HOME FORUM Materiaal en techniek Review Fizan Alps Concept wandelstokken

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Er is nog een andere methode dan de stokken op te bergen of 2 stokken in 1 hand te nemen.

Osprey heeft daarvoor wel een praktisch systeempje ontwikkeld, vind ik persoonlijk. Je kan de stokken gewoon opbergen in een lus die onderaan je rugzak zit, en vastmaken aan een andere lus op je schouderband. Voordeel is dat je je rugzak nooit moet afnemen om op te bergen, je kan het zelfs gewoon al wandelend doen, en ze zitten nooit in de baan.Je moet maar eens kijken op hun website. Je moet daarvoor niet echt een rugzak van hen kopen, mits wat handigheid, kan je een dergelijk systeem ook wel zelf namaken en installeren op je eigen rugzak.

Roos Muylaert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 47

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga me dan verstelbare wandelstokken van Black Diamond aanschaffen… welk model van het BD-gamma raden jullie aan?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

Aan te raden?
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik een trail pro heb.
    Een met een dempingssysteem lijkt mij geen meerwaarde te hebben.
    Het verschil tov de carbon versie was amper 30gr
    Ik heb ook een trailstar dan moet de tweede stok zo kort worden gemaakt dat
    je weinig hebt aan een systeem zoals de Distance FLZ omdat die maar beperkt verstelbaar is.
    (alhoewel dat altijd wel is op te lossen met een extra touwtje)
    Hij is wel lichter.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik heb geen BD-stokken, maar deze zijn algemeen:

• anti-shock lijkt handig, maar zou wel je evenwicht nadelig beinvloeden
    • het materiaal voor de handgrepen is, voor mij, best zo veel mogelijk absorberend omdat ik vaak heel zweterige handen zou hebben als dat eigenlijk minder goed materiaal daarvoor is.
    • zo van die ergonomische grepen heb ik nog nooit geprobeerd, maar ook nog nooit gemist.
    Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Pro weegt en kost meer dan de klassieke sluiting. Bovendien klapt de pro gemakkelijker open bij bushwhacken. Pro is dus geen aanrader. Is slechts marketing omdat het patent op de oude sluiting is vervallen.

carbon zou dempender zijn dan aluminium, maar zelf geen ervaring met carbon.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

Wacht eens even Sven,
    heb jij het ooit zelf gemerkt dat een pro mechanisme open klapt?
    Ik heb het dan over de volgende verbinding.
    Je moet moeite doen om hem open te klappen eenmaal gesloten.
    Ik vind het mechanisme erg degelijk maar inderdaad zwaarder dan de verbinding waar jij waarschijnlijk op doelt.
    Zo zie je maar wanneer je op zoek bent naar aanraders.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ivo, ik heb dikwijls gelezen dat tijdens bushwacking tegenwerkende takjes het klemmetje kunnen openduwen, wat mij bij de sluiting die je toonde inderdaad goed mogelijk lijkt.

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.