HOME FORUM Wandelgebieden Planning voor beginners – (Zuid) frankrijk – April

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

Begin april zouden ik en 2 vrienden graag een eerste stapje doen in het hiking gebeuren. Na een avond googlen ben ik een paar keer hier uitgekomen en de site en actieve community sprak me wel aan. Dacht dus om hier om wat ideeën te vragen want ik zie door de bomen het bos niet meer 🙂

We kamperen alle 3 al vaker, en hebben af en toe eens een dagwandeling gedaan maar niks intensief. Begin april hebben we +- een week om wat te doen.

Ik weet niet echt waar beginnen, dus hier is wat we er ongeveer van verwachten/hopen:

– iets warmer gebied, daarom zuid Frankrijk (15+ graden)
    – geweldige berg(achtige) uitzichten, panorama’s, heuvelgebieden en meeren,..
    – intro tot het (meerdaags) trekken/hiken
    – toch op ons gemak kunnen beslissen van “hier wil ik een uur van het uitzicht blijven genieten”, bepaalde maat van comfort dus
    – activiteit zoals bv kajak, grotten,.. zou mooi meegenomen zijn

Ik had in gedachte een combinatie te maken van dagtrips/2 dagen trips. Ideaal zou zijn: een huisje/lodge/(airbnb?) locatie in het midden of erg dichtbij de natuur waar we 2-3 dagen kunnen blijven en toch genoeg gebied in directe omgeving te hebben om te wandelen in een cirkel, dus voor de 1dagse wandelingen. Ook liefst waar we met auto kunnen geraken. Dan voor de 2 of 3 daagse de tent mee te nemen en dus een trektochtje houden, maar liefst uiteindelijk wel terug bij de auto kunnen geraken.

Van materiaal hebben we rugzakken (40l en 70l al denk ik niet dat die 70l nodig gaat zijn) tenten, slaapzakken, en binnenkort wandelschoenen. Verder wat camping varia. We hebben een basis uithoudingsvermogen, 5 uur wandelen met wat klimmen zal geen probleem zijn, maar we willen toch een route die ons ietswat uitdaagt maar tegelijkertijd ons de mogelijkheid geeft om te relaxen wanneer we er zin in hebben .

We zijn dus beginners en erg populaire/klassieke routes zou dus zeker mogen, zowel voor gebruiksgemak en mogelijkheden, maar ook omdat de populaire gebieden vast erg mooi zijn, vooral voor een beginner.

Excuses voor het lange en abstracte bericht, ik hoop dat jullie er iets uit kunnen halen 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Een klassieker die ik altijd voorstel is een tochtje door de Cevennen.
    Dooraderd met GR paden, nogal wat gites-d’etape om er een of meer dagen te overnachten.
    Geen meren maar hier en daar wel een riviertje. Sommigen groot genoeg voor een kajak (chassezac bv)
    Open de link op de onderstaande pagina voor een schematisch plan van de streek en inplanting van gites, gr paden
    http://www.cevennes-parcnational.fr/Votre-sejour/La-randonnee-et-les-sports-de-nature/Les-gites-d-etape

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Hoi Skalders!

Ziet er alvast veelbelovend uit!

Maar misschien eerst eens oefenen in onze mooie Ardennen de GR’s zijn er heel mooi !? Soms is het zwaarder dan het lijkt.
    Maar die keuze ligt natuurlijk helemaal bij jou :-).

Voor een 3 daagse bivak ( tent,slpzak,enz ) Is die 70L toch wel aan te raden.
    Ik heb met mijn vriendin een een tocht gedaan van 3dgn, zij, de 40L ik 70L en het was erg krap…

Mocht dit nu in de volle zomer zijn geweest dan gaat dat wel, heb je minder kledij nodig, gebruik ik een zomer slaapzak die de helft minder in volume is, en neem ik een tarp of zomer tentje mee.

Maar als je goed uitgerust op pad wil dan is de 70L toch wel aangeraden.

Probeer nu alvast eens in te pakken wat je allemaal gaat meenemen en kijk hoeveel ruimte je hebt.
    De gevorderde hikers, die hebben allemaal licht gewicht en compact materiaal dat scheelt ook weeral.

Succes alvast!

Kenny

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

April is nog behoorlijk vroeg op het jaar, zeker als je “geweldige berg(achtige) uitzichten, panorama’s, heuvelgebieden en meeren,..” wil. Er ligt nog behoorlijk wat sneeuw in de “echte” bergen, en dan kan zo blijven tot begin juli.  Vorig jaar lag in de Mercantour begin juli nog sneeuw vanaf 2000 m en meer dan 1 m op de noordelijke kant na de cols van 2300, 2500 ed. waar je over moet.

Je zou een stuk van de GR51 (Balcons de la Méditerranée) kunnen volgen om dan met de bus (erg goedkoop daar) terug naar de wagen te keren.  Mooie zichten daar omdat je dikwijls dicht bij de middelandse zee zit en somt toch rond de 1000 m hoog gaat.  weinog kans op sneeuw en weinig kans op vriestemperaturen.

Retour Nice via Ryanair kan voor 100 € (maar dan moet je wel vroeger boeken)

Skalders
    Deelnemer

Bedankt voor de antwoorden alvast! Waarschijnlijk gaan het maximum 2 daagse trips zijn 🙂 en met bergachtige landschappen bedoel ik zeker niet de hoog gebergtes mee. Wij zijn de ardennen gewoon dus iets meer dan heuvels ziet er al bergachtig uit voor ons 😀 ik had dus ook gedacht aan halfhoge gebergtes, max medium moeilijkheidsgraad.

Ik heb eens snel gekeken, er zijn tal van vakantiehuisjes midden in zo’n gebieden (bv de cevennen wat ivovm aanhaalt) daar komen ook veel GRs samen dus is ideaal om 2-3 dagen te kunnen blijven logeren en dagtrips maken plus dan 2 dagtrip. Een camping of wat relaxter wildkamperen zien we ook wel zitten maar moet dan wel toegankelijk met de auto zijn (in de 2 daagse natuurlijk niet)

Zijn er nog van die gebieden waar er veel samenkomt, goed voor beginners is maar toch prachtige uitzichten heeft en iemand eventuele concrete route ideeën heeft (of gewoon beschikbaar voor zijn door populairiteit)?

Nogmaals bedankt alvast!

Skalders
    Deelnemer

We zijn er nog steeds niet uit. De cevennen lijken me wel wat, maar dat is nog steeds een groot gebied. Er zijn stukken daar waar het heel heuvelachtig is en geweldige uitzichten, maar ook stukken waar het gewoon vlakte is. Daarnaast heb ik geen idee hoe te beginnen om zo’n GR route uit te kiezen!

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Kiezen is iets wat je voor jezelf moet doen vind ik. Misschien kan je via Google Afbeeldingen op zoek gaan naar wat volgens jou écht enkele hele mooie plaatsen zijn in de Cevennen en daarvan dan bekijken of het haalbaar is (niet te moeilijk, weersgewijs ok, te combineren met de rest…). Of: zet er wat tijdsdruk achter, want over 15 dagen is het al april en de helft van de pret zit (voor mij althans) in de voorbereiding : )

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Je kan al een goed beeld krijgen van de Cevennen door mijn verslag te lezen:  https://debbiestochten.wordpress.com/2011/12/29/trektocht-door-het-parc-national-des-cevennes-en-over-de-causse-du-larzac/. De streek rond de Mont Lozère en de omgeving van de Mont Aigoual bieden de meeste vergezichten, maar nu ligt er wel nog sneeuw: http://www.lemontlozere.com/infos-pratiques/webcam.html en http://www.pratpeyrot.fr/Derniere-vue-panoramique-au-sommet.html. Misschien zal dat begin april helemaal gesmolten zijn, maar even goed kan het nog blijven liggen.

Je kan deze zoekfunctie van het FFRP gebruiken om in andere gebieden tochten te spotten: http://www.ffrandonnee.fr/idees-rando/recherche.aspx. De GR4 in de Gorges du Verdon zal wel al beloopbaar zijn en lijkt me ook de moeite waard.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik heb begrepen,
    Jullie willen een week van huis.
    Heel primitief leven is niet het plan
    Paar dagtochten en mogelijk een tweedaagse.
    Voor die korte periode zal je een keuze moeten maken.
    Zie het als een eerste verkenning. Misschien spreekt een bepaald stuk jullie aan,
    kan je later nog eens terugkeren of het gaat een gebied zijn dat je verder links gaat laten liggen
    Heel veel jaren geleden ooit eens met mijn dochter tijdens een tocht in
    hotel l’etoile verbleven. De eigenaar post tal van pagina’s die over de cevennen gaan.
    Indirect maakt hij reclame voor de eigen zaak. Momenteel is die zaak nog gesloten maar misschien
    helpen zijn bijdragen om een keuze te maken.
    Bovenaan staan er een rits dagtochten en op het eind van de pagina wat (korte) tochtvoorstellen.
    http://www.etoile.fr/nl/wandeltochten.htm

Skalders
    Deelnemer

opnieuw bedankt voor reacties 🙂

Debbie, de Gorges du Verdon zien er prachtig uit. Wel eens even gekeken op de site die routes voorstelt maar er zijn enkel dagtrips op de hoogste moeilijkheidsgraad. Is denk ik iets te hoog gegrepen voor ietswat beginners?

ivovm, bedankt, maar de website lijkt niet online te zijn?

Skalders
    Deelnemer

Nog een vraag, die topo gidsen zien er erg handig uit, maar online vind ik ze bijna enkel in het Frans. Zijn die ook in het Nederlands of Engels te vinden? Want ons Frans is erg ondermaats.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Topogidsen van de cevennen zijn enkel in het frans.
    Echt nodig zijn ze niet als je kaart en kompas bij hebt.
    Zo moeilijk is het terrein ook weer niet.
    Als je gr-paden volgt, opletten bij splitsingen van verschillende paden dat je de juiste richting kiest.
    Zorg alleen dat je voorbereid bent qua (alternatieve) overnachtingsplaatsen en weet in grote lijnen hoe het openbaar vervoer in elkaar zit voor de streek die je aan wil doen.
    In de grotere steden kan je nog altijd in de krantenwinkel een kaart kopen als je een ander gebied wil bezoeken dan eerst gedacht.
    De VVV kantoren hebben meestal ook een rek met suggesties voor toeristen die op wandel willen.
    De link gaat bij mij gewoon open.

aanvulling:
    http://chemin-stevenson.org/en/
    ook een gr pad maar vrij goed beschreven in het Engels qua overnachtingsplaatsen
    Je zou er een stukje van kunnen lopen.
    Tocht in lijn.
    Het lijkt mij boeiender dan vanuit een plaats enkele dagtochten te doen aangevuld met een tweedaagse.
    Qua logistiek niet zoveel verschil omdat je iedere dag ergens binnen kan slapen/eten

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Of kijk eens op WanderMap.

Daar staan misschien leuke routes bij.

Kan je tevens ook in GPX downloaden 🙂

Succes.

Linjo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

Ietjes laat misschien voor jullie planning, maar je kan leuke meerdaagse doen vanaf Figeac. Met de GR 6 langs Gramat, Rocamadour (prachtig stuk voor Rocamadour en net daarna ook), Souillac waar je een kano kan huren voor een twee daagse op de Dordodgne tot in Beynac, en vandaar verder naargelang hoe lang je het wil maken. Allemaal heuvelachtig gebied (200-300m zoiets). Wildkamperen langs de oevers van de Dordogne is mogelijk. Wel zou ik even bellen naar een kanoverhuurder omdat April niet meteen een gebruikelijke ‘kanomaand’ is.  Check ook een paar dagen op voorhand wat de stand van de rivier is.  Snelle stroming is niet aangeraden als je geen ervaring hebt. Ik heb het buiten seizoen bij deze gedaan bijvoorbeeld:  http://www.canoedordogne.com/eng/index.php . Die was super vriendelijk.

Als je meer tips wil kan je mij wel contacteren, ik ken die streek zeer goed :).

Skalders
    Deelnemer

Uiteindelijk gekozen voor Gorges du Verdon en omstreken. We hadden een chalet gehuurd op een prachtige camping (geen vlak stuk wei) in de buurt van het dorp Castellane. en van daaruit dagtochten, o.a de imbut in gorges du verdon (http://wandelwiki.be/frankrijk/179-provence-alpes-cote-dazur/46-gorges-du-verdon-imbut.html) (incl vidal uitgang) ,de Cadières de Brandis (http://wandelwiki.be/frankrijk/179-provence-alpes-cote-dazur/86-gorges-du-verdon-cadieres-de-brandis.html), de rancoumas,… kajakken was helaas niet mogelijk in april, in de plaats een extra wandeling gedaan 🙂

super week gehad, perfect weer, geweldige uitzichten,… en héél blij met al het voorbereidingswerk en aangekocht materiaal. Al bij al een ideale start voor ons als hiking beginners, we hebben ons toch afgemat bij bepaalde wandelingen maar het was het zeker waard. Volgende trip wordt een eerste 2dagstocht, alleen jammer dat daar weer nieuw materiaal voor nodig is.

bedankt voor alle hulp!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.