HOME FORUM Materiaal en techniek quilts

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 90)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Eerst zou ik de vraag durven stellen of een quilt van Cumulus wel breed genoeg gaat zijn. Die zijn vrij smal en aangezien je wat woelt in je slaap …

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1009

Voor de duidelijkheid had ik ook liever gezien dat ze ipv
    Width (top/bottom): 77/51 cm
    de effectieve breedte/opengelegd als maat hadden opgegeven.
    De eerste maat zegt niet zoveel vind ik.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ivo, ongeveer 50 gram overstuff. Om zeker geen cold spots te hebben, de degradatie van het dons door de jaren op te vangen en voor iets extra warmte. Ik ga eigenlijk voort op de 350 die in dit topic geadviseerd wordt voor 3-seizoenen, maar is daarbij al een lichte donsjas ingecalculeerd? Ga ik het niet te warm hebben bij nachten van 10 graden? Ik heb nog geen ervaring met quilts, dus ik weet niet hoe erg de drafts zijn…

Woubeir, breder, daar ben ik ook bezorgd over. Ik weet dat amerikaanse quilts als Nunatak en Katabatic daar beter in zijn, maar ik heb geen zin in hun prijzen noch in de onkosten om het te laten overkomen. Is er een alternatief?

Woubeir
    Bijdrager

@Sven

maatwerk via As Tucas in Spanje bvb.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Het alternatief is dat ik samen met de trailstar de zelfbouw quilt meegeef
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2012/01/zelfbouw-drie-seizoens-quilt.html
    die ik ooit heb gemaakt.
    Die is ook vrij smal uitgevoerd.
    Heb je gelijk een idee.
    Het zijn nu goede test dagen met temperaturen rond het vriespunt.
    Veel teveel tussenschotten (en daarom het gedacht om ze te halveren door een kant los te maken.)
    Het zou hem wat meer laten ‘opbollen’
    Joery had hem ook eens getest en ik dacht dat het bij 0°c zowat op begint te geraken met isoleren.

Sven
    Bijdrager

@Woubeir: As Tucas, dat zijn synthetische quilts

@Ivo: Die wil ik heel graag testen. Stuur je mij een mailtje? Als moderator ken je mijn mailadres. Dan kom ik het in Zoersel halen.

Blijft nog de vraag naar het ideale vulgewicht voor mijn 3-seizoensquilt (los van het feit of de quilt al dan niet te smal is).

Woubeir
    Bijdrager

@Sven

nee, As Tucas maakt ook donzen quilts als je er om vraagt. Zit alleen niet in het standaardaanbod.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik sta op het punt een quilt van cumulus te kopen. Ik twijfel nog tussen een 350 en een overstuffed 250.

Hij moet dienen als 3-seizoensquilt. Voor mijn situatie bij sommige trekkings s’nachts occasioneel vorst mogelijk, bijvoorbeeld de alpen in mei of een zomerse trek door Sarek, maar in die gevallen heb ik sowieso een donsjas mee van patagonia (ultralight down hoody, +- 90gr dons 800 cuin US) voor ‘s avonds/s’ochtends.

Hoe warm slaap ik? Op winterbivak sliep ik in de sneeuw bij 0°C (hoge venen) onder een trailstar zonder bivakzak in een TNF Gold Kazoo (380gr dons 650 cuin EU), met gemiddelde basislaag en een donsjasje (+- 90gr eendendons decathlon), en ik had het bijna te warm (s’morgens was ik zo warm dat ik zonder omkleden de tent uitkwam, de sneeuw op). Ik sliep op een halve Z-rest (R=2,2) en voor de benen een blauw matje (R=1), met daaronder een vuilzak.

Bij nachten van 8°C is die slaapzak voor mij te warm, ik gooi hem dan open, waarop ik afkoel, en hem weer dichttrek (rits blijft open), en terug opengooi enzovoort.

Ik woel een beetje in mijn slaap.

Welke quilt zouden jullie aanraden? Alvast bedankt!

Volgens mijn berekeningen zou de 250 temperatuurgewijs voor jou ideaal moeten zijn. Een 350 gaat een stuk warmer aanvoelen dan met wat je het nu doet. Dat is dan wel in de veronderstelling dat je niet woelt in je slaap, dus zonder afkoelende drafts van koude lucht. Zoniet zal een 250 mogelijk niet voldoen.

Zonder afbreuk te willen maken aan Ivo zijn MYOG skills, herinner ik me Ivo zijn quilt als verre van optimaal gezien ik het eronder erg lastig had om drafts te vermijden. Ivo zijn quilt is gewoon niet breed genoeg. Onder mijn vermoedelijk toch wel bredere Cumulus quilt is het een compleet andere belevenis. Iets om mee rekening te houden als je Ivo zijn quilt gaat uittesten.

Woubeir
    Bijdrager

@Dzjow

kan je de breedte van die Cumulus-quilt aan de schouders eens meten ?

De 250 zou volgens mij ook voldoende moeten zijn.

Dzjow
    Moderator

@Dzjow
    kan je de breedte van die Cumulus-quilt aan de schouders eens meten ?

De afmetingen van de Cumulus quilt heb ik al vermeld in mijn voorgaande reactie in dit topic, Woubeir.

Woubeir
    Bijdrager

@Dzjow

gevonden 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder

Sven,
    je zal me via mijn blog even een mail moeten sturen.
    Zoveel kan een moderator ook weer niet.
    Mijn quilt, daar is, buiten een klip in de nek
    geen enkele constructie aan voorzien om hem
    meer naar beneden af te dichten.
    Ik vond daar nog geen bevredigende oplossing voor
    zonder dat ik aan bewegingsvrijheid (bv rechtop zitten) in moest boeten.
    Nu moet je je inderdaad al ligging ‘instoppen’
    Los op de grond is hij langs boven gemeten 140 cm breed
    790 gr
    Zeer waarschijnlijk ga ik hem slopen om met de dons een slaapzak te maken.
    Dat voelt nog altijd veel prettiger aan
    Zie maar wat je wil doen.

Sven
    Bijdrager

Is dat met een berekening voor een gewone 250 of voor de overstuffed 250 (+50 g dons)?

Dat is dan wel in de veronderstelling dat je niet woelt in je slaap, dus zonder afkoelende drafts van koude lucht. Zoniet zal een 250 mogelijk niet voldoen.

Voldoet een 350 in dat geval?

Sven
    Bijdrager

Zo, na al die tijd heb ik hem besteld, en vandaag is ie dan binnen. Een Cumulus 250, custom met zwarte binnenvoering, en op aanraden van onze Joery overstuffed met 50g. Hij weegt 527g en ziet er heel knap uit. Prachtige loft, zeer mooi afgewerkt, en met rondingen zoals in de Katabatics. Hier en daar inderdaad wel een draadje, zoals Ivo zei, maar dat is niets bijzonder.

Nu zit ik te denken over het bevestigingssysteem. Vanachter zijn er namelijk 3 elastische koordjes, waarvan de middelste nogal krap lijkt voor gebruik tijdens warme nachten. Het bemoeilijkt namelijk het draperen van de quilt, het wordt daardoor toch meer slaapzak. Ik denk dat ik dat bevestigingssysteem toch moet adapteren per seizoen. De koordjes zijn bevestigd zoals op deze foto: https://www.outdoorseiten.net/fotos/data/500/medium/IMG_6524.jpg

Ik heb dat middelste shockkoordje inmiddels verwijderd, waardoor hij al meteen veel ruimer opengaat, en dus wat frisser slaapt.

Kunnen de mensen met een cumulus quilt mij hier misschien nog wat tips geven om de quilt te adapteren?

Dzjow
    Moderator

Hij weegt 327g en ziet er heel knap uit.

Ben je zeker over dat gewicht Sven? Lijkt me onmogelijk.

Kunnen de mensen met een cumulus quilt hier misschien nog wat tips delen om de quilt te adapteren?

Het middelste shockkoordje heb ik nooit bevestigd en nooit gebruikt. Twee vind ik voldoende. Je moet voor de rest maar beginnen experimenteren Sven. Slaap eens met de zijkanten van de quilt onder je slaapzak getrokken en eens een keer met de zijkant van de quilt op je slaapmat en onder je lichaam getrokken. Je kan best cord-locks bevestigen op de koordjes om het gemakkelijker te maken om de quilt in positie te houden en het risico op drafts te verminderen. Als ik me niet vergis levert Cumulus geen cord-locks bij de quilt maar ik zou het je aanraden om het eens te proberen om het verschil te voelen.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 90)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.