HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Revieuw : OsmAnd navigatie en tracking app

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Beste HA collegas,

Ik was al een hele tijd op zoek naar een goede app die in vliegtuig modus te gebruiken was om te navigeren, te tracken en allerhande nuttige dingen! Heb verschillende apps geprobeerd maar geen enkele (gratis) app die het goed deed. Deze app werkt in vliegtuigmodus en is zeer stabiel, zelfs als jeje android in slaapmodus zet!

OsmAnd (OSM Automated Navigation Directions)

Ik som de voor en nadelen op

Voordelen.

1. Offline maps, enkel voorlopig openstreetmaps ( te downloaden )
    2. App is gratis ( 10 kaarten downloaden, daarna betaal je 5 euro voor ongelimiteerd downloaden )
    3. Openstreetmaps, Wikimaps, Topokaarten, en Microsoft satelite maps.
    4.  Kan de kaart richten naar noorden, bewegingsrichting of kompasrichting.
    5.  Kan satellietbeelden weergeven (van Bing en online)
    6. Tracking, sla je gewandelde track op. Zelfs is slaapmodus.
    7. Enorm veel info en mogelijkheden met en op de kaarten.
    8. GPX files opslaan en inladen ( Wandermaps kan je gratis GPX routes downloaden ).
    9. Batterij verbruik in vliegtuigmodus en slaapstand is zeer weinig!
    10. Realtime navigatie met opgenomen stem of spraaksynthese.
    11. GEEN ADDS EN RECLAME.

Nadelen

1. Op een kleine android telefoon enkel Openstreetmaps, geen andere kaart layers.
    2. Ingewikkelde instellingen, maar eens goed uitgedoktert, spreekt het voor zich.

Ik heb uren gezocht naar een degelijke app, en deze is ronduit de beste!
    Hopelijk heeft dit jullie geholpen te zoeken naar een goede app!

OsmAnd Kaarten & Navigatie - screenshot thumbnailOsmAnd Kaarten & Navigatie - screenshot thumbnailOsmAnd Kaarten & Navigatie - screenshot thumbnailOsmAnd Kaarten & Navigatie - screenshot thumbnailOsmAnd Kaarten & Navigatie - screenshot thumbnailOsmAnd Kaarten & Navigatie - screenshot thumbnail

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ik ben het helemaal met je eens Kenny! Na veel zoeken naar een ’turn-by-turn’ (a la tomtom, googlemaps) kwam ik op OsmAnd uit. Het voldoet grotendeels aan de eisen waar andere fiets/wandelapps grote steken laten vallen.

Mocht je geen turn-by-turn navigatie nodig hebben en enkel wandelen dan raad ik Viewranger aan. Ik gebruik hierbij de OSMCycle maps aangezien deze de hoogtelijnen laten zien. Verder kan je hierbij makkelijk met gpx en eigen POI werken.

Fre
    Deelnemer
    Aantal berichten: 16

Verdorie. Vooralsnog geen iOS ondersteuning. Intussen behelp ik me met GaiaGPS. Zie http://blog.gaiagps.com

Heb je die app ook geprobeerd, Kenny?

wazzup
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

hmmm… Het lukt mij niet om een gedownloade GPX track te tonen (en dus te volgen) in OsmAnd.

(misschien toch ook maar even naar viewranger weer kijken

… Oh, die werkt alleen online ?  laat dan maar)

KennyTheHiker
    Deelnemer

@ Koen, ik ga dat ens proberen, maar zocht vooral een offline app 🙂

@ Fre Gaia heb ik als eens bekeken, en zag er inderdaad ook super uit!

@ wazzup: er zitten inderdaad nog kleine foutjes in.

1. Ga naar kaartopties/weergaven en tik op ‘afstand’ aan dat deze op je scherm staat. Dan staat deze onder je GPX knop.
    2. Start dan een gpx track en sla deze op, dan maakt deze een map met “tracks” aan in je directory.
    3. Zet hier je gpx files in en dan staat er normaal onder je knopje ‘gpx’ een “horizontaal meetlatje” klik daar op en dan kan jeje GPX tracks inladen.

Hopelijk lukt het nu wel 🙂

gr,

kenny

wazzup
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Bedankt!

KennyTheHiker
    Deelnemer

No problem!

Kenny.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.