HOME FORUM Wandelgebieden Pyreneeën, Posets – maladeta / Aneto – aiguestortes

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Hallo Allen,

Maandag 27 juli vertrek ik met een vriend richting de pyreneeen voor 14 dagen (zonder reis inbegrepen). Ik had nog enkele vraagtekens:

Hoe zit het met sneeuwcondities in dit gebied? Iemand recentelijk geweest? Zal het nog nodig zijn om piolet / stijgijzers mee te doen? We plannen dingen te doen zoals Col des Gours Blancs, Pico Alba, Pico Posets, misschien de Maladeta en de Aneto (via de normaalroute, niet over de grotere gletsjer dus) als er tijd genoeg is.

Maar ik moet ergens een belissing maken: we willen op 14 dagen graag van pont du prat (Genos) tot aan het begin van Aiguestortes wandelen. Is dat een reeël idee? We zijn best in een goede conditie hiervoor. We willen onze laatste nacht slapen aan het Lac de cap de port meertje.

Ik had ook een beetje het gevoel dat het stuk met de Aneto niet zo mooi / interessant wandelen is? Of komt dat door het ontbreken aan fotoverslagen? 🙂

mocht dit niet echt zienswaardig zijn, wat stellen jullie overigens voor? Ik dacht bvb ook bvb aan Neouvielle en via lac de barroude naar het posets/maladeta gebied? Is dit een mooiere route?

tips welgekomen!
    Mathieu

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hoe zit het met sneeuwcondities in dit gebied?

Ik denk niet dat je je zorgen moet maken. Het is al vrijwel 2 maanden heet tot extreem heet over de Pyreneeën. Veel sneeuw gaat er niet meer overschieten. Op de routes die je opsomt ga je in principe nu een goed uitgesleten spoor vinden door de eventueel resterende sneeuw. Ik zou geen pickel noch stijgijzers meenemen.

Maar ik moet ergens een belissing maken: we willen op 14 dagen graag van pont du prat (Genos) tot aan het begin van Aiguestortes wandelen. Is dat een reeël idee?

Dat moet zeker haalbaar zijn.

Ik had ook een beetje het gevoel dat het stuk met de Aneto niet zo mooi / interessant wandelen is? Of komt dat door het ontbreken aan fotoverslagen?

Ik weet niet of je ten noorden of ten zuiden van de Aneto door wil trekken naar het oosten. Beiden kanten zijn erg verschillend maar hebben beiden hun charmes. Er zijn geen tegenvallende gebieden in de Centrale Pyreneeën.

Exact 10 jaar geleden ben ik van Luchon naar Espot gelopen en weer terug in een lusvorm. Dit is het fotoalbum van die tocht. Het jaar erop ben ik van Luchon naar de Cotiella gelopen en terug in lusvorm. Beide tochten bevatten stukken die je wellicht ook zult lopen. Ik kan me geen plek voor de geest halen tijdens die tochten die wat minder interessant waren. Niet twijfelen dus zou ik zeggen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Daar zijn recent wat foto’s gepost die een beeld kunnen geven
    van de hogere delen van de centrale pyreneeën (opname 11 juli)
    http://pyrenees-team.com/forumpteam/viewtopic.php?f=8&t=13593

Mathieu Serruys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Bedankt Ivo en Joery, geeft me inderdaad een goed idee! Ik laat de stijgijzers en ijsbijl thuis denk ik.

Hoe zit het met de toppen die ik noemde? Zijn in de zomer handschoenen aangeraden +3000 meter?

We willen ten zuiden van de Aneto doortrekken, en de route nemen naar de top zonder (veel) gletsjer. Daarna lijken estang negro en zo me wel een goede weg.

bedankt!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.