HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen rugzakkentest: Lightwave Ultrahike 60

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Lightwave Ultrahike 60 – review

De ULA Circuit van de vorige review heb ik bij de winkel ingeruild voor een Lightwave Ultrahike 60.
    Dit is de site van de producent: http://www.lightwave.uk.com/products/rucksacks/ultrahike

Intro

De gedachte achter deze test kan je terugvinden bij mijn review van de ULA Circuit rugzak.

Beschrijving rugzak

Lightwave Ultrahike 60
    Gewicht: 1180g
    Volume: 60 liter

Dit is een klassieke rugzak met frame. Het backpack bevat een minimum aan accessoires om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Hij bestaat uit één hoofdcompartiment, en een kleiner topcompartiment bovenaan. Er zitten aanspanriemen langs de zijkanten en vier lussen op de buitenkant om daar nog materiaal aan te bevestigen.
    De rugzak is waterdicht (de naden zijn geseald). Dat kan een voordeel zijn doordat je geen rugzakcover meer nodig hebt. Enkel een optionele drybag kan handig zijn om de inhoud droog te houden (bij bv een val in het water).

Bij aankoop kan je kiezen uit twee maten M2 en M3, dit naar gelang je torsolengte. Alhoewel je meestal wordt geadviseerd op basis van je totale lengte (180cm en kleiner: M2; 180cm en groter: M3).
    De geteste rugzak is een M2 versie (ik meet zelf trouwens 180cm).
    Het gewicht is lager dan aangegeven door de producent. Waarschijnlijk wordt het gewicht van de zwaarste rugzak (de M3, want die is groter) opgegeven.

Voor mij is de inhoud zeker groot genoeg, het is het volume dat ik gewoon ben.

Draagcomfort

Wanneer ik de rugzak een eerste keer laad zie ik dat hij een soort peervorm aanneemt. Dat voelt ook direct ongemakkelijk als ik de rugzak aandoe. Ik herbegin dan met inladen en doe mijn best om hem een gelijkmatige vorm te laten behouden. De aanspanriemen op de zijkant helpen hierbij.

De rugzak wordt getest op een korte wandeling van 1,5 uur en weegt 9,5kg (incl. de zak zelf).

De rugzak zit goed en blijft ook goed dragen gedurende de ganse test. Wel zit hij minder gemakkelijk dan mijn referentie, de Osprey Aether 60. De Lightwave bezorgt me geen last, maar ik merk wel dat hij op mijn rug hangt, wat bij de Osprey niet het geval is. Misschien verandert dat gevoel nog na verloop van tijd, of ben ik gewoon te veeleisend. In ieder geval besluit ik dat het de overschakeling niet waard is.

Conclusie

Alhoewel ik zelf kies om de Osprey te behouden vind ik de Lightwave Ultrahike 60 wel een goede rugzak. Een rugzak is iets persoonlijks en een ervaring van de een gaat niet noodzakelijk op voor een ander. Toch lijkt dit me een degelijke rugzak die zeker het overwegen waard is voor mensen die graag een traditionele rugzak met frame hebben die relatief licht weegt!

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.