HOME FORUM Wandelgebieden Schotland: Cairngorms NP

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Binnen 3 weken vertrek ik naar een Schotland voor een tocht van +- 5 dagen.
    De trein brengt mij tot Blair Atholl.
    Van daaruit gaat het verder te voet. Via Braemar castle en de Lairig Ghuru loopt de tocht dan tot Aviemore. Met Ben Macdui pak ik nog een mooie top mee. Ik vermoed nog tijd over te hebben.
    In dat geval brei ik er wel nog ergens een lus aan.
    Ik heb ondertussen een kaart van het gebied (schaal 1:40.000) dus dat zit wel snor.
    Enkele vragen nog:

* Hoe goed/slecht is de gsm dekking in dit gebied? Het dichtsbijzijnde dorp is nooit verder dan +- 25km, maar misschien dat de bergen het signaal blokkeren… Ik heb een Delorme Inreach, maar zou die liever thuis willen laten.

* Moet ik speciale voorzieningen treffen voor de midges? Ik neem sowieso een muggennetje mee.

* Ik kom relatief laat aan in Edinburgh en heb mogelijks geen tijd om daar nog gas te gaan kopen.
    Koken met esbit blokjes lijkt me een interessant alternatief. Kan iemand bevestigen dat je deze zonder problemen mee op de vlieger kan nemen?

Andere tips en suggesties ook meer dan welkom natuurlijk 🙂

Yanick
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 23

Beste Kevin,

Enkelen reacties:

– Je kaart van 1:40.000 is voldoende bij mooi weer maar quid als er mist hangt of de regen met bakken uit de hemel valt. Ga je dan de nodige nuances in het landschap kunnen vertalen op je kaart of omgekeerd? Een gps als back-up of een kaartoutprint met een kleinere schaal (bv. 1:25.000) kan handig zijn. Ook bv. om oversteekplaatsen van riviertjes te spotten. Vooral als je de richels over wilt steken zal het handiger/veiliger zijn om de details van de kaart te gebruiken. Bij mist zijn de paden namelijk niet altijd heel duidelijk. Blijf je in de valleien, dan is het mogelijks wel voldoende maar toch. Meer detail is meer zekerheid.

– GSM dekking is vaak zeer beperkt tot niets. Als je dus dagelijks wilt communiceren… is je Inreach misschien toch niet zo onhandig.

– Met een muggennetje kom je al een heel eind, met een goede bivakplek die wat in de wind staat (maar ook opletten dat je net niet op de punten staat waar de wind stoten uitdeelt) nog verder.

– Koken met esbit is vaak minder efficiënt (wind waait hard -> vlam veel minder efficiënt). Je kan overwegen om je gas te bestellen en te laten leveren op een plek waar je toekomt (best even op voorhand bellen met de locatie kan helpen). Dan ben je safe. Of gewoon naar de winkel bellen en vragen of ze het wat langer willen openhouden of willen afleveren aan het station (dat is daar toch maar om de hoek).

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1009

Omgekeerd lopen was beter geweest voor bevoorrading ed maar je zal wel een reden hebben om het in die richting te doen.

Voordeel van deze tocht is dat je op voorhand een goede inschatting kan maken welk weer ze voorspellen. Esbit gaat goed als het windscherm deugdelijk is. Reken ruw geschat op 14gr esbit voor 500ML (dan zal je waarschijnlijk steeds wel een restje over houden). Vervoer van esbit op vliegtuig is tot nu toe voor mij zonder problemen verlopen. Je weet me wonen mocht ik je uit de nood kunnen helpen met mijn esbit kookinstallatie of gps.

Alvast een goede tocht gewenst. Ga je alleen?

KevinP87
    Bijdrager

Bedankt voor de tips Yanick & Ivo.

De Inreach zal ik dan maar meenemen, zoveel weegt dat ding nu ook weer niet.
    Men rugzak zal toch al een stuk minder wegen, want ik ben ’t gewoon om voor 10 dagen eten mee te nemen. Ik ga sowieso ook rondkijken voor outprints van gedetailleerdere kaarten.
    Bij (erg) slecht weer ga ik Ben Macdui waarschijlijk overslaan.

Over de gas vs esbit kwestie moet ik nog nadenken. Misschien neem ik gewoon een trein de ochtend erop ipv ’s avonds laat.

Ivo, ik ga inderdaad alleen. Ik zal alleszins een verslagske schrijven, zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten. Bedankt voor het aanbod ivm mogelijks ontbrekend materiaal!
    Dit weekend alles eens wat verder uitwerken.

Cheers 🙂

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik heb 2 jaar geleden iets heel gelijkaardigs gedaan – eerder identiek zelf 🙂 Vlucht + trein tot in Blair Atholl, en dan wat rondlopen in de Cairngorms om uiteindelijk in Aviemore te eindigen. Ik heb indertijd een esbit brandertje gekocht om het probleem van gas te vermijden; te weinig tijd tussen transport door, en esbit ging vlot mee in het bagageruim van het vliegtuig. Ik heb gewoon de brander van esbit zelf aangeschaft, daar zit een redelijk adequaat windscherm bij. Als je een beetje oplet waar je hem opzet, valt de efficiëntie inderdaad heel goed mee.

Voor het merendeel zal je geen muggennet nodig hebben omdat je boven de boomgrens zal zitten en er vermoedelijk wel wat wind zal staan. Maar eenmaal wat lager kan je er meer last van hebben. Ik heb mijn laatste nacht idyllisch gekampeerd op een mooi grasveldje aan de bosrand naast het riviertje. In de late namiddag viel het nog mee, maar ’s ochtends zag mijn muskietennet quasi zwart 🙂

Ik had ook een Inreach mee, in geval van… Ik ben er in de loop der jaren wat voorzichtiger mee geworden. Ik ken de schaal van de kaarten niet meer, maar herinner me nog dat ik er 2 had voor het hele gebied te bestrijken. Zal dus kleiner dan 1/40.000 vermoedelijk

KevinP87
    Bijdrager

Ah cool Thomas 🙂 Vond je het de moeite?

Ik heb ondertussen ontdekt dat er in Edinburgh een Decathlon redelijk dichtbij is.
    Die is open tot 20.00h, dus het zal gewoon gas worden.

Thanks voor info btw!

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik vond het zeker de moeite, de eerste helft van dag 1 was een beetje saai, maar eigenlijk niet slecht om er geleidelijk in te komen 🙂 Niet te veel reliëf, grote en brede weg (dirt track), vlakbij de rivier.

Ik ben indertijd niet tot in Edinburgh zelf geraakt, een trein van de luchthaven richting de stad, maar al af na 1 halte en dan direct doorreizen naar het noorden. Gas bij decathlon was geen optie. Door een gecancelde trein toch maar rond 22u in Blair Atholl gearriveerd. Heb dan nog een uurtje gestapt om de bewoonde wereld achter me te laten en ergens mijn tentje op te zetten.

Als het weer meevalt, kan je redelijk wat toppen en kammen doen in het gebied, er is wel ruimte  genoeg om aan te passen naargelang de weersomstandigheden en hoeveel zin je hebt om je dag te eindigen met nog een klim 🙂

KevinP87
    Bijdrager

Ondertussen terug thuis.
    Geen superspannende verhalen deze keer, alles is goed verlopen 🙂
    Ik ga nog een uitgebreid verslag schrijven, maar dat kan nog wel even duren.
    Was ook voor men vertrek begonnen aan een laat verslag van Sarek 2018.

Enkele bedenkingen:

– Mooie route. Een goeie 100km gedaan op 5 dagen.
    De omweg naar Braemar zou ik wel afraden. Ik had dat op voorhand niet goed bekeken.
    Het is een mooi kasteel maar geen 20km asfalt vreten waard.
    – Het terrein vond ik niet zo zwaar, met uitzondering van de Lairig Ghru dan.
    Had daar ook net het slechtste weer van heel de trip, met zware regen en hevige windstoten.
    – De gsm coverage vond ik verrassend slecht. 1km verder en je hebt al niets signaal meer.
    Ik was blij dat ik de Inreach mee had 🙂
    – Zoals verwacht redelijk veel regen, maar met 1,5 zonnige dag mag ik niet klagen.
    – Geen midges gezien.
    – Vermijd het weekend als je graag helemaal op jezelf bent. Het is nogal een outdoorvolkje daar.
    Relatief veel locals die een 2-daagse doen en ook trailrunners, zeg maar topatleten.
    – Ik ben zeker geen expert, maar vond de navigatie gemakkelijk.
    Ik heb alleen onderstaande kaart gebruikt. Heb dan in het zuidelijk deel een stuk zonder kaart gelopen, die begint pas bij de Falls of Tarf, maar de eerste 15 km is het eigenlijk gewoon de rivier Tilt volgen.

Buiten wat vermoeidheid in de benen geen fysieke ongemakken gehad.
    Wel bijna 3kg vermagerd!

Een paar foto’s alvast: https://we.tl/t-8iWnOZy9eI

Cheers

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.