HOME FORUM Tussen pot en pint Oriëntatie/kaart & kompas thuis oefenen?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Ik ben een beginnend buitensporter en had niet-zo-grootse plannen om vanaf deze maand er op uit te trekken (kaarten, schoenen, halve plannen waren klaar). Ik voelde me al iets comfortabeler bij het volgen van de kaart (de twee keer dat ik het geprobeerd heb toch ;)) en zag dagtochten in de Ardennen best zitten, als oefening om de weg te vinden en gewoon als plezier.

Aangezien ik plotseling een operatie ingepland heb gekregen ga ik de komende maanden echter nergens heen. “Wandelen” zal eerder krukkenhuppelen zijn en autorijden zit er ook niet in.

Aldus vroeg ik me af of ik eigenlijk thuis al iets kan uitsteken? Zijn er manieren om thuis oriëntatie te oefenen?

Ik vrees dat ik het antwoord al ken, maar op (wan)hoop van zege dacht ik het hier toch maar ’s te vragen.

Alvast bedankt,

Koen

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Helemaal onderaan onze pagina over ‘navigeren in de bergen’ vind je een handige link naar online instructiefilmpjes. En uiteraard kan je ook ons artikel zelf lezen.

Kaart oefenen zal niet zo simpel zijn, tenzij je een stafkaart koopt waar je dorp/stad op staat en je de straten eens met je krukken gaat verkennen. Met een kompas kan je vanuit je luie zetel wel wat oefenen vb. Op welke azimut staat het televisietoestel? 🙂

Dries
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

Veel kaarten bestuderen zorgt er voor dat je ze “gewoon” wordt en dus ook de minder voor de hand liggende zaken leert herkennen. Kan perfect vanuit je zetel :-). Op die manier kom je wat los van het volgen van “de paadjes” op de kaart en kan je sneller zien wanneer je bij bijvoorbeeld een brandgang of wildspoor staat dat eigenlijk geen pad is op de kaart omdat je extra info krijgt door bijv. reliëf, markante punten (boom, kapel, brug,…),… Als je dit al een beetje gewoon bent kan je “in het veld” sneller je weg bevestigen. Lang stilstaan is saai en geeft een domper op je wandelvreugde…

Daarnaast ook leren om het reliëf/de hoogtelijnen te interpreteren, maar is wel een stukje makkelijker in het terrein zelf zodat je de interpretatie kan linken aan de realiteit.

hopelijk snel herstelt dus zodat je terug kan stappen! Succes!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Niet direct kaart en kompas maar,
    ambachtelijk coördinaten bepalen op de kaart,
    kunnen fietsen tussen de verschillende stelsels
    geeft jouw meer dan een streep voorsprong.
    Zeker als je zowel de papier als, ter referentie de online versie hebt van de kaart.
    http://www.ngi.be/NL/NL0.shtm

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Nog een tips: wat foto’s opzoeken die je gemaakt hebt op eerdere tochten en kijken of je de kenmerken op de foto kan terugvinden op de wandelkaart en vice versa!

Zo heb ik twee oefeningen in de start-to-hike-workshop gestoken. Na de sessie in Gent, is er komende donderdag één in Antwerpen. Als je nog vervoer kan regelen, kan je je daarvoor nog inschrijven. Info op: http://www.groteroutepaden.be/item.php?itemno=1878&lang=NL.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Google street view is your friend. Samen met de stafkaart van dezelfde omgeving.
    ’t Is maar een idee.

KleineReus
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Dat zijn al een paar goeie tips!

Gelukkig had ik ineens al (wegens te lui om twee keer te bestellen) een tiental kaarten bij ’t NGI besteld. Daar zal ik eens invliegen.

Jammergenoeg heb ik welgeteld drie foto’s genomen de vorige keren. Maar zoals ik zeg over m’n loon: ’t is meer dan nul. 😉

Bedankt allen!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.