HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Sarek – 4 seizoenstent ?!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Hey,

Deze zomer trek ik solo door Sarek – cfr een van Sander van der Werf zijn routes.
    Nu, hij raadt een 4-seizoenstent aan voor dit gebied. Is dit volgens jullie noodzakelijk ?

Ik had -ondermeer- de Nordisk Telemark 1  in het vizier … maar dit is slechts een 3-seizoens tentje.
    De 4-seizoens Akto is slechts 700g lichter dan mijn Nallo 2 … en 600euro betalen voor slechts 700g winst doet me toch wat twijfelen 😉

benieuwd naar jullie mening hierover !

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Hm. Hij adviseert dat vast omdat het weer erg guur kan zijn in Sarek.

Persoonlijk zie ik er geen behoefte in als je wat oplet met het kiezen van een goede plek om je shelter op te zetten. Lees daarover hier een erg interessant artikel.

Telemark is geen slechte keus. Wel wat oppassen met het ultralichte materiaal. Ik ben erin geslaagd een gaatje in het zeil van de binnentent te prikken met de tentstok. Maar ik ben dan ook niet zo goed bevriend met tentstokken. 🙂

Hij doet het niet eens zo slecht in slechte weersomstandigheden. Ik had enkel nogal vaak last van condensatie in mijn tent, maar dat is eigen aan de vorm van de Telemark.

Ik herinner mij ooit een filmpje te hebben gezien waar de Telemark was opgesteld op een erg winderig plateau in Schotland, maar vind het nergens meer terug.
    Enfin, voor wat het waard is; Chris Townsend is fan.

Nordisk’s take on the popular single hoop tent design is very light at 880 grams (994 grams after I’d added extra guylines, pegs and stuffsacks) and roomy for one person. It pitches quickly and has an adjustable area porch that is very useful when cooking. I used it quite a few times last year and it stood up to some really harsh weather, including 50mph winds (it did move a fair bit but stayed up).

http://www.christownsendoutdoors.com/2015/01/favourite-new-outdoor-gear-2014.html

Maar al bij al lijkt een vierseizoenen tent in Sarek tijdens de zomer overkill.

melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Een vierseizoenentent lijkt me ook een beetje overkill in de zomer. Verder moet je eerst de overweging maken of het de moeite is om geld te investeren in een nieuwe 1 persoonstent. Ben je van plan vaker solo te gaan? En in welke omstandigheden?

Ik zie aan je profielfoto dat je wandelstokken gebruikt, dan zou je ook kunnen overwegen om voor een tarp te kiezen, al dan niet met binnentent.

Eventueel kan je de binnentent van je Nallo thuislaten, dat scheelt ook redelijk wat gewicht. Dat zou je kunnen combineren met een simpel grondzeiltje van 1 x 2 m.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Een binnentent thuislaten in de zomer in Sarek? Lijkt me muggengewijs geen goed idee.

🙂

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Een vierseizoenentent lijkt me ook een beetje overkill in de zomer

Da’s relatief want zelf in de zomer kan het weer echt lelijk doen (fikse wind, pakken sneeuw, …)

Tarp (met binnentent hier): als je er nog geen gebruikservaring mee hebt, lijkt me direct een lange tocht geen goed idee. Stel dat je na een dag of 2 het gevoel hebt dat het niets voor jou is en dat gevoel blijft (en groeit misschien zelf) in de dagen die er op volgen.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

De Nallo 2 (red label) lijkt mij toch voldoende voor een zomertrekking. Natuurlijk kan het ook guur en winderig zijn, maar daar moet de nallo tegen kunnen. Krijgt niet voor niets een ‘all season’ kwalificatie van Hilleberg.

JTE
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Ben jullie door de drukte vergeten te bedanken voor de reacties !

Alles eens in beschouwing genomen & uiteindelijk de knoop doorgehakt : de Telemark 1 LW zal een van dezer geleverd worden:-)

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

https://roversmountains.files.wordpress.com/2012/02/03-tent-nabij-kassajaure.jpg

3 tot 4-seizoens tent van een gekend merk, bestand tegen winden tot 100 km/h en lichte sneeuwlast. (Heden gebruik ik een Hilleberg Akto met footprint (1,85 kg) (Avventura 450€ Engelse internet shops: vanaf 370€)

Verdere info op https://roversmountains.wordpress.com/

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.