HOME FORUM Materiaal en techniek Schoenen herzolen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Sinds vorig jaar betreden ik en mijn vriendin de wondere wereld van de meerdaagse trektochten.

Na een eerste tochtje besloten we dat het iets voor ons was en kochten we meteen enkele degelijke kampeerspullen.

Alles was uiteraard super. Maar na een jaar (2 trekkings van een week in Frankrijk en af en toe een wandelvakantie in België) zijn de zolen van mijn wandelschoenen (Dachstein HochKonig) naar de vaantjes.

Dus ging ik laatst naar de AS Adventure om mijn schoenen te laten herzolen. Ik viel bijna achterover: 120 euro! Wetende dat de schoenen 180 hadden gekost vond ik dit toch wat veel.

Dus enkele vragen:
    Weten jullie goedkopere adressen waar de schoenen ook degelijk herzoold kunnen worden?
    Is dit een normale slijtagesnelheid?
    Zijn er bekende/beruchte verschillen in slijtagesnelheid tussen enkele merken van wandelschoenen?

KevinP87
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Ik zou naar een klassieke schoenmaker gaan.
    Daar ga je relatief gezien heel goedkoop gesteld zijn.
    Kwaliteit hangt natuurlijk af van de vakman in kwestie 🙂

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Kan je eens een foto van de zolen posten ?

En hoeveel dagen heb je die schoenen gebruikt ?

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Dat klinkt veel te snel. Uit jou woorden begrijp ik zo’n week of 4-6 totaal. Zelfs trailrunners zouden toch zeker 600 km mee moeten gaan. Mijn huidige Lowa’s Renegade gaan nu zo’n 1200 km mee… slijtage te zien – vooral op een stukje binnen-achterkant van het hakprofiel is er weinig over (waarom juist daar snap ik niet) – maar nog steeds goed bruikbaar. Met mijn trailrunners heb ik 2 bergtochten ondernomen van 18 dagen totaal, en vele wandelingen hier. Nog steeds goed bruikbaar bij vlakke wandelingen, maar voor in de bergen is er vrij weinig profiel over. Mijn veel oudere Meindl’s (waren meen ik 280 euro) vertonen relatief de minste slijtage, maar draag ik niet meer omdat ik ze te zwaar vind. (na mijn Meindl’s ging ik die trailrunners dragen…. een verlichte wereld van verschil… en daarna weer de Lowa’s, een tussenvorm tussen deze 2, die me uitstekend bevalt… maar geen van deze drie vond ik opvallend snel slijten)

Voor 60 euro verschil met een volledig nieuw paar lijkt de keus me duidelijk – en ik zou dan een ander merk nemen. Een gewone schoenmaker heeft deze bergzolen niet, dus die zou je zelf moeten bestellen (geen idee of dat mogelijk is, en veel goedkoper dan).

Woubeir
    Bijdrager

Hoe lang je zolen moeten meegaan, hangt af van de gebruikte rubbersamenstelling. Ik heb bvb. trailrunners gehad waarvan het rubber van de zolen bijna zo sticky was als dat van klimschoenen. Maar sticky rubber is zacht en verslijt snel. Meer dan 300 km kreeg ik daar niet uit. Maar dat wist ik op voorhand.

De Vibram Multifilm die gebruikt is in die Dachstein’s lijkt een (heel) goede grip te geven en lijk dus eerder van het sticky-type. Voor deze schoen, type B, lijkt Dachstein mij gewoon de verkeerde keuze te hebben gemaakt.

Dus als je die ergens laat herzolen, laat er een ander type zool opzetten of over een jaar heb je misschien weer hetzelfde probleem.

FrankB
    Bijdrager

300 km is veel te weinig. Als je daarvoor een dure schoen koopt… een betere zool op dit type B zou toch echt 2 jaar mee moeten kunnen gaan als je er relatief weinig mee loopt….
    ik heb nu lage trailrunners van de Lidl online gekocht.. breed formaat, mooie schoen… voor 37 euro. Om te proberen en ze bevallen mij goed… beter dan mijn nauwe Salomons (de zool ziet er minder robuust uit, maar inmiddels al een paar 100 km mee gelopen en ziet er nog goed uit, ze lopen geweldig, goede grip, redelijk waterafstotend… al voel ik wel wat doordringen bij de langduriger ‘grastest’). Ik zal nog terugkoppelen hoe lang ze meegaan… maar hier kun je je geen buil aan vallen… (de goedkopere modellen van de Lidl zijn waardeloos)
    ps
    ik zag net dat deze schoen momenteel niet online beschikbaar is… komt wel weer terug denk ik… dan bestel ik nog 1 paar… https://www.youtube.com/watch?v=7ebvJZ0KEQM (niet dezelfde schoen maar de trailversie)

FrankB
    Bijdrager

in Duitsland zie ik m wel beschikbaar en nog goedkoper nu ik zoek: https://www.lidl.de/de/crivit-pro-herren-trail-laufschuhe/p2276136
    Probeer maar uit… voor 29 euro + verzendkosten garandeer ik geen miskoop!
    (ps mijn voetmaat is 44, maar die waren te klein… je moet 1 maat groter nemen blijkbaar)

pps
    mijn ervaringen met nog goedkopere andere Lidl sportschoenen zijn dus niet zo geweldig… maar deze zijn echt goed

FrankB
    Bijdrager

En @Woubeir ik heb mij Lowa’s voorlopig aan de kant gezet nu…. het gaat nu goed met mn tenen in deze schoen… een groot verschil met de Salomon… en 120 euro prijsverschil… (waarmee ik niet wil beweren dat Salomon een slechte schoen is – integendeel, op zich een heel goed loopcomfort waar ik veel plezier van heb gehad tot mijn grote tenen gingen opspelen)

Woubeir
    Bijdrager

Een schoen die past is heel persoonlijk. En de schoen moet ook in de smaak vallen (en dat is toch voor mij meer dan kleur en zo). Bvb. die schoen van Lidl is helemaal mijn ding niet, dat zie ik zo al.

Die schoen die 300 km mee ging (als het eigenlijk zelf dat al was al kan het ook het dubbele geweest zijn want ik hou niet bij hoeveel km ik in totaal doe) deed voor de rest perfect wat ik er van verwachtte. Natuurlijk had ik liever dat die veel langer mee ging, maar voor de rest deed die alles perfect. Ja, elk jaar één of zelfs twee paar is zeker niet goedkoop, maar voor mijn voeten was het hemels en die hun gezondheid is nog steeds stukken belangrijker dan geld.

FrankB
    Bijdrager

Ik ben intussen benieuwd welk merk je gebruikt… Cascadia?

Woubeir
    Bijdrager

Waarvoor is dat eigenlijk belangrijk ? Want het is niet omdat iets mij past, dat het jou past. Bovendien maken zie schoen niet meer.

Romeo Delta Charlie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Ik heb er in totaal ongeveer een 40 à 50 dagen mee gewandeld. Ik zal morgen een foto posten.

Welke zool raad je dan aan bij het herzolen?

FrankB
    Bijdrager

@Woubeir:je bent altijd voorzichtig met merken-reclame. En waarom dat belangrijk is? Omdat ik het meeste niet ken en ik ook merk, dat de ene trailrunner de andere niet is… (die van de Lidl lijken me minder geschikt voor de bergen met zware bagage… naar mijn idee is daarvoor wat meer demping en profiel nodig, al zegt profiel niet alles, en heeft een stuggere zool ook nadelen).
    Een goed overzicht ontbreekt, ook al zijn er vergelijkende testen te vinden (reder waarom ik die Salomon’s kocht), testen die lang niet alles, – en ontbreekt daarbij podotherapeutische kennis van het type voet.
    Zijn er trouwens trailrunners die verzoold kunnen worden?

Woubeir
    Bijdrager

Ik ben inderdaad voorzichtig met merkenreclame. Omdat nogal wat mensen daar op gaan focussen dan, spijtig genoeg. Terwijl zaken als schoenen of rugzakken in de eerste plaats gewoon moeten passen op die persoon, hoe aangenaam ook die bij mogen zitten bij mij. Plus zelf zo’n zaken durf ik online kopen omdat ik weet wat de risico’s zijn en daarmee ook om kan bvb. ik heb zo ooit online een rugzak gekocht die me meer dan 300 € kostte. Uiteindelijk bleek die te klein dus die aan een familielid gegeven en ik heb toen opnieuw dat model gekocht, alleen een maatje groter. Prijzig als je alles optelt, maar ik was me bewust dat dat kon gebeuren.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Frank, herzolen van trailrunners is meestal niet aan de orde omdat het bovenwerk veel sneller versleten is dan de zool.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.