HOME FORUM Wandelgebieden Packraften Fins Lapland

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Voor deze zomer hebben we het plan om onze eerste “echte” packrafttrip te gaan maken in Fins Lapland. Het plan is om te starten in het nationale park Lemmenjoki en hier in 2 a 3 dagen zuidwaarts te lopen tot aan de rivier de Ivalojoki. Deze willen we vervolgens circa 110 km afvaren tot aan Ivalo. Hier kunnen we bevoorraden om vervolgens het laatste stuk rivier te volgen tot aan het Inari meer. Peddelend over en lopend langs het Inari meer willen we eindigen in het dorp Inari.

Google Earth

Zijn er mensen die bekend zijn met dit deel van Finland en eventueel tips hebben? We gaan in ieder geval uit van veel muggen. Vooralsnog vind ik het lastig om dagafstanden te plannen, vooral met de packrafts. Ik wil aan de veilige kant zitten maar heb ook geen zin om overbodig veel eten mee te nemen. Voor het afvaren van de Ivalojoki wil ik uitgaan van 25 km per dag. Dan zou het een dag of 7 zijn tot Ivalo en vervolgens nog iets van 3 dagen naar Inari.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

2 jaar terug heeft Sabine Schroll (Oostenrijkse) 4 weken rondgelopen en gepeddeld in het gebied met haar packraft, ook stukken van jou geplande tocht op de Ivalojoki en het Inarimeer. Je vindt er hier meer over op haar blog en nog meer hier. Je kan ze proberen te contacteren als je meer info wil.

De muggenpiek valt in juni en kan dan redelijk extreem zijn is mijn ervaring. Ik heb ontstekingen gehad in de vorm van dikke builen op handen en oren van de muskieten in juni die los door je hoofdnet steken en handschoenen draag je nu eenmaal echt niet als het 25-30° is. Doorheen juli neemt de muggenplaag sterk af en hoef je jezelf niet zoveel zorgen meer te maken. Sabine had geen DEET mee trouwens.

Wat dagafstanden betreft met packraft moet je over meren en fjorden best dezelfde afstanden aanhouden die je volledig te voet zou kunnen afleggen. Als de wind verkeerd zit kan je toch niet peddelen of geraak je niet sneller vooruit dan te voet. Op rivieren moet meer dan 25km/dag vlot haalbaar zijn als alles vlot packraftbaar is, wat toch het geval moet zijn met de Ivalojoki. Maar wellicht toch ook hier veiligheidsmarge inbouwen en rekening houden met mogelijk wind op kop vermits het om een brede traag stromende rivier gaat. Welke periode ga je precies?

LFone
    Deelnemer

Bedankt voor de links. De foto’s en omschrijving van Sabine geven een goed beeld van de omgeving. Als we nog specifieke vragen hebben zal ik haar inderdaad even een mailtje sturen.

Als je de kaart bekijkt volgen wij de uitgestippelde route tegen de klok in. We vertrekken pas in de tweede week van augustus dus hopelijk loopt de muggenplaag dan al een beetje tegen zijn einde.

De allerleerste keer dat we onze packrafts geprobeerd hebben was hier in Nederland op de Loosdrechtse plassen en ik heb gemerkt dat open water met harde tegenwind geen pretje is. Ik geloof niet dat we toen meer dan 2 km/h haalden. Vooral voor het deel over het Inari meer is het inderdaad verstandig om ruim te plannen met het oog op slecht weer.

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Ik ben toch wel heel benieuwd of jullie je packraftplannen hebben kunnen uitvoeren en hoe het geweest is?
    Het lijkt me een interessant gebied om te packraften.

LFone
    Deelnemer

Onze trip was erg mooi en het is wat mij betreft een perfect gebied om te packraften. We zijn uiteindelijk in Inari gestart en geëindigd. Het Sami museum in Inari is echt een aanrader! In het museum is ook een soort tourist office waar we onze route hebben achtergelaten voor het geval er iets mis zou gaan. Hier hadden ze nog niet eerder van een dergelijke onderneming met packrafts gehoord…

In totaal hebben we ongeveer:

85 km gelopen over paden
    20 km gelopen zonder paden
    85 km stroomafwaarts gepackraft
    50 km over het Inari meer gepackraft

De delen zonder paden gingen soms erg moeizaam en ik denk dat we hier gemiddeld niet meer dan 2 a 3 km per uur hebben afgelegd. Rendiersporen volgen was het meest efficiënt en het is wel belangrijk een beetje vertrouwen te hebben in je navigatie kunsten.

Door de droge zomer en omdat we laat in het seizoen waren was de waterstand van de Ivalojoki erg laag. Hierdoor hebben we regelmatig over stenen geschuurd maar gelukkig kunnen packrafts wel tegen een stootje. Voordeel was wel weer dat we relatief weinig last hebben gehad van muggen.

Op het Inari meer peddelen was heel erg mooi maar als de wind verkeerd staat kan het erg frustrerend zijn. Door de vele eilandjes kun je wel proberen zo veel mogelijk uit de wind te blijven en van eilandje naar eilandje te varen. Gelukkig hadden we hier meer dan genoeg tijd en hebben we zelfs een rustdag genomen op een van de eilanden. Vanaf het water is het op het oog vaak moeilijk te onderscheiden wat nou precies welk eiland is, daarom vond ik het wel prettig om regelmatig koersen te schieten.

WidW
    Deelnemer

Mooi, die foto’s.
    Ik neem aan dat het een rustig gebied is? Kwamen jullie mensen tegen onderweg?
    Hoeveel dagen zijn jullie onderweg geweest voor de afstanden die je noemt?

LFone
    Deelnemer

Het deel van Inari naar Ivalo hebben we in 9 dagen gedaan. Vervolgens zijn we in 5 dagen via het Inari meer terug naar Inari gevaren. Dit tweede deel zou wel een stuk sneller kunnen want in die 5 dagen zat een rustdag en verder alleen maar hele korte dagen.

Het gebied is erg rustig maar we zijn toch nog wel regelmatig mensen tegengekomen. Op de paden in het Lemmenjoki park zijn wel meer Finnen met tentjes onderweg. In het deel wat we gelopen hebben zonder paden is de kans dat je iemand tegenkomt vrijwel nul.
    Bij het afvaren van de Ivalojoki zijn we twee keer Finnen tegengekomen die met een soort van enorme rafts aan het vissen, drinken en kamperen waren. Dat was eigenlijk wel erg leuk; de gepekelde vis en het gedroogde rendiervlees smaakten goed.
    Op het Inari meer zagen we wel 2 of 3 keer per dag motorbootjes varen maar hebben we geen kajakkers gezien.

Op http://www.retkikartta.fi kun je gedetailleerde kaarten en luchtfoto’s van heel Finland bekijken. Je kan vanaf de site kaarten printen maar dan is de kwaliteit eigenlijk te slecht om als kaart te gebruiken. Op een nogal omslachtige manier heb ik alle kaartdelen van het gebied rond Inari kunnen downloaden en combineren tot een Photoshop bestand van 1,3 GB. Dit bestand is wel van printkwaliteit (300 dpi) en heb ik gebruikt om A4 1:25.000 kaarten te printen. Als je hier interesse in hebt moet je het laten weten.

WidW
    Deelnemer

Bedankt voor je uitgebreide toelichting!
    We houden het gebied in gedachte…

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

We gaan deze zomer naar Finland (vliegen op Ivalo) en ik ben nu ook eens de packraftmogelijkheden

ginds aan het bekijken.

Zou je me de zelfsamengestelde kaarten van het Inari gebied eens willen bezorgen?

Je vind mijn mailadres tussen de ‘Arras-deelnemers’.

Alvast bedankt!

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Is dit een tocht dat je kan doen met een flytepack of scout? Het lijkt op de foto’s althans erg rustig kabbelend water, maar dat is misschien maar schijn.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Met een flytepack zou ik de tocht niet maken. De scout kan het waarschijnlijk wel aan, de beperkingen van de boot in acht genomen. Heb je die packrafts in je bezit of overweeg je een aankoop? Vanwaar de keuze?

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Veerle, ik heb ze niet in bezit. Ik denk eerder aan huren of uitlenen, volgens de situatie. Ik ben vooral benieuwd naar de Finse wateren, want ik ben wel thuis in Finland, en het is fijn te weten wat het minimum aan materiaal is dat nodig is voor deze streek.

LFone
    Deelnemer

Hier is een omschrijving van de Ivalojoki rivier:

http://www.outdoors.fi/hammastunturi/trails/descriptionofthecanoeingroutekutturaivalo70km

Niveau is maximaal III. Waarschijnlijk kun je het beste niet te laat in het jaar gaan, bij ons was de waterstand in augustus bij sommige stukken erg laag (niet goed voor de bodem van je packraft). Op youtube zijn ook filmpjes van de rivier te vinden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.