HOME FORUM Stel jezelf voor Pat

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

hoi iedereen.

Ik probeer om af een toe een weektocht in te plannen (in de benelux : GR route of gewoon met kaart en kompas op goed gevoel een willekeurig traject volgen).

Tot hiertoe overnachtte ik in een 1-persoons tentje, maar wil graag wat gewicht besparen en las jullie ervaringen met de MLD trailstar. Ook is het de bedoeling dat de hond meestapt en dan lijkt de trailstar meer voordelen te hebben dan een tentje.

Als er mensen zijn die bijkomende praktische tips hebben ivm de trailstar, en met trekkings met een hond dan hoor ik het graag. Twijfel ook nog tussen innernet of bivybag ?

Zijn die spullen van MLD ook te koop in Europa ?

veel vragen 🙂

Grtjs

Pat

jeroen paessens
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Welke hond heb je Pat? 🙂

Pat
    Deelnemer

hoi Jeroen

een Tervurense herder : teefje van bijna 3 jaar.

Ik lees dat jij ook met je hond rondtrekt.

Gebruik die een hondenrugzak zodat hij zelf zijn voedsel kan dragen ? Neem je extra deken mee waarop hij ’s nachts kan slapen of is dat niet echt nodig ?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Pat,

Welkom op het forum!

Ik heb ook al meerdaagse tochten gedaan met onze hond (Duitse Herder, reu, intussen 4,5 jaar).

De eerste keer hadden we nog een dekentje mee, maar veel zin had dat niet. Hij maakt gewoon zijn eigen plekje (door enkele keren rond te draaien en wat bladeren aan de kant te doen). We hebben nog een extra lijn omdat hij ’s nachts toch vast zou liggen. Hij is erg gevoelig voor wildgeuren, en zou het dus op een lopen durven zetten als hij iets hoort of ruikt. ’t Zou een goeie jachthond zijn, heb ik zo de indruk. Overdag ook, dus lijnen we hem bijna altijd aan.

Een bivakzak zal het handigste zijn voor jou. Best eentje nemen die tegen een stootje kan, als de hond vuil en nat tegen je aan wilt liggen.

Onze hond draagt een rugzak (Ruffwear) met zijn brokken, waar mogelijk kopen we wat vers vlees erbij. Drinken doe hij uiteraard gewoon uit beken, rivieren…en vuile plassen.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Zaken van MLD zijn – voor zover ik weet – in de Europese retail niet te vinden.

Je zult zaken moeten bestellen uit de VS, wat dan weer kan zorgen voor extra douanekosten (hoewel ik al veel verhalen heb gehoord dat MLD hun zaken opstuurt in een enveloppe, wat de douanekosten elimineert).

Schuim eens de tweedehandsmarkt af. Op dit forum heb ik er al enkele te koop zien staan.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik neem ook zo veel mogelijk de hond mee. Een zwitserse witte herder.
    Alleen wanneer het vliegtuig eraan te pas moet komen blijft hij achter.
    Alhoewel ik super graag naar IJsland ga, en nu weer erheen ga, wil ik het liefst naar de scandinavische landen met hem (noorwegen in september). Hiken is voor mij met de hond. Anders vind ik het niet zo geweldig :p.
    Hou er rekening mee dat het zwaarder gaat zijn voor je. Je bent toch wat energie aan het verspelen aan op je hond letten of als hij de eikel uithangt en trekt. Je moet voor hem zorgen voor je voor jezelf zorgt en dat vraagt allemaal extra energie. Ik vind het het helemaal waard. Maar ik ben geen thruhiker die km’s wilt afknallen. Dan pak ik wel de moto of auto xD. Ben ik nog steeds sneller :-).

Vorige keer droeg hij zelf niets eigenlijk maar hij heeft wel een ruffwear rugzakje waar ik op dagwandelingen zijn eten en drinken in doe.
    Ik weet nog niet of ik op die lange wandelingen hem ermee wil belasten. Soms is het lastig terrein. Van die trapjes over prikkeldraad als je door velden gaat of van die balkjes. Doet hij geweldig maar weet niet of ik hem extra zou uitputten. Hij doseert ook niet. Dus op het einde van de dag is die wel kapot.
    Ik heb er al wel aan gedacht om gewoon zijn handdoeken er in te steken. Zo wat grote zaken die plek innemen.

Ik heb het in het verleden geprobeerd hem in de voortent te laten slapen en dan kroop hij toch nog buiten als hij iets hoorde. Hij kroop dan wel weer binnen maar ik vertrouwde het niet. Hem aangelijnd en dan was hij door binnen en buiten te kruipen bijna met de tent weg.
    Nu slaapt hij gewoon mee in de tent naast ons en dat is eigenlijk perfect. Daarom zou ik zelf nooit met een tarp werken met hem tenzij ik hem zou aanlijnen ver genoeg ernaast zodat hij het niet om kan trekken en dat vind ik jammer. Dat beetje gewicht stoort me niet.
    Als je hond het niet gewoon is buiten te slapen is de kans groot dat hij rustiger is in de tent bij jouw.
    Als ik alleen met de hond op stap zou gaan (meestal is er een 2de persoon bij en dan heb ik een andere tent) dan zou ik de MSR hubbba hubba NX gebruiken (1.6 kg). Kasper is hier heel positief over.

Ik heb een microvezel handdoek mee voor hem af te drogen en een iets plusher handdoek waar hij op ligt. Al kruipt hij ’s nachts half op jouw en je matje.
    Tot nu toe nog niet met hem onder het vriespunt geweest en door zijn dikke pels heeft hij het in de tent sowieso al goed.

Hij krijgt water van mijn drinkfles dat gezuiverd is geweest (mechanisch, niet chemisch) en probeer hem zo min mogelijk uit plassen ofzo te laten drinken. Dit is voor mensen niet goed en voor honden even min. Hij heeft al eens in het ziekenhuis gelegen door een beesje uit een plas binnen te krijgen. Dit wil je niet op je hike voor hebben. Je merkt dit vaak veel te laat en dan heb je maar heel weinig tijd om hem ergens aan een infuus te laten leggen voor dehydratatie tegen te gaan.
    Wormen dat de honden krijgen zijn voor mensen ook geen ramp. Het zijn de zaken waar wij ziek van worden dat zij ook ziek van worden.
    Ik geef dan gewoon uit mijn drinkfles in een bakje (http://www.bever.nl/sea-to-summit-kom-x-bowl-1413a80001?id_colour=4169). Dat bakje vind ik geweldig. Lichter en goedkoper dan het honden specifiek materiaal.

Heeft je hond in het verleden al mee gewandeld?
    Als hij het niet gewoon is om het rugzakje te dragen dan gaat dit te zwaar zijn voor lange tochten. Er mag ook maar 10% van hun lichaamsgewicht in en net zoals bij ons moet je dit ook opbouwen voor hun.
    Ik heb zelf ook honden schoentjes mee omdat soms de ondergrond wel heel ruw is of voor als hij zijn poot zou kwetsen. Al heb ik het hem op de hike nog niet aangedaan. Als we fietsen op asfalt dan wel. Hij is wel wat gewoon.

Qua eten ook rekening mee houden dat hij veel meer eet dan anders. Wij hebben de hike moeten afbreken omdat hij alles op had gegeten.
    Je kan zo speciaal high energy voer kopen (nat en droog).

Pat
    Deelnemer

@Debbie: merci

Mooie hond :-).

Hond heeft al in (voor-)tentje geslapen. Ook aangelijnd en dat lukte prima. Maar toen bleef tentje staan en deden we lustochten. Nu wil ik met haar 7à10 dagen een stuk GR stappen en moet dus wat extra spullen meesleuren. De combinatie trailstar bivy lijkt me dus ideaal: gewichtsbesparing, meer ruimte, geen hondenreuk en viezigheid die zich vastzet op tent.

Die rugzak wil ik liever vermijden omdat ik haar zo veel mogelijk laat loslopen. Rugzak is extra belasting voor haar en ben ook bang dat ze ergens komt klem te zitten. Heb ook al veel goeie dingen gelezen over Ruffwear. Heb nog een tuigje van K9 waar ook zakken op passen : ‘k zal dat eerst eens uittesten.

Heb jij nog andere ervaringen met bivy-zakken (andere merken die kwalitatief evenwaardig zijn ?)

grtjs

@ArneL

bedankt voor de tip ivm de enveloppe. ‘K zal eens informeren bij MLD.

Ik zoek wel eens op de tweedehandsmarkt maar heb nog niks gevonden; wil ook geen “afgeleefde” spullen. maar misschien iemand die na aankoop zich bedenkt.

Pat
    Deelnemer

@DaemonAngel

Scandinavische landen zal voor later zijn maar staat zeker nog op het lijstje. Vrije tijd is redelijk beperkt en wil dat zo rendabel mogelijk houden + kortbij is ook nog zoveel te ontdekken.

Ik ben sowieso veel op stap met de hond dus is geen “last” voor mij, integendeel. Sowieso zal het aantal dagelijkse kilometers wat beperkt en aangepast worden in functie vd hond .

Het is gewoon de logistiek (voedsel en slapen) dat ik optimaal wil voorzien.

Drinken doet ze wel uit plassen dat doet ze nu ook al elke dag :-).

Toen ze in het voortentje sliep bleef ze braaf liggen dus onder de tarp zal ook geen probleem zijn. Ik houd ze sowieso aangelijnd.

Die hondenschoentjes zal ik ook aanschaffen; lijkt me ideaal moest ze gewond raken aan de pootjes.

Merci voor de tip ivm high energy voer: dat zal ik eens opzoeken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.