HOME FORUM Materiaal en techniek Pulka en trekkingski's op vliegtuig???

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

We plannen deze winter een wintertrekking in Noorwegen en gaan met het vliegtuig (Ryanair Charleroi – Oslo Rygge). Andere jaren hebben we steeds onze pulka’s en ski’s in Noorwegen of Zweden gehuurd. Om onze vakantiedagen optimaal te gebruiken, overweeg ik om alles vanuit België mee te nemen.

Mijn vraag is nu: wie heeft er ervaring om pulka en ski mee te nemen op het vliegtuig (Ryanair???). Hoe is dit verlopen? Zijn er zaken waar we zeker mee rekening moeten houden,…

Alvast bedankt

Kevin

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Low-cost maatschappijen staan niet echt bekend voor de vlotte ver-/behandeling (hoe zeg je dat eigenlijk?) van bagage en extra-bagage.

In de algemene bagagevoorwaarden http://www.ryanair.com/nl-be/reisvoorwaarden#regulations-tableoffees lees je oa:
    Sportartikelen 

Tarief berekend per item/per enkele vlucht Maximum gewicht van 20 kilo per item. 50 €

Fietsen 30 kilo per item. 60 €

Reken dus op min 60 euro extra.

Maar neem voor alle zekerheid eens contact op met Ryanair.

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Wij hebben alleen ervaring met Ryanair en klimspullen. Voor een kleine week klimmen in Zuid-Frankrijk namen we 1 ingecheckte trekkingrugzak mee vol met ijzerwerk. Daarnaast namen we allebei een dagzakje mee aan handbagage.

Ryanair controlleert alles op gewicht en maten. Ook als je handbagage te zwaar is of te groot, moet je bijbetalen.

Kevin
    Deelnemer

steve
    Wij hebben enkel nog maar met Brussels Airlines gevlogen. Daar is de policy dat de bagagave breedte x lengte x hoogte een bepaalde getal in cm niet mag overschrijven.  Dat is bij onze pulka’s niet het geval, dus dat kon telkens probleemloos mee.

Kevin
    Deelnemer

Wij vliegen op KLM, maar die hebben dezelfde policy als Burssel Airlines en onze pulka is dezelfde. IS deze dan veranderd? https://www.brusselsairlines.com/nl_be/my-travel/practical-information/Default.aspx?item=26712#bair Steve was dit een 2de hoofdbagage en dus enkel de pulka’s of hadden jullie deze volgedaan met jullie materiaal tot maximum gewicht?
    We hebben voorlopig nog geen hoofdbagage ingeboekt, want dit was vanop de site niet duidelijk wat er mag en niet mag ivm de ski’s en pulka’s. Ondertussen enkele uren met verschillende zeer vriendelijke medewerkers getelefoneerd. Met volgend resultaat, waarbij wij ons enkele vragen stellen:

De pulka: KLM website: http://www.klm.com/travel/be_nl/prep…gage/index.htm
    Overige bijzondere bagage
    Max. 158 cm (62 inch) (l + b + h)

Onze Fjellpulken X-Country 118 Afm: 118cm + 43 cm + 18 cm(leeg) = 179cm
    –> 21 cm teveel en dit in lege toestand
    –> TEVEEL volgens de vrouw aan de telefoon –> Kan mee op vliegtuig ,maar kost +- 70€ à100€/ pulka en dit ENKELE reis
    Ski’s, stokken en schoenen vallen onder sportartikel “ski’s 🙂 ” 15€/vlucht
    –> Er mogen echter geen twee sets ski’s worden samengevoegd, hoewel dit bijna niks extra plaats inneemt. De schoenen dragen we gewoon op vliegtuig, dus enkel ski’s en stokken. We moeten dus 4 x 15€=60€ betalen voor de ski’s (heen/terug 2 personen)
    Als we dus onze set meenemen gaat het ons veel €’s kosten. ( + 180€/230€ per persoon)
    Nu vroeg wij ons af wat jullie ervaring is, want zijn ze aan incheckbalie bij KLM/Brussel Airlines zo strikt op die 21 cm?
    Ik heb even opzoekwerk gedaan voor een grote reiskoffer:
    http://www.samsonite.be/cosmolite-sp…?or=0277092835

Afm koffer: 58 + 36 + 86 = 180cm (22cm teveel) en ik kan me echt niet inbeelden dat de bediende achter de balie zegt “Mevrouw dat is een te grootte koffer om naar Ibiza te vertrekken. Die nemen we niet mee, enkel bij cargo…” of 140€ extra.

Ik kan me eigenlijk moeilijk inbeelden dat wij de eerste zijn die hiermee “problemen” hebben of te zuinig/gierig zijn om 2x 100€ bij te betalen per persoon.

Alle ervaringen, suggesties, ideeën zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt

KEvin en Hans

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

In maart staan we voor hetzelfde probleem.
    sn brussels heeft het voordeel dat ski’s gratis worden vervoerd
    afgaand op zijn verslag heeft steve die 21 cm overbrugd met een brede glimlach
    aan de balie

Zolang de pulka en inhoud de 23 kg niet overschrijdt zal er verder niets aan de hand zijn.
    Als jullie charme ook zo goed werkt.
    De kunst is om zoveel mogelijk gewicht in de (qua afmeting beperkte) handbagage te steken.
    Steve heeft in verhouding met wat op de markt is een heel compacte pulka meegenomen. Ga vol spanning afwachten of jullie hem ook zonder toeslag voorbij de balie krijgen.
    Zelf heb ik een wat ruimer bak gekocht die ik nog moet voorzien van tal van attributen
    http://www.zwerfkei.nl/wintersport/slee-iglo/snowsled-pulk-shell-shaft-towing
    Vrees een beetje dat het mij niet zal lukken zonder toeslag.
    Misschien moet ik ook bij steve aan gaan kloppen als het jullie lukt.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

De beste maatschappijen voor pulka”s en ski”s zijn waarschijnlijk SAS en Norwegian Air. En ze zijn, mits erg tijdig besproken, nog betaalbaar ook.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Best contact opnemen met de vliegtuigmaatschap voor dat je jou tickets boekt. Ryanair is niet de beste maatschappij om mee te vliegen als het bagage buiten de ‘normale ryanair’ maten bevat.  Het is best mogelijk dat je ticket inclusief materiaal meer kost bij een lage kosten maatschappij dan bij een reguliere maatschappij. Omdat deze laatste meer toelaten.

Bijvoorbeeld als je naar Spitsbergen vliegt dan boek je best via SAS als je het geweer van hier meeneemt. SAS is dat gewoon dat er vuurwapens meegenomen worden en de medewerkers weten veel beter welke procedure volgen. SAS is duurder. Maar het kan goed zijn dat je met SN Brussels er gewoon niet geraakt inclusief geweer.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Wanneer je naar Spitsbergen/Svalbard wil gaan , dan is het wel zo praktisch om  op het vliegveld aldaar een geweer te huren met evt. een kleine schietcursus erbij.

Zoals wellicht bekend is het op Spitsbergen verplicht om buiten het vliegveld en de bebouwing veen geweer bij zich te hebben in verband met het ijsberen-gevaar.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Kevin,
    Ik geef het maar mee voor wat het waard is.
    (omdat het erg afwijkt van je oorspronkelijke vraag)
    Ik stuur zelf nog wel een mail naar de luchtvaartmaatschappij voor de prijzen maar de kans is groot dat ik mijn snow sled verkort door er de zaag in te zetten
    en hem dan in elkaar schuif omdat hij eigenlijk te lang is voor mijn rugzak.
    Daar is een artikel over de zgn ‘rulk’ geschreven.
    http://www.fjaderlatt.se/2010/04/across-sarek-in-winter-rebooted-rulk.html
    Een andere ervaring is te lezen op ’thunder in the night’
    http://thunderinthenight.blogspot.be/2011_04_01_archive.html
    (vanaf begin april)

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ivo,

De snowsled trail meet 1.49m, toegelaten lengte bagage bij Brussels Airlines is 1.58m. Ik zie dus voorlopig geen probleem 🙂 of heb ik het fout?

Kevin
    Deelnemer

Veerle, De die 1.58m is de totale lengte (lengte + breedte + hoogte) en dus kom je steeds boven de 1.58m.

Dat van die pulka in twee zagen was ik helemaal vergeten. Twee jaar terug in Rondane zijn we een Noor tegen gekomen die dat had gedaan met het iets stijvere oranje model van Paris.  https://www.globetrotter.de/shop/paris-the-expedition-sled-960-110105/  Bij korte tochten gebruikte hij één deel zoals jij wil doen. Ging hij voor meerdere weken dan gebruikte hij de twee delen. Hij overlapte ze een bepaalde lengte (achterste stuk OP het voorste) en bevestigde ze dan aan elkaar. Ik dacht gewoon door enkele extra gaten te boren en er dynematouw door te weven. Je zou het ook met een boutverbinding kunnen doen, maar dat kan breken doordat je te weinig overlapping hebt of te grote krachten. Het dynematouw is flexibeler en de pulka zal dan bij grote hoeken wat meebuigen waarschijnlijk?

Na alles af te wegen gaan we uiteindelijk de pulka’s van Steve gebruiken en heel vriendelijk lachen aan de balie. Ik had ook eens op een Nederlands forum http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?t=11137 gepolst wat hun ervaring is met KLM. Hier ook hetzelfde, soms lukt het, soms betaal je bij…

Iedereen alvast bedankt voor de info, die trouwens nog altijd welkom is. Na onze trip brengen we zeker en vast verslag uit hoe de incheck verlopen is.

Kevin
    Deelnemer

Hey iedereen,

Ondertussen zijn we terug. Verslagje en foto’s volgen nog. Het transport op het vliegtuig is zonder probleem verlopen in beide richtingen. Hebben gewoon vermeld als is ski uitrusting… We hebben het na het inchecken ook gevraagd aan de hostesses: zolang je onder de 23kg zit kan het gewoon mee. Je moet het wel afgeven bij “speciale bagage”, maar je betaald niks extra. Onze pulka’s hebben we wel helemaal ingetaped met zwarte inpakfolie in het heen gaan, voor de terug weg hadden we gewoon 1 rol  huishoudfolie van 25m meegenomen en werkte ook perfect. De 3 paar ski’s, stokken en sneeuwschoppen hebben we allemaal samen genomen en daar rond onze schuimmatjes gerold met daarover ook weer de folie. Dit ook zonder probleem en de ski’s zijn dan echt goed beschermd.

Veel succes voor de volgende!

ivovm
    Sleutelbeheerder

Gevlogen met snbrussels op stockholm.
    De snowsled pulka’s konden zonder problemen mee.
    Enkel op de heenweg mochten wij een handteken zetten
    op het label dat ze de pulka’s onder voorbehoud
    aanvaarden omwille van hun volume.
    Maar verder niets van gehoord.
    Van de ski’s wisten we dat ze gratis mee konden.
    SAS laat betalen voor het transporteren van ski’s
    wist iemand ons te vertellen in Saltoluokta.
    Dacht dat ze 40 euro had moeten betalen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.