HOME FORUM Wandelgebieden postpakket verzenden (Spiterstulen)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Hallo,

Binnenkort met 14 man naar Jotunheimen voor 13 dagen = een hoop eten.

Ik overweeg een stuk vooruit te sturen naar Spiterstulen en heb geen ervaring met het zenden van postpakketten. Aan of af te raden en indien wel, mee de vlieger op en zenden vanuit Oslo, of al vanuit België? Dit laatste zou mijn voorkeur hebben wegens strak tijdschema, maar vraagt nog snellere voorbereiding en langer bewarend voedsel en geen idee omtrent de kostprijs van beide opties.

Alvast dank voor jullie advies/reflecties,

sofie

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ha Sofie,

Ik heb zelf een erg slechte ervaring met het ontvangen van een buitenlands pakket in Noorwegen. Dit was trouwens met Fedex. Het pakket heb ik ivm gedoe met de douane niet ontvangen.
    Als het via de gewone post komt moet er importheffing over betaald worden. Dit verloopt wat soepeler heb ik gehoord. http://www.posten.no/en/products-and-services/customs/customs#about-the-product Let op het maximale bedrag.
    Dit zou Spiterstulen dus moeten voorschieten als ze het ontvangen. Ik kan begrijpen dat ze het niet helemaal op prijs stellen.

Ik raad je aan het gewoon mee te nemen met het vliegtuig. Wellicht betaal je meer voor het extra gewicht, het is vast niet duurder dan het verzenden naar Noorwegen. En je hebt meer zekerheid. Je hoeft enkel op de openingstijden van het postkantoor te letten bij aankomst. Wellicht heeft het vliegveld een postkantoor, een dorp waar je een overstap met de trein/bus hebt of je aankomststation. Je zult waarschijnlijk toch een moment inplannen om brandstof te kopen?

Veel plezier in Jotunheimen 🙂 Mocht je een supermarkt binnenlopen: ik raad de Freie Melkesjokolade med Kvikklunch og biter af havsalt aan. (melkchocolade met stukjes kitkat en zout)

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Vermits Noorwegen niet tot de EU behoort dien je bij je pakket dat je zou versturen vanuit België duanedocumenten toe te voegen en die best zo correct mogelijk in te vullen. Met voedsel dat je naar jezelf vooruit stuurt vermeld je dan best duidelijk iets als “food parcel for own use on hiking trip” en dan laat men dat in principe taxvrij doorgaan (maar volledige garantie hierop heb je natuurlijk nooit en geen idee hoe men gaat reageren als het over echt grote hoeveelheden zou gaan). De kostprijs vind je gemakkelijk met paar klikjes op de site van BPost: bijvoorbeeld kleine 100€ voor een pakket van 10-20kg. Moest je deze optie toch kiezen, dan absoluut de ontvanger in Noorwegen eerst contacteren en vragen of die akkoord gaat.

Handiger en betrouwbaarder blijft binnen Noorwegen verzenden, maar ook dat is niet goedkoop in vergelijking tot de binnenlandse tarieven hier. Kost je daar een 30€ voor een pakket van 10-25kg.

Sofiets
    Deelnemer

Koen, Dzjow,

Geweldig bedankt voor jullie nuttige reactie.

Weet iemand toevallig of het postkantoor op de luchthaven van Gardermoen ook pakketten verzendt of één in Oslo die laat open is ? (strak tijdschema)

Zijn er verder makkelijk gascartouches te verkrijgen in de benzinestations? ik veronderstel dat die ’s avonds nog open zijn… Anders wordt het gewoon benzinebrandertjes (geen ervaring met die laatste).

Opnieuw bedankt,

sofie

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Hey Sofie,

Hieronder wat antwoorden (ook op extra vragen die je me via mail hebt gesteld):

Ik heb in 2012meedere postpaketten verstuurd, ging steeds erg vlot. Op voorhand steeds de hut/hotel/camping/… gecontacteerd waar ik ’t naartoe wou sturen (in jouw geval dus Spiterstulen) met wat info, en altijd bevestiging gevraagd via mail. Die mail stak ik dan steeds mee in m’n postpakket (kwestie dat ze weten waarover het gaat als ze pakje per abuis opendoen).

Postpakket adresseerde ik steeds naar de hut, met m’n eigen naam erbij + een datum waarop ik het ongeveer zou komen afhalen.

Op de luchthaven van Gardermoen zelf is geen postkantoor. Je kan alle postkantoren in Noorwegen (en hun openingstijden) terugvinden op deze website: http://www.posten.no/Kundeservice/Kart
    Behalve in de grotere steden gaat het steeds om zogenaamde ‘Post i Butikk’, een beetje vergelijkbaar systeem als de postpunten in de supermarkten bij ons. Die zijn soms dus ook erg laat open wat interessant kan zijn voor jou, in Oslo zie ik er al een paar tot 21u bijvoorbeeld.

Wat voor jou interessant kan zijn is dat de grootste dozen die je op die postpunten kan verkrijgen een inhoud hebben van een 50tal liter (uit mijn hoofd). Mss moet je dus een grotere doos gaan schooien ergens.
    Voor het verzenden van zo’n pakket (tot 10kg) binnen Noorwegen betaalde ik zelf 190 kroon.

Post opsturen vanuit België is idd een stuk omslachtiger en duurder. Als je kan zou ik gewoon vanuit Noorwegen doen.

Ter info: in Lom is er een Kiwi supermarkt die op zondag open is: http://kiwi.no/Finn-butikk/Kiwi-Lom/

Gas in Oslo:
    http://www.oslosportslager.no/forside.aspx (open tot 18u)
    http://www.gsport.no/butikker/g-sport-byporten (vlakbij station, open tot 21u).
    Ik zou ze wel op voorhand contacteren om zeker te zijn dat ze de juiste cartouches op stock hebben, zeker als je grotere hoeveelheden nodig hebt.

Sofiets
    Deelnemer

Dank je Willem voor deze uitvoerige en nuttige aanvullingen !!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.