HOME FORUM Materiaal en techniek Piolet / stijgijzers voor HRP?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 11

Hoi,

Vrijdag vertrek ik naar de Pyreneeën voor een kleine 2 maand. Ik twijfel nog steeds of ik voor de HRP een piolet en/of stijgijzers nodig heb.

Is het gevaarlijker om dit mee te hebben zonder dat ik er ooit mee gewerkt heb, dan ze niet mee te hebben?
    Ik dacht op stukken die te gevaarlijk zijn misschien over te schakelen op andere routes (GR10, GR11). Maar waarschijnlijk is dat niet altijd mogelijk.
    Misschien valt het deze zomer wel best mee qua sneeuw? Of heb ik het hier volledig fout?

Alle tips zijn welkom!

(Als er nog mensen een stuk  willen meestappen, laat ook zeer snel iets weten!)

Doei,
    Thijs

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Thijs,

Indien je nog nooit op stijgijzers hebt gelopen en nog nooit een piolet hebt gehanteerd, dan ben je gevaarlijker MET dan ZONDER. Dus ik zou ze thuis laten en voor alternatieven kiezen indien de condities niet op je ervaring gematched zijn.

Succes

thijsdejonghe
    Bijdrager

Merci Steve!

Ik laat nog weten hoe het was 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Daar ligt nog meer dan genoeg sneeuw op dit moment als ik de web cam van refugio de respomuso richting oosten bekijk
    http://www.alberguesyrefugiosdearagon.com/seguridad.php
    Ik schat in dat je de eerste sneeuwvelden van betekenis vanaf refuge pombie zal tegen komen.
    Kiezen voor een alternatief zoals Steve adviseert kan ik alleen maar bijtreden.
    In realiteit is het wel zo vind ik dat sneeuwvelden soms erg onverwacht op kunnen duiken en erg plaatselijk zijn. In dat geval is het toch veiliger vind ik om stijgijzers bij te hebben dan een oversteek te doen zonder.
    Ken jezelf in dit verband en wijs in de beslissingen.
    Geen stijgijzers meenemen gaat betekenen dat je routeaanpassingen zal moeten doen op de etappe indelingen volgens het boekje.
    Voor de rest een goede reis en erg benieuwd naar de ervaringen.

berreman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

In de pyreneeën ligt dit jaar veel sneeuw!

3 weken geleden lag er aan de noordzijde op 2500m nog 2meter sneeuw.

Je gaat sowieso veel sneeuw zien. ALs je de tocht wat plant, en je zie dat je hoge cols niet te vroeg in de ochtend over moet, dan zal het misschien nog mee vallen. Als de sneeuw wat platter is, kan je veiliger sporen zonder stijgijzers. vereiste is wel dat je uiteraard stokken mee neemt.

ik zou stijgijzers meenemen. Als je het niet probeert, dan leer je het niet.

Werner
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Je kan ook altijd eens vooraf oefenen op een sneeuwveld. Niks beter dan stijgijzers en een piolet om veilig een sneeuwveld te traverseren.  Als je nog stijgijzers moet kopen, zorg ervoor dat ze matchen met je schoenen. Koop je piolet ook i.f.v. wat je hem gaat gebruiken. Let op lengte en gewicht … een dryool ijsbijl is niet nodig.

Ga je op een gletsjer dan komen er andere technieken om het hoekje kijken.  Evt. opleiding volgen bij de KBF.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Ik zie de reacties hier weer omdraaien in de richting van, neem toch alles mee en test toch eens alles. Ik vind dat een verkeerde motivatie.

Thijs is niet alleen op stap en sommigen uit zijn groep hebben misschien ook geen ervaring. Een onervaren iemand op pad sturen met stijgijzers en piolet gaat die persoon het gevoel geven veilig te zijn en zal die persoon meer risico nemen.

Indien je stijgijzers/piolet correct en veilig wil leren gebruiken doe je dat misschien beter door eerst eens een kortere tocht te doen waar je dan bewust steile nevés opzoekt met iemand die wel al ervaringen heeft in die zaken of tijdens een opleiding (NKBV/KBF/…)

Ik zou nooit aanraden om zomaar die zaken mee te nemen op zo’n lange tocht (en niet alleen voor het gewicht!) indien die persoon dat nooit heeft gedaan.

Ik blijf de raad geven om rond te lopen indien de condities niet op je ervaring gematched zijn. Spreek voldoende met andere hikers die je kruist op je pad zodat je genoeg van tevoren kunt bijsturen.

Op zachtere stukken sneeuw kun je inderdaad wel al eens je sneeuw tredzekerheid testen, maar neem geen verder risisco indien je interne controlelampjes beginnnen te flikkeren.

Succes

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Een thru-hike van de HRP plannen in een sneeuwrijk jaar terwijl je nul comma nul ervaring hebt met het gebruik van pickel/stijgijzers en pas een paar dagen voor vertrek nog moeten overwegen om die spullen mee te nemen maar dan natuurlijk twijfelen of het wel een verstandige keuze is omdat je beseft dat het zonder ervaring misschien wel eens gevaarlijk kan zijn om die spullen te hanteren… dat heet gewoon slechte voorbereiding!

Je had eerder dit jaar al reddingstechnieken met pickel ergens moeten gaan inoefenen in veilige omgeving/omstandigheden. Nu is het te laat en zul je flexibel moeten zijn in je routekeuze.

thijsdejonghe
    Bijdrager

Allen hartelijk bedankt voor de reacties!

‘k Ben blij dat jullie me nog even op mijn plaats zetten 🙂
    Ik vertrek sowieso zonder piolet en stijgijzers. Ter plaatse zal ik veel met andere mensen overleggen en dan hopelijk de juiste beslissingen nemen. Ik heb geen tijdsdruk, en zal proberen met beide voetjes op de grond te blijven. Ik zit er ook niet mee in om te kiezen voor alternatieve routes. De pyreneeën lopen niet weg!

Groetjes

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik wil Steve en Dzjow bijtreden. Het gebruik van een piolet en wandelen met stijgijzers moeten een automatisme zijn en moeten absoluut voldoende geoefend worden. Zonder voldoende en herhaalde oefening is het anders inderdaad gevaarlijker met. En niet zomaar gevaarlijk, maar mogelijk levensgevaarlijk.

Mathieu Serruys
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Aanvullende vraag hierop (ik dacht geen nieuw topic te starten omdat het merendeels over hetzelfde gaat):

ik vertrek 17 juli ook naar de pyreneeen, waar ik misschien in gavarnie thijs ga ontmoeten.

Nu ben ik vorig jaar naar de pyreneeen geweest, gebied rond col de letrero en val ara en zo, en toen lag er echt veel sneeuw. Toen heb ik voor het eerst met stijgijzers en een piolet gelopen (ook wat geoefend eerst op kleine veldjes met zelfarresten en zo, daarna bijna non-stop gebruikt). Ik voelde me er inderdaad een pak zelfzekerder in, maar je moet natuurlijk jezelf kennen en niet overschatten, zoals ook gebeurd is bij mij. maar daar had ik al snel mijn les uit getrokken.
    ik plande ze dit jaar eigenlijk niet mee te nemen omdat ik dacht dat het geen zo een lange en strenge winter geweest was, en alles al een tijdje smelttijd gekregen heeft, maar blijkbaar ligt het er toch nog tamelijk besneeuwd bij?
    is het daadwerkelijk een beter jaar dan vorig jaar nu? het was me toch iets te stresserend vorig jaar met zoveel sneeuw, het ging toen immers bijna niet meer om ‘een omweg zoeken’ omdat deze ook toegesneeuwd waren..

mijn plan dit jaar is om de breche te doen samen met lac marboré en diens kleine breche, en daarna meer naar het westen te trekken.

alle tips welkom!

groet!
    Mathieu

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik denk dat de meeste van ons ervaring hebben opgedaan door stijgijzers en/of pikkel te gebruiken en oefenen. Om nu iedereen op hooggebergtecursus te sturen, vind ik er wat over, al is dat wel het ‘ideaal’ natuurlijk. Belangrijk is wel natuurlijk dat je je er goed bij voelt om sneeuwvelden over te steken. Een goeie staptechniek is even belangrijk! Neem zeker dit artikel eens door.

Vorig jaar was uitzonderlijk maar sneeuwvelden in half juli zijn nog vrij normaal. En de Brèche de Roland ligt er zonder sneeuw ook glibberig bij aan de Franse kant, aangezien er ijs onder de stenen zit (of is dit intussen anders?).

Pikkel is voor mij een must in het begin van het seizoen. Je kan er veel beter meer remmen, soms is het gewoon om diep je genoeg je pikkel in de sneeuw te steken. Stijgijzers heb ik nog niet veel moeten gebruiken, zelfs in juni omdat de sneeuw vaak zacht genoeg is. En als dat nog niet geval is, kan je desnoods wat wachten op een warmer moment van de dag of omlopen.  Maar veel hikers hebben geen extra materiaal mee. Zeker als je op meer evidente routes loopt, is er vaak al een spoor aanwezig. Wandelstokken vind ik wel nuttig als ‘morele’ steun.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Inderdaad, percé een cursus moeten volgen, moet nu ook weer niet. Ik heb bvb. nooit zo’n cursus gevolgd, maar ik kan wel om met pikkel en stijgijzers. En trouwens, pikkel is zeker het belangrijkste van beide.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Mathieu,
    de enige raad die ik je kan geven is je nog eens te informeren door contact op te nemen met de hutten in de buurt maar ik vrees een beetje dat je er niet echt mee geholpen gaat zijn omdat je uiteindelijk toch zelf moet beslissen. Schuim het internet af voordat je vertrekt om wat foto’s te zoeken om een beeld te krijgen. Kan ook helpen.
    Ben even aan het zoeken geweest om je iets te laten zien van rond 20 juni.
    Ergens op het eind een beeld van de breche de roland langs spaanse kant.
    http://www.ordesa.net/foro/viewtopic.php?f=42&t=6809#p56340
    Vanaf franse kant zal er een duidelijk spoor door de sneeuw zijn.
    Brech de tuquerouye is nog te zien op deze foto (19 juni)
    CIMG4694
    Geen idee hoe ver de sneeuw in die schacht weggesmolten gaat zijn (om evt langs de rand af te dalen)
    In principe zou het handiger zijn om de route in omgekeerde richting te lopen. Komende van het westen kan je dan beter een inschatting maken van de toestand of het haalbaar is om ordesa in te trekken. Er is een alternatieve grenscol die mogelijk wel zo goed als sneeuwvrij is.
    Zie volgende kaart
    http://www.alberguesyrefugiosdearagon.com/img/extrem2.jpg

Laure
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Net terug van de Alpen en daar lag boven de 2200m toch nog heel wat sneeuw. We hadden piolet en stijgijzers mee en hebben de piolet goed gebruikt. Stijgijzers hebben we in de rugzak gelaten: de sneeuw was zacht en met je schoenen kon je gemakkelijk goede ‘trapjes’ maken. We hadden geen eerdere ervaring met piolet en hadden geen zin om 300€ voor een dag met gids uit te geven. Via youtube heel wat info gevonden en ter plekke wat remtechnieken geoefend op een niet te steil sneeuwveld. En het heeft zeker z’n nut gehad: op een steile col heeft mijn vriendin zich bij een uitschuiver dankzij de piolet weten besparen van een afgrond!

Maar toch voelden we ons niet zelfzekerder omdat we het materiaal meehadden en hebben we geen dingen gedaan die we zonder dit materiaal ook niet zouden gedurfd hebben. Jezelf overschatten is in zo’n terrein geen optie…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.