HOME FORUM Materiaal en techniek Regen(over)broek

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

Hoi iedereen,

ik ben aan mijn laatste voorbereidingen bezig om in Mei naar Schotland te trekken voor de WHW. Ik moet nog een regenbroek aanschaffen om op deze tocht mee te nemen. Ik dacht aan een overbroek, daar ik een sneldrogende wandelbroek heb. Is een (ademende) overbroek de beste keuze? Of toch beter een regenbestendige wandelbroek? Ik zit met een beperkt budget dus alle tips en voorstellen zijn welkom.

Groeten,

Filip

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Knip de bodem uit een vuilzak van de gemeente (zo één met de sluiting er al in) en je hebt een regenkilt 🙂

Nu, ik spreek niet uit ervaring, maar voor Schotland heb je waarschijnlijk toch iets beter nodig, want daar zou het aanhoudend kunnen regenen. Dan denk ik bv aan Patagonia Torrentshell pants (is wel te ruim vind ik), Marmot Precip pants (geen ervaring) of Montane Minimus pants (mooie maat, licht maar kwetsbaar). Er zijn nu mooie solden in de webshops!

Claeske
    Deelnemer

Sven,

Die kilt ga ik toch maar laten voor wat het is.Alhoewel dit wel binnen het budget past. 🙂 Ik heb van Marmot al goede dingen gehoord. Na even gegoogeld te hebben vind ik deze rond de prijs van 80€. Da’s misschien een mogelijkheid.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Voor wat het waard is,

ik behelp mij met een decathlon regenbroek. Kijk ook eens bij de regenbroeken voor op de fiets. Heel duur zijn ze niet.

Kies er dan een met een ritssluiting onderaan zodat de schoenen niet uit moeten wanneer je ze aan wil trekken.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Verleden jaar eentje gekocht van Berghaus op zalando-lounge met 60% korting die het perfect doet. Misschien de moeite om zo’n sites in het oog te houden.

caersbart
    Sleutelbeheerder

Grappig… toevallig vandaag terug in de aanbieding. Ik heb deze verleden jaar gekocht, 105 euro. Weet niet of je dat er aan wil geven, maar is in ieder geval een prima broek vind ik.

Beschrijving

Claeske
    Deelnemer

Bedankt voor de tip Ivo. Ik heb een Decathlon winkel (bij wijze van spreken) om de hoek. Ik zal daar zeker al eens gaan zien.Ik heb al wel online even gekeken, en sommige fietsregenbroeken hebben ook een hoes voor over de schoenen. Is dit handig voor over een wandelschoen? Of net niet? Ze hebben daar ook regenbroeken voor golfen en jacht. Keuze genoeg. 🙂

Claeske
    Deelnemer

Bart, ik had je reacties nog niet gelezen. 105€ is toch wel buiten budget. Ik heb er namelijk twee nodig, en dan telt het natuurlijk op. 😉 Toch bedankt voor de tip. Ik weet wel dat de spullen van Berghaus meestal zeer goed zijn. Ik heb er een rugzak van en ben er ook zeer tevreden van.

caersbart
    Sleutelbeheerder

Vond ze ook wel duur, langs de andere kant neem ik ze ook gewoon mee als tweede lange broek. Ik kan er prima mee wandelen zonder het gevoel van een regenbroek aan te hebben, had ik wel met mijn vorige broek. Was gewoon een goedkoop model dat ook prima deed waarvoor het bedoeld was trouwens, droog blijven.

Claeske
    Deelnemer

Ik heb nog eens even op de site van kampeermarkt Eindhoven gekeken. (daar heb ik ook mijn rugzak met serieuze korting gekocht) daar vind ik wel regenbroeken van Berghaus (model deluge) met korting nu 60€. Driekwart rits met stormflap. Alleen zijn er enkele maten tussenuit. Medium zit er nog tussen. Dus misschien toch maar is naar ginder bollen om te passen.

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hey,

Heb zelf al jaren een 2 goede goretex broeken en als ik nu er nu over nadenk heb ik die zelden gebruikt om te gaan hiken (eerder skiën, ijsklimmen en vooral regenput schoonmaken :-)).

Het moet echt al gaan gieten voor ik zoiets ga aandoen dus licht en goedkoop (omdat het toch zelden uit de rugzak komt) zou nu ook de norm zijn.

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Ben erg tevreden van de Rab Xiom Pants (ca 120euro) omdat die een 3/4de rits hebben waardoor ik er zelfs met mijn zware bergschoenen gemakkelijk in kan zonder m’n schoenen uit te doen. Maar als je lichtere schoenen draagt is een kortere rits wellicht voldoende (check!), waardoor je én goedkoper én lichter af bent. Een broek waar je met je schoenen moet sukkelen is echt geen aanrader.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Ikzelf gebruik geen regenbroek, maar een lichtgewicht winddichte broek (Engels, nuttig indien dr. Google geraadpleegd moet worden: wind pants. Ik gebruik nu het model van Montbell, maar er zijn andere fabrikanten). Die draag ik in combinatie met een korte polyester stretch broek (= model dat wielrenners gebruiken). Bij lichte regen blijft alles droog. Bij langdurige, zware regenval zal de winddichte broek uiteindelijk nat worden, en dus ook je benen (nu, met een regenbroek zal je ook nat worden, maar dan eerder t.g.v. transpiratievocht). Maar de regenbroek winddichte broek ‘breekt’ dan wel nog steeds de regen, dus quasi nooit koude benen zolang je in beweging blijft. En deze combinatie droogt bijzonder snel en je kan de winddichte broek permanent dragen in gematigde klimaten (bvb. Schotland & Scandinavië). Geen frustratie en tijdverlies dus met het aan- en uitdoen van regenbroeken.

Ik herstel de waterafstoting na elke trip door te wassen met Nikwax. Maar dat doe ik sowieso met mijn regenjas en winddichte jas. Dus gewoon een extra item in de wasmachine.

Wim

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

nu, met een regenbroek zal je ook nat worden, maar dan eerder t.g.v. transpiratievocht

tja, nog een voordeel van lange ritsen: kunnen ventileren. Die paar keren dat ze echt van pas komt, bijna geen zweet.

Maar de regenbroek ‘breekt’ dan wel nog steeds de regen,…

bedoel je nu niet de winddichte broek ?

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

‘Maar de regenbroek ‘breekt’ dan wel nog steeds de regen,…’ moet inderdaad zijn ‘Maar de winddichte broek ‘breekt’ dan wel nog steeds de regen,…’

Bedankt voor de opmerkzaamheid!

Wim

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.