HOME FORUM Wandelgebieden Reuzengebergte Tsjechië

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Heeft er iemand ervaring met wintertrekkings in het Reuzengebergte (meerdaags) op de grens tussen Polen en Tsjechië?

Ik vind weinig verslagen, maar het blijkt wel een populair crosscountryskigebied te zijn.

’t Is een van de opties voor deze winter, maar voor ik kaarten ga zoeken, toch even polsen of iemand hier al in de winter met sneeuwschoenen of ski’s gestapt heeft. Tips voor hutjes/routes/start- en eindpunten/te mijden stukken/… zijn zeker welkom.

Iris

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Ik was er een paar maal in de zomer en eenmaal ’s winters, maar nooit voor een trek, dus echt concrete info heb ik niet. Ik kan wel volgende meegeven:

• Krkonoše (Reuzengebergte) kan je voor een sneeuwschoentrek combineren met het wat lagere en meer westelijk gelegen Jizerské hory. Zie bijvoorbeeld http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=9117916.
    • Krkonoše heeft in de jaren ’80/’90 veel te lijden gehad onder de zure regen. Toen ik er voor de eerste keer was begin jaren ’90 waren grote stukken woud dood. Ondertussen is er veel veranderd, zowel op vlak van luchtkwaliteit als op vlak van regeneratie van het bos.
    • Persoonlijk vind ik het gebied rond Labská louka wel mooi in de winter, door de vreemde structuren die ontstaan door een combinatie van sneeuw en wind. Ik was hier ooit eens bij ondergaande zon op een koude winteravond en dat was een magisch moment.
    • Om één of andere reden hou ik niet bijzonder van het gebied rond Harrachov.
    • Krkonoše is een beetje zoals de Vogezen. Op de kam zijn de hoogteverschillen beperkt maar kan de wind behoorlijk huishouden.
    • De top van de Snežka staat vol met gebouwen allerhande en vind ik een beetje een circus.
    • Ook mooi in de winter is Ceský ráj (in de buurt van Turnov). Ik was hier ooit eens in een zeer sneeuwrijk jaar. Sneeuw is hier echter helemaal geen garantie.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.