HOME FORUM Wandelgebieden Pyreneeën trekking 28/07-07/08/16 ( Ordesa-Anisclo)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Voor de Lamiana-kenners: Van Lamiana naar Goriz via de dolmen van Tella, naar de bovenkant Cirque de Gurundue, een stuk verder kan men kiezen, ofwel naar beneden naar refuge San Vicienda en via een pad naar de bodem van de Anisclo kloof om vervolgen stroomop te stappen om de bovenste GR11 te zoeken (er is ook een lagere GR11 in de Barranco de Arrablo). De andere optie is, men daalt niet af maar gaat richting noord, tussen de valle de Anisclo en de valle de Pineta moet men stijl naar beneden om de GR11 te zoeken, bij deze optie spaart men heel wat hoogtemeters uit, over dit stijl stuk naar beneden heb ik van 1 persoon negatief advies gekregen. Graag had ik ook nog de mening van iemand anders gehoord,  kent iemand deze route, zo ja graag advies aub ?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Willy,

ik ben in die hoek nooit geweest maar even voor de duidelijkheid een vraag over welke route je het hebt.

http://www.montanasegura.com/guias/monte_perdido/mapa-msegura.jpg

Ik ga ervan uit dat het niet de route is die vanaf cuello viceto (bizoto op de kaart) naar beneden gaat. Maar misschien over de route die op de kaart tot O zucon (2802m) (of la suca) gaat en dan afdaalt naar collado de anisclo?

Over de beschrijving tot la suca kan je een beschrijving lezen in het boek “het geheim van de pena collarada” van Ton Joosten. Vanaf dan loopt de route blijkbaar over de graat van deze top. Ik twijfel of je deze route bedoelt omdat je via die weg weinig gaat winnen als het je om de hoogtemeters is te doen en de weg naar Goriz een stuk langer wordt. Verder noord van cuello viceto vind ik geen andere routes.

Zelf beklaag ik het mij dat ik er nooit ben in geslaagd om het gr11 pad tussen collata arrablo en collado de anisclo te lopen.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Beste Willy,

Ik heb ook geen ervaring in die specifieke hoek tussen de valle de Anisclo en de valle de Pineta.

Wat ik wel weet is dat de kaart die Ivo toont nogal optimistisch is over het bestaan van wandelpaden. Zo hebben wij ons vastgelopen in het struikgewas op het eerste plateau dat je kan bereiken via de Barranco Crapariza (net ten westen van waar jij eventueel naar beneden zou komen van de refuge San Vicienda). Ik meen mij te herinneren dat “dzjow” ten westen van de Gabietous iets gelijkaardigs voorhad (doodlopende faja).

Zowel op OpenStreetMap als op http://www.ign.es/iberpix2/visor/ zijn  er in de regio waar jij naar vraagt geen wandelpaden te zien… Waarschijnlijk dus grotendeels off-track. Best zoveel mogelijk zoeken op het internet dus naar verslagen.

VAN ITTERBEECK WILLY
    Deelnemer

Hey Ivo en Arvid

Inderdaad op de kaart van Ivo is weinig te zien, idem op de ing.es

Ik heb 3 kaarten waar de routes van Cirque de Gurundue zowel naar San Vincienda (zuid) als   naar Collado Anisclo (noord) lopen via “La Suca (O Zucon)” over de bergkam tussen Valle Anisclo en Valle de Pineta.

Editorial Alpina

Ordesa Y Monte Perdito: 1/40000

Alpina 3000, Monte Perdido-Vignemale-La Munia: 1/30000

Valle de Anisclo-Valle de Pineta: 1/25000

De routes verschillen en soms een beetje van kaart tot kaart.

Het stuk van La Suca tot collado Anisclo is maar 1 km lang, de hoogtelijnen baren me wel zorgen, het is anders wel een uitdaging.

Vind er geen beschrijving van, zeker geen klassieker.

MVG

Willy

VAN ITTERBEECK WILLY
    Deelnemer

Het geheim van de pena collarada van T.J. ligt op mijn nachtkastje. 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder

Nu we ons kunnen concentreren op het wielrennen…

Ik denk, als ik afga op wat spaanse verslagen en bijhorende foto’s zal dat stuk vanaf de col tot la suca qua moeilijkheid niet echt uitsteken binnen het geheel van de tocht die je wil lopen. In de aanloop vanaf de col zie ik ook de aanzet van een duidelijk spoor. Als je op die hoge route wil blijven vanaf goritz moet je je voorbereiden op een lange dag zonder mogelijkheid dat je onderweg water zal vinden. Stabiel weer lijkt me ook een voorwaarde.

http://4.bp.blogspot.com/-Ep0_hwd3mJY/UE4qerYS0MI/AAAAAAAAEDo/R-c4Jp4gwEM/s1600/5.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-gXoMpGHEdqg/UE4qqnhZQzI/AAAAAAAAEEA/_TbZ6ClwDlQ/s1600/8.jpg

http://bucuesa.blogspot.be/2015/06/46-15-suca-y-tres-marias-por-anisclo-y.html

VAN ITTERBEECK WILLY
    Deelnemer

Ivo

Het is andersom, het is van La Suca naar de col, daarna via de hoge GR11 naar Goriz, afdalen vanaf La Suca is misschien moeilijker !!!!!!!

VAN ITTERBEECK WILLY
    Deelnemer

Voor Ivo en Arvid

Ivo

De foto met de blauwe en zwarte lijn, zijn deze kleuren gelinkt aan de moeilijkheidsgraad zoals met het skië, weet jij hier iets van.?

Arvid

Je hebt het woord Barranco Crapariza laten vallen, deze Barranco staat ook op mijn programma daar ik faja Pardina wil wandelen, heb jij Pardina ook gedaan ?, ik heb daar een vraag over. Wij wandelen Pardina oostwaards vanaf Goriz, dus richting Anisclo, op het einde heb je 2 opties naar Crapariza, 1 ste via een mini via ferrata naar boven om het plateau over te steken tot de barranco ,2de optie een beetje verder wandelen en dan in de flank van de Anisclo kloof richting Crapariza, over deze laatste wandeling vind ik geen verslagen of het te doen is, weet jij hier iets van ??. In Crapariza kan je via enkele pinnekes en kabel in de rotswand naar de bodem van Anisclo, een beetje stroom opwaards kan je via een pad naar Ref San Vicienda, dit is onze 4 de dag.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Willy,

die kleuren waren in de tekst gelinkt aan de route heen en terug.

http://lacabrademonte.blogspot.be/2012/09/ascension-la-suca.html

Daar zijn verschillende verslagen zoals bv http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=10481085

Via een vertaling kan je een inschatting maken van de moeilijkheid die ze ervaren hebben.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Dag Willy,

Als ik je beschrijving goed begrijp waren wij inderdaad van plan die route in tegengestelde richting te doen. Vanuit Anisclo, langs de Caprariza omhoog om langs Punta Pardina en Cuello Gordo naar Goriz te gaan.

Hoewel we iemand met een paraplu in de hand hebben zien afdalen, hebben we zelf de route om uit de barranco te klimmen niet gevonden. En het pad in de flank naar la Pardina (dat op de Alpina kaarten vertrekt van het kleine plateautje “El Estrecho”) is volledig overwoekerd. Er waren tussen alle kleine paadjes en tunneltjes in het struikgewas wel nog resten van menselijke passages te vinden (vuurplekken, afval, een afwassponsje …) maar met een grote trekkingsrugzak en in de regen echt niet aangenaam om te doen. We zijn uiteindelijk op onze stappen teruggekeerd en via Fon Blanca en de lage variant van de GR11 naar Goriz gelopen. Ik vermoed dat het er nu (8 jaar later) niet beter op geworden is…

Deze 2 foto’s tonen hoe het eruit zag op het El Estrecho plateautje (slechte kwaliteit van de foto’s door problemen met de beeldsensor). Lees ook de beschrijving (je kan klikken op de foto’s).

Grotten hoog in de wand van de cañon

Bivak op een plateautje op de wand van de Cañon de Añisclo

Ik vermoed dat het moeilijk wordt om van bovenaf de juiste plek te vinden om af te dalen in de Barranco Caprariza. In de barranco zelf heb je dan waarschijnlijk ook nog een paar rotswandjes te overwinnen. Maar waar een wil is, is een weg. Mogelijks lukt het wel om af te dalen in zuidoostelijke richting vanaf de schuilhutten ten noorden van de barranco. Je ziet op de kaart dat de “graat” tussen Barranco Caprariza en Anisclo daar minder steil is. Er liepen op die helling ook wel wat schapenpaadjes, maar onze goesting om te proberen was toen op…

De pinnekes en kabels aan de bodem van de Anisclo om naar de toegang van de Barranco Caprariza te gaan stellen zeker geen probleem.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.