HOME FORUM Materiaal en techniek quilts

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 90)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Joery, ik zat er inderdaad 200 gram naast.. Ik weet niet waar ik het haalde..

Bedankt voor je tips! De quilt werd geleverd met de shock-cords er al aan bevestigd, zoals op de foto, inclusief twee cord-locks. Daarnaast zat er nog een zakje bij met enkele meters extra shock-cord plus 3 extra cord-locks. Misschien dat dat een nieuwe service is van Cumulus om dat erbij te leveren, ik weet het zeker te appreciëren. Overschot aan shockcord kan misschien nog van pas komen voor mijn flat tarp.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Heb momenteel een verlengde Lite Line 300 van Cumulus, maar ben nu toch aan het overwegen om over te stappen naar een deken- of quiltmodel. Mijn grootste reden is comfort. Ik zou graag iets hebben waar ik wat gemakkelijker mee kan draaien (ben een zijslaper) en betere opties biedt voor ventilatie.

Mijn huidige Lite Line vind ik toch nogal krap en die kap is bij het draaien vaak alleen maar onhandig. In Noorwegen en IJsland vond ik hem eigenlijk altijd te warm en heb daarom vrijwel altijd de rits (een stuk) open gehad. Van zij/positie veranderen is dan echter nog lastiger.

Kwam onlangs de Auriga van Thermarest tegen en dat ontwerp sprak me erg aan. Enige waar ik niet kapot van ben bij dit model is het feit dat de bevestiging aan de slaapmat met lusjes gebeurt die je dan eerst (permanent) aan je slaapmat moet vastmaken. Verder vraag ik me af ik hij warm genoeg gaat zijn voor zomertrekkings in de bergen.

Een – waarschijnlijk verbrede – quilt van Cumulus leek mij ook nog wel het overwegen waard. Ook lichter dan de Auriga. Ik vraag me alleen af hoe goed die lange footbox werkt met mijn hierboven genoemde voorkeuren.

Wellicht hebben jullie buiten deze twee opties ook nog wel andere suggesties.

Ik hoor graag jullie mening 🙂

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Of je kan eens contact opnemen met Marco van As Tucas voor een (custom) Foratata quilt.

Arend
    Bijdrager

Wordt dat geen dure onderneming? Hoopte het budget een beetje binnen de perken te houden namelijk.

Woubeir
    Bijdrager

Wel, ik dacht dat die Foratata-quilts vanaf ± half juli gewoon standaard te koop zouden zijn, maar ik zie nog niets. Geen idee dus ook van de prijs, maar je kan altijd even informeren.

Arend
    Bijdrager

Had hetzelfde ergens op een blogpost van iemand gelezen, maar inderdaad nog niets te zien. Onaangepaste synthetische quilt was dacht ik 200 euro. Dus met dat in het achterhoofd rekende ik toch als snel op minimaal 300 euro. Informeren kan echter nooit kwaad. Wie weet zit ik ernaast.

Wat is jouw visie op de Thermarest Auriga en een (verbrede) quilt van Cumulus?

Woubeir
    Bijdrager

De Auriga is met 123 cm aan de smalle kant; een standaard Cumulus-quilt komt rond de 136 cm, dacht ik. Maar met geen van de twee heb ik gebruikservaring.

Arend
    Bijdrager

In het geval van de Auriga zou ik wel voor de langere versie gaan. Daarvan is de breedte 132 cm. Als die 136cm klopt – kan het niet vinden op de Cumulus website – is dat echter nog steeds smaller dan een standaard cumulus quilt. De quilt van Cumulus lijkt dan wel weer sneller smaller te worden richting de footbox.

Wie kan zijn/haar ervaring delen met betrekking tot de ruimte die een standaard Cumulus quilt biedt? Zal binnenkort ook maar eens contact opnemen met Cumulus zelf om het een en ander na te vragen.

Woubeir
    Bijdrager

Ook eens eerder in deze thread lezen, zou ik zeggen.

Arend
    Bijdrager

Joery heeft inderdaad al – als enige – aangegeven dat de quilts van Cumulus aan de smalle kant zijn. Nu ben ik volgens mij geen erge woeler, maar vind ik het wel heel fijn om een beetje bewegingsvrijheid te hebben, al is het alleen maar bij het draaien naar mijn andere zij. Overigens geeft hij ook aan dat de quilts van Cumulus bij de schouders 129,5 cm zijn en bij de heupen 104 cm. Dat is dus toch wel smaller dan de Auriga, vooral bij de heupen. Als ik voor een Cumulus quilt ga (250 of 350) zal ik die toch maar laten verbreden denk ik. Better safe than sorry…

Skalders
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

Ik ben ook een zijslaper opzoek naar een comfortable slaapzak. Quilts lijken populair  te worden, maar in europa vind ik hier niet veel van. In amerika wordt er veel gesproken over ‘enlightened equipment’. Verder zijn er tussenoplossingen zoals de slaapzak Sea to Summit Trek TKII. Maar een pure quilt lijkt me wel heel interessant vooral omdat ik deze als deken kan gebruiken en wat kan omdraaien op mijn zij.

Welke zijn interessant die hier verkrijgbaar zijn? Ik zoek een comfort temperatuur van 0°C.

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Gemakkelijkst te verkrijgen (en erg populair) in Europa zijn de quilts van Cumulus.

Marco van As Tucas maakt als standaard quilts met Climashield Apex en als je het hem vraagt maakt hij ook quilts met 900FP-dons.

Heb zelf een aantal producten van As Tucas (waaronder de synthetische Sestrals Blanket) en ben daar heel erg tevreden van. In mijn mening zelfs netter afgewerkt dan Cumulus, al kan je de quilts van die laatste prijs/kwaliteit-gewijs onmogelijk verslaan.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1009
    Skalders
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

Bedankt Ivo, ziet er interessant uit. Wel de translator er even bij moeten halen 😉 Jammer dat veel van de geteste modellen niet echt makkelijk verkrijgbaar zijn hier.

Arne, toevallig zijn die van cumulus en As Tucas ook net de enige die ik al op oog had. Je zegt hier dit:

In mijn mening zelfs netter afgewerkt dan Cumulus, al kan je de quilts van die laatste prijs/kwaliteit-gewijs onmogelijk verslaan.

Wat bedoel je daarmee? Als ik zo zie is de Sestral van As Tucas ongeveer gelijk geprijsd als bv de Cumulus 350. Hier zeg je dus dat ze allebei beter zijn dan de andere?

Daarnaast vind ik het jammer dat cumulus geen synthetische quilts heeft. Maak me toch een beetje zorgen voor vocht met dons, aangezien ik binnenkort 10 dagen naar Noorwegen ga en het daar wel redelijk vochtig is.

De Sestral van As Tucas heeft trouwens een vast voeteinde, je kan er dus geen deken van maken als ik het goed snap. Wat is dan nog het voordeel t.o.v een normale slaapzak (voor een zijslaper)? Ik dacht dat het punt van een quilt net was dat je deze open kan doen. Of kan ik dan beter de Sestral Blanket kopen? Heeft iemand die? Wat zijn de voor en nadelen t.o.v de normale quilt?

Nog een vraag: hoe lang duurt het ongeveer om zo’n bestelling van As Tucas verstuurd te krijgen naar België? Vertrek namelijk de 23ste

Alvast bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1009

Vertrek de 23ste, dan wordt het weer allemaal erg krap in tijd. Geen idee wat je gaat uitspoken in Noorwegen. (omwille van je vrees voor het nat worden van donsvulling) Ik begrijp dat je een beginnend hiker ben. Ik zou als ik jouw was, daarom eerder voor een gewone slaapzak gaan. Zeker als die tot het vriespunt moet gaan. Beter zou zijn, eentje tot -5°C omdat die op termijn ruimer inzetbaar is binnen het jaar en op hoogte zonder dat je in de problemen komt. De kwaliteit (lees gewicht van de slaapzak) van dons zal prijsbepalend zijn.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 90)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.