HOME FORUM Wandelgebieden Packraftbestemmingen

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Het zou wel leuk zijn mochten we op dit forum concrete tochtvoorstellen verzamelen voor packraften, zowel dagtochten als meerdaagse, met eventuele aandachtspunten.

Alvast ons eerste tripje is het vermelden waard:

Met de trein of wandelen via de GR126 van Gendron naar Houyet en terug packraften, eenvoudige rivier, enkele kleinere stroomversnellingen, 9km. Uitbreidbaar door verder af te dalen naar Anseremme, enkele moeilijkere passages door twee stuwen.

Mogelijks verkennen we dit weekend de Viroin met de packraft en wandelen we eerst stroomopwaarts via de GR125.

Debbie
    Sleutelbeheerder

De Lessetrip afgelopen zondag nog eens overgedaan en dit keer wel het fototoestel mee. Foto’s & filmpjes op http://www.flickr.com/photos/debbekes/sets/72157633197848540/. Tip: bekijk de filmpjes niet in de slideshow maar klik er rechtstreeks op (resolutie van mijn fototoestel is te laag).

Ik kijk er naar uit om de pro’s bezig te zien binnen twee weken. 😉

Debbie
    Sleutelbeheerder

Goed weer en hoge debieten, ideale packraftcondities. Slecht weer heeft ook zijn voordelen. 🙂

Vandaag gingen we naar de Viroin. Eerst een wandeling als aanloop, van Treignes naar Dourbes via de GR125 en 12 (10km), en daarna op het water terug (20km). Zonnig, extreem rustig, geregeld stroomversnellingen, heerlijk. Het debiet was vandaag intussen gezakt tot om en bij de 7m³, maar het was nog goed doenbaar. Enkel op een paar stukjes voelde je de bodem al.

Foto’s en filmpjes op http://www.flickr.com/photos/debbekes/sets/72157633883572623/.

Het wordt wel eens tijd dat ik voor een buitensportcamera uitkijk want vroeg of laat gaat mijn fototoestel eens het water induiken, vrees ik.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ziet er heel wat mooier uit in het groen dan tijdens de kale winter. Ben je nog omgevallen boomstammen tegen gekomen in de bedding? Dat was vorig jaar nog het geval, net als een massa zwerfvuil op de oevers (tot hele beddenmatrassen, autobanden en stofzuigerbuizen toe) dat toen was meegesleurd tijdens een recente overstroming toen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Viel goed mee, er was steeds een goede vaargeul vrij. Vorig jaar bij het kajakken op de Viroin ook eens uit het water gemoeten voor een omgevallen boom die de hele rivier versperde. Zwerfvuil was er ook wel wat, maar bon, niet meer dan bij een andere Belgische rivier…

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Mooie foto’s.

Goed om te zien dat wij niet de enigen zijn met peddels van de Decathlon. 😉

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

He jongens,

Mijn packraft is deze week toegekomen en ik wil hem zo veel mogelijk gaan testen. Weekends zitten er voorlopig niet in, dus het zullen eerst daguitstapjes worden. De tips van hierboven ga ik eens uitpluizen of ze met de trein vanuit Antwerpen over en weer te doen zijn, maar heeft er nog iemand andere gebieden/rivierdelen die je met de trein/bus/fiets als dagtrip kan doen?

Biesbosch lijkt me met het openbaar vervoer precies wel mogelijk maar een echt riviertje zou ook wel fijn zijn.

Man het kriebelt hier! : )

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ah ben je ook een trotse packraftbezitter 🙂

Bekijk om te beginnen misschien ook de Vlaamsche rivieren eens. Zelf onlangs gezocht omdat ik mijn spraydeckconstructie eens eenvoudig wou testen zonder uren onderweg te zijn.

Ik ben toen op de mogelijkheid gebotst om de Leie af te varen vanaf Deinze tot Gent. Dat is per trein te doen.

Ben uiteindelijk dan toch maar naar Biesbosch gereden waar ik na 5 uur plat water peddelen net voor donker weer aan mijn beginpunt was. Mijn armen hebben het geweten 🙂

Rubs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hallo Griet,

Als beginner kan ik je de beneden Ourthe aanraden. Het hoogste station is Melreux-Hotton en vanaf daar kan je direct beginnen varen of nog wat stroomopwaarts wandelen. Het voordeel van deze startplaats is dat er vanaf Barveaux om de paar kilometer een station is. Dus je kan op elk moment stoppen. Hieronder een filmpje van de beneden Ourthe.

https://www.youtube.com/watch?v=r8iyBCaJ72c

Toen ik u een paar maanden geleden tegen kwam in het station van Mechelen, ben ik naar Vielsalm gegaan en van daaruit tot Coo gevaren in 1 dag. Dit is wel niks voor beginners dus eerst nog wat oefenen !!!

https://www.youtube.com/watch?v=fMz1PXN5-Mk

Verder kan je op de Lesse ook dagtripjes maken met de trein.

Groetjes Ruben

Griet
    Moderator

Dank voor de tips. Als ik nen echte pro ben zal ik dat laatste van Ruben eens gaan doen, maar vandaag ben ik dichtbij gebleven.

Zodoende: getest en goedgekeurd voor starters: de Demer van Diest tot Langdorp (3u peddelen zonder pauzes).

Trein Antwerpen – Diest is nog geen uur. In Diest volg je vanaf het station de Turnhoutsestraat (of -baan?) tot ze overloopt in de Fabrieksstraat.  Dan een grote brug onder en dan vrijwel meteen vlak voor een paar huizen links af een geasfalteerd pad dat uitkomt op een bruggetje over de Demer. Daar kan je er in (toen ik er was althans).

Vlak voor Zichem kan je kiezen welke arm van de splitsing je neemt.

Altijd vlak water met lichte stroming toen ik er was. Steile oevers die vrij hoog zijn dus zicht op omgeving is helaas beperkt. Quasi geen plaatsen waar je er uit kon om pauze te nemen wegens die steile oevers dus.

Het hoogtepunt was met stip in Testelt: 2 héérlijke versnellingen met serieuze golfkes. Je kan daar niet uit, dus eens je er bent moet je ze gewoon doen.

Verder weinig soeps. Er uit gaan in Langdorp is geen sinecure wegens dus die steile oevers. Vandaag had ik het beter net voor het dorpje gedaan i.p.v. er achter: kniediep stond ik mijn voeten in de kleihelling te steken opdat ik nadien de boot quasi verticaal er uit kon heffen…

Anyway, over ’t algemeen redelijk saai en vooral een oefening om de spieren wat te kweken, al mogen die versnellingen in Testelt niet onderschat worden. Er kruisen wel veel fiets- en wandelknooppunten die regio, dus – mits je de steile oevers kan beklauteren – kan je wel snel overschakelen op de benenwagen. Van Langdorp wandel je nog een drietal km tot aan het station van Aarschot (je kan ook tot Aarschot peddelen). Ik vermoed dat het in de zomer met groenere oevers mooier is.

Verder vond ik nog deze webstek: http://www.kajaktourtochten.be/. Sinds enkele jaren niet meer geupdate wegens overlijden van de maker maar nog handig ter inspiratie als het eens een dagtocht dichtbij mag zijn.

Of dit filmpje over de Demervallei: misschien is het een beetje Biesbosch in het klein daar: http://www.een.be/programmas/dieren-in-nesten/de-demervallei

Griet
    Moderator

Net terug van wat Debbie bovenaan noemde: trein tot Houyet en daar de Lesse in.

Als je na Gendron doorgaat tot Anseremme kom je inderdaad die 2 stuwen tegen (1 nabij Chateau de Walzin en de andere aan camping Villatoile). Op google satteliet zijn ze goed te zien. Omdragen is ok als je niet vies bent van wat prikkeldraad en de verbodsbordjes voor “kajakkers hier niet uitstappen” negeert. Je hoort beide stuwen goed voordat je ze ziet. Een honderdtal meter links voor stuw 1 en ook voor stuw 2 staat dus zo een bordje (anno 2015). Daar ergens er uit kruipen en langs de prikkeldraad boot omdragen. Er is niet veel plaats dus mogelijk moet je in een goed bebost seizoen zelfs de packraft even aflaten.

Verder af en toe schone steile rotsjes en – in tegenstelling tot de zomer – heerlijk rustig, zonnig en vlot packraftbaar. Ik heb meteen ook weer wat PR-technische vragen er bij in mijn hoofd dus die volgen komend weekend.

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Als buurtbewoner ben ik bezig het stuk Leie Astene / St-Martens-Latem / Afsnee / St-Denijs-Westrem in Oost-Vlaanderen te exploreren. Mooi groen en zeer residentieel, technische moeilijkheidsgraad vanzelfsprekend nul, maar fysiek lastig wegens vrijwel geen stroming. Er is een artikel op mijn blog met een kaartje en filmpje (sorry voor de amateuristische kwaliteit).

Voorts kan ik beginnende packrafters (zoals ik) ook Femundsmarka (Noorwegen) / Rogen (Zweden) aanbevelen waar ik vorige maand was. Op mijn blog staat een verslag met foto’s van deze tocht.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.