HOME FORUM Materiaal en techniek Rugzak paklijst?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 45

ik weet dat deze bij materiaal bespreking bij tips staat maar graag had ik even wat kritiek of tips om men gewicht eventueel nog naar beneden te krijgen, de trektocht is voor 3 a 4 dagen.

zelf vind ik dat het gewicht wat veel is om dagelijks tss de 20 a 25km te stappen

https://drive.google.com/file/d/0B8cDAltFdJHaQWhrek5XSEZJTUU/view?usp=sharing

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Een EHBO kit van 848 gram? Mijn EHBO-kit weegt ongeveer 150 gram en bevat alles wat ik noodzakelijk acht. Als ik meer zaken nodig heb dan dit moet ik naar een ziekenhuis, vrees ik.

– Assortiment pleisters
    – Blarenpleisters
    – Dafalgan ODIS
    – Ibuprofen
    – Imodium
    – DEET
    – Bite Gel
    – Zalf tegen wrijving, zwellingen, etc

Geen idee waarom je deodorant zou meenemen. Hetzelfde geldt voor mondwater. Tandhygiëne vind ik erg belangrijk, maar 2x per dag de tanden poetsen lijkt me voldoende.

Wat shirts, boxershorts & kousen (baselayers) betreft; ik verkies om van elk 2 stuks mee te nemen . Probeer die elke dag uit te wassen, zo heb je elke dag een vers exemplaar. In Noorwegen raad ik evenwel slaapkledij aan die je ten alle tijde droog houdt.

Een sjaal van 155 gram lijkt me veel. Een (wollen) buff weegt 100 gram minder en is een stuk veelzijdiger.

De grote zaken uit je paklijst (tent, slaapsysteem & rugzak) kunnen uiteraard stukken lichter zonder aan comfort in te boeten, maar dit vereist dan weer een vrij grote investering.

Geniet van de trip.

dim3nsion
    Bijdrager

Het gaat om deze ehbo kit idd veel maar ja.

http://www.mounteqshop.be/nl/mountaineer-728.htm

Mondwater ja geeft me frissere mond dans enkel tandjes poetsen 😉 qua slaapzak kan ik idd ergens op gewicht sparen het is een -5 confort dermee. Ik slaap meestal in hutten dus de tent is als reserve 😉 maar toch neem ik hem graag mee. Thanks 4 de reply ik zal eens bekijken wat of hoe.

Heb je aanraders voor slaapzakken die vb helft lichter zijn maar toch het -5 confort voorzien?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Ik denk niet dat een 1250gr quechua slaapzak tot -5°C (comfort) gaat. Zelfs voor een goede donszak zit je al snel aan een dergelijk gewicht. Alles wat in reserve wordt meegenomen kost gewicht. Voor een pure huttentocht kan dan veel meer van je lijstje overboord worden gegooid (slaapzak,matje,gas,kookgerief…)

Als je toch gecombineerd wil lopen zou ik voor het eten wat je meeneemt, je beperken tot één potje ipv een set omdat je toch alleen maar warm water moet maken

erph
    Bijdrager
    Aantal berichten: 55

Voor het voeding gedeelte, zie ik 2 maaltijden per dag. Wordt dat nog aangevuld met een maaltijd in een hut elke dag? Anders lijkt me dat weinig, ook al omdat je geen chocolade, graanrepen, rozijnen, … meeneemt voor onderweg.

Een statief van 1.2 kg is zwaar. Een VCT-R100 van Sony bv weegt half zoveel.

Helena
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Nog enkele suggesties, zowel zaken die ik zou weglaten als zou aanvullen.

Ik zie dat je zowel een head light als lamp bij hebt, een van beide zou ik zeker schrappen. Eventueel kan je mondwater vervangen door kauwgom voor een frisse mond? Je vermeldt een extra kompas, heb je er dan twee bij? Of zit dat in je horloge?

Bij je kledij heb je een short als kledij op je lichaam. Voorzie je ook een lange broek? Dat is persoonlijk natuurlijk, maar met de Noorse temperaturen die ik al gehad heb (in de zomer) zou een short voor onderkoeling gezorgd hebben. Zeker wanneer je even pauze neemt. Eventueel toch ook een extra short/broek voorzien voor in de hut zodat je iets droogs kan aantrekken na mogelijks een hele dag regen als je geen regenbroek bij hebt?

Als je kampeermateriaal enkel als back-up bedoeld is, zou ik het kookmateriaal thuis laten. In elke Noorse hut kan je normaal gezien koken (voor zover ik weet). Daarnaast kom je in de meeste Noorse gebieden ook meer dan genoeg riviertjes tegen om met een kleinere waterfles rond te lopen, zou spaar je ook makkelijk een kilo. Maar zoals hierboven gesuggereerd werd, zou ik voor onderweg zeker chocolade, repen of noten voorzien.

Yanick
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 23

Ik heb mijn bemerkingen direct in het bestand toegevoegd. Ik denk dat je niet extreem veel meer gaat kunnen besparen tenzij je gaat investeren maar dat is misschien niet de bedoeling:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/14x9BTR1S5C0_8vhc-loz1iPuP2L1h2Sq1uRa9XY3liY/edit?usp=sharing

Succes!

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik ken je energieverbruik natuurlijk niet, maar heb je echt een powerbank nodig voor die paar dagen? Fototoestel moet toch gerust enkele dagen meegaan zonder herladen?

Ik zie ook vochtig toiletpapier staan, bedoel je daarmee baby-wipes? Zou ik persoonlijk zelf nooit meenemen, heel vervuilend en onnodig gewicht.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

een statief van meer dan één kilo zou ik ook nooit meenemen (mijn SLR op zware tochten trouwens ook niet), maar dat is een kwestie van prioriteiten.

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

Waarom heb je 3 verschillende soorten kousen mee? smalle, normale en wandelkousen? Voor de hut, verversing ? Maar dan nog heb je geen 4 paar voor die paar dagen nodig.

2 fleeces ?

Hetzelfde met 3 t-shirts.  In de hut kan je dingen laten drogen.

Je gaat zoiezo stevig zweten onafhankelijk van de temperatuur, rug/rugzak zorgt voor isolatie wat snel een plakboel kan worden. Deo vind ik dus wat vreemd.

Gas kan je niet meenemen op de het vliegtuig, moet je ginder aankopen. 400ml is trouwens veel. Met 100ml moet je 4 dagen makkelijk toekomen.

dim3nsion
    Bijdrager

Hop top van al de reacties, Thanks

@Abisko
     <span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; line-height: 20px;”>Gas kan je niet meenemen op de het vliegtuig, moet je ginder aankopen. 400ml is trouwens veel. Met 100ml moet je 4 dagen makkelijk toekomen.</span>

<span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; line-height: 20px;”>(ik reis met de auto ) inderdaad kan wel een Fleece eruit laten 😉 klopt in de kousen kan ik schrappen, gewoon omdat de dikke voor koude temperaturen zijn, en extra paar indien nat door regen of sneeuwvelden oversteken… de tshirts elke dag verse of vind je dat overbodig? </span>

@Caersbart
    & Erph

statief was de lichtste die paste om gemakkelijk over te schakelen van dit systeem en men statief

Statief was de Lichtste die ze hadden voor me Mount die gelijk aan men rugzak Hangde kwestie van Handigheid deze

@Erph

qua maaltijd, smorgens eet het breakfast , smiddags een soepje en savonds een maaltijd, en ertussen in heb ik inderdaad noten maar dit gewicht heb ik nog niet 😉

@Thomas

Gsm, Suunto usb, en camera heb ik extra battery maar deze gaat sneller als temperatuur lager ligt

de natte doekjes klopt, heb je andere suggestie? ik stop ze in een geurloze afdichtbare zak en deponeer die bij de eerstkomende hut.

@Yannick

Thanks dadelijk eens checken

@Helena

inderdaad, een van de lampen kan eruit, lange broek staat op de lijst, en een extra short waarschijnlijk vergeten 😉 toffe tip ivm kauwgom en water Thanks

@ivovm

klopt dat ga ik doen thanks voor de tip ivm Potje 😉 de slaapzak klopt de 5° confort is 1200 maar de andere die ik heb is 0°(dus limiet -5 maar die weegt 1440gr

kdenk dat ik aan iedereen heb geantwoord 😉 Thanks alvast voor de tips

dim3nsion
    Bijdrager

@Yannick

Top, 😉

die van de Fleece begrijp ik niet goed wat je wil zeggen dat ik er beter 1 schrap ?

aansteker Check, bestek done ;), ehbo kit misschien het een en ander uitlaten dan, wat zijn de noodzakelijke , het gaat om deze 😉 http://www.mounteqshop.be/nl/mountaineer-728.htm

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

Het is niet duidelijk of je in de zomer of in de winter wilt gaan. Aan de slaapzak te zien zomer

Kousen dienen om blaren te voorkomen door wrijving. Ze moeten passen in je schoenen. Schoenen beschermen tegen vocht en vuil . Nog nooit gehoord van kousen omwisselen voor sneeuwvelden.

Fleeces: ja 1 is genoeg naar mijn ervaring. tshirt + regenjas tijdens het wandelen beschermt beter tegen wind en verluchting is te regelen. Als de zon s’avonds weg is en het koud is, is een fleece nuttig. 2  biedt naar ervaring geen extra warmte. Hangt af wat je met die 2de wilt doen.

dim3nsion
    Bijdrager

Als ze nat zijn. Heb ik graag een ander paar om ze te vervangen met natte voeten is het niet ideaal om te wandelen he 😉 we gaan dat eens proberen 😉 tshirt plus regenjas 😉 dus 1 fleece eruit 😉 eind augustus tot begin september 😉

dim3nsion
    Bijdrager

Voila, een paar aanpassingen gedaan door jullie door gegeven

https://drive.google.com/file/d/0B8cDAltFdJHaTXJoQTU0RkRRLTQ/view?usp=sharing

Resultaat 13709kg dus een vermindering van bijna 3KG

Thanks

verder kan ik niet veel meer af doen enkel ivm Fleece en Jas eventueel nog(nog nadenkend erover)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.