HOME FORUM Materiaal en techniek Rugzak laden, hoe moeilijk kan het zijn?

Tags: 

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

    Hallo wandelvrienden,

    Hoe moeilijk kan het zijn om een rugzak te laden? Recent kocht ik een nieuwe rugzak van 70 + 10L laadvermogen omdat mijn vorige niet je dat was.

    Nu ben ik mijn rugzak aan het inladen met de meest normale benodigdheden voor een vier dagen durende trektocht.

    En dat lukt niet echt!!, er blijven een aantal spullen over die ik met moeite in mijn rugzak krijg.

    Bestaat er een speciale techniek voor het laden van een rugzak? Ik heb al enkele voorbeelden gezocht hoe je een rugzak inpakt maar deze spreken mekaar een beetje tegen…

    Sommige beweren dat je voedselvoorraad onderin moet terwijl anderen beweren dat het in het middelste gedeelte moet. Of dit echter veel verschil zal maken bij het laden van mijn rugzak weet ik niet en zal eerder te maken hebben met draagcomfort (gewichtsverdeling + evenwicht).

     

    Iemand die een passende formule heeft om mijn materiaal alsnog in mijn oversized 🙂 rugzak te proppen?

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

    Op het einde van https://forum.hikingadvisor.be/2018/07/12/een-rugzak-kiezen/ staat een filmpje met daarboven volgende tekst.  Het geeft een goede samenvatting. Met gelijk de boodschap dit niet slaafs te volgen

    De 4 grote principes:

    -zwaar gerief komt tegen de rug.

    -lichter gerief meer aan de buitenkant

    -minder gebruikt gerief op de bodem

    -frequent gebruikt of bij de hand te hebben materiaal zit  in de top.

    Het probleem is dat wanneer je gerief niet krijgt weggewerkt in je rugzak vermoedelijk geen enkele manier van inpakken zal werken (ervan uitgaand dat er geen holle ruimtes zijn bij het inpakken) tenzij je gerief buiten de rugzak hangt, gerief thuis laat.

    Veel zal afhangen van de materiaallijst. Misschien moet je die eens posten, kunnen we mee kijken en nadenken wat geschrapt kan worden. Helaas is het zo dat compakter materiaal soms duurder is (synthetische slaapzak versus dons, polyester tent versus nylon tent,soort slaapmat…..enz)

    Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

    Oké, heb het filmpje een aantal keer aandachtig bekeken en stel mij toch meteen een vraag hierbij; eten bewaart hij onderin, net boven zijn slaapzak.

    Is dat wel verstandig? Mijn gezond boerenverstand zegt nl. dat je dan koekjes, snacks en dergelijke toch helemaal plat drukt door het gewicht dat er bovenaan komt te zitten?

    En de manier van inladen die men in het filmpje toont? Is dat voor jouw persoonlijk de beste manier? Volg jij deze richtlijnen of heb jij betere methoden ontdekt?

    Ik ga een keer een lijst samenstellen van mijn materiaal, ga dat op mijn gemakje doen zodat ik zeker niks vergeet te vermelden. Ik kom hier later asap zeker op terug.

    roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

    ‘In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.”

    (In de (zelf)beperking tootn zich het ware meesterschap.)

    Hoe langer de tocht en hoe verder van huis, hoe te minder risico’s je kan nemen.

    Hetzelfde geldt voor de desolaatheid van het gebied. Zijn er alternatieven als het weer omslaat of als je toch iet essentieel vergeten bent?

    In elk van mijn reisverslagen vind je een materiaallijst terug per tocht.

    De snelheid of de frequentie waarmee je iets nodig hebt is ook bepalend voor de plaats waar je iets steekt. In  gebieden met onstabiele weersomstandigheden, zullen regenkledij, fleece en tent goed bereikbaar moeten zijn. Werk in gebieden met zeer onstabiele weersomstandigheden ook met individueel verpakt voedsel, klaargemaakt in dagrantsoenen. Ook dat moet vlot bereikbaar zijn.

    Hou ook rekening met een verdeling links recht qua gewicht, want ook een assymetrische verdeling kan hinderlijk zijn.

    Logisch denken, flexibel zijn en veel experimenteren is de boodschap.

    https://roversmountains.com/

    RoVer

    caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

    Kijk ook eens naar onze paklijsten Kirsten. Ik ken je materiaal natuurlijk niet, maar een rugzak van 80 liter zou toch ruim voldoende moeten zijn voor een vierdaagse.

    Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

    Het probleem schuilt niet zo zeer in mijn paklijst hoor maar eerder in de manier van inpakken.

    Zo krijg ik mijn tent niet in de rugzak, wat oorspronkelijk wel de bedoeling was van zo’n oversized rugzak, omdat ik liefst niks aan de buitenkant(en) van mijn rugzak zie of hoor bengelen.

    Na een aantal pogingen is het mij toch gelukt om mijn 2 persoonstent in de rugzak te proppen, hetzij helemaal on top (bovenaan) wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn om zware spullen op die plaats te transporteren.

    Maar ik blijf in ieder geval oefenen tot alles mooi in de rugzak verdeeld raakt.

    En wat de trektocht zelf betreft, het gaat om de randonnée entre Lesse et Lomme. 🙂 😉

    Je kan deze tocht op drie dagen doen maar ik trek er vier dagen voor uit, kwestie van alles goed en uitgebreid te kunnen beleven én bekijken in onze prachtige Ardennen.

    Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

    @Roversmountains; Mooie website, erg amusant om lezen en heel leerrijk maar vooral erg interessant wat betreft jouw paklijsten op gebied van kledij en voeding.

    Heb er al heel veel van geleerd, uiteraard ook via de tips/artikelen op hikingadvisor, en daar wordt een mens vrolijk van. Vooral dit verslag vind ik erg leerrijk: https://roversmountains.com/padjelanta-kungsleden-ronde/

    Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

    Klopt de stelling dat, bij rugzakken vanaf 30L en meer, de zwaardere spullen meer bovenin worden geplaatst? Dat is toch wat men bij Deuter, dé rugzakkenspecialist, aanraad en ik citeer vanop hun website:

     

    Het zwaartepunt van de rugzak moet zich dichtbij het lichaam bevinden, indien mogelijk op schouderhoogte. Zo bevindt zich dit altijd boven het lichaamszwaartepunt en trekt de rugzak tijdens het dragen niet naar achteren. Grotere rugzakken vanaf ongeveer 30 liter moeten daarom als volgt worden ingepakt:

    – Slaapzak, donzen kleding en andere lichte voorwerpen in het onderste compartiment. Middelzware zaken zoals kleding hier bovenop aan de buitenzijde. Zware uitrusting zoals een tent, proviand en dikke jas meer naar boven op schouderhoogte, zo dicht mogelijk tegen de rug aan.

    – Kleinere items kunnen in de bovenklep worden bewaard en zijn zo snel bereikbaar. Om te voorkomen dat je ergens aan blijft hangen en om het oppervlak voor wind en regen zo klein mogelijk te houden, moet de rugzak altijd zo compact mogelijk worden gehouden en moet er zo min mogelijk buiten aan de rugzak worden bevestigd. Let altijd, en met name ook bij zijvakken, op een goede gewichtsverdeling.

    Ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen. 🙂

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

    Kirsten,

    ik hou me zelf niet bezig met inpakken vanuit het ‘ideaal’ qua gewichtsverdeling.

    Mijn maatstaf is: wat moet kort bij de hand moet zijn en ik gedurende de dag nodig heb zit bovenaan

    Het is volgens mij niet fout dat een tent bovenaan zit. Als het regent op het eind van de dag kan ze snel worden opgesteld zonder dat je de rest van de rugzak uit moet pakken.

    Met een goede rugzak zijn mi de verschillen die je voelt verwaarloosbaar. Probeer de zwaardere zaken wat korter tegen de rug te steken maar laat het los als dat niet kan. Het is alvast een goede reflex van jouw om alles in de rugzak te stoppen ipv langs buiten te hangen. Als voor jouw smaak brokkelige koekjes een absolute must zijn op trektocht moeten ze waarschijnlijk ergens bovenaan opgeslagen worden of je schakelt over op wat hardere koeken, notenmix met M&M, snickers oid (wat de meesten onder ons doen)

    Bij goed weer zou je kunnen overwegen om de binnentent thuis te laten en enkel onder het buitenzeil te slapen. Spaart alweer wat ruimte. Dat tussenschot dat dikwijls te vinden is onderin rugzakken (waar meestal een slaapzak wordt gestoken) zou ik losritsen. Dat vergemakkelijkt het stapelen en goed vullen van een rugzak

     

    Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

    Dank voor jouw reactie @ Ivo !

    Huidige stand van zaken; na veel trek en duwwerk is het mij gelukt om alles wat ik nodig zal hebben in mijn rugzak te proppen. Dertig keer heb ik mijn rugzak in en uitgeladen et voila, ik heb zelfs plaats over. 🙂

    Maar de lege ruimtes ga ik opvullen. ’t is te zeggen, rugzak wordt opnieuw herschikt totdat er geen holle ruimtes over zijn.

    De lijst met materiaal ga ik zeker nog een keer online gooien maar ben momenteel te druk met andere zaken.

    roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

    Ik ben akkoord met de theorie van Deuter op één punt na, namelijk: Een tent hoort niet in de rugzak, maar onderaan de rugzak, en wel om volgende redenen:

    • Tenzij je een trektocht plant in een woestijn met een zeer lage vochtigheid en je van plan bent in je tent te blijven liggen tot de zon hoog aan de hemel staat en dus kurk droog is, zal je tent nat zijn of op zijn minst het dekzeil.
    • In praktijk zal je je tent vochtig of op zijn minst klam inpakken, wat zal lekken op de rest van de inhoud van je rugzak, als je die in je rugzak opbergt. Bovendien kan je tent ook niet uitdampen tijdens de dag als die ergens midden in je rugzak zit, terwijl die onderaan je rugzak toch nog wat zonnestralen zal kunnen opvangen. Bovendien kan je die sneller opzetten of te drogen leggen als de weersomstandigheden het toelaten, wanneer je tent zich onderaan je rugzak bevindt ipv ergens in het midden. Omwille van die vochtigheid zal ik bij mijn Hilleberg bijna altijd de binnentent afzonderlijk uitnemen en opbergen, terwijl de buitentent met footprint als laatste wordt opgebroken.

    Voor mijn trektochten in Scandinavië gebruik ik een 30 jaar oude Finnmark rugzak (80L) van Bergans met een buitenframe. Het voordeel daarvan is dat onderkant van de rugzak zelf eindigt net boven de heupgordel, waardoor de tent onder de rugzak zich op het niveau van de heupgordel bevindt.

    Enkel voor mijn trektocht op de GR20 in Corsica maakte ik gebruik van Quecha Symbium van Decathlon van 60L, waarbij niet alleen de tent (onder), maar ook een donzen slaapzak (The North Face Gold Kazoo – 2° comfort – 800gr in een waterdichte compressiezak (Sea to Summit, Large) boven op de rugzak gedragen werd. En ja, daar kan je ‘s ochtends in principe je tent droog inpakken, maar je moet ze ook snel kunnen opzetten bij onweer.

    https://roversmountains.com/gr-20-conca-vizzavona-calenzana/

    Voor een trektocht van 4 dagen is een rugzak van 80L overdreven. 60L zou moeten volstaan. In mijn rugzak van 80L stop ik eten en brandstof voor 8 dagen en kledij voor een Scandinavisch klimaat.

    In Scandinavië stel vast dat ik ondanks mijn “gevorderde” 🙂 leeftijd toch “de jeugd van tegenwoordig” 🙂 achter mij laat en dit om de simpele reden dat ik een “Meester van de zelfbeperking” geworden ben. Zo ontmoette ik tijdens mijn laatste trektocht in Zweden een jongere, die naast een zonnepaneel van 750gr ook nog twee powerbanks van 750gr elk mee had en dat alles omwille van social media. Samen met de smartphone is dat het equivalent van 3 dagen eten. Bovendien eet je eten op, en verlaagt daardoor het gewicht van je rugzak, daar waar je andere uitrusting blijft rondzeulen. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister“ (Goethe), of vrij vertaald: “In de zelfbeperking toont zich het ware meesterschap” blijft dus de gulden stelregel. En hoe kleiner je rugzak, hoe kleiner het risico dat je overbodig gewicht meesleurt.

    Mijn huidige 10 jaar oude Quechua Symbium 60 van Decathlon, weegt 2055gr (met regenhoes) wat niet super licht is. Het huidig model klokt volgens de site af op 2kg. Dit zal de lichtgewichtfanaten niet kunnen bekoren, maar laat ik de factor gewicht eens bekijken als de advocaat van de duivel. Wat bepaalt het gewicht van een rugzak?

    Volgende factoren:

    • Maximale inhoud
    • Draagsysteem
    • Stof
    • Indeling / aanhangsels

    Een kleinere rugzak is altijd lichter dan een grotere. Een lichter draagsysteem resulteert vaak in een lager draagcomfort. Lichtere stof is meestal duurder of kwetsbaarder. En tussenvakken, waterdichte ritsen, zijzakjes…. Het verhoogt allemaal het gewicht van de rugzak. De reden waarom mijn 30 jaar oude Bergans redelijk is qua gewicht is omdat hij sober is qua uitvoering. Dus geen tussenvakken, waterdichte ritsen, enz. Enkel 2 afneembare zijzakken.

    En zoals reeds eerder geargumenteerd is de beste gewichtsbesparing, die op je eigen lichaam (BMI).

    Mij zal je nooit met een Deuter zien, om de simpele reden dat een Deuter niet 3 maal zo goed is als een rugzak van Decatlon, maar wel 3 maal zoveel kost. Het verschil is in praktijk echt klein. Mijn rugzak van Decatlon is nu ruim 10 jaar oud en stilaan aan vervanging toe. Rekening houdend met het feit dat ik hem ruim 6 weken per jaar gebruik is dat echt geen slechte koop.

    Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

    Kijk, wat een fijne, aangename, leerrijke, interessante reactie !

    Van zo’n bijdrage leert een mens bij en steekt hij/zij zaken op die hij/zij anders pas veel later zou ontdekken. Wat natuurlijk ook wel voor een groot deel de bedoeling is om het allemaal zelf in de praktijk te leren maar toch… Tips en info’s van ervaren trekkers zijn steeds mooi meegenomen.

    Ik heb inmiddels ook een nieuwe, ja ja van Decathlon, 60L rugzak aangekocht welke ik gisteren uitvoerig heb getest (in de mate v/h mogelijke) en bekeken in de winkel. Hij bevalt me prima en zal zijn tijd doen tot ie aan vervanging toe is. Het 80L model kan ik dan tijdens toekomstige langere trektochten gebruiken of bij een wintertrekking wanneer je toch meer warme (dus ook dikkere) kledij en materiaal moet meenemen.

    Het idee om een tent langs de buitenkant van de rugzak te dragen had ik niet bij mezelf zien opkomen maar er zit inderdaad wel een heel sterke logica achter. Bij een eerste trekking een paar weken terug was mijn tent tijdens de eerste nacht al natgeregend en vlakbij de Lesse was ie nat vanwege de dauw en nevel. Het is dan inderdaad beter om de tent niet binnenin de rugzak te proppen maar ze langs de buitenkant te bevestigen.

    En ja, toen ik de wandeling deed kwam ik twee Walen tegen die meer aan elektronica meezeulden dan wat anders maar dat is natuurlijk hun goed recht. Ik ben een stukje met hen mee gewandeld maar had het snel gehad vanwege het “ting” geluidje dat elke 50m afging wanneer er een berichtje via Messenger binnenkwam op hun smartphone. Ieder zijn/haar ding en meug maar daarvoor ga ik niet de stilte en rust van de Ardense bossen opzoeken. 😉 Ook al heb ik zelf een smartphone + 20100mAh powerbank op zak. 🙂

    Maar goed, we wijken af… Ik vraag mij af of jouw Decathlon rugzak van het type frontlader is want het lijkt mij niet handig wanneer je alles in een grote plastieken zak stopt om dan via de frontlader bij je spullen te komen? Tenzij je alles in volgorde van belangrijkheid in je rugzak propt natuurlijk. Dan kan je steeds van bovenaf in en uitladen en heb je de frontlader niet nodig.

    Alvast bedankt voor de zeer uitgebreide reactie en mocht je nog tips en info hebben, shoot!

    Ik lees alvast heel veel op jullie blogs en websites, daar staat heel veel nuttige en handige info op en ook temeer omdat ik zelf een blog ben begonnen. Kwestie van een tikkeltje inspiratie op te doen. 🙂

     

    roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

    Hey Kirsten,

    Mijn 10 jaar oude Decathlon rugzak had inderdaad al een frontloader rits, maar mijn 30 jaar oude Bergans heeft die niet. Die frontloader ritsen zijn dus een relatief recente uitvinding. Het nadeel van zo een rits is, dat je een zwak punt creëert in je rugzak, dat mogelijks sneller de geest zal geven dan de rest van je rugzak. Bovendien verzwaart het de rugzak en vergroot het de kans op vochtinsijpeling.

    In zeer vochtige klimaten, laat je je rugzak sowieso zo veel mogelijk dicht. Wanneer ik in Scandinavië mijn tent opbreek met het vooruitzicht van een volle regendag, zal ik mijn dagrantsoen in mijn jaszak of buitenzak van mijn rugzak steken. Ik heb in de loop der jaren verschillende scenario’s ontwikkeld voor het opbreken van een tent, afhankelijk van het feit of het op dat ogenblik regent of niet, en hoeveel condensatievocht mijn buitenzeil bevat. Zoals gezegd, zal ik in Scandinavië uiterst zelden mijn binnentent in mijn buitentent laten hangen, omdat je dan ’s avonds een zeiknatte binnentent hebt, wat onaangenaam is zeker in combinatie met een donzen slaapzak. Het voordeel van een donzen slaapzak is dat hij meer comprimeerbaar en lichter is dan een synthetische. Het nadeel is, dat je isolatiewaarde sterk daalt als hij nat of vochtig wordt. En dus moet je hem zeer goed beschermen door middel van een waterdichte compressiezak. In mijn Bergans zit die dus onderaan, ook omdat dat het eerste is wat je in en laatste is wat je uit je rugzak haalt. Hopen dat je die onderweg nog zal kunnen drogen is vaak ijdele hoop.

    De logica in het laden van een rugzak zonder frontloader is dat je de zaken die je onderweg normaal gesproken niet nodig hebt, onderin opbergt. En dan spreek je over de slaapzak, de matras en reservekledij, die je niet direct nodig hebt. Daarboven komt tegen de rug, je kookvuur en brandstof. En daarnaast, afhankelijk van het individueel gewicht, je dagrantsoenen en gevriesdroogde maaltijden. Bovenop: fleece windstopper in een lichtgewicht waterdichte zak. Regenjas en broek gaan in de zijzakken van de Bergans. Bij de Decathlon zijn de zijzakken te klein voor een regenjas en dus gaat die bovenin. Kleine spullen gaan in diepvrieszakken in de zijzakken of bovenzak.

    Als tent heb ik dus wel een merkproduct (Hilleberg) gekocht, omdat ik mijn eisenpakket daarbij zeer specifiek is, en ik bij de concurrentie niks vond dat aan al mijn eisen voldeed. Hetzelfde geldt voor schoenen. Ook hier heb ik vaak specifieke eisen qua leest/pasvorm en materiaal van de zool. Maar bijna elke rugzak, en dus ook die van Decathlon kan je aanpassen aan je eigen specifieke lichaamsvorm en dus is het in dit geval zinvol om een kopie te overwegen.

    Wie mijn verslagen over mijn Scandinavische tochten al eens gelezen heeft weet dat ik lange dagen maak. Elke dag dat je minder lang onderweg bent, betekent ook minder gewicht aan eten. Hoe lichter je rugzak, hoe sneller je vordert op het terrein.

    Zeker in Scandinavië staat mijn gsm gewoon af, omdat er vaak geen bereik is, en al zeker niet voor dataverkeer. Zowel voor GPS als voor mijn fototoestel is de belangrijkste vereiste dat het ook functioneert op wegwerpbatterijen. Dat ik nog een echt fototoestel meesleur heeft te maken met het feit dat je niet alles kan oplossen met pixels, zeker niet voor wat betreft de fotografie van dieren. In de Alpen e.d. zal ik herlaadbare batterijen gebruiken, omdat ik daar in principe in een hut slaap met herlaadmogelijkheden. Een powerbank werkt alleen maar als die meer energie bevat dan de doelbatterij. Je sleurt dus opnieuw te veel gewicht mee in functie van wat je nodig hebt. (Net als met gastankjes.)

    Ik denk dus wel aan het milieu waar mogelijk, maar vooral aan het feit dat ik mijn rugzak van de grond krijg en mijn tussenwervelschijven niet beschadig. 21kg is voor mij het absolute maximumgewicht en in Scandinavië vraagt het veel planning en discipline om daaronder te blijven, eenmaal je de populaire routes verlaat en zeker als je als solotrekker geen domme risico’s wil nemen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.