HOME FORUM Materiaal en techniek Rugzaktrekken met of zonder wandelstokken ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Zelf wandelen wij al jaren zonder stokken maar om ons heen zien wij dat wandelstokken meer en meer ingeburgerd geraken. Toch vraag ik mij af of die wandelstokken op sommige stukken terrein (bv. terreinen waar men zich een weg moet banen tussen grote rotsblokken; andere vormen van rotsachtig terrein) niet eerder een hinder dan wel een hulp zijn. In hoeverre zijn dergelijke wandelstokken aan te bevelen of af te raden ? Wat zijn jullie ervaringen daaromtrent ? En zo er stokken worden aangekocht: waarop dient men bv. te letten ?

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Als je al jaren zonder stokken wandelt, is er denk ik niet echt een reden om er nu ineens beginnen te gebruiken. Blijkbaar heb je goede gewrichten die het extra gewicht van een zware of lichte rugzak aankunnen. Geniet ervan en bespaar je de extra zorgen.
    Op rotsachtig terrein kunnen stokken inderdaad in de weg zitten. Zonder rubberen top glijden ze snel weg waardoor ik er geen vertrouwen in heb, ze geraken geblokkeerd tussen rotsen en zijn zo bij mij al eens geplooid, wanneer ik snel een hand wil zetten voor evenwicht hangen ze nutteloos te bengelen aan de lus aan mijn pols. Neen, dan steek ik ze liever even op de rugzak. Of voor een kort stukje gebruik ik ze gewoon voor mijn evenwicht.
    Buiten rotsvelden gebruik ik wel wandelstokken. Vroeger eentje, omdat ik twee te moeilijk vond voor mijn gebrekkige coördinatie: je twee voeten én je twee stokken op een nuttige plaats zetten, dat was teveel werk in mijn brein. Ondertussen zijn het er wel twee. Oefening baart amateurkunst. Ik gebruik ze om mijn tarp recht te zetten en om sneller te wandelen. Zeker bergop kan je je optrekken aan je wandelstokken.
    Bij een eventuele aankoop moet je vooral letten op het systeem dat gebruikt wordt om de stokken in lengte te verstellen. (Ik ken niet veel mensen met niet-verstelbare stokken.) Zoals velen hier op het forum verkies ik het systeem met klemmen ruim boven het draaisysteem. Daarbuiten kan je letten op het handvat. Soms loopt dit verder door naar beneden. Dat is handig wanneer je je stok een stukje hoger op een steil pad wil zetten. Je kan je stok dan lager vastnemen en toch nog grip hebben. Je kan ook op het gewicht letten. Er worden ook stokken aangeboden met een anti-schoksysteem. Persoonlijk vind ik dat onzinnig.
    Zelf ben ik zeer tevreden van mijn Leki Thermolite XL’s.
    Wanneer je niet-verstelbare stokken zoekt en je krijgt ze in Europa, dan moet je eens gaan zien bij http://www.UphillDesigns.com

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Het gaat niet alleen om het feit of je gewrichten het gewicht van een rugzak kunnen dragen want dat is voor mij (en voor velen) echt geen probleem. Maar ik gebruik ze wel om mijn lichaam (en gewrichten) te ontlasten bvb. tijdens lange afdalingen, en omdat ik met een pak minder energie gebruik dan zonder. Op terrein waar ze eigenlijk eerder een last zijn en waar ik bvb. een/mijn hand(en) moet gebruiken voor steun, neem ik ze in het hand dat ik dan niet nodig heb of ik bevestig ze aan mijn rugzak.

Twee of één ? Je hebt zeker voorstanders van één om allerlei redenen, maar je gaat eigenlijk je lichaam asymmetrisch belasten en het risico bestaat op een blessure.

Met of zonder anti-schoksysteem ? Wel, zo’n systeem zou net je evenwichtsgevoel nadelig kunnen beïnvloeden.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik ben ook een voorstander van wandelstokken. Ik merk dat ze mijn knieën ontlasten en dat ik mijn tempo kan verhogen ermee. Maat wandelt er nu ook mee en op de laatste tocht heeft de vriendin ze gestolen toen ze last had van haar voet.
    Met een dagrugzak en trailrunners ben ik een echte berg geit ermee 🙂
    Door de 2 extra punten voor te steunen heb ik het gevoel dat ik minder snel uitschuif (modder ed) en ook op stenen en bij rivieroversteken voel ik me zekerder.

Ik heb ook al 1 verplooid. Ik schoof uit op grote rotsen waar we over moesten langs een rivier en leunde op mijn stok die geklemd zat.
    Maat die mee was vreesde dat ik mij ernstig had bezeer maar door de stok viel het al bij al mee. Stok wel kapot, maar het had erger kunnen zijn.

Ik gebruik ze bij rotsen dus ook gewoon. Als het echt te steil is en ik mijn handen gebruik, gaan ze gewoon aan de rugzak. Met het Black diamond systeem heb je op 10 seconden beide stokken ingeschoven.

Je kan altijd eens proberen met goedkope stokken van de decathlon. Staat het je niet aan, dan laat je ze achter en maak je iemand gelukkig 😉

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Nico, leen eens stokken van iemand en probeer uit op wat uitdagend terrein. Zeer grote kans dat je er verknocht aan raakt.

Een kleine groep mensen moet even wennen aan het gebruik van de stokken maar voor de meerderheid gaat het makkelijk tot natuurlijk.

Verder zijn er geen regels met het gebruik van stokken, doe wat prettig voelt. Op goed en vlak terrein zul je  wellicht geen stokken gebruiken… of juist wel? En op een rotsenveld wil de een zijn handen vrij hebben, een ander vindt in de stok een extra punt om balans te vinden.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Zelf heb ik ook jaren zonder wandelstokken gelopen. Pas in de winter leerde ik met stokken wandelen en nu gebruik ik ze ook graag in de zomer. Ik vind stokken vooral handig om mijn gewrichten te ontlasten (o.a. grote stappen dempen), mijn armen te kunnen gebruiken en om mijn tarp op te stellen. Op blokkenterrein steek ik ze weg, dan zijn ze inderdaad nutteloos.

Persoonlijk vind ik het wel goed dat beginnende hikers eerst zonder stokken leren wandelen want het is belangrijk om je tredzekerheid goed te ontwikkelen. Anders moeten je stokken compenseren voor een niet voldoende ontwikkelde staptechniek en te weinig evenwicht.

Maar stokken maken wel degelijk een verschil uit als je ze tenminste actief gebruikt.

NicoCallens
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Bedankt aan allen voor het verstrekken van deze info. Alvast voldoende argumenten om het in de wat nabijere toekomst eens met stokken te proberen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Als je geen stokken nodig hebt als deel van je slaapsysteem of je gaat niet weg met sneeuwschoenen dan zou ik mij niet gaan haasten met de aankoop.

@Toon
    geeft voor mij een paar zinnige argumenten het niet te doen.
    Wandelstokken geven toch extra kopzorgen (zij het minimaal).
    Een van de argumenten die ik voor mezelf had was ook het idee dat de armspieren
    mee gaan helpen om je mee naar boven te tillen.
    Omdat ik de laatste keer zonder stokken moest lopen begin ik te twijfelen of dat wel klopt.
    Ik ging naar mijn gevoel ook zonder stokken “met hetzelfde gemak” naar boven.
    Ik weet niet of iemand daar cijfers over heeft volgens mij gaat de winst marginaal zijn
    als ik daar over nadenk. (qua spiermassa en waar de krachten naar toe gaan als je de armen gebruikt)

Woubeir
    Deelnemer

Het nut zal afhangen van persoon tot persoon zeker ?

Ik herinner me dat iemand aanvankelijk heel argwanend tegenover wandelstokken stond. Tot hij verschillende keren zag dat passages die hij zonder stokken nam, een stuk moeizamer verliepen dan bij diegenen die diezelfde passages met stokken namen. Toen is hij ook stokken gaan uitproberen; eerst één en dan twee. Hij omschreef het effect als ‘het verschil tussen een klim met maar 1 vaste pion doen (vroeger dus) en diezelfde klim opnieuw met 21 versnellingen doen’.

Zelf dagwandel ik trouwens meestal/altijd zonder stokken, ook in de bergen. En zo oefen ik mijn lichaam. En hoewel mijn lichaam fysiologisch best zonder stokken kan, gebruik ik ze op meerdaagsen wel meestal.

Trouwens, als je toch voor stokken zou gaan, ook het materiaal dat voor de handvatten wordt gebruikt, speelt (voor mij) mee:

• eerst stokken gehad met plastieken handvatten -> heel zweterig
    • daarna met rubberen handvatten -> beter, maar nog altijd heel zweterig
    • dan handvatten uit een soort foam (ik denk EVA): nog altijd met momenten zweterig, maar met voorsprong de comfortabelste.
    • stokken met kurken handvatten (van vrouw) -> stukken beter dan rubber, maar nog altijd een pak minder dan die uit foam.

@ivovm

(nog) geen cijfers, maar er zou wel degelijk een stijging zijn in het energiegebruik van de armen. En zelf al zou de winst marginaal zijn, die is niet onsignificant.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste hikers,

ikzelf ben al jaren voorstander van het gebruik van stokken en dit om velerlei redenen, maar de belangrijkste is zeker dat bij afdalingen je armen en schouders een groot deel van de schokken die anders 100 % op je knieën en voeten komen, helpen opvangen…
    en verder/ vroeg of laat zullen je stokken je ooit behoeden voor een onverwachte val of uitschuiver…

En natuurlijk is er terrein (voor sommigen zijn dat blokkenvelden/ bij mij is dat als er echt moet geklauterd worden) dat je beter je stokken opbergt; wel doe dat dan, neem er je tijd voor om dat goed te doen, je kan tegelijk een stukje eten in je mond steken of een slok drinken….

kijk bij de aankoop niet op een euro en koop er met beugels ipv een draaisysteem

droog je stokken onderweg of als je thuis komt van een tocht

en bovenal geniet van buiten zijn

Ignacio

Woubeir
    Deelnemer

… kijk bij de aankoop niet op een euro

Hoever ga je daarin want je kan stokken kopen van bvb. 130 € en toch met een draaimechanisme ?  🙂

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

beste woubeir

mijn lichtgewicht Lekistokken met kurkhandvaten en beugelsysteem zijn zeer goed, hoeveel ze hebben gekost dat ben ik vergeten… maar ik denk dat het minder was dan 130 euro voor een paar

Ignacio

Woubeir
    Deelnemer

Natuurlijk, maar het hangt er gewoon ook vanaf wat je wilt. Mijn stokken met een draaimechanisme waren toen ik ze kocht (2006 of zo) stukken lichter dan die met een beugelsysteem, doen het nog steeds goed en ik weet zelf niet of ze ooit eens gefaald hebben.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Iedereen moet inderdaad voor zichzelf beslissen of stokken handig zijn. Ik blijf er wel bij dat om er baat bij te hebben, je een zekere techniek moet ontwikkelen en ze goed moet leren gebruiken. En dat doe je niet van de eerste dag, maar dat vergt echt wat oefening. De eerste keer dat ik stokken in de hand had, wist ik er amper raad mee. 🙂

Een tip bij het gebruik, hou niet halsstarrig die handvaten vast (want dat is lastig en zweterig) maar laat je pols in de lus hangen en gebruik die als steun.

philip
    Deelnemer
    Aantal berichten: 49

Heeft iemand ervaring met

– Leki Micro Vario Titanium (z-pole)

– Black Diamond Ultra Mountian (z-pole)

– Black Diamond Alpine Carbon (fl)

Ik weet niet goed wat te kiezen. Ik wil een allrounder, en toch compact, omdat ik alles met openbaar vervoer doe en ook wel het vliegtuig neem. Ik vraag me af of de Leki sterk genoeg is.. maar wat is sterk genoeg? Ik weeg zelf rond de 70kg  en doe niet aan alpinisme. Pak tussen de 12 en 18 (20) kg afhankelijk van de reis.

Doe regelmatig Ardennen en zit graag in Zweden (vandaar vliegtuig)

Philip

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.