HOME FORUM Materiaal en techniek Review Fizan Alps Concept wandelstokken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 47

Ik kom terug van een trekking in de alpen, de Haute Route, en dat is waar ik de ‘Fizan Alps Concept’-wandelstokken heb uitgetest. Meteen een stevige tocht waar de robuustheid van de stokken en hun dienst als stokken om de trailstar op te zetten werd uitgetest.

Het resultaat is een grote onvoldoende, en dat is geheel te wijten aan het ‘Concept’-mechanisme om de stokken qua lengte te verstellen. Dat was toch een behoorlijke teleurstelling aangezien die stokken meer dan genoeg gekost hadden en ik ervan uitging dat Fizan een merk was waar ik op kon vertrouwen. Na een paar dagen reeds begon verstelmechanisme één na één onherroepelijk te blokkeren en wat later begon datzelfde mechanisme, uit plastiek vervaardigd, los te komen van de metalen stok. Hierdoor had ik drie losse gedeelten stok.

Al bij al heb ik er niet echt veel last van gehad aangezien de wandelstokken op een goeie lengte ingesteld stonden, trailstar-hoogte, toen ze begonnen te blokkeren én wanneer ik de drie losse stukken in elkaar stak en er goed mee op de grond stampte die behoorlijk in elkaar bleven steken.

Ik zou dus zeggen: niet aanschaffen die boel.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Zelfde ervaring met leki stokken hier.
    1) Met natte handen of handschoenen al zeker niet te verdraaien.
    2) Draaimechanisme blokkeert. Stok uit elkaar wringen. Philips schroevendraaier gebruiken om het plastieken mechanisme los te draaien. (Zoiets weegt wel wat in de rugzak 😉 Daarna terug ineen vijzen. Om dan na verloop van tijd terug te blokkeren.
    Dees is het prutsmechanisme: http://www.motustriathlon.com/images/super%20lock.jpg
    Ook geen aanrader.

Je Fizan Alps Concept is ook een draai mechanisme. In plastiek. Nooit geen goed idee vanuit mechanische belasting. Wel licht natuurlijk.

Nu gebruik ik black diamond stokken. Die hebben een vijs langs het blokkeer mechanisme. En een vleugel om de laatste kracht op die vijs te zetten. De vleugel kan je ook gebruiken om de vijs te verdraaien. Ook een platte schroevendraaier past erop. En dat wil nogal eens aan een Zwitsers zakmes zitten.
    Ik wil geen ander mechanisme meer voor mijn wandelstokken.

Roos Muylaert
    Bijdrager

Idd herkenbaar…

Ik ga dan ook overstappen op de black diamond stokken.

Ik had ze gekocht bij http://www.ultralightdoorgear.co.uk, daar werd de kwaliteit Fizan aangeprezen en ging ervan uit dat die winkel qua commentaar wel te vertrouwen was (het blijft natuurlijk wel een winkel), maar ik had misschien beter hier eerst wat raad ingewonnen.

Alvast bedankt voor de tip!

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Hier ook geen fan van ‘twist-lock’-wandelstokken. Mijn ervaring met dergelijk mechanisme is dat het erg snel stuk gaat; en dat wil je niet als je wandelstokken nodig hebt voor je shelter.

Mijn favoriete wandelstokken zijn de Helinox Passport TL115. Die zijn standaard 115 cm en niet verstelbaar. Zeer comfortabel, licht en belachelijk kleine pakmaat (= erg handig om in de rugzak te kunnen stoppen tijdens pakweg een vlucht). Maar met de TL115-stokken was het onmogelijk om mijn Solomid te pitchen zonder pole-extenders (hier geen fan van, kan je kwijtspelen en is weer iets waar je voor moet zorgen).

Ik ben dan ook al enkele maanden aan het wandelen met de Locus Gear CP3-wandelstokken. Gemaakt in Japan door een (zeer) klein & fijn bedrijf, volledig uit Carbon en met een schroefsysteem om te sluiten. Zeer licht en wel verstelbaar tot 135 cm. Een aanrader, maar bieden (nog?) niet hetzelfde comfort als mijn Helinox-stokken.

Ach, het zit vast in het hoofd. 🙂

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

@allen

andere merken hebben dat extern mechanisme ook (Exped, Komperdell, Leki, Helinox, …) en dus niet alleen BD.

@ArneL

waarom bieden je CP3’s (nog) niet hetzelfde comfort als je Helinox’es ?

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Kleine dingen. Normaal heb ik het bijvoorbeeld niet zo voor de lussen aan wandelstokken, maar die van Helinox hadden een goed gevoel, schuurden niet en voelden erg natuurlijk aan. Een wereld van verschil met de lussen op mijn oude Leki’s.

Die van de CP3 waren barslecht (gewoon een stuk nylon eigenlijk) en gingen er onmiddellijk af. Het vergt vast weer wat tijd om zonder lussen gewoon te worden.

Ook de grips van de CP3 moet ik nog gewoon worden. Zeker niet slecht; gewoon anders. Hebben – uiteraard – een andere vorm dan die van de Helinoxes. Ik overweeg om die kurken grips van Gossamer Gear erop te plaatsen vanwege de vele goeie kritieken.

Dus: vooral gewend worden. Niets om mij zorgen over te maken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

Black diamond systeem heeft ook bij mij ruim voorsprong op Leki ea.
    En toch kon ik bij mijn laatste ervaring, ik moest toen noodgedwongen zonder stokken lopen,
    alleen maar constateren dat stokken echt niet nodig zijn.
    Ik had een stok gebroken na een val terwijl ik er minstens twee nodig heb om mijn shelter op te zetten
    Zeker als het terrein wat technischer wordt, dan heb je veel meer plezier wanneer je je handen kan gebruiken dan dat er een paar stokken aan zitten te bengelen.
    Dit zowel bij de klim als daling.
    Bij meer technisch terrein zijn stokken eerder een last dan een lust.
    Je moet dan al vier punten bewaken opdat ze goed geplaatst worden ipv twee.

Woubeir
    Bijdrager

@ivovm

Juist, maar dit is natuurlijk alleen op basis van de terreingesteldheid terwijl dit niets zegt over andere factoren waarbij stokkengebruik wel mogelijkheid een voordeel zou kunnen bieden. Bij technisch terrein kan ik gewoon, indien nodig geacht, 1 of 2 stokken wegbergen of ze in 1 hand nemen terwijl die voor de andere stukken net wel van pas komen.

Roos Muylaert
    Bijdrager

De eerste dagen van de Haute Route, wanneer ik nog niet gewoon was aan de zuurstofarmte op hoogte (boven 2500m), vond ik het handig om me op steil rotsig terrein omhoog te kunnen hijsen aan de stokken. Als ik die Helinox stokken bekijk op foto zien die er zeer dun en fragiel uit, maar dat kan enkel een indruk zijn.

Het was de eerste keer dat ik met wandelstokken en tarp rondtrok. Die Fizan-wandelstokken stonden geblokkeerd op 113 cm (ikzelf ben 172 cm lang). Op zich was dat geen slechte hoogte om de trailstar op te zetten en eigenlijk heb ik niet zitten sakkeren omdat ik ze tijdens het wandelen (hetzij klimmen, hetzij dalen en ook vlak) niet kon verzetten. Verzetten jullie de wandelstokken vaak van hoogte tijdens het wandelen? Of is het eerder van: een optie indien het echt, echt nodig is. Het is omdat ik misschien overweeg stokken aan te schaffen met een vaste hoogte, bvb 115 cm. Of is dit niet verstandig?

Woubeir
    Bijdrager

Roos,

ik verzet indien nodig de stokken naar korter voor een klim en langer voor een afdaling.

Trouwens, die HR: de klassieke over de gletsjers of de variant voor wandelaars ?

Roos Muylaert
    Bijdrager

Het was de wandel-variant… supermooi! Ik heb mooi de overgang van zomer naar herfst meegemaakt…

Woubeir
    Bijdrager

Inderdaad heel mooi.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Er is nog een andere methode dan de stokken op te bergen of 2 stokken in 1 hand te nemen.
    Ik gooi de stokken naar het eindpunt van het technisch stuk en pik ze daar terug op.

Woubeir
    Bijdrager

Er is nog een andere methode dan de stokken op te bergen of 2 stokken in 1 hand te nemen.
    Ik gooi de stokken naar het eindpunt van het technisch stuk en pik ze daar terug op.

Hangt af van de aard van dat technisch stuk: in bvb. een blokkenveld, zeker als dat omhoog of omlaag klauteren is of/en je het einde niet ziet is dat verre van evident.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik vind het belangrijk om je stokken te kunnen verstellen, zowel bij het wandelen als voor het opzetten van de tarp. Afhankelijk van de weerscondities zetten we de tarp hoger (bij goed windstil weer) of lager (bij storm of veel wind).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.