HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Review : Xtorm Lava Solar Charger ( +HowTo app en batt opladen )

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Beste mede hikers,

Tegenwoordig hebben we er allemaal wel nood aan… energie…
    Voor onze telefoons, gps, lampjes, batterijen, ect…

Outdoor is dat nogal redelijk moeilijk. Maar de oplossing is er!
    Ik heb lang gezocht, bekeken, vergeleken en deze is toch qua prijs/kwaliteit echt wel ok!

In de volgende revieuw ga ik het hebben over de XTORM LAVA SOLAR CHARGER.

De specificaties voor de charger:

1. Zonnepaneel: 3.5Watt
    2. Batterij: 6000mAh Li-polymer
    3. Afmetingen: 9x15x2cm
    4. Kleur: Zwart
    5. Gewicht: 242 gram
    6. Input: 5V/ 1A
    7. Output: 1A + 2.1A
    8. Uitgang: 2x Female USB + geintegreerde Micro USB
    9. Bijgeleverd: USB laadkabel en handleiding

Kenmerken:

1. Laadt extra snel via zonlicht door 3.5Watt zonnepaneel (+/- 7h in volle zon )
    2. Stoere en robuuste afwerking (maar toch voorzichtig zijn!)
    3. Voorzien van duidelijk LCD display met batterij indicatie, heel handig!
    4. Geschikt om 2 mobiele apparaten tegelijkertijd op te laden (zijn 3 outputs, maar 2 werken tegelijk)

Gebruik:

1. Het beste is om hem alvorens op te laden via de geïntegreerde USB kabel.
    2. Heb je zonlicht en je wil laden, sla het zonnepaneel open terwijl je laad, zo blijft de accu vol en laad hij rechtstreeks via het zonlicht, heb je geen zonlicht dan laad hij via de accu.
    3. Na het vol laden van je apparaat schakelt hij automatisch uit, maar blijft wel opladen via paneel.
    4. Deze is voorzien van 2 USB poorten en 1 micro USB kabel, wat tevens de standaard is tegenwoordig.
    5. Om het laden te starten moet je op het grijze knopje drukken, dit is teven je batterij indicator.
    6. Als je het zonnepaneel open slaat zit er een rood LED lichtje in, deze gaat branden als hij gelden wordt door de zon. ( tevens laad deze ook op bij kunstlicht en met bewolking )
    7. LET OP! steek nooit je geïntegreerde USB kabel in een van de poorten of je krijgt kortsluiting!

HOWTO:

Alle apparaten zonder micro USB, kan je opladen via één van de 2 toegankelijke USB poorten.
    Deze kan je alle 2 tegelijk gebruiken.
    Hiervoor heb je de geschikte kabel nodig voor je apparaat.

Om oplaadbare batterijen op te laden kan jeje zelf behelpen met een USB lader.
    De meeste USB laders zijn uitgerust voor het type AA of AAA.

Berekening:

Je powerbank heeft een capaciteit van 6000mAH
    Als je 2 batterijen hebt van 3000mah ( 3000×2=6000) is je batterij van de powerbank leeg.
    Zo kan je voor al je appartaten zelf uitrekenen hoeveel keer je met een volle batterij kan laden.

Nuttige tips:

Xtorm LAVA ligt rond de prijs van 79,99€ voor de 6000mAH versie.
    HIER te koop tijdelijk voor 59 euro!

USB batterij lader.
    HIER te koop voor 4 euro incl verzending. + gratis 2 AAA batterijen!

Hopelijk was deze informatie weer nuttig!

Groetjes,

Kenny

Fre
    Deelnemer
    Aantal berichten: 16

Bedankt voor de evenwichtige review!

Ik ben zelf een tevreden gebruiker van de nieuwe WakaWaka Power +.

Bescheiden maar efficiënt. Weegt, incl. USB-kabeltje, slechts 145g. Precies even groot als een iPhone. Kost 70 EUR. Kan ook gebruikt worden als (hangende) zaklamp.

Bovendien dient een aankoop nog eens een goed doel.

KennyTheHiker
    Deelnemer

Inderdaad Fre,

Deze stond ook op mijn lijstje.

En inderdaad, het lampje is erg handig voor in de tent ofzo.

Maar mijn keuze voor Xtorm is geworden omdat hij veel sterker is en wat meer kan verdragen ( volgens reviews)

Maar aangezien de WakaWaka maar een batterij inhoud van 2200mAH heeft is deze al direct afgevallen.

Ik reis meestal per 2 en dan gaat het redelijk snel met het verbruik 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bedankt voor het overzicht, Kenny! Ik ga wel niet akkoord met het eerste zinnetje, ik heb nog nooit de behoefte gehad om een zonnepaneel of zo mee te nemen. 😉

Tijdens een kampeertocht (tussen 1 tot 3 weken) neem ik gewoon een extra batterij mee voor mijn fototoestel en schakel mijn GSM en GPS enkel in als ik die van doen heb.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Kenny, in je review mis ik een belangrijk punt: hoe presteert de Xtorm Lava in de praktijk? Dit was trouwens de solarcharger/powerpack combi die ik op het oog had voordat ik aan het rekenen sloeg. Ik ben nu redelijk skeptisch geworden tegenover solarchargers, maar sta wel open voor resultaten van goed uitgevoerde praktijktesten. Daarom: ben je al eens op pad gegaan met een lege Xtorm en heb je gemeten hoe lang het duurt voordat de Xtorm volledig opgeladen was? En onder welke omstandigheden(bos, wandelen) was dit?

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van Fre en Antoine.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik wil me niet te kritisch uitlaten over de bespreking van Kenny.
    Het is een algemeen probleem dat als het over besprekingen van powerbanks, zonnecellen gaat,
    er gewoon te weinig besprekingen te vinden zijn van echte tests maar dat klakkeloos de
    waarden van de fabrikant wordt overgenomen.
    Zelfs heel veel sites die zogezegde reviews aanbieden zijn gekoppeld aan een verkoopspunt van het materiaal dat ze bespreken. Dat is op zich al heel verdacht.
    Stuur je al eens een te kritische score in (zoals ik heb gedaan bij mijn np-fw50 test) dan moet je niet verwachten dat die geplaatst wordt.
    Mensen die een bespreking maken zijn niet altijd even goed theoretisch onderlegd als het over elektriciteit en elektronica gaat (niet dat ik het ben maar heb er toch een beetje kaas van gegeten).
    Zie bv de reactie van Koen over de verliezen die er zijn bij de verschillende omzettingen (van de 3,7V naar de 5V voor usb poort (en weer terug), de verliezen bij het laden…). Ik volg hem daarin.
    Meten is weten. Een alom gerespecteerde als het over liIon batterijen gaat is http://www.lygte-info.dk/
    Fabrikanten kunnen van alles beweren over hoe krachtig hun cellen zijn. De waarheid is soms anders.
    Als iemand toch de behoefte voelt om eens werkelijk te gaan meten. dergelijke metertjes zijn een goed begin om de capaciteit of opbrengst te meten.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Om zonnepanelen te meten moet je naast een ampère en een volt meter ook beschikken over een licht meter. Omdat je moet kunnen vergelijk wat de lichtopbrengst is van het ene naast het ander paneel. (En om het echt goed te doen ook de temperatuur van het paneel. De diode wordt minder efficiënt bij warmte.)

Maar het zou inderdaad eens een goed idee zijn. Ik zal eens zoeken of ik de juiste licht meter kan vinden met logging mogelijkheid. Over de rest kan ik wel beschikken. Een club HA zonnepanelen dag?

ivovm
    Sleutelbeheerder

“club HA zonnepanelen dag”
    als je dat zou willen organiseren:
    Wanneer er voldoende zonnepanelen worden aangedragen,
    opgestuurd,
    conclusies met “echte” cijfers worden gemaakt,
    het zou nogal een hit worden op het web.
    Allemaal op hetzelfde moment, in dezelfde hoek,
    dan is die temperatuur, lichtmeter iets minder belangrijk
    als vergelijkende test.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Die lichtmeter zal wel moeten. Ik heb geen 15 ampère en volt meters tegelijk.

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Ook niet onmiddellijk interesse, met reservebatterij houdt mijn fototoestel het gemakkelijk twee weken uit. Maar als het evenement geconcretiseerd wordt, mag iemand gerust mijn multimeter even komen lenen 🙂

JohanP
    Deelnemer
    Aantal berichten: 18

Aaaah – ik lees en keur goed, maar zie dat er geen event van gekomen is. Jammer, maar:

voor een persoonlijk probleem (koeling insuline gedurende tochten van meer dan een maand) wil ik zelf ook zo’n onderzoek doen. Ik lees bij IVOVM dat ik daarvoor toch een cursus electronica nodig zal hebben. Ik ga op zoek, maar als jullie daarover aanbevelingen hebben… doe gerust.

De oplossing voor mijn probleem is er trouwens al: Cooler box op thermo-electrisch effect. Alleen vreet zoiets waarschijnlijk wat energie. Dus ik ga op zoek naar een combinatie van zonnepanelen en batterijen.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn onderzoek! (misschien in een aparte thread)

ivovm
    Sleutelbeheerder

Johan,
    misschien moet je maar een apart topic starten.
    Ik denk dat er nog wel meer wandelaars zijn die een insulinepen mee moeten nemen.
    Nu denk ik dat -op niveau van bewaren- de problemen wel te overzien zijn.
    Zoveel mensen bestaan er niet die langer dan een maand onderweg zijn.
    Het is dan alleen de kunst om de pen en je voorraad op kamertemperatuur te houden.
    Volgens mij kan dat ook zonder elektronica.

KennyTheHiker
    Deelnemer

UPDATE:

Ondertussen heb ik de Lava Xtorm al bijna een jaar, en heb hem al zeker goed gebruikt!

mijn Xtorm leeft nog steeds en doet het nog steeds 100%.

In de praktijk:

Eerst en vooral laad ik hem op voor ik vertrek, zodat hij zeker goed volgeladen is.
    Als hij bijna half leeg is gooi ik hem aan een buckle achteraan mijn rugzak zodat hij weer kan laden.

Tijden:

Bebost gebied : 4h laden tot hij weer vol is.
    Open gebied en in de volle zon : 2h laden.
    Bij slecht weer : 5h laden.

In de zomer krijg je hem opgeladen in 4h volle zon.
    Tevens neem ik ook een langere USB kabel mee zodat mijn apparaat ook rechtsreeks geladen kan worden van het zonlicht tijdens de tocht, het geïntegreerde kabeltje is maar 15cm, dus wat kort.

Gevonden VOORDELEN:

• Laad sneller dan opgegeven!
    • Kan tegen een stootje, ondertussen al tal keren gevallen.
    • Vocht/waterdicht! 1x snachts buiten laten liggen en het had geregend.. Werkte perfect de dag erna!

Gevonden NADELEN:

• Micro USB kabel mocht iets langer zijn.
    • Past niet in je broekzak of heupzakje van je rugzak.

al bij al ben ik tevreden van de aankoop!

Kenny

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.