HOME FORUM Materiaal en techniek Piolet / stijgijzers voor HRP?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Dag Ivo!
    bedankt voor die kaart, dat is echt wel handig. ik had geen weet van een alternatieve col. op de kaarten van editorial staat zelfs niet aangeduid dat je over de tuquerouye breche kon vanaf de franse kant. dat is toch al een geruststelling.

nog een klein vraagje: we hebben allebei b/c schoenen mee. zou het broodnodig zijn om de stijgijzers mee te nemen naast een piolet? ik herrinner me wel van vorig jaar dat ik me een pak standvaster voelde op mijn kathoola’s, maar dat was dan weer op lowe renegades, welke een a schoen is..

groeten!
    Mathieu

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

@Laure

welke remtechnieken zijn er geoefend ? En begrepen jullie waarom je bepaalde dingen niet of net wel moeten doen ?

Laure
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

@Woubeir

Ik kan je geen termen of verschillende technieken ofzo geven, maar we hebben eigelijk vooral geoefend op het juist vasthouden van de pikkel, vallen op buik bij stijgen of traverseren en vallen op rug bij dalen waarbij we ons eerst dus op buik moesten terugdraaien.  Omdat we ook crampons meehadden hebben we telkens geoefend door de benen achteruit in de lucht te houden (of hoe moet je dat uitleggen), ook al droegen we soms geen crampons, om niet uit automatisme te vergissen en de voeten te zetten en over te tollen door de crampons.

We hebben ook beroep gedaan op de ervaring van enkele gletsjerwandelingen die we (met gids) gedaan hebben in het buitenland, waarbij we ook de staptechnieken (met of zonder crampons) en gebruik van piolet bij het stappen al wat hadden geoefend.

We waren er ons zeker van bewust dat zo’n “zelfcursus” via youtube niet evenwaardig is aan een cursus met ervaren gids, vandaar dat we ook niets hebben gedaan dat we niet zouden gedaan hebben zonder bezit van piolet/crampons.  Het gebruik van piolet bij stappen op sneeuwhelling voelde wel veiliger aan als met wandelstok, maar gaf niet voldoende zekerheid om zotte dingen te doen. Vooral (in mijn geval) bij gebruik van piolet in linkerhand voelde dat minder zeker aan (juiste houding en draai  vinden bij vallen)… Aangezien de route die we wandelden ook door wandelaars met enkel wandelstokken gebruikt werd, waaronder een berggids en groep van ucpa, was dit eigelijk vooral een goede gelegenheid om die piolet te leren gebruiken en gewoon te worden…

Woubeir
    Bijdrager

En op de rug met een rugzak aan ? En hoofd naar beneden, zowel op de buik als op de rug ?

Nu. zelf ook nooit een cursus via een federatie of een gids gedaan en alles dus zelf geleerd. Wil dat zeggen dat er een gebrek was aan kwaliteit ? Niet noodzakelijk.

Nu. ik heb wel geleerd dat zelfs als alles goed is gegaan. je niet moet denken dat er sowieso geen fouten zijn gemaakt en je moet dan ook elke tocht analyseren en er uit leren.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Mathieu,
    ik heb nog eens wat foto’s bekeken van de noordkant bij port neuf de pinède (de “alternatieve” col).
    Eerder zei ik dat die waarschijnlijk sneeuwvrij gaat zijn.
    Ik twijfel of dat wel zo zal zijn.
    Als je voldoende reservedagen hebt of je kan gemakkelijk switchen qua route door bv nog een tijd op de gr 11 te blijven en over te steken via lacs de barroude maar als je al zo ver bent geraakt zonder terug te moeten keren vermoed ik dat je die laatste hindernis ook wel kan nemen.
    Los van de discussie dat je voldoende geoefend moet hebben zou ik, moest ik zelf die kant uit gaan mijn stijgijzers zeker meenemen.
    Kathoola’s werken ook onder zwaardere schoen en dienen enkel om grip te hebben.
    Altijd heel geconcentreerd blijven en liefst geen krampachtigheid van de spanning.
    Het wordt pas link als je wat op automatische piloot aan het lopen bent.
    Laatst nog het verhaal uit de familie van een groepje dat een 14 dgn geleden aan een trektocht bezig was iets boven isola 2000. Nog maar her en der een klein sneeuwveldje op het pad. Ze hebben een helikopter op moeten roepen nadat iemand door een schuifpartij met zijn been op een uitstekende afgebroken tak van een omgevallen boom was terecht gekomen. Nu ga ik naar de voetbalmatch kijken.

Laure
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

@woubeir

Met hoofd eerst vallen hebben we niet geoefend, daar hadden we niet eens aan gedacht 😉

Hoe dan ook zouden we graag eens wat technieken aangeleerd krijgen om een volgende keer opnieuw in over sneeuwvelden te durven maar dan met wat meer zelfzekerheid. Zo zonder cursus hebben we ons plan wel getrokken maar waren we allesbehalve zelfzeker en daar hou ik echt niet van 😉

Die nood aan een halve dag/dag opleiding rond gebruik piolet, staptechnieken sneeuwvelden en stijgijzers heb ik al eens eerder laten vallen (https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/cursus-tussen-bergwandelen-en-alpinisme-in/) en er blijken wel wat andere geinteresseerden te zijn. Met z’n tweetjes een gids huren is nogal kostelijk (kwam op 300€ neer) maar in groep zou dat wel kunnen. Alleen is er in belgië niet veel sneeuw/steile sneeuwhellingen…

Woubeir
    Bijdrager

@Laure

hoofd eerst, en op de rug, vraagt wel wat …. moed, want de eerste keer kan het wel wat … beangstigend … zijn.

Trainen kan je heus zelf. Een gids is echt dan niet noodzakelijk. Als je het zelf doet, moet je wel echt ALLES meepakken, dus niet alleen de praktijk, maar ook de theorie hierachter. Een boek rond glacier travel of meer algemener rond bergsport (bv. The Mountaineering Handbook) is een goede start.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Wat foto’s van drie dagen geleden die Mathieu zeker zullen interesseren
    http://pyrenees-team.com/forumpteam/viewtopic.php?f=8&t=12458

Mathieu Serruys
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Dag Ivo!

merci, is een grote hulp inderdaad!
    ik vertrek morgen, de piolet en de stijgijzers gaan mee, just in case.

groeten!
    Mathieu

roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

Net terug van de HRP (Hendaye – Luchon).

3 maal afgedaald:

1) hagelbollen zo groot als golfballen.

2) temperatuur 0°C op 2800m, wanneer je een pas van 2660m over moet. Belgen die doorgegaan zijn, hebben het niet gehaald in de voorziene tijd.

3) deelnemer met te weinig zelfvertrouwen in de sneeuw.

Wie vroeg in het jaar vertrekt, kan zich maar beter voorzien op pickel en  stijgijzers.

In tegenstelling tot de Alpen is de kans dat je op de HRP een goed spoor vindt klein. Je zal het dus zelf moeten doen. Bovendien zijn de aanduidingen op het terrein slecht  naar Oostenrijkse of Zwitserse normen.

HRP is geen terrein voor mensen met te weinig ervaring. Ga eerst eens wat spelen in de Alpen.

Ga naar de bergen, maar kom vooral terug (levend).

P.S.: nergens zoveel reddingsvluchten gezien als in de Pyreneeën.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Rover, je hebt gelijk. Onlangs nog een mailtje gehad van enkele jongelingen die zonder enige ervaring gestart waren aan een tocht die ik enkele jaren geleden maakte: http://debbiestochten.wordpress.com/2013/06/04/pit-in-de-pyreneeen/. Door de vele sneeuw, het moeilijke terrein en onweer zijn ze al snel moeten terugkeren. In de mail vroegen ze mij wat er verkeerd gegaan was. 🙂 Los van het feit dat het een te ambitieus plan was, is het minstens even belangrijk om flexibel te zijn in je route. Iedereen maakt al eens inschattingsfouten. Ik denk dat we er allemaal wel enkele kunnen opnoemen. 😉

Woubeir
    Bijdrager

Wie vroeg in het jaar vertrekt, kan zich maar beter voorzien op pickel en  stijgijzers.

Als je weet hoe wat moet, want anders heeft het natuurlijk geen zin.

roversmountains
    Bijdrager

Ik ben na mijn tweede afdaling in Cauterets met 2 jonge Vlamingen stijgijzers gaan (helpen) kopen, omdat die door de Brèche de Roland naar Spanje wilden. Ze hadden wel elk een Camp Corsa (de gewone) bij. Wat het gewone model betreft heb ik wel vragen bij de effectiviteit van de afgeschuinde schacht in verijsde sneeuw. De Corsa nanotech heeft tenminste een echte punt. En dus heb ik die aangeschaft. Het jaar voordien hadden ze de GR20 gelopen met mijn verslag in de hand. Van GR20 naar HRP… het is wel een hele grote sprong.

thijsdejonghe
    Bijdrager
    Aantal berichten: 11

Ondertussen ben ik al even terug van de HRP. ’t Was echt een topper!

Stijgijzers en piolet had ik dus niet mee. Ik ben verschillende mensen tegengekomen die ze wel mee hadden en totaal niet gebruikt hebben. Wandelstokken had ik wel mee, zonder had ik waarschijnlijk geen knieën meer 🙂
    Misschien is het tijdens andere jaren wel nodig om deze mee te hebben en had ik gewoon geluk.

Enkele moeilijke etappes heb ik niet gedaan. Daar nam ik de variant (volgens het 20 jaar oude Nederlandstalige boekje van Ton Joosten). Het grootste deel van de wandeling heb ik gedaan met gezelschap, dat maakt het wel veiliger. Maar geen ongevallen gehad dus.

‘k Heb enkele foto’s online gezet

roversmountains
    Bijdrager

Dat je die stijgijzers niet nodig had heeft mogelijks te maken met het tempo waartegen je de HRP gedaan hebt.  Volgens je fotoreeks ben je op 28/06 gestart in Hendaye (1 dag na mij). Bij de Refuge de Barroude, de laatste foto die ik kon identificeren, passeerde je zowat 14 dagen na mij. Daardoor had de sneeuw ook 14 dagen meer tijd om te smelten, wat de zaak substantieel eenvoudiger maakt.

Volgend jaar plan ik het tweede deel Luchon -Banyuls en dat zal beduidend later op het jaar zijn. De kans dat de piolet dan thuis blijft is ook groot, maar de stijgijzers gaan wel mee.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.