HOME FORUM Materiaal en techniek Schoenen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 36

Lang geleden kocht ik een stel Meindl B schoenen om af en toe wat te wandelen in de ardennen. Ze stonden jaren in de kast tot ik in 2009 terug begon met te wandelen.
    Ze waren dan al meer dan twintig jaar in mijn bezit en ik kreeg er regelmatig natte voeten in. Tijd om eens nieuwe aan te schaffen. Ik ging op zoek naar een niet te zware schoen met middelhoge schaft.
    In mijn jeugd kreeg ik een onstabiele linker voet door herhaaldelijke verstuikingen. Een kleine oneffenheid kan deze voet soms doen wegklinken. Niet tegenstaande veel te oefenen is daar nooit geen beterschap meer in gekomen. Ik sla hem bijna nooit meer om, maar als de grens overschreden wordt, lig ik gewoon tegen de grond.
    In 2011 kocht ik voor 150 euro de “All Terrain Texapore” van Jack Wolfskin die 1300 gr woog per paar.

Met deze schoenen deed ik ondertussen verschillende meerdaagse wandelingen. Pyreneën, Schotland, Vogezen, Jura, Ijsland en natuurlijk de ardennen.
    In Ijsland moest ik enkele keren door sneeuwvelden trekken met als resultaat natte voeten, natte schoenen. Ik ben nu juist terug van een driedaagse wandeling over de GR14 van St. Hubert naar Bouillon. Verschillende stukken door nat gras moeten lopen met kletsnatte schoenen en voeten.
    Zelfs als ze droog blijven heb ik s’ morgens pijnlijke voeten. Alsof ze met een stok op mijn voetzool geslagen hebben. Na een paar meter voorzichtig stappen gaat de pijn over en kan ik terug zonder probleem mijn dagwandeling aan. Om de volgende morgen weer hetzelfde gevoel te hebben.

Ik heb ze dus nog maar net twee jaar en ik denk al te moeten overgaan naar een nieuwe aankoop. Hoe lang doen jullie met een paar schoenen of was mijn aankoop een echte miskleun.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

De omstandigheden die jij opnoemt, sneeuw en nat gras, zijn ‘moordend’ voor schoenen. Ik heb in die condities nog nooit mijn schoenen kunnen droog houden. Enkel mijn D-schoenen zijn hiertegen een stuk beter bestand, vermoedelijk omdat het GTX-membraam door de stugheid niet snel beschadigd geraakt. Dit levert dan weer andere problemen op zoals blaren op mijn hielen maar bon.

Als je zool nog intact is en de schoenen goed genoeg zitten, dan zou ik geen nieuw paar kopen. Ter vergelijking, mijn B-schoenen gaan ongeveer 2-3 jaar mee, en ik gebruik ze uiteraard wel regelmatig.

Je bent zelf een kinesist dus je zal wel weten waarom je voor B’s kiest. Ik zou wel durven eens in de Ardennen met trailrunners op stap te gaan voor een 2- of 3-daagse, die zijn goed geschikt voor dat terrein en eigenlijk een stuk comfortabeler. En mocht je je enkels niet vertrouwen, doe dan een enkelondersteunend verband of taping aan. Ik zou alleszins eens durven alle opties uitproberen, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Daarnaast nog dit, ik heb al meermaals een paar bergschoenen aangekocht. Los van de algemene tips is het toch altijd uittesten op het terrein hoe goed de schoenen echt zitten. Dus het kan goed zijn dat er schoenen zijn die je beter zouden passen. Eventueel is het ook eens de moeite om een voet/loopanalyse te doen. Misschien zijn Meindl’s toch niet zo geschikt voor jouw voeten. Maar opnieuw, je kent de materie beter dan ik. 🙂

JanE
    Deelnemer

Mijn zolen beginnen wel al aardig te verslijten. Het stiksel van de naden op de stootrand rond de tip staan ook op sommige plaatsen al wat te gapen.
    Het zijn dus geen Meindls maar wel de All Terrain texapore en dat is een A schoen dacht ik.
    Jack Wolfskin

In ijsland deed ik in mijn kletsnate schoenen een dunne sok aan met daarover een neoprene sok (van mijn duikuitrusting) dat gaf toch al wat beter gevoel. Misschien zijn waterdichte sokken hier een oplossing voor.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Je lijkt hier met een tweedelig probleem te zitten? Eerst zijn er je pijnlijke voeten. Vraag is of de schoen daar specifiek de boosdoener is. Probeer misschien eens met ander schoeisel een korte tocht te doen om te zien of dit een groot verschil maakt.

Dan de natte voeten, dat is onvermijdelijk in die omstandigheden. Schoenen met goretex of andere membranen lekken vroeg of laat altijd. Het membraan kan zelfs na de eerste paar stapdagen al lek geraken. Hoef je niet van te verschieten. Ik heb nog geen enkele schoen kunnen dragen met goretex membraan die het meer dan twee tochten zonder te beginnen lekken uithield.

Goretex sokken dragen of neopreen sokken (als je die enorme stank kunt verdragen tenminste als je ze weer uittrekt) zouden het al wat aangenamer kunnen maken. Een drainerende schoen is anderzijds misschien het proberen waard zodat je in je schoen niet heel de dag in al die nattigheid blijft zitten nadat je die passage door de sneeuw of andere natte bedoening voorbij bent. Als je een drainerende schoen zoekt kom je wellicht wel op een A-schoen uit (je Jack Wolfskin is een B). Doe altijd de zijlingse afroltest om de kans op verzwikkingen in te schatten bij elke zoektocht naar nieuwe schoenen. ’t Is dan verder aan jou om af te wegen welke keuze je wil maken.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Waterdichte sokken kunnen helpen, maar van horen zeggen blijven ook zijn niet lang waterdicht. Daarnaast lijkt het me langdurig lopen in zo’n sokken ook niet gezond maar je had er blijkbaar geen last van?

JanE
    Deelnemer

Ja mijn pijnlijke voeten zouden kunnen komen van een licht doorgezakt voetgewelf. Ik dacht dat het ook te wijten kon zijn aan de grotere belasting door een zware rugzak. Door de jaren heen heb ik serieus op gewicht kunnen besparen maar toch blijft het probleem bestaan. Niet dat het me beperkt maar het houd me wel bezig natuurlijk (stel dat het me toch zou gaan beperken).

Natte voeten. Als mijn schoenen nat zijn duurt het enkele dagen om ze terug droog te krijgen (afhankelijk van de weersomstandigheden natuurlijk).
    S’ morgens met droge sokken in kletsnatte schoenen stappen is wat gek dan doe ik mijn enigzins gedroogde sokken maar terug aan. Het probleem is dat na een dag of twee in natte schoenen mijn voeten beginnen te verweken waardoor het risico op bleinen exponentieel toeneemt.
    Een drainerende schoen? Wat moet ik daaronder verstaan en op wat moet ik letten.

JanE
    Deelnemer

Met veel interesse lees ik ook het draadje over lage trailrun schoenen en het gebruik van waterdichte “?” kousen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Drainerend schoeisel, het woord zegt het zelf, is schoeisel waarbij water zo in en weer uit de schoen kan vloeien. De schoen bestaat daardoor uit gedeeltelijk mesh en heeft GEEN waterdicht ademend membraan zoals goretex.

JanE
    Deelnemer

Mm een echte mentaliteits wissel toch he. Lopen op drainerende schoenen. Omdat ik niet graag met natte voeten blijf rondlopen ga ik best over op schoenen waarin je direct nat wordt.

Ik kocht een paar jaar geleden zo een schoen met vanboven mesh bij Decathlon. Licht en luchtig maar als het regent voel je de druppels er van boven zo invallen.

Bij natte omstandigheden de combinatie met waterdichte sokken en gaiters. Zeker te overwegen. Ik verwonderde me al bij het filmpje van Ivo na zijn schotse wandeling “Into the wild” waar hij lustig overal doorloopt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.