HOME FORUM Wandelgebieden Sarek

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Ik had een aantal vragen over het Sarek Nationaal park zelf (daarom dat ik ze niet in het vorige topic zet).

Ik heb verschillende blogs over Sarek gelezen, waaronder die van Dzjow, en ik heb begrepen dat Packraften verboden wordt vanaf 2015. De zomer in 2014 zal ik er dus werk van moeten maken. Ik heb het vage plan hier in Gent een packraft te huren, en daarmee twee weken lang er op uit te trekken in Sarek.

Maar nu vraag ik me dus enkele dingen af. Ten eerste wanneer je best gaat. Als student zijnde kan ik de twee weken inpassen tussen midden juli en eind september. Ik heb begrepen dat er in juli nog veel muggen zijn, maar dat de rivieren tenminste wel wat hoger staan. Wat is aan te raden?

Ten tweede hebben we geen packraft ervaring. Wel heb ik bv. Noorse fjorden gekajakt, maar ik heb het gevoel dat veel (klasse 3 bv.) rivieren te hoog gegrepen zouden zijn. Volstaan de klasse 1 (en klasse 2?) rivieren om een packraft mee te doen? En is het opportuun om bv. een iets wilder stuk zonder bagage te packraften en terug te lopen als oefening?

Een derde iets dat me bezighoudt zijn de dieren. Ik deed afgelopen zomer solo de Tour du Mont Blanc en daar kreeg ik enkel met een teek te maken. In Sarek lees ik echter over elanden en bruine beren. Is dat iets om je zorgen over te maken, of doen zij dat meer over jou? Ik heb al begrepen dat je je eten best tegen toendramuizen beschermt 🙂

Alle andere bedenkingen die ik me moet maken zijn ook zeker welkom. Misschien goed om nog te vertellen: de voornaamste redenen waarom ik Sarek op m’n verlanglijstje heb zijn in afnemende volgorde:
    – Het packraften
    – Het noorderlicht
    – De wilde dieren
    – Het trekken zelf

Alvast erg bedankt!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Je hebt blijkbaar geen packraftervaring en ook geen ervaring met wildwater in een kajak? En toch wil je dan je allereerste packraftpeddelslagen gaan maken op wildwaterrivieren in een desolaat gebied? En dan durf je jezelf de vraag te stellen of het een interessant idee zou zijn om op een wild stuk eens risico’s te nemen door te gaan experimenteren? Besef je dat dit vrijwel hetzelfde is als iemand die zich hier morgen komt voorstellen als iemand die nog nooit een trektocht heeft gemaakt en persé toch een eerste tocht wil maken welke kost wat het kost twee weken Sarek zal zijn? Ik denk dat deze persoon als antwoord dan gaat meekrijgen om eerst eens ervaring op te doen met een eenvoudigere tocht dichter bij huis en dat is de raad die ik je hier nu ook ga meegeven.

Leer eerst vertrouwd raken met wildwater, het packraften en gevaren op rivieren herkennen en inschatten op eenvoudige tochten dicht bij huis. Eenmaal je voor jezelf hebt gevoeld wat klasse 1 en klasse 2 wildwater inhoudt en pas als je voelt dat je hier met vertrouwen mee overweg kunt, dan zal voor jezelf wel duidelijk worden wat de mogelijkheden voor jezelf zijn in Sarek.

Kortom, huur een paar keer een packraft dit winterhalfjaar en ga ermee oefenen in de Ardennen. Pas daarna klappen we verder over Sarek.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.