HOME FORUM Wandelgebieden Rjupnavellir – Thorsmork of Landmannalaugar – Skogar ?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

In september moet ik voor het werk een maand naar Quebec. Ik denk eraan met Icelandair te vliegen en op de heenreis een stopover te maken op IJsland (max. 7 nachten voor dezelfde prijs) en een trek(je) mee te pikken. Liefst deed ik Rjupnavellir – Landmannalaugar – Thorsmork – Skogar (of omgekeerd uiteraard) maar dat zal gezien het korte tijdsbestek niet lukken. Ik twijfel daarom tussen Rjupnavellir – Landmannalaugar – Thorsmork en Landmannalaugar – Thorsmork – Skogar. Iemand een pertinente opinie hierover?

Ter info: Ik heb in het verleden al een paar treks op IJsland gedaan, nl. Skogar – Landmannalaugar + Dettifoss – Asbyrgi in 1998 en Kerlingarfjöll + Hornstrandir in 2013. Dat was echter steeds in groep. Solo ervaring op IJsland heb ik voorlopig niet, maar wel in Noorwegen en Zweden (zie http://www.claeys.org).

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Wanneer plan je aan te komen in IJsland? De buslijn naar Rjunavelir & Landmannalaugar rijdt immers maar tot +/- 1e helft van september (dit jaar: t.e.m. 18/9).

Aangezien in september de drukte aanzienlijk daalt is mijn advies om te opteren voor de populaire route  Landmannalaugar -> Skogar.

– spectaculairst deel (althans, dat is mijn beleving).
    – indien de Wet van Murphy toeslaat en je zit met vertraging, kan je in Thorsmork vroegtijdig forfait geven. Een plan B dus.

Best wel bij verifiëren of de hutten nog open zijn. Het kan er stevig stormen, zeker in september. Google is je vriend. De meeste hutten worden beheerd door FI. Utivisit heeft hutten in Thormork (net zoals FI) alsook op de Fimmvörðuháls-pas (net zoals FI).

A propos, weinig geweten: met een Noorse DNT- of Zweedse STF-lidkaart geniet je in de FI-hutten dezelfde korting als FI-leden (en die korting is niet min). Onderlinge wederkerigheid dus.

Wim

Filip Claeys
    Deelnemer

Ondertussen beslist om op 25 augustus te vertrekken en op 1 september door te vliegen naar Quebec. Bussen zouden dus geen probleem mogen zijn en hopelijk zal de grootste drukte van de zomer al wat voorbij zijn.

Ik neem mijn 1-persoonstentje mee (dat in de rest van Scandinavië al wat stormen doorstaan heeft). Ook op IJsland maakte ik al eens 4 dagen stormweer mee (maar dan wel met een andere tent), ik weet dus hoe dat voelt…

Mijn trekkingsgerief gaat achteraf mee naar Quebec en zal daar hopelijk tijdens de weekends ook van pas komen. Het eerste weekend van september is trouwens verlengd (labour day) en biedt dus al wat mogelijkheden.

PS: Iemand ervaring met in bewaring geven van bagage in Reykjavik (in mijn geval: kledij voor Quebec + laptop)? Ik lees dat dit kan op de camping?

Filip Claeys
    Deelnemer

Een paar nabeschouwingen:

• Uiteindelijk heb ik het traject Rjupnavellir – Landmannalaugar – Thorsmork gelopen op 2 + 2 dagen (richttijd is 3 + 4 dagen). Achteraf bekeken kon ik er in het tijdsbestek van mijn stopover waarschijnlijk ook Thorsmork – Skogar nog bijgenomen hebben.
    • De weersvoorspellingen waren slecht maar in de praktijk bleek daar niet veel van te kloppen: nauwelijks wind en enkel neerslag ’s nachts. Overdag bewolkt en droog of gewoon zonnig. Temperatuur tussen 0 en 10 °C.
    • Bagage heb ik in bewaring gegeven bij Geysir op het terrein van de luchthaven. Relatief duur (8 EUR / dag / stuk), maar praktisch.

Ondertussen in Quebec aanbeland alwaar ik me vorig (verlengd) weekend al ledig gehouden heb met packrafting en hiking (mijn raft zat trouwens in de valies die ik op Keflavik in bewaring gegeven heb).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.