HOME FORUM Tussen pot en pint Rara-spelletje

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Kwestie van eens een ludieke topic op te starten. Ivo Vanmontfort kwam onlangs met een leuk alternatief op de proppen voor een geijkte (Engelstalige) hikingterm. Ik gooi het als eerste op om een soort rara-spelletje in gang te steken, en wie weet zitten er hier nog mensen met veel fantasie. 😉

Rara…wat is een “tentluier”?

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Een “tentluier” kennen we wel als “footprint”, dus een onderlaag of onderzeil om het eigenlijke grondzeil van een tent te beschermen. Het is bepaald geen nieuw woord want het werd al gebruikt in de tijd dat er nog uitsluitend 1 of 2 stokstenten van katoen waren, 40-50 jaar geleden dus.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ach zo, wellicht is de term in Nederland vrij courant en niets ludieks, in Vlaanderen klinkt dat toch heel anders. Ik had daar nu echt nog nooit van gehoord. 🙂

Doet me denken aan de tijd dat een vriendin en ik met enkele Nederlandse jongeren op een aardbeiboerderij  in Denemarken zaten, als ik 18 werd. Zij vonden de zin “Wat eten we van groentjes vanavond?” om “niet meer bij te komen”, waarbij wij er echt de pret niet van in zagen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Misschien zit er wel iemand met een mooi beeld in zijn hoofd om een nieuwe woord te verzinnen, eentje dat ons losrukt van de Engelse term of eentje uit de vergeten doos.
    En dat iets te maken heeft met wat ons hier “samen brengt”. Halleluja
    Wie weet haal je er na een paar jaar de Dikke Van Dale mee.
    Om wat in de stemming te geraken:

Klik om toegang te krijgen tot 0778kamperen.pdf

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Zijn die pennen en haringen waarmee de Noorderling zijn tent opzet wel dezelfde als de piketten en sardienen waarmee de Zuiderling het doet? En vanwaar de voorkeur voor verschillende vissoorten?

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

lol, dat laatste heb ik me ook al afgevraagd, boelo 🙂

Zouden ze in Engeland tent pegs ook kunnen vervangen door vissen?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.