HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Review: ME Glacier 500 2012 (slaapzak)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

ME Glacier 500 2012
    Mountain Equipment Glacier 500 2012

Aangezien ik weinig kon terugvinden over deze slaapzak (en slaapzakken van dit merk in het algemeen) heb ik besloten er een review over te schrijven.

Na een kleine berg synthetische slaapzakken in de kast te hebben liggen kwam ik tot de conclusie dat een slaapzak ontbrak voor temperaturen rond het vriespunt, in dit geval concreet de overgang van winter naar zomer. Mijn winterslaapzak heeft een korte rits en is al te gauw te warm bij een graad of 0. Reden om een nieuwe slaapzak aan te schaffen en ook om voor het eerst de stap naar dons te maken.

Wat kost het:
    Adviesprijs is zo’n 380 euro (update 2015)

Wat krijg je:
    Een compressiefoedraal a 64 gram (zelf gewogen)
    Een ruim opbergnet waar je de slaapzak tussen je tochten door in op kan slaan
    De slaapzak zelf, a +/- 1100 gram (zelf gewogen)

Temperaturen:
    high/low/extreme
    EN: +2/-3/-20 Celsius
    Fabrikant geeft aan dat testgroepen hebben aangegeven tussen +20 en -7 graden goed te slapen in deze slaapzak. Blijft altijd een persoonlijke kwestie of je dit voor je opgaat of niet.

De gebruikte materialen:

Dons
    De Glacier 500 is voorzien van 500 gram ganzendons a 625+ CUIN. Mountain Equipment geeft je de mogelijkheid om de oorsprong van het gebruikte dons te achterhalen, maar voor mij volstaat het om te weten dat de ganzen niet levend zijn geplukt. De exacte CUIN waarde wordt door de fabrikant niet overal hetzelfde aangegeven, maar in de slaapzak zelf staat 625+. Verhouding dons/veren is 90/10.

Buitentijk:
    Drilite Loft a 55 gram/m2. Waterdicht (waterkolom 1500mm)

ME Glacier 500 2012
    Waterdichte tijk

Binnentijk:
    Ultrasoft lining, zwart (warmt makkelijk in de zon om te luchten)

Baffle constructie:
    Trapezoidal box walls
    (zie http://www.downbags.co.uk/info/sleeping-bags/sleeping-bag-construction voor informatie over baffle constructies)

Lengte rits:
    Vrijwel volledig lengte

Afmetingen:

Klik om toegang te krijgen tot technical_glacier.pdf

ME Glacier 500 2012
    Slaapzak in foedraal naast 1L Spa fles

Persoonlijke ervaring:

Comfort:
    Ben zelf niet al te lang (1.75m) en breed en vind deze slaapzak zowel in de lengte als breedte goed aansluiten. Ik kan mij voorstellen dat grotere mensen snel geneigd zijn naar een XL uitvoering. De tijk is zoals de naam al doet vermoeden inderdaad erg zacht en vind ik persoonlijk erg comfortabel aanvoelen, zelfs tijdens een warme zweetnacht, vergeleken met bijv nylon in goedkopere slaapzakken. Mijn vriendin heeft er ook in geslapen en deelt deze mening, maar het blijft natuurlijk een persoonlijk kwestie.

Temperaturen:
    Vergeleken met tochtgenoten ben ik meestal een ‘gemiddeld’ warme slaper. Ik heb het niet als eerste koud, zeker ook niet als laatste. Zelf heb ik er in geslapen bij temperaturen van +20 tot -5 graden (gemeten op meegenomen thermometer) icm Exped DownMat 7M, altijd onder een goed geventileerde tarp of in de open lucht. Op -5 graden lig ik met fleece en merinowollen broek aan, col om de nek en muts op. Lager dan -5 zou ik in deze slaapzak niet meer goed uitrusten. Voor de warmere nachten: tot een graad of 20 kan je er inderdaad comfortabel in slapen.

Waterdichtheid en ademend vermogen:
    Allereerst heb ik deze slaapzak een paar keer onder de kraan gehouden. Water loopt er keurig vanaf, ook nu de slaapzak niet meer nieuw is (zo’n 15 nachten gebruikt). Daarnaast heb ik in deze slaapzak een keer in een hut geslapen die zo lek was als een mandje. De buitentijk was zeiknat, van binnen niets aan de hand. Het water was makkelijk van de tijk af te kloppen, even luchten tijdens ontbijt en hij was helemaal droog. Isolerend vermogen leek helemaal niet geleden te hebben. Ik had verwacht dat stilstaand water op de naden zou gaan doorlekken, maar voor zover ik kon constateren was dit niet gebeurd. Ik denk daarentegen dat als je tijk in een plas water hangt het wel door de naden naar binnen komt. Mede daarom is de waterdichte tijk een uitkomst voor korte tochten waarbij er onverhoopt wat regen valt, maar is het op langere tochten in natte gebieden geen volwaardige vervanging voor een bivakzak. Zelf transpireer ik best veel, maar ik heb nog geen problemen gehad dat het ademend vermogen niet toereikend zou zijn, iets waarbij ik bij Gore-Tex of Hyvent kleding al snel last van heb. Halverwege een warme broeierige nacht heb ik eens geswitched met een andere dons slaapzak zonder waterdichte tijk om te vergelijken en het was in de andere slaapzak niet minder broeierig.

Defect/garantie:
    De nacht na het lekke hutje bleek de naad onderaan de rits iets losgekomen te zijn. Hierdoor was wat dons zichtbaar en was plaatselijk in de getroffen baffle de dons duidelijk aangedaan door het vocht (nagenoeg geen loft meer). Vreemd, want er zit een versteviging die loskomen van de naad door het openen van de slaapzak zou moeten voorkomen. Dit is door de fabrikant onder de garantie gerepareerd en is nu naar behoren. Ik was de slaapzak een week of 3-4 kwijt, maar kreeg een (synthetische) leenslaapzak met dezelfde temperatuurrange aangeboden en een niet ademende nood bivakzak als troost. 🙂 Uiteraard had ik liever geen defect gehad en is 4 weken een lange termijn, voor de rest was de garantie afhandeling soepel. Geen gedoe gehad, een goedmakertje en bovenal keurig dat ik een vervangende slaapzak aangeboden kreeg van de importeur.

ME Glacier 500 2012
    Klein defect…

ME Glacier 500 2012
    Met natte gevolgen. (kleuren anders door flits, natte plek anders lastig te zien op zwart)

Constructie:
    De constructie en materialen blijken tot op heden erg degelijk. Met uitzondering van bovenstaande defect lijken ook alle naden erg netjes, nergens losse draadjes. De dubbele rits is erg soepel te bedienen en loopt nooit vast. De rits is wel wat lastig in te zetten wanneer deze helemaal los is. De tochtkraag in de nek en langs de rits zijn ook met dons gevuld. De tochtstrip langs de rits is wat smal en verhoudingsgewijs net iets minder warm dan de rest van de slaapzak, dit zou een verbeterpunt zijn (ik zag dat dat het 2013 model is aangepast dmv dubbele tochtstrip). De constructie van het voetendeel en kap is prettig gevormd. Normaliter gebruik ik de kap niet zo graag, maar tijdens de natte nacht in het hutje hield die mij goed droog tegen spatwater. De tochtkraag in de nek sluit met klittenband, wat niet altijd even handig is en te snel loskomt als je veel draait.

Overige:
    Foedraal is stevig en prima kwaliteit. Fabrikant biedt mogelijkheid om een slaapzak tot 30 dagen na aanschaf om te ruilen voor een duurdere (tegen bijbetaling meerprijs), mocht de gekozen slaapzak niet warm genoeg blijken. Dit vond ik zelf een prettige randvoorwaarde, omdat ik niet goed wist hoe ik zou slapen in verhouding tot de EN temperatuur normering.

Conclusie:
    + Technische slaapzak met een prima prijs/kwaliteit verhouding
    + Comfortabele binnentijk
    + Waterdichte tijk werkt erg goed
    + Dons ‘diervriendelijk’

– Tochtstrip rits wat minimaal
    – Tochtkraag gaat te snel los
    – CUIN dons is niet bijzonder hoog
    – Geen vakje aan binnenkant
    – Helaas wel een defect gehad maar prima garantieafhandeling.

Ik begreep dat de tochtkraag/strip, CUIN van dons zijn verbeterd in 2013 model. Deze is daarmee iets warmer geworden.

massimo
    Deelnemer

Indien positieve feedback schrijf ik met plezier nog een paar reviews over slaapzakken, matten, broeken, schoenen, maaltijden, sporken, u name it… 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Een nuttige en interessante review. Laat de rest maar komen (liefst telkens in een apart forumbericht in deze ‘nieuwe’ rubriek). Na de zomer gaan we werk maken van een gestructureerd overzicht van de materiaaltopics (met een onderscheid tussen enerzijds algemene tips vb. over pikkels, regenjassen, enz. en anderzijds concrete gebruikservaringen).

massimo
    Deelnemer

Kleine toevoeging, in het kader van duurtest 🙂

Na nog zo’n 40 nachten in deze slaapzak geslapen te hebben ben ik er nog erg blij mee. Waterafstotende tijk werkt nog steeds goed, maar zodra je tegen een nat tentzeil aanligt komt het vocht er wel doorheen.

Zwarte binnentijk is ideaal om veel warmte op te nemen om te luchten in de zon.

En voor wat het waard is, hij ziet er nog als nieuw uit… 😎

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.