HOME FORUM Tussen pot en pint Outdoor voeding.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 97

Beste hiking collegas!

Ik vertrek binnenkort naar Skye voor een 7 daagse bivak, maar ben er nog steeds niet uit voor voedsel…

Heb al meerdaagse hikes gedaan van 3 dagen en dan is het redelijk simpel, wat knorr instant gerechtjes en noodles ect.

Maar nu is het voor 7 dagen…

Ontbijt, tussendoortje, middagmaal, avondmaal, drinken…

Heb ondertussen al 3 gedroogde maaltijden gekocht op de wandelbeurt bij globetrotter.

Iemand een lijstje met wat ideaal is voor 7 dagen? Uiteraard niet te zwaar 🙂

Alvast bedankt!

Kenny

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Hoeveel gewicht reserveer je voor je eten? Voor 7 dagen zit ik rond de 5 kilo. Daaruit moet ik zoveel mogelijk gezonde energie moeten halen. Een flinke kerel heeft al een 2000-tal calorieën per dag nodig om in zijn zetel te zitten. Wanneer je de beentjes begint te gebruiken, zal je misschien wel een 100-tal calorieën per km gebruiken. Zeker op Skye. Zelfs wanneer je een dikke 3000 c in je 700+ gr krijgt zal je dus nog steeds niet voldoende bij hebben voor een break even.
    Er is op dit forum een lopend topic dat je misschien wel interesseert:

Mijn menu in het kort:
    Muesli, melkpoeder, chocolade voor ontbijt
    Cashewnoten, amandelnoten, rozijnen, abrikozen overdag
    Soepje, couscous, kaas, snoepjes ’s avonds
    Veel plezier op Skye!

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Vooral de dingen die je lekker vind. Dat gaat anders stevig tegen steken. Niet iedereen vind 7 dagen pasta ok.
    Die 3 maaltijden zou ik voor de 3 laatste dagen houden. Neen voor de 4 eerste dagen mee wat je normaal op een 3 daagse trekking meepakt. Plus 1 dag uiteraard.
    Ene ditte voor tussen de maaltijden:
    IMG_1464
    Als dat uw ding is natuurlijk.
    Reken op 3000++ kcal per dag per man, 2000++ kcal per dag per vrouw. Als ge daaronder gaat hebt ge te weinig bij en dat is niet goed voor de moraal. kcal Vind je op de desbetreffende verpakkingen.

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Op deze stek is al heel wat over voeding geschreven: hier staat het allemaal mooi bij elkaar: https://forum.hikingadvisor.be/voeding/.

Als ik jou was zou ik de zakjes een paar weken vooraf ook eens thuis of op een weekend uitproberen, want wat ik aan zakjesvoer ken vond ik wat gelijkaardig / te zout smaken. Tussen 3 dagen of 7 dagen zit nog wel wat verschil. Ik zou dat beu worden zo vaak hetzelfde zoutige.

Sommigen zweren op snickers, maar daar moet je voor zijn. Op de markt verkopen ze van die gekarameliseerde amandelen, bij de wereldwinkel vind je dan weer  van die lekkere cashewnoten in een curryjasje… Kwestie van de eeuwige noten wat af te wisselen. Kan je allicht ook zelf maken als je ze met wat van je favoriete kruidenmengeling in de pan roostert.

Verder als je zelf iets maakt: rozijnen lijken de houdbaarheid van een baksel precies te verlengen dus wil je toevallig op dag 5 nog eigen energiecake kunnen eten zonder dat het er uit ziet als een behaard levend wezen: rozijnen in gooien en elk stuk individueel in aluminiumfolie verpakken. Daarnaast is peperkoek van Peyenburg héérlijk (komt wel als een verkruimelde boel uit de rugzak).

Voorts kan je eens in de supermarkt langs het koekenrek gaan en al wat je lekker lijkt/vindt en ietwat voedzaam is (lees: niet alleen uit suiker bestaat) qua kcal/100 gram bekijken. Daar kruipt tijd in, maar is heerlijk boeiend.

Of als je lekker luxe wil gaan: Ferrero Rochers mee op stap? Een beroemde noot voor ongeveer 560 kcal/100g. Feest!

toon
    Bijdrager

Hoezo? Spartaans? Er zitten zelfs snoepjes bij! Misschien niet zo Bourgondisch als die voorraad van het bergkonijn, maar voldoende om de moreel een serieuze boost te geven. Je kiest best hard snoep dat aan je tanden blijft plakken, dan heb je er het langste deugd van 🙂 Mijn favorieten: Roodthooft en Werther’s. Ik ontdekte onlangs ook de gekruide cashews. Super! Ik vond een winkel waar ze de sour cream variant verkopen. Niet te versmaden!

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Lees eens onderstaand artikel. Is een interessante leidraad als je de boel (vrij) licht en toch calorie-rijk wil houden.

Oja, bespaar gewicht op andere zaken (verpakkingen, bv.) maar NIET op het eten zelf.
    En droge worsten zijn mijn wondermiddel.

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Ik noem dat zelfs heel spartaans en kan dat voorlopig nog niet. Respect!

Welke winkel precies voor de sour cream? Of welk merk? Niet dat ik u wil stalken, maar foodshoppen is een uit de hand gelopen hobby hier… Snoepjes, zot zeg! De theorie er achter is wel schoon : ) In de Colruyt verkopen ze trouwens ook gezouten cashewnoten voor geen geld in de chipsrayon. En bij Carrefour zijn van die overheerlijke kaasbolletjes te vinden: binnenin heerlijk zacht en kazig, rondom licht krokant. 1 pakje van 80 gram = 2 x lekker snacken. Jums!

toon
    Bijdrager

http://www.hetnatuurhuis.be/hetnatuurhuis-winkels.asp#.VPdlm3a8pE4

Ik denk dat jij deze winkel wel zal kennen, anders moet je er maar eens binnnenstappen (otto venius is een zijstraat van de meir). Jouw foodshoppen zal nooit meer hetzelfde zijn…

KennyTheHiker
    Bijdrager

Alvast bedankt voor jullie mooie en bruikbare reacties!

Ik ben van plan om een dehydrator aan te schaffen en eventueel zelf maaltijden te bereiden.

Maar daar ga ik momenteel nog niet van uit.

Mijn voorlopig menu:

-Avonden

• 3x gedroogde maaltijd (noorse lapkaus, argentijns menuutje, en couscous)
    • 3x Pasta gerecht ( Carbonara, Bolognaise en verde )

-Tussendoortjes

• Droge worst! ( thx arnel ! )
    • Gedroogd fruit
    • Cashew nootjes (gezouten?)
    • chocolade
    • energie bars

– Ochtend

• Cruesli + melkpoeder

– middag

• Soepjes
    • noodles
    • makreel in tomatensaus 🙂

Drank:

• Thee
    • Water ( poedertjes voor wat smaak en vitamientjes)

mochten jullie opmerkingen hebben of iets willen toevoegen, hoor ik dat graag!

Groetjes,

Kenny

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Ziet er niet slecht uit.
    Als tussendoortje kan ik je ook nog peperkoek en ‘soldatenkoeken’ aanraden. Gedroogd vlees (in sommige buitensportzaken te vinden als ‘Wild Chips’, in de lokale Delhaize, GB, Carrefour als ‘beef jerky’) is in combinatie met genoeg water ook geen slecht idee: het is licht maar geeft wel de nodige energie.

Ik eet wel nooit geen volwaardige maaltijd ’s middags. Dat ligt me altijd zwaar op de maag en ik heb het idee dat ik er teveel tijd mee verlies. Ik prefereer doorheen de dag kleine snacks te eten die me op been houden, om dan ’s avonds goed te eten (om warm te blijven om te slapen oa) en ’s morgens gezond en goed te ontbijten.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Hoi,

Ik wil nog even de hardkeks/fruitkeks van de bever toevoegen. Vooral de fruitkeks zijn erg smakelijk ( vind ik) en ik eet altijd een pakje bij de lunch ( 400 kcal.). ’s middags stop ik eigenlijk nooit voor een echte lunch en koken overdag komt er al helemaal nooit van.

Om mijn avondeten te verreiken met extra smaak en calorieën gooi ik er zo’n 25 gram pijnboonpitten door ( = 150 kcal en lekker). Alle soorten noten en pitten zijn zeer voedzaam en bevatten veel calorieën

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik vond het omgekeerde wel aangenaam ArneL.
    Wij aten ’s middags warm want die adventure food maaltijden lagen voor ’s avonds teveel op mijn maag.
    En op zich verloor ik er niet zoveel tijd mee. Minder dan met gewoon eten en met alleen snacken was ik niet gelukkig.
    Water was enorm snel warm en dan het zakje vullen en eten en dan terug weg want dan begon je af te koelen.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Wij zijn ook een grote fan van de Fruitkeks. Hoewel de Bever ze verkoopt, komen ze ook van Globetrotter. Ook de Elvenkoeken van Globetrotter kan ik aanraden. Vernoemd naar het Elvenbrood uit de Lord of the Rings door hun hele gunste calorie/gewicht verhouding. Snickers fungeren perfect als energierepen en zijn over het algemeen een stuk goedkoper. Cashewnoten zijn door hun grote hoeveelheid koolhydraten een perfecte toevoeging voor tussendoor. Wij kochten die op de markt en verdeelde die dan vervolgens in zakjes voor een dag. Ik zou gezouten of niet af laten hangen van wat je het lekkerst vindt.

Voor de ochtend en avond gebruiken wij de maaltijden van Adventure Food. De Expedition Breakfast variant kwam ons al snel de neus uit dus daar zijn we weer vanaf gestapt en we kijken nog naar alternatieven. De avondmaaltijden van Adventure Food bevallen wel heel goed. Zeker de goulash was heerlijk. Daar zijn ook heel veel mogelijkheden in. Alle maaltijden van Adventure Food zijn berekend op 600kcal. Voor de avond is daarom eigenlijk het idee dat je een maaltijd aanvult met een toetje. Daarin zijn voor zover ik weet maar twee opties. De chocolademousse (300kcal) is echt geweldig en daar hebben we dan ook elke avond van genoten. Wij maakten voor al het Adventure Food eten gebruik van tweepersoonzakken om op verpakkingsgewicht te besparen. Ik raad je overigens een lange lichte lepel aan voor het eten uit zo’n zak met gevriesdroogd eten. De Sea to Summit Alpha Long Spoon is hiervoor perfect.

Onze dag zag er op de laatste trek als volgt uit:

Ontbijt:

Adventure Food maaltijd 2 personen

Middag:

2 pakjes Fruitkeks van Globetrotter

2 Elvenkoeken van Globbetrotter

2 Snickers

Zakje cashewnoten

Avond:

Adventure Food maaltijd 2 personen

Adventure Food chocolademousse 2 personen

Gemiddeld genomen was de verdeling altijd wel iets in mijn voordeel en nam mijn vriendin genoegen met wat minder :). Ik had ook nog wat gedroogd vlees van een speciale rokerij uit Amsterdam voor mezelf meegenomen, maar zelfs in 3 ziplocks komt die geur overal doorheen. Hoewel het af en toe wel erg lekker was, is het verder ook een serieuze training voor je kaakspieren. Denk daarom dat ik er volgende keer vanaf zie.

Wat betreft opmerkingen over je huidige plan: Ik zou poedertjes om smaak aan water te geven thuis laten. Persoonlijk zie ik het als onnodig gewicht en het maakt je waterreservoir ook vies en eerder vatbaar oor schimmels en dergelijke. Als je echt niet zonder af en toe een smaakje aan je water kan dan moet een kopje thee denk ik wel volstaan. Wij namen in eerste instantie ook theezakjes mee, maar wij zijn er achter gekomen dat wij het in de praktijk niet gebruiken. Makreel in tomatensaus ben ik ook enigszins sceptisch over. Zeker lekker, maar relatief zwaar lijkt me. Zeker als je dat voor 7 dagen meeneemt. Reken het eens uit zou ik zeggen :)!

Ignace Bral
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

Ola Hikers,

er zitten veel mooie voorstellen in en het opmaken van een menu die sommigen deden maken het allemaal praktisch.
    Mag ik na ongeveer 28 jaar veel buiten zijn nog volgende aanvullen:

– vermijd zoveel mogelijk van die repen à la Mars, Snickers en andere vette zoetigheden… ( gewoon voor je basisgezondheid).
    – en nog een positieve tip: een zwaar brood, liefst in de vorm van een balkje ( dat steekt beter weg in de rugzak), uit de natuurwinkel of de bioafdeling in de grootwarenhuizen, dat is én energie én een vertrouwd gevoel.Je kan daar als sologanger zo goed als een week van eten en je weet wat je binnen hebt…
    – mijn voorstel : vervang de cruesli door muesli en daarna een boterham of twee… je kan verder tot ver in de voormiddag… en ‘ s avonds altijd een een soepje ook aangevuld met een boterham erbij en natuurlijk je avondmaaltje
    – en geniet van je eten, maak er tijd voor… speel alsof je echt op restaurant bent en eet niet al grazend terwijl je bv. nog je tent aan het opzetten bent

Hopelijk heb je hier iets aan… zoek alvast het brood uit dat je lekker vindt zou ik zeggen,

Tot later,

Ignacio

KennyTheHiker
    Bijdrager

hoi <span style=”line-height: 1.42857143;”>Ignacio,</span>

Bedankt voor de tips!

ik ga zeker met dat brood eens aan de slag!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.