HOME FORUM Wandelgebieden Schotland eind april te doen?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Kan er mij misschien iemand helpen? Charlotte en ik willen naar Schotland gaan. We rijden op met auto. En willen dan meerdere gebieden doen met telkens een twee daagse of misschien ook wel eens een driedaagse… Maar we zouden dus graag rond mei gaan. Maar aangezien we 25 mei weer allemaal mogen gaan stemmen komt die week enorm vervelend uit. Nu had ik twee datums: van 26 april – 10 mei of van 1 mei tot 17 mei. Is het tegen het einde van april al te doen op de toppen? Er mag nog wel wat sneeuw liggen maar liefst zouden we zonder crampons willen wandelen.

Moest er nog iemand die ook richting Schotland wilt, we kunnen wel iemand meenemen of twee personen en onderweg afzetten en eventueel terug meenemen natuurlijk. Dan delen we de brandstofkosten.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

In april verdwijnt de wintersneeuw op de toppen van de highlands, maar bij inval van koudere lucht valt er wel eens opnieuw wat sneeuw. Geen toestanden waarvoor meteen stijgijzers nodig zouden zijn lijkt me. Slecht weer en stormwind maakt eerder kans om spelbreker te zijn.

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Oké ik krijg van iedereen ongeveer dezelfde reactie. Het zal dus de eerste datum worden.  En daarom dat we de auto meenemen, dan hebben we een back-up en kunnen we meerdere gebieden doen.

Als er iemand nog een vallei of top kan aanbevelen mag altijd. 😉

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Ben een paar jaar geleden ook in Schotland geweest (juni), er was toen een sneeuwstorm op de Ben nevis, met als gevolg 1 dode. Het kan dus altijd sneeuwen daar blijkbaar…Stijgijzers zijn volgens mij niet nodig later op ’t jaar. Voorbereid op slecht weer is altijd een must in Schotland, maar dat hoef je niemand te vertellen denk ik 🙂

De glen coe is mooi, maar zo zijn er heel veel mooie stukken Schotland

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Voor de volledigheid nog effe wat ik op Facebook had gepost:

Zeer afhankelijk van hoe het voorjaar in tussentijd uitpakt. In een koude periode kan het op de toppen nog sneeuwen in die periode. Zelf was ik in 2011 in Torridon van 23 april tot 1 mei, in totaal een 8-tal Munro’s gedaan, en gene centimeter op sneeuw gestapt. Lagen ook quasi nergens nog sneeuwvelden, zelf niet in beschutte nissen vlak onder de toppen. Nu kan je in Schotland wel genoeg routes uitkiezen of alternatieven achter de hand houden zodat je bij slechte omstandigheden geen technische routes hoeft te doen

whiskyberg
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Hier zal je alvast je gading vinden:

http://www.walkhighlands.co.uk

Zelfs eind april heb ik nog sneeuw gehad.

Verleden jaar bijna zonnebrand !!!

Stijgijzers heb ik altijd bij !!!

Dat is Schotland.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Hey,

Vorig jaar wandelde ik van 4 t.e.m. 8 mei de West Highland Way en zag alleen maar regen. Bij aankomst in Fort Williams was Ben Nevis gesloten wegens veel te veel wind. Van 10 t.e.m. 17 mei in Cairngorms NP. Daar heb ik twee nachten sneeuw gehad, maar inderdaad niet zoveel dat je binnen zou willen blijven. Ik vond die hele vallei van de River Dee schitterend. Kamperen in Rothiemurchus. Als het sneeuwt kan je een dagje gaan skiën, maar als het weer het toelaat de pas over voor een paar dagen. Toppen genoeg in de omgeving! En in die eerste periode dat jullie zullen gaan, zal het zeker niet te druk zijn.

Amuseer jullie!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Kasper,
    vooral ervoor zorgen dat je het weerbericht weet voor de periode dat je weg bent.
    Bepaalt heel erg wat mogelijk is en wat niet.
    Zelf heb ik goede herinneringen aan een bivak op Suilven.
    Ik ben niet de enige die ooit deze berg heeft uitgekozen.
    http://www.alexnail.com/blog/news-updates/mountains-of-assynt-wild-camping-workshop/
    Globale overzichten van het klimaat binnen een bepaalde maand vind je op:
    http://www.metoffice.gov.uk/climate

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.