HOME FORUM Wandelgebieden Sarek in juni?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Dag iedereen, ik ben nieuw hier en merk dat hier vele Sarek experts aanwezig zijn, dus hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien.

Mits covid-19 het toelaat hebben mijn vrouw en ik plannen om de laatste twee weken van juni 2021 10 a 11 dagen door Sarek te trekken. Ik heb het boek ‘Trekking in Zweden’ van Sander van der Werf erop nageslagen en denk aan een tocht van Ritsem naar Kvikkjokk via Rapadalen.

Ik heb echter twee twijfels, namelijk of de waterstand in juni niet te hoog is om rivieren te doorwaden en of ik niet in problemen ga komen met boten die nog niet varen, hoewel Sander van der Werf het ook heeft over roeiboten.

Een andere optie is dat ik me meer ga richten op de Kungsleden of de Padjelantaleden. Ik ga vooral voor woest natuurschoon en weinig wandelaars, de spanning van het ontbreken van een pad is voor mij minder belangrijk.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1004

Eerst een welkom op een forum dat echt niet goed meer draait. Daarvoor moet je naar de facebookpagina (maar daar zit ik niet op) Paar gedachten die in mij op kwamen toen ik je plan las.

Heb je genoeg ervaring en je genoeg ingelezen in dat gebied? Juni blijft erg vroeg.

Kvikkjokk-Ritsem heeft zo uit het hoofd niet echt grote rivieroversteken die onmogelijk zijn. Dat stuk aktse-parte met de roeiboot is toch erg lang. Ik had het geluk dat mijn schoonbroer een betere roeier was anders zat ik nu nog rondjes te draaien. De boten varen inderdaad nog niet in juni. Enige optie lijkt mij dat je omgekeerd loopt en aankomt eind juni om dan aan de oever van akkajaure de helikopter te nemen tot ritsem want dat stuk is niet overbrugbaar op eigen houtje. https://en.fiskflyg.se/ritsem-vaisa

Ik lees nav jouw vraag dat stf de overzet niet meer verzorgt over akkajaure. Anderen hebben overgenomen (maar pas vanaf juli https://www.swedishtouristassociation.com/facilities/stf-ritsem/boat-traffic/

Onduidelijk voor mij op dit moment wanneer de busverbinding met ritsem terug opstart

zie ook bv voor een impressie naar  https://www.youtube.com/watch?v=FMWRPyYPGY4  die heeft dat traject kvikkjokk- Ritsem ook afgelegd

(de beelden staan wel niet in goede volgorde)

Kungsleden geeft minder problemen (en het zal in die periode nog heel rustig zijn. De muggen zullen wel al wakker beginnen worden vermoed ik)

Silas de Bruijn
    Bijdrager

Dag Ivo, dank voor je bericht!

Dat de hoogtijdagen van dit forum voorbij zijn was me al opgevallen ja, ik zal eens op facebook kijken.

“Heb je genoeg ervaring en je genoeg ingelezen in dat gebied?”

Goede vraag, ik heb zo wat alles gelezen online wat er over te lezen valt. Inclusief jouw reisverslagen 🙂 Ik heb ook veel gehad aan dit verslag: https://www.backpackingnorth.com/blog/2014/8/18/views-from-sarek

Wat ervaring betreft, ik vind het lastig te bepalen wanneer je er klaar voor bent. Ik heb ervaring met meerdaagse tochten met tent in de alpen en in Noorwegen. Veelal over paden maar incidenteel ook dagen zonder pad.

Wat ik ervan begrijp zit de uitdaging in barre weersomstandigheden, zware rugzak en moeilijk begaanbaar terrein. Eindeloze blokkenvelden spreken me absoluut niet aan en hoop ik dan ook als het even kan te vermijden (met behulp van google earth). Uit het verslag van backpacking north haal ik dat navigatie ter plekke niet al te lastig is.

Wanneer zou jij zeggen dat iemand genoeg ervaring heeft?

Wat lichamelijke conditie betreft, dit zit helemaal in orde, aangezien we allebei 5 keer in de week sporten.

En dank voor dat filmpje. Hij heeft deze tocht blijkbaar ook in juni gedaan, wel met behulp van helikopter zo te zien.

Eventueel kan ik ook nog een rondje Kvikkjokk doen in 6 dagen. Niet de volledige ervaring, maar je maakt wel op een minder zware manier kennis met het gebied.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1004

Ik was één rivieroversteek vergeten die op het traject kvikkjokk-ritsem zit die je wat in de gaten moet houden. Zeker bij extra smeltwater zal je een goede plaats moeten zoeken om de rivier met zijn moeilijke naam voor de noodhut bij skarja over te steken. Wanneer de zomerbrug bij de noodhut geplaatst wordt weet ik niet heel zeker maar ik ga ervan uit dat, mocht ze niet zijn geplaatst je wat verderop wel een oversteekplaats gaat vinden. zie voor die twee passages op 19 minuten van volgende filmpje https://youtu.be/aOx6MT3L_RU

Op zich een mooie trek zonder brokkenvelden. Ik ben zelf nog nooit ze vroeg op het seizoen in Sarek geweest. Voorlopig hou ik het op de herfst al hoop ik ooit toch nog eens de beleving te ervaren wat het is om rond te lopen in een gebied waar het nooit donker wordt. De vraag rond ervaring is een standaard vraag die je enkel zelf kan beantwoorden. Voor mensen dergelijke gebieden bezoeken moet er toch een zekere opbouw zijn om je plan te kunnen trekken. Dat geeft wat extra marge wanneer de omstandigheden niet geheel mee zitten. Volgende boekje https://www.outnorth.com/calazo-forlag/fjallvandra-i-sarek-80127 geeft, ook al ken je geen zweeds een goed overzicht van de mogelijke routes voor een kortere verkenning van dat gebied. Persoonlijk zou ik voor een eerste ervaring jouw periode wat opschuiven om wat minder logistieke problemen te hebben

Silas de Bruijn
    Bijdrager

Wederom dank!

Ik ga me nog verder bezinnen op de logistiek. Juli en augustus is helaas geen optie ivm. werk van mijn vrouw die dan geen vrij kan krijgen. September is heel mooi lees ik, maar ook kouder en slechter weer.

Enfin.. Te zijner tijd zal ik een reisverslag hier posten van wat het uiteindelijk is geworden.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Sarek tijdens tweede helft juni is vroeg en moeilijk. Je zit midden in het smeltmaximum dat loopt van half juni tot half juli. Heb je in die periode veel regen, dan kan je vast komen te zitten. Beste tip die ik je kan geven: als je voor een rivier komt te staan die te moeilijk lijkt om te doorwaden, neem je tijd en ga het bergop zoeken. In juni ligt er nog zodanig veel sneeuw dat eenmaal je wat hoger gaat, je normaal nog veel sneeuwbruggen zult aantreffen over de rivieren. Zo hoef je niet te waden. Je maakt dan wel grote omwegen en zult erg vermoeid worden van het ploeteren door de sneeuw en bij slecht weer zal je soms moeten navigeren in white out, maar het is de enige manier om “veilig” door zulk gebied te trekken zo vroeg in het seizoen. Goed voorbereiden dus, GPS (app) gebruiken en een Inreach of PLB meenemen in geval je in een slecht scenario terecht zou komen is zeker geen slecht idee.

De brug bij Skarja laat men normaal het hele jaar liggen. Als ze niet recent is weggespoeld bij extreem hoogwater, dan kan je daar probleemloos passeren. Vanuit Rapadalen zal je op een gegeven moment omhoog moeten om langsheen Skierffe te lopen. Ook op Laitaure is er dan nog geen bootdienst door de delta naar Aktse. Eenmaal op de Kungsleden moet je sowieso roeien over Laitaure. Het pad in Rapadalen staat in juni/juli bij een periode met veel neerslag onder water. De hoge route naar Aktse is dan sowieso te verkiezen. Bij slecht weer kan het ook moeilijker navigeren zijn op deze route.

Ik was dit jaar half juli in Sarek en heb er extreem veel regen en overstromingen gehad. Serieuze uitdaging en veel mensen dagenlang vast zien zitten, kamperend aan de rand van bulderende rivieren die maar niet wilden zakken. Met wat geluk heb je anderzijds evengoed koud weer met verse sneeuwval tot in de valleien en relatief lage waterstanden zoals ik had in juni 2019. Het weer tijdens je tocht zal dus vooral de moeilijkheidsgraad gaan bepalen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik lees nav jouw vraag dat stf de overzet niet meer verzorgt over akkajaure. Anderen hebben overgenomen (maar pas vanaf juli https://www.swedishtouristassociation.com/facilities/stf-ritsem/boat-traffic/

Gewoon aanvullend ter info. De boot van STF die de overzet tussen Ritsem en Annonjalme verzorgt stond afgelopen zomer een tijd op het droge voor onderhoud. In de loop van augustus vaarde die weer, dus voor volgend jaar is er geen probleem. In juni is het gemakkelijkst om de oversteek met de heli te maken. De prijs voor de oversteek valt mee, tenzij je rugzak meer dan 20kg weegt. Dan betaal je stuk bij of kan men je weigeren. Er zijn locals die je ook willen overbrengen met hun boot. Kan je best ter plekke navragen in de STF hut. Verwacht wel hoge prijzen.

Silas de Bruijn
    Bijdrager

Oke veel dank voor je tips en adviezen!

Inreach was ik sowieso van plan om mee te nemen.

Ik denk dat ik mijn plannen deels last minute zal laten afhangen van de lokale weersomstandigheden of anders toch verschuiven naar begin september.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.