HOME FORUM Wandelgebieden Sarek: nog enkele vraagjes

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Hey, nog een dikke 2 weken en ik mag vertrekken naar deze fantastische plek 🙂
    Hopelijk kan één van de (Sarek-) experten hier mij nog helpen met een paar korte vragen.

1. Ik lees op mijn kaart dat de meridiaanconvergentie 2,3° bedraagt en de gemiddelde declinatie is zo’n 7,5°.
    Klopt het dat ik dan van een koers die ik uitzet op kaart 9,8° (zeg maar 10) moet aftrekken als ik deze op kompas overzet?
    Bij goed weer zal de navigatie wel heel goed meevallen, met het open terrein.
    Maar lijkt me toch op zijn minst handig om weten.

2. Ik ben van plan om Laddebakte te beklimmen. Lijkt mij aangenaam om bijvoorbeeld te kamperen bij de vallei en de klim zonder rugzak te doen. Achterlaten bij de tent dus.
    Ik vraag me af of dit wel een goed idee is. Op zich kan er quasi niks mee gebeuren natuurlijk.
    Maar toch, alleen zonder rugzak in Sarek is wel problematisch…

3. Ik heb gelezen dat je in Aktse proviand kan kopen. Iemand hier ervaring mee?
    Of die meer weet van het aanbod en de prijzen?

Ik vertrek 14 juli trouwens en zou zaterdagmiddag 15 juli beginnen in Suorva.

Alvast bedankt 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1009

Kevin,

het magnetische noorden ligt oostelijk van het geografische noorden.

Dat is die declinatie van 7,5° (inmiddels is er afgaand op de tekst 1° bijgekomen omdat het noorden jaarlijks met 0,2° verder schuift tov het jaar 2012 toen is gemeten)

De waarde zal opgeteld moeten worden bij de hoek die je afleest van de kaart.

De kaartmaker heeft bij het maken van de kaart zijn kaartnoorden tov het geografische noorden ook in oostelijke richting verschoven (dat is die 2,3°) en hij voert als het ware dus een correctie uit die de hoek wat kleiner maakt maar nog steeds opgeteld moet worden tov de hoek die je afleest vanaf de kaart tov de werkelijkheid.

(je kan dan het blauwe rasterwerk gebruiken om je kompas te richten. Dat ligt volgens de N-Z kaartrichting ligt en mee houvast geeft dan de spaarzamere lijnen van het geografische noorden)

Een voorbeeld: stel dat je op lulep stuollo staat, de berg ten zuiden van Laddebakte. Volgens de kaart ligt laddebakte op een hoek van 21°(volgens het kaartnoorden gemeten) . In werkelijkheid ga je 21°+ (7,5-2,3) aflezen op het kompas. Dus een dikke 27° (met die extra graad erbij) Haal er het schema eens bij op de achterkant van de kaart samen met http://www.hiking-site.nl/navigatie_kompas_miswijzing_omrekenen.php

Ik zou wanneer ik hetzelfde zou doen mijn rugzak meenemen wanneer ik de berg op ga. Altijd handig als je wat van kledij kan wisselen wanneer het weer omslaat. Je bent toch een paar uur weg dus eten en drinken gaat bij mij ook altijd mee en tal van andere attributen. Als je in de problemen zou komen door wat voor reden ook en je kan je niet meer verplaatsen moet je het toch een paar uur uit kunnen zingen voor er iemand komt helpen (als je al iemand op hebt kunnen roepen)

In aktse kan je eten kopen maar de details rond prijs en aanbod, dat heb ik niet opgeslagen toen ik er in het voorjaar was. Reken voor de buitensportvoeding alvast meer dan je hier zou betalen.

Zelf vertrek ik op 4 september. Start vanaf Kvikkjokk. Hopelijk vind je de aanloop naar het pad goed bij suorva.

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Toen wij in Aktse passeerden eind augustus, begin september, was er een beperkt aanbod van voedsel in blik (vis, vlees), gevriesdroogde maaltijden, snoep en krackers/knackebrod. Naar het schijnt is het aanbod ruimer in het begin van het seizoen.

Vers brood verkochten de hutten niet, zelfs niet deze die bereikbaar zijn met de wagen/openbaar vervoer (Vakkotavare, Kvikkjokk)

KevinP87
    Bijdrager

Bedankt voor de info heren! 🙂

KevinP87
    Bijdrager

Inmiddels ben ik terug in België…

Het is helemaal dus niet verlopen zoals gepland.
    Afgelopen woensdag heb ik de beslissing genomen om met mijn Inreach een SOS te verzenden.
    Ongeveer 1h20m later ben ik dan opgepikt door een helicopter van Gallivare ziekenhuis.

Zaterdagmiddag begonnen in Suorva.
    Ik had coördinaten van daar waar er normaal gezien een trail/spoor zou moeten beginnen.
    Maar daar stond nu over grote breedte hekwerk/kooien voor rendieren.
    Wat zoeken en toch een trail gevonden.
    Dat een 10 tal minuten gevolgd, maar het leek de verkeerde richting op te gaan.
    Dan maar beslist om al bushwackend richting mijn volgende coördinaat te gaan, de zomerbrug over de rivier die naar het naamloos langwerpig meer voor Vuosskkeljavrre leidt.
    Door dichte begroeiing en over gigantische boulders. Vaak meer klauteren dan stappen.
    Natuurlijk niet simpel, maar al bij al daar gewoon wat tijd door verloren. Een uur of 2 extra ofzo.
    Dag 1 zo’n 10h onderweg geweest.

Dag 2 ook zo’n 10h onderweg geweest.
    De blokkenvelden waren echt wel talrijker en uitgestrekter dan ik had verwacht.
    Het haalt het “tempo” zo fel naar beneden. 50 meter duurt soms een kwartier…
    Moest ook uiterst voorzichtig zijn, want het is echt niet moeilijk om hier een enkel te blesseren.
    Ging normaal langs de linkeroever van Vuosskeljavrre wandelen, maar terrein (blokken) leek daar zo slecht, dat ik rechtsom ben gegaan.
    Moest dan natuurlijk corrigeren om terug aan de linkeroever van Oarjep Atjek uit te komen.
    Bleek ook allesbehalve een evidentie.
    De 2 stroompjes richting Oarjep Atjek waren ook volwaardige rivieren geworden.
    Op de bus sprak de chauffeur al van één van de slechtste zomers in jaren.
    Wat het vooral riskant maakte was de uiterst grillige rivierbodem.
    Het weer werd er ondertussen ook allesbehalve beter op.
    ’s nachts was de wind vaak stormachtig en regende het quasi altijd.
    Ik had geen oorstoppen mee en kon dan ook nooit langer dan een uur slapen.

Op dag 3 waren de omstandigheden zo slecht dat ik pas rond 15h ben beginnen wandelen.
    Een dikke 6h onderweg.
    Het terrein was weer uiterst zwaar vond ik.
    Algemeen gezien ging de oriëntatie redelijk goed (mede dankzij de tips van Ivo).
    Maar had toch een kleine fout gemaakt.
    Ik was iets te laat beginnen afbuigen richting zuid-west.
    Zat misschien een dikke 500m te noordelijk.
    Ik kwam terecht in een doolhof van meertjes, blokkenvelden en sneeuwvelden.
    Kwam terecht in een vrij hachelijke positie waar ik van steen tot steen een meertje heb overgestoken.
    Alle stenen waren ook erg glad van de regen en korstmossen natuurlijk.
    Met opperste concentratie en natuurlijk de hulp van mijn wandelstokken is alles goed verlopen.
    Maar het hakte er wel in.
    Dan weer een stormachtige nacht.

De wind was ook de volgende dag zo hevig dat het mij zelfs riskant leek om mijn tent af te breken.
    De moed zakte mij in de schoenen, maar ik kreeg van het thuisfront de melding dat het weer zou beteren de komende dagen.
    Uiteindelijk om 20h toch nog beginnen stappen, de wind was even geminderd.
    Mij voorgenomen om zeker geen risico’s te nemen.
    Goed doorgestapt en het ging eigenlijk redelijk goed.

Dan aangekomen aan een rivier – ik vermoed Stahpaljahka – die echt wel tricky leek.
    Op de eerste plek waar ik probeerde te waden, uiteindelijk rechtsomkeer gemaakt om het te diep werd.
    Iets verderop was de rivier breder en minder diep.
    Stroming was vrij sterk en het water kwam tot net over mijn knieën.
    Tot daar aan toe. Ik sta stevig op mijn benen.
    Maar het probleem was weer de uiterst grillige bodem, een waar blokkenveld.
    Ik moest zo voorzichtig zijn want een uitschuiver kan daar grote gevolgen hebben.
    Uiteindelijk heeft het allicht zo’n 10 minuten geduurd om die rivier door te steken.
    Was nadien zwaar onder de indruk.
    Dan rond 23h30 tent opgesteld met de hoop op het beloofde betere weer de volgende dag.
    Toch blij met het uitzicht op de toppen van Sarektjahkka.
    Opnieuw een stormachtige nacht en had ook al wat koorts gekregen.
    Het weer de volgende dag was opnieuw even slecht. Zware wind en regen.
    Ondertussen had ik mijn reservedag en rustdag al bijna helemaal opgesoupeerd.
    Realiseerde mij dat het eigenlijk niet meer mogelijk ging zijn om de originele route af te werken.

Het plan was eerst om van Niak via Padjelantaleden terug te keren naar Ritsem.
    Maar ik zag het niet meer zitten. Triviale stroompjes zouden opnieuw waarschijnlijk een serieuze doorwading worden, met de bijhorende risico’s.
    Misschien was deze route ook een trap te hoog voor mij.
    En heb dan beslist om er de stekker uit te trekken…
    Ik ben ervan overtuigd dat dit de beste beslissing was.
    Maar de teleurstelling wordt toch stilaan groter en groter 🙁

Persoonlijk zou ik dan ook afraden om in Suorva te starten.
    Het is echt wel uiterst desolaat en zeer grillig terrein.
    De bus van Gallivare naar Ritsem zat propvol hikers (voornamelijk Zweden) en ik was de enigste die afstapte in Suorva.
    Dat zegt ook al iets.
    Ivo had nog aangeraden om in Ritsem te starten.
    Dat had echt een wereld van verschil gemaakt volgens mij.
    In vergelijking is dat stuk een snelweg als het ware.
    Dan ben je op 2 dagen zeker aan Niak…
    Maar heb dat stuk vorig jaar al gelopen en daarom dat ik toch in Suorva wou starten.
    Stom van mij en uiterst jammer.
    Langs de andere kant mag ik blij zijn dat ik gezond en wel ben thuis geraakt.
    Op wat blauwe plekken na.

Ik denk dat ik Sarek voor een tijdje ga vergeten.
    Zal binnen x aantal jaar nog wel teruggaan.
    Wil graag op de top van Laddebakte en Skierffe staan, maar het zal niet voor onmiddellijk zijn…

groeten
    Kevin

KevinP87
    Bijdrager

Een reddingsoperatie met helikopter in Zweden is trouwens spotgoedkoop.
    Na een medische controle in het ziekenhuis gezond genoeg bevonden.
    Aan de receptie moest ik onmiddellijk betalen. Ik kreeg het al warm.
    Moest uiteindelijk maar 500 SEK betalen, een dikke 50 euro slechts.
    Toch nog een kleine meevaller…

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1009

Wat een verhaal.

Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring. Hier moeten niet alleen succes ervaringen worden geplaatst. Dat zou de realiteit geweld aan doen. Ik kan het mij voorstellen dat bij slecht weer en veel regen het er allemaal minder evident op maakt. Goed dat je veilig thuis bent geraakt. Dan heeft de delorme al direkt zijn nut bewezen (en een les voor anderen om toch wat veiligheden in te bouwen). Werd er nog met jouw gecommuniceerd via de delorme of zijn ze gewoon afgegaan op het sos signaal?

Ik ga ervan uit dat je met die overgekochte soulo bent gegaan. Als je ergens op niveau van waterlekken iets gemerkt hebt dat niet “normaal” is moet je maar eens langs komen. (ik denk dan aan de afwezigheid van een regenslab thv de ‘waterdichte’ rits. Dan stik ik daar wel voor jouw een strook over).

Verder ben ik wel verwonderd dat je toch noordelijker bent gegaan dan dat ik in mijn gedachte had (vanuit het idee wat tijdswinst te maken) afgaand op je beschrijving en niet de lijn op volgende foto hebt gezeten.https://static1.squarespace.com/static/52e7c48fe4b0cd0de9836194/t/53f209f1e4b057d13881f3f3/1408371198274/?format=1000w

Link naar volgende verslag had ik al eerder gegeven. Ik herhaal het nog maar een keer omdat er toch heel wat info in verborgen zit voor potentieel andere avonturiers.

http://www.backpackingnorth.com/blog/2014/8/18/views-from-sarek

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Heftig verhaal. Kan me voorstellen dat de teleurstelling groot is maar gelukkig ben je in ieder geval weer gezond en wel thuis! Het laat maar zien dat weersomstandigheden een gigantische invloed kunnen hebben op het verloop van een tocht.

Zelf vertrek ik aanstaande vrijdag richting Sarek. Voor het weekend is ook veel regen voorspeld dus ik zal ook op moeten letten dat ik niet in de knel kom.

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Dit is de route die ik gepland heb. Het is een soort combinatieroute op basis van het boekje van Sander van der Werf.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Hoi Kevin,

Wat leerzaam om jouw ervaring in Sarek te lezen. Goed dat je het deelt. Ik heb sinds kort ook een inreach en zie nu hoe nuttig die kan zijn. Ik snap dat je teleurgesteld bent dat je de s.o.s. knop heb moeten gebruiken, maar als je weet dat dat de juiste beslissing was, zou ik me daar overheen zetten. Achteraf had je de route misschien anders kunnen aanpakken, maar achteraf is altijd makkelijk praten, helemaal van anderen. Overigens had je wel het lef om hulp te vragen, en daarmee grotere problemen te voorkomen, dus dat heb je prima en professioneel opgelost, denk ik.

Probeer te genieten van al het moois wat je wel gezien er ervaren hebt in Sarek! Ik zou t.z.t. nog graag wat foto’s van je tocht zien!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Lang geleden dat ik nog eens wat op het forum hier heb gelezen. De twee Sarek draden van de OP eens doornomen.

Als ik je een snelle tip mag geven voor volgende keer. Wandelen over paden is gemakkelijk want de route is voor jezelf uitgezet. Ongebaand lopen en de route met de minste weerstand zelf zoeken is een vaardigheid die je moet aanleren. Ongebaand lopen door Sarek is niet zo moeilijk als je met een aantal zaken rekening houdt in je planning. Je hebt het je alleen veel te moeilijk gemaakt door gebrek aan inzicht in ongebaande routekeuze. Dat is geen schande. Iedereen met gebrek aan die ervaring maakt vroeg of laat wel eens die fout en verzeild in een vergelijkbare situatie.

Doe Google Earth eens open en zoom in op je route. Waar jij doorgelopen bent ziet op het satellietbeeld helemaal grijs. Je hebt gebieden uitgezocht vol grondmorenen, veel te stenig. Daar loop je natuurlijk niet vlot door. Vermijdt dat de volgende keer. Grondmorenen vind je overal op de hoger gelegen plateaus en die brede valleien.

Je beperkt je route best tot gebieden die licht groen zijn op de satellietbeelden. Dit is toendra en dat loopt het vlotst.

Op mijn tocht in 2010 ben ik ook van Suorva naar Gassalahko gelopen, maar ben noordelijker gebleven (langs Sliehkhojavrre) om de grondmorenen zoveel mogelijk te vermijden. Zo geraak je in één dag op Gassalahko. Als ik jou route zou gevolgd hebben zou ik er ook dubbel zo lang over doen.

Als je niet zeker bent van je eigen kunnen op ongebaand terrein en je hebt niet zoveel vertrouwen in je routeplanning, beperk je dan tot de reguliere routes die je in verslagen vaak ziet terugkomen.

Volgende keer maak je die fout niet meer.

KevinP87
    Bijdrager

Over de SOS procedure.
    Eens je op de knop gedrukt heb, moet je uiteraard nog eens bevestigen.
    Dan moet je binnen 5 seconden nog op een bepaalde knop drukken of SOS wordt automatisch gecancelled. Vervolgens krijg je een standaard tekst die je onmiddellijk kan versturen of nog wat kan aanvullen met bijbehorende info.
    Er worden dan nog wat berichten uitgewisseld.
    Dan vragen ze bv. meer info over je problemen, medische toestand,… en krijg je ook een ETA van de helicopter.
    Zo’n Inreach is dus idd zeker zijn geld waard in een gebied als Sarek en andere afgelegen oorden.

Ivo, ik had uiteraard de soulo mee. Deed perfect wat hij moet doen 🙂
    Heb hem al laten drogen op hotel, maar moet hem morgen nog eens opstellen om alles te checken.
    Heb er nog geen tijd voor gehad.

Ik had idd beter iets zuidelijker gelopen. De route die ik had uitgestippeld maakt meer een boog.
    Maar het leek mij gemakkelijker zo te lopen omdat ik dan meer op dezelfde hoogte (rond de 950m) ging blijven.

@Djzow
    Ik kan je alleen maar gelijk geven. Ik heb het inderdaad een beetje onderschat.
    Bepaalde skills kan je idd alleen maar leren door ervaring op te doen.
    En mijn ervaring was allicht veel te beperkt voor deze route.
    Het Padjelantaleden vorig jaar was mijn 2e meerdaagse trekking…
    Maar ik wou mezelf ook echt uitdagen.
    Ik had bv. ook 10 dagen Kungsleden kunnen lopen, maar dat zegt me dan niet zoveel meer.
    Alleszins, op die paar dagen toch heel wat opgestoken…

Btw, ik wist natuurlijk wel dat ik op een kale hoogvlakte ging terecht komen.
    Maar zoals je zegt, zonder ervaring is dat soort terrein moeilijk in te schatten.
    Soit, ik zal niet opnieuw dezelfde fouten maken!

@Saskia

Ik heb je een bericht gestuurd op Facebook 🙂

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

In de marge misschien nog dit nieuwsbericht.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.