, en niet onnodig groot.
    • Kan sneeuw beter aan

Con:
    • prima bestand tegen stormen, maar gaat wel schudden en beven
    • lawaaierig <span style=”text-decoration: underline;”>flapperen</span> bij felle wind
    • belangrijker dat de <span style=”text-decoration: underline;”>footprint plat</span> & relatief effen is omdat de shelter niet scheef kan/mag staan
    • rits kan (en zal) het uiteindelijk begeven
    • <span style=”text-decoration: underline;”>minimumhoogte van stok</span> is hoog: verlengstuk of verbindingsriemen moeten gebruiken voor meeste wandelstokken – zwakke schakel van deze shelter? + Fizan Compact past niet op de MLD pole extender
    • <span style=”text-decoration: underline;”>geen flexibiliteit</span> behalve dat het extra hoog gezet kan worden (daarbij meer ventilatie onderaan)

En dan: binnennet of geen binnennet? (Met binnennet bedoel ik hier een net geïntegreerd in bathtub floor.)

Pro:
    • bijna <span style=”text-decoration: underline;”>zekere bescherming</span> tegen de elementen: geen probleem met onverwachte stroompjes, uit de grond opkomend water, horizontaal geblazen regen, midges of andere insecten.
    • inzetbaar als shelter op zich op bestemmingen waar veel insecten en geen regen is – al zie ik mij dan eerder mijn bivvy gebruiken.

Con:
    • <span style=”text-decoration: underline;”>Extra gewicht, extra volume, extra gepruts, extra kost</span>
    • Je gebruikt het toch bijna enkel om te slapen (meeste andere dagtaken moeten wel buiten).

Indien een binnennet, welk?

MLD Solomid Inner: 283g, 165$ = €146,3
    Pro
    • Vrij licht
    • past het beste in Duomid en laat ruimte voor vestibule
    • zou ook wel lukken onder Trailstar, maar niet echt goed (doorzakken, ruimteverlies etc)
    • je kan nog over de rand naar buiten kijken
    • vertrouwen in kwaliteit MLD
    Con
    • niet zo’n hoge bathtub floor (12,7cm, maar in realiteit komt dat lager) – ben met Ron (van MLD) aan het kijken om het eventueel hoger te laten maken

Six Moons Designs Serenity: 312g, €150:
    Pro
    • past ook goed in Duomid en laat ruimte voor vestibule
    • 20,5cm bathtub floor tegen water en wind
    • Zou ook wel lukken onder Trailstar, maar niet zo goed (doorzakken, ruimteverlies etc)
    Con
    • Zwaarder
    • Nog geen 100% zekerheid over waterdichtheid van naden op de bodem, kan ik eventueel ook sealen
    • Geen uitzicht wanneer neerliggen

Bear Paw Pyranet 1: 340g, 195$ (135$ Pyranet + 30$ extension bathtub floor + $30 verzending)
    Pro
    • Optimaal gebruik van de ruimte in de Trailstar
    • 22cm bathtub floor tegen water en wind
    Con
    • Past niet echt onder een Duomid, kleine tarp of andere kleine shelter
    • Onnodig groot en zwaar
    • Geen uitzicht wanneer neerliggen

Als ik niet tevreden ben over mijn shelter, dan koop ik vast het andere: dit is de reden waarom ik er rekening mee houd of het ene net ook in het andere shelter zou passen. Of misschien zou ik ooit beide shelters hebben, maar hopelijk niet twee netten! Bovendien zou ik sowieso liever het lichtere, kleinere en minder kostelijke net voor de Duomid gebruiken onder de Trailstar, als het past.

Oookworks lijkt “oook” een goed net te voorzien, maar ik las meerdere keren op het “net” daar vooral niet te bestellen, dat het niet betrouwbaar is (soms perfect net, maar soms niet en oplichterij – fin dat is wat ik las/interpreteerde, misschien is dat nu niet meer zo.)

Indien geen net (binnentent), wat dan wel?

MLD Superlight Bivy, 186g (bezit ik reeds)
    Pro:
    • Erg licht, compact, geen extra kost
    • Beschermt prima tegen elk insect, maar eens binnen in de bivy kan ik ze wel moeilijk nog vinden en pletten 😉
    • voegt iets meer warmte en windbescherming toe dan een mesh binnentent
    • veel flexibeler en geen gepruts met binnententen
    • ontmoedigt luiheid 😉

Con:
    • Indien veel grondwater, zal dat toch gewoon over grondzeil richting bivvy lopen
    • Beschermt tegen regenspatten en bodem is waterdicht, echter de waterdichte bodem komt niet zo hoog en gaat al vrij snel over in de waterresistante bovenkant, en ik betwijfel of die grondwater buiten zou houden.
    • Niet veel ruimte om iets anders te doen dan slapen & foto’s bekijken, al zou ik in een binnennet ook niet veel anders doen.
    • er is extra plaats binnenin voor spullen, maar moeilijk ordelijk te houden en sowieso niet overzichtelijk

Zodus…

Aangezien het mijn eerste keer Schotland is ga ik niet vertrouwen op mijn overlevingsvaardigheden of vernuftige bivakplekselectie, en gezien ik daar toch zeker 2 weken plan te zijn en ook andere trips in dergelijke gebieden hoop te ondernemen, ben ik geneigd geen risico te nemen en de extra kost en het extra gewicht te dragen, en dus voor een binnennet te gaan, maar de vraag blijft: welke shelter, en dan welk inner net?

Ervaringen/anekdotes met de vermelde shelters/landen zijn erg welkom.

Zijn er nog voordelen of nadelen waar ik niet aan gedacht heb? Ik heb natuurlijk ook enkel die vermeld die ik relevant en belangrijk vind…

Zijn er hier misschien mensen die met een dergelijke tarptent en bivvy in erg natte/winderige condities overnacht hebben? Voor de TGO challenge doen er genoeg het zo, dus het is wel mogelijk. Dan echter ook nog maar weinig midges.

Is de Duomid dan wel de Trailstar nog elders goed inzetbaar, of ergens uitgesproken slecht inzetbaar? Andere mogelijke toekomstige bestemmingen zijn vb Hokkaido, Korea, Nieuw-Zeeland, PCT, regio Vancouver, Cuba, Israël, Corsica, Pyreneeën, Karpaten, Alpen…

Ergens overweeg ik nog de Hilleberg Akto of iets dergelijk, maar als ik het mezelf zo gemakkelijk maak ga ik nooit weten of ik het met minder had kunnen stellen. De opties die ik geef lijken me veilig genoeg voor de drukbezochte gebieden waar ik nu de voorkeur aan ga geven (WHW e.d.).

En iets totaal anders: zijn er hier vrouwen met fijne gestalte die ervaring hebben met de backpacks van MLD? Misschien nog een aparte post over ultralight backpacks en mijn overwegingen daaromtrent? 😀

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hoi Freya,

Ik heb een trailstar gehad en weer verkocht. Ik ga nu weer op pad met mijn akto.

Je hebt heel goed op een rijtje wat alle voor en nadelen zijn, ik kan er niets aan toevoegen (behalve dat de trailstar ook wel lawaai maakt in wind). Mijn persoonlijke keuze om toch weer met de akto te reizen is dat ik mij in de akto prettiger voel dan onder de trailstar. Ik denk dat zowel de trailstar als de duomid je prima kan beschermen tegen veel soorten weer, maar de akto geeft mij nog iets extra’s: het knusse van een echte tent, het zorgeloze van hem overal opzetten (en niet uitgebreid, na een lange dag lopen, de grond te hoeven bestuderen hoe het water gaat stromen bij regen en van welke kant de wind komt). En ook niet onbelangrijk voor een vrouw die alleen reist: privacy. Op een camping trok ik heel wat bekijks met de trailstar en moest kinderen wegjagen die kwamen gluren terwijl ik wilde slapen. En ook een parkwachter stak eens zijn hoofd naar binnen toen ik ergens wildkampeerde (waar het niet mocht…(werd wel gedoogt gelukkig)).

Nogmaals, je zal bij zowel de akto, de duomid en de trailstar beschermd zijn tegen regen en wind (en optioneel insecten met bivi of binnentent), de beste manier om erachter te komen wat bij jou past is proberen (en het liefs ’s nachts in the middle of nowhere, want dat is toch anders dan overdag).

Overigens zijn er inmiddels tenten op de markt die vergelijkbaar gewicht hebben met de duomid of trailstar (met inner of bivi) en lichter zijn dan de akto, kijk eens op ultralight outdoor gear voor verschillende tenten van verschillende merken, er is inmiddels zoveel keus! (Hoewel ik bij sommige tenten wel twijfel aan kwaliteit en duurzaamheid van het doek en grondzeil).

Qua rugzak, ik ben fan van de Exped Lightning 60. Zit perfect, draagt net zo comfortabel als mijn oude Osprey Ariel. (MLD geen ervaring mee)

Eadgyth
    Deelnemer

Bedankt Saskia! Goed dat je nog eens vermeldt dat de Trailstar ook lawaaierig is, ik zou dat anders onderschat hebben. Kan ook inzien wat voor prachtbeest de Akto is na een dag ploeteren over lastig terrein in penibele weersomstandigheden, maar ik voel dat ik het me momenteel liever iets moeilijker maak wat betreft shelters. Zelfs de shelters die ik voorstelde voelen voor mij al zo luxueus aan, dat het mij (bijna) gaat dwarszitten wanneer het goed weer is 😉

Die lichtgewicht alternatieven ga ik nog eens doornemen, zien of er iets betrouwbaar tussen zit. ’t Is goed dat ik mijn scope nog eens kan verruimen vooraleer ik de bestelling plaats.

Die van Exped zien er knus uit, maar zijn (naar mijn veeleisende standaarden) zwaar. Tenzij ik terugval op de sympathiek geprijsde Osprey Exos of Tempest, wil ik mijn backpack zeker onder de kilo. Pascomfort is zo iets persoonlijk dat ik het ook gewoon eens zou moeten uitproberen.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Ik heb een grote pyramidetent (Locus Gear Khafra) met twee verschillende binnententen waaronder een Oookworks. De belangrijkste voor- en nadelen zijn voor mij:

Voordelen

• veel ruimte voor weinig gewicht (2p + hond bijvoorbeeld)
    • kan worden opgezet met een peddel
    • bestand tegen veel sneeuw

Nadelen

• binnententen blijft gerommel om deze er netjes in te hangen
    • veel geklapper bij harde wind
    • water komt door waterdichte rits (MLD heeft hier een flap voor)
    • rits waait open bij harde wind (MLD heeft hier een clipje voor)

Je kan ook nog een tent overwegen met geïntegreerd grondzeil. Voor solo heb ik net een SMD Lunar Solo gekocht. Nog niet gebruikt maar na opzetten in de tuin lijkt het een ruime, eenvoudig op te zetten tent die wel helemaal afsluit voor muggen/midges. Ook best wel goedkoop (als hij beschikbaar is).

melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Hey Freya,

Zelf ben ik in het bezit van een Trailstar, waar ik heel tevreden over ben. Ik gebruik hem bijna altijd als shelter voor 2P met uitrusting. Indien ik vaak solo zou gaan dan zou ik waarschijnlijk voor een kleinere shelter opteren. De opening van de TS heeft zo zijn nadelen. Het gebeurt wel eens dat het regent en plots de windrichting veranderd zodat er een beetje windgedreven regen op het gezicht valt (met 2P liggen we met het hoofd richting de opening). Je ligt dan al lekker knus in je slaapzak natuurlijk, dus is het met veel tegenzin dat je aan de opening moet zitten prutsen. Dat probeer ik nu te mitigeren door het gebruik van een bivybag en met de voeten richting de opening te slapen, wat een beetje ten koste gaat van het uitzicht. Ik ben ook aan het twijfelen om hiervoor misschien een simpel deurtje te maken, iets dat lijkt op dit. Als je de TS echter voor 1 persoon gebruikt dan heb je daar minder last van want dan kan je dwars achteraan liggen.

Een alternatief op de Duomid is de Khufu van het eerder genoemde Locus Gear. Het voordeel bij deze shelter is dat hij iets lager is, en je dus geen polejack nodig hebt. Volgens de beschrijving zou deze shelter wel een flapje hebben bij de rits tegen regenwater, hoewel ik hem op de foto’s niet zie.

Wat betreft inner vs bivy: Zelf ben ik voor een bivy gegaan wegens de flexibiliteit. Je kan hem onder eender welke shelter zonder problemen gebruiken (ik slaap wel eens onder de tarp van vrienden). Daarnaast vind ik het leuk om de optie te hebben tot cowboycamping zonder dat je slaapzak nat wordt van de dauw. De combinatie van bivy, lange kledij en een muskietennet voor het hoofd vond ik goed werken in Scandinavië,  maar ik denk dat in Schotland en tropische regio’s een binnentent wel wenselijk zou kunnen zijn, hoewel ik daar nog niet geweest ben.

Eadgyth
    Deelnemer

LFone,

Binnentent blijft inderdaad gerommel, al denk ik dat de inner van MLD in de Duomid kan blijven hangen bij het afbreken, opvouwen, en terug opstellen. Maar toch blijft het niet het meest logische of optimale design, met veel plaatsverlies, extra gewicht en kwetsbaar mesh.

De SMD Lunar Solo lijkt me op het eerste zicht een beter alternatief, als ik dan toch met inner wil gaan: veel ruimte, een pak lichter, en een pak goedkoper. Het is wel zo goedkoop dat ik me afvraag waar het op inboet. Op Ultralightoutdoorgear is hij nu uitverkocht, waar heb jij hem gekocht?

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

De SMD lunar solo is op dit moment verkrijgbaar bij Trekking Lite Store .

Eadgyth
    Deelnemer

Melksnor,

Ik zou de Trailstar voornamelijk solo gebruiken, dus minder last hebben van de deuropening, maar is inderdaad wel erg groot voor één. Het gebruik van een deur zou voor mij de essentie van de TS wat teniet doen, maar als ik met twee of meer ging zou ik het misschien ook overwegen.

De Khufu van LG is voor mij beter dan de Duomid in die zin dat hij inderdaad lager staat, dus meer windproof is, en minder problemen met verlengstukken oplevert. Anderzijds lijkt hij inderdaad geen flap op de rits te hebben, wat toch een groot mankement is. LFone vermeldde hierboven ook al hetzelfde probleem met zijn pyramid shelter van LG, plus dat de rits bij gebrek aan clip opent bij wind. Ik heb contact opgenomen met LG om zeker te zijn of die rits geen flap heeft, met vraag naar eventueel alternatief (geen tijd voor een een custom order). Ik koester de nodige affectie voor Japan, dus zou het eigenlijk wel graag hebben als ik daar kon bestellen 😉

Ik volg je volledig wat betreft bivvy en geef daar normaal gezien ook de voorkeur aan, maar ik denk dat ik me daar in Schotland toch anders bij ga voelen, urenlang omsingeld door bloeddorstige midges en met immer dreigend risico op kleine overstroming. Niettemin trekt het mij wel aan het gewoon te doen 🙂 En als ik voor bivvy ga ben ik ook iets meer geneigd die met TS dan met Duomid te combineren, omdat ik met de Trailstar hogerop zou bivakkeren, minder tegengehouden door heuvelachtig, oneffen terrein of toegenomen wind, waar de midges toch amper komen.

Welke bivy gebruik je eigenlijk? Vind je dat die ook in muggenseizoen genoeg soelaas biedt in Scandinavië?

Voordeel van een (apart) binnennet kan ook wel zijn om het bij goed weer snel even op te stellen voor de lunchpauze, als je al een uur door insecten omgeven wordt.

Eadgyth
    Deelnemer

Bedankt Saskia! Als de reviews over de Lunar mbt tot storm- en regenweer positief blijken, bestel ik die misschien wel.

Iedereen alleszins al bedankt, jullie hebben mijn blik terug weten te verruimen, iets waar ik op hoopte.

Eadgyth
    Deelnemer

Wat zouden jullie aanraden om de naden van de SMD Lunar Solo te sealen, dat van niet ver verzonden moet worden? (Wanneer dit niet aangeboden is en geen bijhorende tube sealing aangeboden is.) LFone, heb jij daar een aparte tube silicone voor aangekocht?

Trouwens antwoord van Locus Gear:

Hi,

Sorry for the mistake of writing.

There is no flap.
    We used to use the coil (non coating zipper ) before with the flap.
    But stopped it over 3years ago.

melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Welke bivy gebruik je eigenlijk? Vind je dat die ook in muggenseizoen genoeg soelaas biedt in Scandinavië?

Ik gebruik een Borah Gear Snowyside bivy. Met zijn 372g niet UL maar is wel volledig waterdicht & ademend. Er zit een muggengaas bij dat je in het openingsvenster kan bevestigen met behulp van velcro, maar dat heb ik nog niet gebruikt. Ik heb voorlopig de voorkeur gegeven aan een muggennetje voor rond je hoofd, waarbij je de stof van je gezicht houdt mbv een pet. Dat werkt vrij goed voor mij als rugslaper. Ik ga meestal in september naar Scandinavië en in die periode geeft dat meer dan genoeg soelaas. Of dat in de hoogzomer periode ook zo is weet ik niet.

Op de Engelse fora gaan er volgens mij nauwelijks mensen zonder binnentent op stap in midgeseizoen, als dat een argument kan zijn :).

Om de naden te sealen gebruik je in het geval van silnylon tentdoek siliconen. Te vinden bij de betere outdoorwinkel bij jou in de buurt of op trekking-lite, als je daar zou bestellen.

Eadgyth
    Deelnemer

Dat kan inderdaad een argument zijn 😀

Bedankt voor de hulp!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Het aanbod blijft gelden

Als je op mijn blog kijkt zal je enkel de trailstar zien op bestemmingen als schotland en Scandinavië (als het nog niet echt wintert). Uiteindelijk zal je ook nog een gewone tent gaan kopen denk ik wanneer je wat op de grens van de seizoenen zit of wanneer het bv richting ijsland gaat. Dan ben je blij met een volledig dichte binnentent en geen uit gaas (van belang als je toch een “universele” binnentent wil kopen voor onder een van de twee shelters/wat ik niet zou doen omdat het qua gewicht dan bijna weer overeen komt met een klassieke tent)

Het is door het grote oppervlak van een trailstar veel prettiger leven wanneer het weer wat slechter is (je bv wil koken). De buffer tov de rand is ook een stuk groter zodat je echt wel genoeg hebt aan een bivakzak . (Ik zou trouwens de volgende keer eerder andere periodes kiezen om in muggenrijke gebieden te gaan wandelen. Meer in het voor of najaar. Dan is de natuur op zijn mooist). Daar zit dan gelijk het nadeel.

Ik dacht in het begin ook dat ik met mijn trailstar wel bulten kon omzeilen door ze mee te ‘integreren’ in de binnenruimte maar in sommige gebieden valt dat flink tegen. Heide is bv net iets te hoog om weg te werken en zit meestal in de weg. Ik kan het gewoon niet verdragen dat mijn tentzeil langs de onderkant de ganse nacht ligt te schuren tegen de struiken.

Voor het sealen van de naden is iedere zuivere siliconen uit de bouwmarkt goed. Gewoon verdunnen met white spirit en aanbrengen met een borstel. De meegeleverde tubes bij de tenten zijn gewoonlijk ook te dik van samenstelling zodat je meer gewicht aanbrengt dan strikt nodig.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Ik heb de trailstar van Saskia en ben er heel tevreden over. Van storend geluid nog geen last gehad, maar heb hem vooral gebruikt in warmere omstandigheden met niet teveel wind. Gebruik hem zelf in combinatie met MLD bivy XL. En de extra ruimte zie ik zelf als een voordeel.

In Scandinavië of Schotland heb ik wel gewoon mijn hilleberg meegenomen omdat ik dat in meer wisselende omstandigheden toch comfortabeler vind.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Ik heb de Lunar Solo inderdaad via Ultralight Outdoor Gear. Een paar maanden geleden was hij niet op voorraad maar kon ik hem wel reserveren voor hun volgende levering. Hij schijnt telkens snel te zijn uitverkocht.

Het prijsverschil is voor een groot deel dat SMD in Azië wordt geproduceerd en MLD in Amerika. Ik heb niet het idee dat ze inferieure materialen toepassen.

Ik heb nooit iets van MLD gehad maar de dingen die ik bij Locus Gear mis heeft MLD wel standaard:

• stormflap over rits
    • stevigere rits (#5 i.p.v. #3)
    • clipje om rits vast te zetten

Bij harde wind slipten bij mijn Locus Gear ook de touwtjes van de haringen door de Linelocs. Locus Gear heeft direct dikkere touwtjes opgestuurd maar het is toch een beetje teleurstellend in deze prijsklasse.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.