HOME FORUM Wandelgebieden Schotland route eind april

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

    Hoi,

    Wat een mooie nieuwe pagina over Schotland. Mijn complimenten! Ik heb Schotland al een tijdje op mijn verlanglijstje staan. Ik ben er nog nooit geweest. Ik heb eind april 10 dagen voor een tocht en twijfel  op dit moment tussen het Lake District en Schotland. Ik heb me wat ingelezen ( jullie pagina, de nationale trails en boek Jolanda Linschooten) en dacht in eerste instantie dat april te vroeg zou zijn voor de hogere gebieden( sneeuw). Nou staat op jullie landenpagina dat eind april toch wel mogelijk moet zijn. Vandaag dat ik toch wil kijken naar de mogelijkheden aldaar. Mijn plan is 2 tochten te maken van elk 4 dagen. De reden daarvoor is dat ik kan herbevoorraden en 4 dagen zijn ook met slecht weer wel te overzien. Gemarkeerde routes en routes door alleen dalen vind ik niet zo leuk meer. Ik zoek dus korte meerdaagse tochten waar ik de leegte en bergen van Schotland kan ervaren,  maar op relatief dichte afstand van de bewoonde wereld.  Aanreisroute met OV. Iemand tips voor deze redelijk ervaren wandelaar maar Schotland beginner?

    Groetjes Saskia

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    De twee voorbije jaren zat ik rond die periode in Schotland en heb ik behoorlijk wat geluk gehad met het weer, maar dat zegt natuurlijk niets: zelfs in de zomer blijft Schotland een gokje. In april/mei zit je tenminste niet met de beestjes. En zelfs bij slechter weer blijven het schitterende landschappen. Ik denk niet dat je spijt zal hebben.
    Wat betreft je planning. Als je wat verder van het begane pad wil wandelen, moet je voorbereid zijn op zompige ondergrond: je zal natte voeten hebben en je zal ook wat trager vooruitkomen dan je misschien dacht. Ik wandelde vorig jaar soms -helemaal niet altijd- stukken aan een gemiddelde van 2km/uur. Dat is niet veel…

    De Cairngorms zul je zeker ooit moeten zien. Niet ver van Aviemore ligt deze camping. http://www.campandcaravan.com/
    Van daaruit steek je de pas over en je staat in het hart van het park. In de omgeving van Ben MacDui kan je zeker 4 dagen vullen -dalen bij slecht weer en toppen bij goed weer- en in die periode gaat het er, zeker op weekdagen, niet druk zijn. In de weekends zullen er wel wat mensen een munro komen baggen… Misschien kan je vanuit Aviemore doorsteken naar Braemar aan de andere kant van het NP.
    Wat ook heel mooi is, zijn de Five Sisters of Kintail en de regio ten W van Loch Affric: misschien vanuit Fort August tot aan de zee?

    Er zullen nog wel mensen zijn met ideeën…

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

    Een poging:
    Maak dezelfde aanloop als in volgend verslag door je af te laten zetten aan de afslag van de A835 en A832 bij Braemore.
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2013/06/into-wild_12.html
    Zet dan een 4 daagse uit doorheen Letterewe en Fisherfield forest via de bothy shenavall richting Dundonnell (eigenlijk wat krap voor een grondige verkenning)
    Of je begint te liften terug naar de plek waar je bent gestart of neemt de bus (3x week)
    http://travelinescotland.com/pdfs/timetables/HIAO700.pdf
    Neem de bus richting Ullapool waar je je kan bevoorraden.
    Daar is een dagelijkse busverbinding met Lochinver.
    Op de lijn die de A835 volgt zet je een tweede route uit( in lijn of een rondje). Zowel rechts van de weg (Conival, Ben More assynt regio) als Coigach, inverpolly national nature reserve zijn de moeite.
    Een link van die laatste met wat prentjes van een fotoworkshop vooral rond Suilven

    Allemaal terug te vinden op OS 15,19 (deeltje 0S20)
    Probleem is een beetje dat er weinig plaatsen zijn waar je je kan bevoorraden.
    Als je wat voorraad op kan sturen naar een tussenstation is er meer mogelijk met minder verplaatsingstijd.
    Of je gaat naar een overnachtingsplek en loopt van daaruit twee lussen
    bv vanaf shiel bridge (OS33)
    http://www.kintaillodgehotel.co.uk/scottishbudgetrooms.html

    wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

    De mogelijkheden zijn legio. Spontane gedachten:

    – Oost-Schotland is aanzienlijk minder nat van West-Schotland, wat zich ook vertaalt in minder drassige ondergrond. West-Schotland => gore-tex sokken of gore-tex schoenen zijn vaak geen overbodige luxe.

    – In april ligt er soms nog veel sneeuw op de toppen van Cairngorms.

    – Ik zou inderdaad Cairngorms incorporeren. Een klasse op zich in Schotland (koop de kaart van Harvey). Dat kan dan aangevuld worden met bvb. een verlenging over de ‘thieves road’ van Dalwhinnie naar Fort Williams (noot: Culra bothy is gesloten wegens asbestgevaar). Trein naar Aviemore en dan bus nr. 31 naar Cairngorms.
    Een andere mogelijkheid is een (combinatie met een) deel van de zuidelijk Cape Wrath Trail. Dat deel is gemakkelijk bereikbaar per OV. Bvb. Glenfinnan -> Strathcarron (5d) en/of Strathcarron -> Ullapool (4d). Nog een andere optie is +/- 4d rondtrekken in de buurt van Torridon, wat samen met Cairngorms het mooiste van Schotland schijnt te zijn … als het weer meezit …  het is West-Schotland (Ik ben er zelf wel nog niet geweest). Het deel van de Cape Wrath Trail van Strathcarron – Ullapool gaat overigens door de Torridon-regio.

    – Probeer een route met bothy’s – en eventueel B&B’s/herbergen – aan elkaar rijgen (lees: backup indien het weer tegenzit. De Schotse gezelligheid is er vaak een bonus). Zowel het aangehaalde deel van de Cape Wrath Trail alsook Cairngorms kunnen mits goede planning bewandeld worden met gebruik van Bothy’s – en voor de  Cape Wrath Trail – occasioneel een B&B/herberg.

    – vermijd weekends met Britse ‘bank holidays’ (google is uw vriend).

    Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

    Bedankt voor alle route voorstellen. Ik ga denk ik sowieso een bezoekje brengen aan de Cairngorms, ondanks de kans op sneeuw op de toppen. Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan in sneeuw en op stijgijzers ( nog geen idee of die meegaan, dat ga ik later bedenken) en ik ga ook een back-up route plannen die lager loopt mocht er slecht weer zijn. Ik heb de Cairngorms-Harvey kaart besteld en ook die van Ben Nevis. Want ik ben van plan om na 4/5 dagen Cairngorms via Iverness te reizen naar Fort William om daar mijn tweede korte meerdaagse tocht te plannen. Zo zie ik vanuit de trein en bus ( ook Glascow- FW en Glascow-Aviemore) best veel van Schotland. Het Ov is helaas wel prijzig dus moet op jacht naar goedkope tickets.

    De kaarten komen volgende week binnen en aan de hand daar van ga ik de trektochten plannen. Leuk, leuk, leuk! Ik hou jullie op de hoogte van mijn plannen.

    Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

    Over het OV gesproken: de prijzen tussen trein en budget lange-afstandsbus liggen sterk uiteen. Wellicht iets om op te letten. Die situatie verschilt nogal met de Benelux.

    Wellicht kom ik ook naar (NW) Schotland, ik heb nog wat… unfinished business daar 🙂

    Overigens, mocht je nog inspiratie willen opdoen: Cicerone heeft een gidsje met tochtvoorstellen en praktische informatie: http://www.cicerone.co.uk/product/detail.cfm/book/458/title/backpacker-s-britain–northern-scotland.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

    Een kort kant en klaar rondje iets voorbij fort William
    http://www.barbersasa.co.uk/scotland/knoydart/knoydrt1.htm

    Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

    Ik was eigenlijk een beetje naar hetzelfde op zoek (voor de laatste week van mei dan), een 4-5 daagse met maximum 1 dag reizen om er te geraken. Had eigenlijk de Cairngorms in gedachten, maar Ivo’s voorstel hierboven ziet er ook wel interessant uit… Moeilijke keuze….

    Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

    Een vraagje voor de ervaren Schotlandgangers in het voorjaar of de weerkundigen:

    In welke periode moet er rekening gehouden worden met hoge rivierwaterstanden in de Highlands ivm smeltwater?

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Met de trein naar Schiphol, vliegen op Glasgow, de volgende ochtend de bus, de volgende middag ben je aan het wandelen. Schotland is aangenaam dichtbij!
    Je ticketten voor het openbaar vervoer kan je inderdaad beter op voorhand boeken. De prijzen zijn veel hoger als je op de moment zelf een ticket koopt. Twee jaar geleden was er eind april geen rechtstreekse, korte verbinding tussen Fort William en Aviemore. Ik ging ook over Inverness en moet eerlijk zeggen dat het niet dé mooiste busrit is. Nu zou ik toch proberen te liften. Van Glasgow naar Fort Wiliam is daarentegen heel mooi! Je passeert een paar keer over, een paar keer langs de West Highland Way.
    Zoals gezegd zal je wat geluk moeten hebben met het weer en zoals hier aangehaald kan er best nog veel sneeuw liggen/vallen in die periode. Sommige delen van Schotland zijn voor bergbeklimmers. Jaarlijks vallen er doden bij lawines. Voor de Munros bestaan er per regio plezante boekjes die je ter plaatse in de boekenwinkels of de toeristische infocentra vind:
    http://www.amazon.com/West-Highlands-Nick-Williams/dp/0954421752

    @Koen
    . Vorige lente wandelde ik de Cape Wrath Trail zonder ergens opgehouden geweest te zijn door hoge waterstanden. Maar ik heb waarschijnlijk veel chance gehad. Ik kan je niet zeggen of de waterstanden te voorspellen zijn. Ik ben geen specialist.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

    Ik heb er net nog eens mijn 2005 verslag op nagekeken of ik met de huidige regeling binnen een dag aan de startplaats Morar zou kunnen geraken omdat prestwick niet meer wordt aangedaan maar het via zaventem naar Edinburgh gaat.
    Lukt nog net voor middernacht. Lijkt iets te zijn voor Thomas. Shieldbridge is de eerste plaats waar je terug aansluiting hebt met de citylink bussen ander moet het nog een paar dagen verder tot de spoorverbinding.
    Inderdaad, goed op tijd boeken en proberen uit te zoeken of je met citylink de goedkopere tickets kan bemachtigen als dat binnen de planning zit.
    http://www.citylink.co.uk/apex.php
    Laat dan het onderweg wat minder mooi zijn, het zal wel gecompenseerd worden in de daarop volgende dagen.
    Het antwoord op de vraag ivm smeltwaters heb ik niet. Wat aan het googlen geweest. Ik zie de meeste berichten van overstromingen in de maanden december,januari en februari zitten.
    Probleem lijkt mij minder het smelten van de sneeuw te zijn maar de combinatie van zachter weer en regenval. In die zin denk ik niet dat Schotland een geleidelijke afsmelt kent maar het water met pieken door de rivieren loopt door opvolging van plotse sneeuwval en dooi gecombineerd met regen.
    Het waarschuwingssysteem voor overstromingen vind je op
    http://www.metoffice.gov.uk/public/weather/flood-warnings/ea#?tab=floodWarnings
    Altijd boeiend is het kijken naar klimatologische gemiddelden van bepaalde streken
    http://www.metoffice.gov.uk/public/weather/climate/

    Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

    Ivo,

    Bedankt voor je suggestie.
    Ik zou eens moeten kijken hoe het allemaal moet, met het openbaar vervoer en of het allemaal lukt. Een optie die ik nog zie om te starten in Glennfinnan, en dan om op 5 dagen tot Shield Bridge te geraken. Het moet te doen zijn op 5 dagen, en meer is helaas helemaal geen optie. Fort William tot Shield Bridge lijkt me dan net iets te lang.

    Vandaar dat ik als eerste optie Cairngorms had, vanuit Edinburgh directe verbinding naar Aviemore.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

    Het aantal overstappen vanaf de luchthaven is voor optie Aviemore of Glenfinnan met de trein,
    voor beiden gelijk
    maar Aviemore spaart ong. 2,5u reistijd.
    Nu is 5 dgn tussen Glenfinnan en shieldbridge wel heel ruim gerekend.
    Als onderdeel van mogelijke route richting cape wrath trail is dat vrij goed besproken op internet.
    Hier de eerste dag.
    Er wordt op drie dagen gerekend voor dat traject.
    Maar als ik zelf voor die laatste optie zou kiezen zou ik overwegen om eenmaal afgestapt nog een
    avond/nachtwandeling te doen (over een breed pad) richting bothy Corry Hully. Niet de meest verfijnde bothy maar misschien valt het oog onderweg wel op een alternatieve bivakplek.
    Nu stop ik met pushen.

    Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

    Ivo,

    Hartelijk bedankt voor alle info, maar ik denk dat het toch de Cairngorms gaan worden. Veel minder tijd kwijt aan transport, en alles vlotjes op 1 dag. Ik heb ook wat tijdsgebrek de komende maanden, en wil er niet teveel voorbereiding aan. Ik heb ook de indruk dat ik de Cape Wrath beter eens uitgebreider doe, en er minimum 2 weken voor neem.

    Kiezen is verliezen, of eerder uitstellen toch.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

    Thomas,
    Iemand heeft via hiking-site melding gemaakt van zijn
    vers gepost verslag doorheen Cairngorms. Misschien heb je
    er iets aan voor de eigen planning.
    http://bekijkdereis.nl/schotland_2015_index.htm

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.