HOME FORUM Wandelgebieden Peaks of the balkans

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Ik heb eind september, begin oktober de “Peaks of the Balkans” gelopen
    Waar ik volgens mijn tussen Theth en Valbona Roos Muylaert nog even tegen kwam

Omdat het toch wel het einde van het seizoen was had ik ook maar een tent meegenomen.

Tot begin Oktober is er op de route voldoende mogelijkheid om te overnachten. Maar gezien de slechte markeringen in Voornamelijk Kosovo, maar ook Albanie was een tentje toch wel handig.

In Montenegro heeft men dit jaar de route goed gemarkeerd (na 4 jaar) Het GIZ geld is dus weer goed besteed (in de kroeg)

Om te beginnen is de “Peaks-of-the-balkans” kaart van Huber Verlag bijzonder slecht
    (zoals eigenlijk alle Huber Verlag kaarten)
    Je loopt onnodig veel Asfalt/gravel en er zitten veel afwijkingen in.
    Wandelaars geven elkaar constant tips om maar niet fout te lopen

Het kaartje en de omschrijving van de route is overigens Gratis uit te printen via

http://www.peaksofthebalkans.com/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=34&Itemid=218&lang=en

Je kunt beter gebruik maken van Peaks of the Balkans – Wandelgids Albanie, Kosovo, Montenegro van Rother Verlag” met GPS route (koop de nieuwe uitgave van 2016)

In 2017 (maart) komt Cicerone met een engelstalige gids, geschreven door Rudolf Abraham
    Ik heb deze route 2 dagen met hem gelopen en verwacht wel dat dit een bruikbare gids is (met kaartjes)

(wild)kamperen mag niet maar de lokale bevolking doet het ook
    Kampeer uit het zicht en laat geen rommel achter, dan heb je weinig problemen

Binnen het seizoen kun je elke avond ergens in een bed slapen en eten, dus een tent is niet echt nodig

Let wel op dat de dorpen geen winkels hebben. Dus je moet alles kopen in Plav en Valbona (eventueel peja)
    Onderweg is iedereen erg vriendelijk en krijg je vaak gratis een lift aangeboden (of kleine vergoeding)<

Grensovergangen zijn geen probleem, maar stuur wel vooraf formulieren naar de betreffende politiebureau’s
    (Ik heb alleen van Kosovo per mail een goedkeuring ontvangen)
    In plav moet je betalen voor het formulier en in de zomer is er nogal eens controle voor de grens, na Vusanje met albanie.

De meeste mensen lopen de route vanaf begin juni tot eind september (geen sneeuw)
    Maar in het midden van de zomer kan het erg warm zijn en is het ook erg druk in Plav, Theth en Valbona
    Ik sta overigens op de 29 Januari 2017 op de NKBV zomer bergsportdag
    http://bergsportdag.nkbv.nl/
    met mijn stand Alternative Balkan tourism

Dus als je vragen hebt over de “Peaks-of-the-balkans” lijkt me dat een goed moment

voor foto’s kun je kijken op

http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php?threads/peaks-of-the-balkans.13425/
    want Foto’s zijn op dit forum toch moeilijk te plaatsen

Roos Muylaert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Dag Tony,

Dat was ik idd op de weg tussen Teth en Valbona. Leuk om te horen dat jouw trekking goed verlopen is, zo ook bij mij. De Via Dinarica is een echte aanrader mocht je die ooit van plan zijn te wandelen.

Groetjes, Roos

Josefien VLanduyt
    Deelnemer

Hallo !

Ik en twee vriendinnen willen graag in september de peaks van de Balkan wandelen (we nemen sowieso een tentje mee om zeker te zijn, dankjewel !)

Moeten we als we kamperen beren spray mee hebben ? Ik las dat er beren en wolven zijn ?

Is het mogelijk om te wandelen zonder lokale gids ? Ondanks de slechte aanduidingen ?

Heb je andere tips en tricks die we zeker zouden kunnen gebruiken ?

Groetjes !

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Beren spray zou ik alvast niet meenemen. De kans dat je (bruine) beren of wolven ziet, is klein.

Op deze landenpagina vind je een fiche & foto’s. Er zijn al mensen je voor geweest die dit ook zonder gids gedaan hebben. Kan je overweg met kaart en kompas?

Josefien VLanduyt
    Deelnemer

Ja ! We hebben al een kaart gekocht en normaal gaan we ook een GPS meenemen 🙂

Dankjewel voor die fiche ! Ik heb er al ongelofelijk veel zin in ! 🙂

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.