HOME FORUM Materiaal en techniek Overboots

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Weet iemand een goed Europees adres voor overboots?

Met de winter in aantocht ben ik aan het kijken naar overboots voor mijn trailrunners, eventueel de 40below light energy overboots. Ik heb echter niet veel zin in het hele proces van de douane-inklaring, en zoek dus braafjes binnen de EU.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Sven, een lastige.

Het begrip winter moet mi ook worden gedefinieerd. Dat soort botten zijn ook enkel maar beperkt inzetbaar omdat de zool erg teer is (zoals ik ook lees bij de beschrijving) om zo te gebruiken en maar bij bepaalde sneeuwschoenen kan worden gebruikt. Wat bij koude zonder sneeuw ed of bij een mix van ondergrond. Dan moeten ze toch uit om over te schakelen op een ander systeem. Zeker wanneer je langdurige met de tent weg zou gaan zonder mogelijkheid tot drogen van het gerief.

http://thunderinthenight.blogspot.be/2011/02/first-look-forty-below-light-energy.html: ze hebben het er in de commentaren over een fins merk.

Misschien zijn neoprene overschoenen voor fietsers aanpasbaar. Je zal dan waarschijnlijk de gaten in de zool moeten dichten om sneeuwophoping te vermijden. Afgaand op sommige foto’s moet dat niet zo heel moeilijk zijn wanneer ook de zool uit neoprene is gemaakt. Dat valt waarschijnlijk wel te verlijmen.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Om maar even bij Ivo aan te sluiten: zouden de”all terrain gator booties” van asmc.de mogelijk iets kunnen zijn wat je zoekt? Anders kom je toch weer terecht bij de Outdoor Research Brooks Ranger of de Absolute Zero  van Mountain Hardwear, beide uit V.S. .

boelo
    Bijdrager

De verwijzing van Ivo naar een Fins merk heb ik ook uitgeplozen. Je kan deze overboots vinden op miastore.fi onder rubriek skiing(tekstkeuze Engels).

Een paar jaar geleden had een outdoorshop in Ede(NL) een aantal overschoenen van het merk Neos te koop. Die konden ze aan de straatstenen nog niet kwijtraken.

boelo
    Bijdrager

Toch nog een adres gevonden dat de NEOS overschoenen verkoopt in verschillende mdellen: destrandzeiler.nl Daarmee heb ik eindelijk de vraag voldoende beantwoord.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Hoewel niet echt winter heb ik de voorbije week toch een dag door wat sneeuw gelopen tijdens mijn tochtje door sarek op trailrunners en tijd genoeg gehad om nog eens na te denken over je vraag. Volgens mij moet je misschien eerder denken aan een lichte schoen uit kunststof met een wat hogere schacht. Misschien evt toch met een gtx voering voor een extra buffer. Neem een grotere maat dan gewoonlijk  en werk volgens het VBL principe. De neoprene die ze toepassen langs de buitenkant van de schoen kan dan mi net zo goed aan de binnenkant zitten/los van dikke wollen sokken die ook isoleren . Zo blijf je terugvallen op de zolen van de schoen als je met winterse toestanden zit zonder sneeuw. Een paar goede hoge getten die de schoen goed omsluiten.

Sven
    Bijdrager

Interessant Ivo. Ik zou dus surflaarsjes kunnen dragen in de schoen. En dan is de buitenkant niet zo kwetsbaar voor microspikes ed. Iets om uit te proberen.

Boelo, jij bent met ook heel wat nuttige links gekomen. Hartelijk dank daarvoor! Ik overwoog één van je oplossingen tot Ivo met zijn nieuw inzicht kwam.

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Ik heb ook weleens met dunne neopreen sokken in trailrunners gelopen. Je voeten blijven inderaad warmer maar het is ook niet echt iets voor hele lage temperaturen. Dikke neopreen sokken met een maat grotere schoenen werkt wellicht.

SealSkinz sokken heb ik ook een keer gebruikt met trailrunners. Ik kan niet zeggen dat ze waterdicht zijn maar je voeten blijven in ieder geval een stuk warmer dan als je natte voeten hebt met normale sokken.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Het is een toepassingsgebied waar er vooral geëxperimenteerd kan worden of het iets is wat werkt en hoe diep dat je kan gaan (temperatuursgewijs).

Daar is wel wat artikels over geschreven. Een vrij bekende is https://bedrockandparadox.com/2010/10/03/backcountry-footwear-for-the-other-three-seasons/  Zie ook het herschreven artikel uit 2016

Zelf droeg ik tribord 3MM neoprene sokken uit decathlon boven een dunne liner en in beweging blijvend heeft dat gewerkt (al zaten de temperaturen op zijn koudst slechts rond de -1°C (natte vinger)). Ik liep toen wel met natte voeten omdat er geregeld rivieroversteken waren dat het water tot over de rand van de sok kwam. Als je met droge sneeuw zit kan je met VBL principes alles veel droger houden langs binnen en mag de temperatuur best nog wat zakken (volgens mij). Een wat hogere schacht van trailrunner zorgt er mi voor dat de getten zich beter rond de schoen sluiten wanneer je in wat diepere sneeuw moet lopen. De voeten krijgen in de slaapzak genoeg tijd om goed uit te drogen.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Hey Sven,

Is het nog te vroeg op het seizoen of ben je ondertussen al in de sneeuw beland met je trailrunners? Voor welk systeem heb je gekozen? Viel het mee?

Danku!

Sven
    Bijdrager

Hey Toon,

Helaas nog te vroeg. Ik heb nog geen oplossing gekozen, en het zou wel eens kunnen dat het niet voor deze winter wordt… Even andere prioriteiten hier. Maar zodra ik de ervaring heb (hopelijk 2019) dan post ik het hier! Fijn om te weten dqt er belqngstelling voor is.

Sven

toon
    Bijdrager

Om verder te gaan op deze draad

Waiaiai. Mijn schoenen zijn een UK 11,5. Ik kocht de neoprene overschoenen van Sealskinz in een XL, goed voor een UK 12-14. Zeker van mijn zaak, paste ik ze pas thuis. Ik trok een lus kapot en liep een snee in mijn vinger op, om ze dan juist over mijn zool getrokken te krijgen. Dit zou niets worden op een koude winterochtend in de tent. De mensen van AS Adventure waren zo vriendelijk om ze terug te nemen. Ook bij Decathlon geen soelaas.

Dus ik sluit me aan bij Sven zijn queeste naar de Europese versie van de 40below’s. Zelfs de korte versie is inclusief transportkosten juist te duur om importkosten te vermijden, denk ik.

Zouden deze waterdicht zijn? Zou ik die naden waterdicht kunnen maken? Met gaiters die laag genoeg zijn?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Dat klinkt inderdaad niet goed. Met zo’n grote voeten worden de alternatieve opties beperkt. Die Mukguards zou ik niet overwegen. Is maar een halve overboot en dat gaat denk ik niet zoveel warmte opleveren.

Kijk misschien eens naar de neopreen bike-overboots bij futurumshop. Er zitten daar opties tussen voor schoenmaat 47-49. Je kan bestellen, passen en als het niets is gratis retourneren. Daarmee heb je niets verloren.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Als je veel geduld hebt kan je in uiterste nood zelf handmatig een neopreen schoen in elkaar naaien met bv een festonsteek. Een eenvoudige mal voor de verschillende onderdelen is relatief gemakkelijk te maken. Waterdicht zal het geheel niet zijn en een ritssluiting inwerken is erg arbeidsintensief

Ik vraag me verder af of je voor die twee dagen dat je echt buiten slaapt die buitenisolatie nodig hebt. Veel zal afhangen van de temperaturen van het moment. Dat je een extra cover voor je schoen zou willen kan ik mij voorstellen omdat die toch flink wat gaas bevat.

Ooit had ik gewoon een soort get gemaakt die heel de -niet gtx- trailrunner bedekte. Dat werkte behoorlijk. Je zou kunnen overwegen om een overboot te maken met ander materiaal. Ik vond een foto waar tyvek is gebruikt met versteviging van tape aan de onderkant.Het (vermoedelijke?) voordeel van wit is dat de sneeuw op de voeten minder neiging heeft om te smelten.

Verder zou je kunnen overwegen om een rubber bedzeil te kopen waarmee je “origami gewijs” je schoen bedekt. Eventueel tape je het onderste deel af zodat die daar zijn vorm behoudt en je gemakkelijk in en uit kan stappen. Het ziet er niet uit maar binnen een experimenteerfase is dat normaal. Heel benieuwd naar je verhaal achteraf.

ps: die tyvek wegwerplaarzen van hierboven zijn natuurlijk niet erg duurzaam (https://esvshop.nl/wegwerp-overschoenen-1221)

toon
    Bijdrager

Aha… De artikels van BPL…

Mijn schoenen en hun GTX laag zullen nog relatief vers zijn, maar het is inderdaad de mesh waar ik schrik van heb: dat die nat en koud wordt. Ik heb precies geen goesting om risico’s te nemen. Pyreneeën eind februari? Bovendien is het een groepsreis. Ik zou me schamen wanneer de tocht onderbroken moet worden om wille van “die clown op zijn sneakers” 🙂

Zelf had ik ook al aan zelfbouw gedacht. Bij veel van de neoprene surfschoenen zie je: gestikt en getaped. Het stikken gebeurt soms niet door de volledige twee lagen heen, zodat die toch waterdicht blijven. Iets wat met de hand voor mij zeker en vast niet te doen is. Maar kan je dan achteraf je stiksels niet tapen of lijmen? Bv. aan de binnenkant van die festonsteek? Aangezien ze bedoeld zijn voor aan de buitenkant van schoen, hebben schurende naden niet zoveel belang.

De andere denkpiste. Het voordeel van de Sealskinz was de kleinere openingen aan de onderkant, die makkelijker af te sluiten waren met een extra stukje neoprene. Ook op de website van de futurumshop, vind ik vooral overschoenen die volledig open zijn aan de onderkant, op een velcro na. Nu dacht ik van deze te combineren met de voorheen genoemde Mukguards. Zou dit voldoende afsluiten? Mits alles past natuurlijk…

Danku!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.