HOME FORUM Materiaal en techniek Reparatie tent

Tags: 

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Zoals beschreven in een andere post, heb ik een vervelend probleempje met mijn 3F UL tweepersoonstent. Los daarvan vind ik het een zalige tent, dus ik zou dat probleem graag oplossen met behulp van wat advies van de HA community.

• Het probleem:

Bij de constructie van de tent wordt er eerst een tie-out door het zeil gestikt. Daarna wordt het zeil van binnenuit getaped en is het weer perfect waterdicht. Daarna wordt er langs de binnenkant nog een bevestiging voor de binnentent gestikt, en de draad daarvan gaat helaas door de eerder genoemde tape. Daardoor kan er dus water via de draad naar binnen sijpelen. Voor foto’s, zie deze link.

• De mislukte poging:

Ik heb al met een mix van silicone en thinner geprobeerd om de twee tie-outs een waterdichte coating te geven. Helaas was dat niet voldoende want het lint van de tie-out slaagt er nog steeds in om water naar binnen te “zuigen”.

• Het idee

Wat ik nu zou willen proberen, is de stiksels van het binnenste lint voor de binnentent (rood-grijs, laatste foto) losmaken, daarna de binnenkant volledig coaten, en daarna het lint vast stikken op een rond stukje silnylon dat ik vastplak met Silnet.

Heeft er iemand een beter idee? Of als dit een goed idee is, heeft er iemand silnylon scraps liggen van 10 à 15 cm diameter die hij/zij kan opsturen tegen een vergoeding?

Groeten,

Kjell

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Lukt het niet als je de tie-outs en het stiksel helemaal verzadigd met siliconen/thinner? Ik heb weleens gehad dat een tie-out nog lekte maar als ik het band en stiksel doordrenk is het bij mij waterdicht.

KVerb
    Bijdrager

Ik heb niet het idee dat dat mij op een propere manier zou lukken… Kan je evt een foto tonen van zo’n tie-out? En hoe ver verdun je de silicone?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Ik zou het ook doen zoals Jan-Ivo (en die tie-out zeker niet losmaken)

Sterk verdunde doorzichtige silicone (ik gebruik white-spirit) zoals je zou gebruiken voor het her coaten van een silnylon zeil over heel de regio van het afspanpunt. (dat is amper te zien/hoogstens een wat doffer uitzicht) De buitenkant behandelen lijkt me het belangrijkst maar voor de zekerheid zou ik ook de binnenkant doen. Ik zou dat doen door de tent op te stellen en afspanpunt onder spanning te brengen. Toch even zien of bij dat oprekken geen grotere gaatjes te zien zijn die gemaakt worden door de stiksel.Die zou ik eerst dichten met wat dikkere siliconen.

Evt breng je nadat alles droog is een tweede laag aan.

KVerb
    Bijdrager

Ivo en Jan-Ivo, merci voor het advies, het is zeker het proberen waard. Hoe sterk verdun je de silicone? Bij mijn eerste coating had ik ongeveer de consistentie van honing, wat zorgde voor een goeie laag op de meeste zwakke punten, maar het drong zeker niet door tot in de stiksels.

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Misschien is dit wat – kant en klaar?: https://www.esvocampingshop.com/nl/nadendichter-seam-seal/
    Bij polyester doek lukte dat goed bij mij…. weet niet hoe het zit met nylon. Wat grotere gaatjes die onder spanning zichtbaar werden vulde ik ik met zacht plastic lijm en tapete ik daarna af. In ieder geval onder spanning behandelen…

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

lopende honing? Mijn oplossing is te vergelijken met “olijfolie dik”. Kruipt ook iets gemakkelijker tussen de vezels. Ik doe het wat op gevoel door in een leeg glazen potje met deksel enkel cm white spirit te gieten en dan met de siliconenspuit een rups neutrale silicone te spuiten, deksel erop en dan als een gek beginnen schudden om beiden opgelost te krijgen. Een wat langer verhaal ivm coaten https://dzjow.com/2012/06/18/how-to-re-coat-a-shelter/

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik zou de silicone extreem verdunnen (minstens 20:1 verhouding) en hem doorheen het stiksel laten lekken door het in een kuiltje langs de buitenkant op het stiksel te leggen en langs de onderkant weer op te vangen. Herhaal dit tot er geleidelijk aan niks meer lekt. De draadjes verzadigen zich zo geleidelijk met silicone. Op het einde kan je nog afwerken met wat dichter mengsel langs de buitenzijde, maar hierbij opletten dat je geen te dik mengsel gebruikt want dat riskeert op termijn er terug in brokken af te vallen. Langs de binnenzijde hoef je niks te doen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.