HOME FORUM Materiaal en techniek Overboots

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Nog eens even opgezocht of je binnen europa neos overshoes kan vinden. Lijkt alvast mogelijk binnen Duitsland, Engeland, zweden (echter niet verder opgezocht hoe betrouwbaar volgende verkopers zijn/welke types ze aanbieden binnen dit assortiment https://www.overshoesneos.com/ )

http://mattisblogg.se/2014/12/neos-adventurer-testades/  (link in tekst)

https://www.icegripper.co.uk/neos-stabilicer-voyager-overshoe.html

https://www.hundwerkszeug.de/neos-ueberschuh.html

daar zijn er vermoedelijk meer ….

Je gaat met dergelijke keuze vermoedelijk zero gewichtswinst maken aan de voeten in vergelijking met een klassieke schoen

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Eerder had ik er al op gewezen dat de Neos overschoenen wel degelijk in Nederland te krijgen zijn. Behalve bij de Zwerfkei ook nog bij een aantal zaken in orthopedisch maatschoeisel. Dat lijkt logisch, het is ter bescherming van hun dure produkten. Het voordeligste adres leek mij De Strandzeiler.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Boelo: Ere wie ere toekomt

In mijn herinnering kon ik ze indertijd niet oproepen toen ik richting strandzeiler ging maar dat bleek dus een zinsverbijstering te zijn. Ook nog eens een gevarieerd assortiment daar. Voor de grote schoenmaten moet eerst worden gekeken of ze nog wel passen in de binding van een sneeuwschoen. Dat zou wel eens krap kunnen worden.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Cumulus komt binnenkort ook met overboots op de markt. Verder totaal geen kenner, maar misschien handig om te weten.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Moest je de experimenteerpiste willen blijven volgen Toon en een passende bike overboot kunnen vinden, dan lijkt die combinatie bike overboots met mukguards mij inderdaad wel eens het proberen waard. Je zou de mukguards nog met superlijm kunnen vast lijmen als het zo de sneeuw niet zou buiten houden. Duurzaamheid blijft natuurlijk nog wel een open vraag maar zolang je altijd op sneeuw/sneeuwschoenen ermee loopt zal dat wel geen probleem zijn. Maar denk er echter aan dat je soms wel eens enige afstand zonder sneeuwschoenen moet kunnen lopen (sneeuw verijst of sneeuwvrij stuk) en dan heb je tractie nodig. Ik gebruik hiervoor Kathoola Microspikes maar er zijn nog andere opties dan deze (Yaktrax, Snowline…). Van zodra je op sneeuwvrije ondergrond ermee gaat lopen, slijt je zool van je mukguards of bike-overboots. Als je deze combinatie op langere termijn wil blijven gebruiken zou je dat kunnen inperken door er een zelf uitgesneden zool van kevlar of vibram op te lijmen. Ik denk nu maar luidop verder.

Ik ben zelf geen voorstander van de Neos overboots omdat het lichtste paar al gauw 750g aan je voeten toevoegen. Dat in combinatie met al zware sneeuwschoenen maakt de vermoeidheid alleen maar groter. Voor een sneeuwschoentocht in de middelgebergten, Alpen of Pyreneeën lijkt me dat alleen maar overkill. Pas in echt arctische condities waarbij je vaak stuk onder -20°c moet gaan opereren zou ik zulke overboots eventueel overwegen.

Branco
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Onlangs ben ik naar de Vogezen geweest, ook om wat te experimenteren op vlak van schoenen. Droeg mijn gewone lage zomerschoentjes, wollen kousen, een neopreen overschoen van BBB (gewicht 235g voor het paar), en getten om het geheel te beschermen (niet steeds gedragen). Die overschoen was gewoon iets die ik nog liggen had om te fietsen, maar heeft me echt zeer goed geholpen hier.

Ondanks de halfopen onderkant heb ik nooit last gehad van sneeuw die ergens tussen zat, ook niet in ondiepe sneeuw waar ik geen sneeuwschoenen droeg. Zolang de onderkant half open blijft is dit ook beter om grip te houden indien je enkel schoenen en de overschoenen draagt. Op vlak van bewegingsvrijheid ook niets op aan te merken. Lage schoenen in combinatie met overschoenen gaven me een veel vrijer gevoel dan hoge zwaardere winterschoenen. Die schoentjes isoleren ook veel beter dan gedacht, en zolang ik ze droeg dus nooit koud gehad (wel nooit kouder geweest dan -7). Water en vocht was ook niet echt een probleem, die dingen blijven isoleren.

Minpuntjes zijn wel de kwetsbaarheid er van. De onderkant toont al duidelijke slijtage door stukken te lopen zonder sneeuwschoenen, dit kan wel beperkt worden door indien de omstandigheden dit toelaten ze even uit te doen. Ook algemeen komen er snel haperingen in, dus moet je wel wat opletten waar je je voeten neerzet. Ondanks de nadelen heb ik vooral een positieve ervaring gehad, voorlopig dus enkel nog maar lichte schoentjes voor mij in de winter.

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.