HOME FORUM Materiaal en techniek Rugzaktrekken met of zonder wandelstokken ?

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 49

Aan Ivo

Ik heb in het verleden ook eens meegedaan aan een topic over wandelstokken ‘kiezen’ maar vind dat niet meer terug. Is er een manier om te weten aan welke topics ikzelf heb meegedaan?

Bedankt,

Philip

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Philip, klik eens op je eigen naam naast je antwoord hierboven (onder je profielfoto).

Ik heb enkel ervaring met de voorloper van Trail Pro van Black Diamond en ben daar tevreden van. Ik zou deze toch aanraden omdat ze nog iets steviger zijn dan die lichtgewicht exemplaren.

philip
    Deelnemer
    Aantal berichten: 49

OK bedankt Debbie.. nog een fijne zondag

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hier ook een fervent gebruiker van wandelstokken.

Ze gaan al enkele jaartjes mee is een Leki makalu titanium, nog nooit issues mee gehad.

Reden dat ik ze gebruik:

* afdalingen: mijn knieën zijn in tegenstelling tot mezelf niet zo zot van afdalingen en stokken helpen om de belasting te verminderen

* balans: zonder had ik toch al een paar serieuze uitschuivers gehad dus besparing in dokterbezoek, 4 steunpunten in plaats van 2 is toch een groot verschil

* ademhaling: ik heb de neiging tijdens het stijgen zonder stokken om mijn schouderriemen vast te nemen  en dit resulteert in een gesloten houding. Met stokken heb ik eerder een open houding

*hellingen: Tijdens hellingen gebruik ik ook armkracht om naar boven te gaan

*survival : handing om te spalken, tentstok reparatie, speer en nadien rustig dat everzwijn te braden dat je juist gevangen hebt met je speer 🙂

jeroend
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Ben dit weekend voor de eerste keer gaan hiken met wandelstokken (2 dagen stukje GR57 in de Ardennen). Toen ik kind was, liep niemand met zo’n stokken (uitgezonderd in de bergen misschien) en de laatste 10 jaar is het precies ‘een must’ geworden (zelfs op vlak terrein). Ik stond er altijd nogal sceptisch tegenover en zeker in het begin vond ik het er maar belachelijk uitzien toen het gemarketeerd werd als nordic walking.

Ik heb de stokken kunnen lenen van mijn vader. Het zijn lichtgewicht (carbon) Karimor stokken met klipjes. Ik moet zeggen dat ik nog altijd niet overtuigd ben. In het begin was het in ieder geval erg wennen, maar na 10 km denk ik dat ik wel de juiste techniek te pakken had en de ‘juiste’ lengte gevonden had, want dat moet je toch ook even zoeken. Het voelde vooral raar, en dan met name in mijn armen/schouderspieren; waarschijnlijk omdat de precieze spieren de stokken nog niet gewoon zijn. Ik probeerde ook echt om met m’n bovenlichaam en armen mee te werken om de kracht op mijn knieën en in mijn benen te reduceren. Ik had echter hoegenaamd niet het gevoel dat ik efficiënter/beter wandelde. Ik denk zelfs dat het tegendeel waar is, dat je globaal gezien meer energie zult verbruiken (wel beter gespreid over onder/bovenlichaam), maar wat schiet dat op als je op een lange-afstands hike zit?

Verder vind ik dat je op een bepaalde manier ook anders moet concentreren; ipv naar 2 punten te zien om iets te zetten (2 voeten), zit je nu met 4 punten (2 voeten + 2 stokken). Mogelijks word je dit wel gewoon als je er altijd mee loopt. Bij beklimmingen lijken de stokken het grootste voordeel te hebben (relatieve krachtoverdracht naar armen/bovenlichaam is daar het grootste), maar ook net dan zit ik meestal in een bepaalde focus, die met de stokken erbij anders was: het voelt minder minimalistisch en voor mij dus minder aangenaam omdat je ook op de stokken moet letten. Ik voelde me er minder vrij mee.

Ik ben ook niet overtuigd van het ‘evenwicht’-argument. Als je je handen en armen vrij hebt gebruik je deze automatisch als ‘contra-gewicht’ of als grijphendel (takken/rotsen) op momenten dat je je evenwicht dreigt te verliezen. En als je echt valt kan je gracieuzer vallen zonder, dan met stokken denk ik. Dus als je je jong en stevig genoeg voelt om een mooie rol te maken bij een potentiële val, denk ik niet dat stokken per se veiliger gaan zijn. De juiste technieken voor valbreken en juiste valreflexen hebben is natuurlijk persoonlijk en zeer leeftijdsgebonden.

Wat mij verder ook tegensteekt, is dat je je handen niet vrij hebt. Telkens je iets wil doen (kaart lezen/foto trekken/drinken/even iets uit de rugzak halen/…) moet je die stokken ergens kwijt. Je verliest ook weer extra tijd met het wegsteken van de stokken op je rugzak bij stukken waar je ze echt niet nodig hebt.

En nog iets: dat getokkel op harde ondergrond/rotsen. Als je erop begint te letten word je er zot van.

Ik ben er ook even iets over gaan opzoeken, vooral de kwestie van het globaal energieverbruik: volgende site is wel interessant:

http://medphys.dundee.ac.uk/~pjclinch/gear/poles/poles1.html

Het enigste voordeel dat ze voor mij zouden kunnen leveren is op zeer drassig/zompig terrein voorkomen dat je er te diep inzakt. In dit opzicht heb ik ze ook uitgetest omdat ik binnenkort de Cape Wrath Trail ga doen in Schotland. Ook voor het doorwaden van breken en rivieren zou het handig kunnen zijn om te peilen hoe diep het water is en in dat geval helpen ze wel bij het evenwicht denk ik. Ik zit dus voorlopig nog met een dilemma of ik ze gaan meenemen of niet.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@jeroend

over het globale energieverbruik: dat zal inderdaad hoger zijn dan zonder, maar de clou is net dat die verspreid is. Waar mijn benen bvb. vroeger steeds sneller moe waren tijdens een meerdaagse tocht, is dat met stokken nog nauwelijks tot niet.

over dat moeten concentreren: dat is zoals fietsen. In het begin heel vreemd, maar na een tijd heb je nauwelijks nog door dat die fiets er is.

over het evenwicht: toch al genoeg voorgehad in de bergen tijdens een afdaling dat die stokken mij hebben behoed voor een lelijke val. En geloof mij, aan armen die als contragewicht konden dienen, zou je geen nut gehad gehad hebben. Al te veel kinetische energie. En het terrein was niet van die aard dat je handen iets konden grijpen om de val te voorkomen of dat je mooi kon vallen (en mooi vallen kan ik, dixit anderen).

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Jeroen, er is echt wat geduld voor nodig om met stokken te leren wandelen. Zelf had ik er in het begin ook moeilijk mee. Ik heb ze eigenlijk maar echt leren gebruiken in de winter, en ben er nu erg tevreden over. Enkele praktische tips (maar die zijn erg persoonlijk):

• Ik steek mijn handen in mijn polslussen (onderdoor) en laat mijn pols hangen in de lus. Zo hoef ik het handvat niet strak vast te houden (enkel maar lichtjes) en bewegen de wandelstokken gewoon mee als ik wandel.
    • Bij gebruik van mijn handen, vb. om de kaart te lezen of me even vast te houden, laat ik mijn stokken gewoon aan mijn polsen bengelen.Tenzij ze echt in de weg zitten, dan neem ik ze in één hand vast of steek ik ze weg (in blokkenterrein bijvoorbeeld).
    • Ik varieer wat van hoe ik ze plaats, ofwel zoals de techniek het beschrijft (linkervoet + rechterstok, of andersom), ofwel gewoon allebei vooruit. Op eenvoudiger terrein zet ik mijn stokken maar om de 2 stappen op de grond.
    • Vooral om grote passen te zetten (bergaf en bergop) ga ik er echt op leunen zodat mijn spieren/gewrichten minder werk hebben. Zo kan ik mijn knieën ontlasten.

Ik blijf er wel bij dat je als beginner eerst moet leren zonder stokken te wandelen. Het is belangrijk dat je je tredzekerheid ontwikkelt want anders kan je leerproces verstoord worden (ik merk dat bij het gidsen van groepen). De stokken helpen mijn inziens vooral om de benen te ontlasten, in minder mate om misstappen te corrigeren, en in mijn geval ook om mijn tarp op te zetten. 🙂

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

+ ik gebruik ze hier ten lande ook niet, of het nu dagwandelingen zijn of een korte meerdaagse. Ik heb dan niet het gevoel dat ze dan voor mij veel doen. Nu, ik heb ze inderdaad ook bij op mijn tarptent op te zetten, dus ik kan ze wel altijd gaan gebruiken indien nodig.

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.