HOME FORUM Wandelgebieden Organisatie expedities

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Hallo,

Zijn er bij jullie weten in België organisatie actief (zoals Mountain Network in Nederland bv), die expedities organiseren?

Ik geniet nog altijd superhard van wekenlange trektochten in ons Europees gebergte, maar door hier en daar eens een topje mee te pikken (vooral in de Pyreneeën) kriebelt het toch wel om grotere hoogte op te zoeken, te beginnen met een goeie 4000+ en misschien zo te evolueren naar de giganten van onze wereld.

Een paar 4000+ in de Alpen (ik denk dan bv aan de Gran Paradiso) zijn misschien nog wel op eigen houtje te doen?

Financieel zijn zo’n georganiseerde expedities natuurlijk ook wel een ander paar mouwen, zeker buiten Europa.

Al jullie ervaringen welkom 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Wim, bij expedities stel ik me toch wat anders voor dan een 4000-er beklimmen in de Alpen, al is dat ook niet te onderschatten. Onze website is niet gericht op alpinisme maar toch even een antwoord op je vraag.

Als je echt ambities hebt om het hoger te zoeken, dan raad ik aan om een cursus alpinisme bij de Klim- en Bergsportfederatie of een andere bergsportclub te volgen. Zo leer je meteen alle technieken die nodig zijn om zelfstandig aan alpinisme te doen, en ga je ook gelijkgezinden ontmoeten. Ben je niet geïnteresseerd in een cursus, maar wil je gewoon onder leiding van een gids op stap, dan kan je zelf een berggids onder de arm te nemen of meegaan opeen hooggebergtetocht. Gidsen vind je hier in België en via elk toerismebureau in de Alpen (die connecties hebben met gidsen). Bart Overlaet is een voorbeeld. Ook Jan Van Hees heeft een gidsenbureau en werkt met buitenlandse gidsen samen. Daarnaast zijn er tal van commerciële wandelorganisaties zoals Te Voet die hooggebergtetochten aanbieden.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Xplore the North; 2 jaar geleden noorderlicht gaan zien in maart. Wij zaten in een comfortabele hut naast een hotel. Maar het kan heel wat Spartaanser.
    Explorado, jongeren afdeling van te voet. Trektocht door de Pyreneeën.
    Joker, rotsklimmen Franse Alpen
    Te voet, West Highland Way.
    SNP in Nederland. Organiseren vanalles en nogwat. Vulkaaneifel.
    En vele vakanties met de CM. Frankrijk – Zwitsterland Alpen.

Voordeel is dat ze alles voor jou regelen. Tot de vlucht toe. Jij moet alleen opdagen op het vliegveld en zorgen dat je jou rugzak met inhoud bij hebt. Kost beduidend meer. Maar als je geen voorbereidingstijd hebt zeker een optie. Ook als je ‘last minute’ beslist om ergens de benen te gaan strekken. In het genre van ‘Dju, ik heb nog een week verlof dat op moet voor het einde van het jaar.’
    Voor de Alpen zou ik nu niet direct op zo een organisatie beroep doen. Weerbericht bekijken, wagen pakken en gaan stappen. Kaarten genoeg te verkrijgen. Zeker buiten het hoogseizoen genoeg accommodatie waar je alla pief kan binnenstappen. Als je een tent mee hebt ben je daar niet eens afhankelijk van.
    Het is natuurlijk een ander verhaal als je tot de Alpen wil geraken low budget en je 3 maand op voorhand een goedkoop tgv ticket op de kop wil tikken. Dan hangen datum, locatie en aantal kameraden vast.
    Ook kan je met gebrekkig Spaans denken dat er op een bepaalde dag en uur een bus rijdt naar een bepaalde bestemming. Maar aangekomen aan de bushalte blijkt je Spaans je toch in de steek gelaten te hebben, er geen bus. Dan moet je een alternatief zoeken. Met een reisorganisatie heb je dat (veel minder) voor. In het begin van een tocht is dit niet zo een probleem. Maar na een lange stapdag kunnen verzopen en hongerige kameraden daar wel eens heel anders op reageren. Ik probeer zulke onzekerheden op voorhand door te spreken met mijn kameraden. Meestal ben ik ook wel de reisleider-uitzoeker.

Kwestie van expedities type Everest; echt alpinisme. Das duur, zeer duur.
    Daar raad ik je aan om je lid te maken van een KBF club of ander nationale bergsportvereniging. En aan de opleidingen te beginnen. 2 jaar klimschool zodoende dat je het touwgebruik onder de knie hebt. Ze leren je daar zelfstandig klimmen. En problemen op lossen zoals; oei mijn touw is te kort, wat nu. Dan Alpine vakantie cursus te volgen. Beginners en gevorderden. Daar leer je zelfstandig, maar in cordee, eenvoudige en wat minder eenvoudige toppen beklimmen. Meestal Alpen. Opleiding lawinecursus, opleiding via ferrata, theoretische bergsportcursus met ondermeer weerkunde, materiaal, groepsdynamiek…, opleiding navigatie,…
    Dan heb je voldoende ervaring om de alpiene gevaren in te schatten en je weet hoe je jou in alpine terrein moet begeven. Wat materiaal je nodig hebt. Hoe schat ik het weer in. Etc. Dat kan op een 2 a 3 tal jaar. En is niet duur; lidmaatschap en een aantal cursussen. Wat wel wat kost is goed materiaal. Je vindt in de club ook andere gegadigden die ook wel een klim/tocht partner zoeken.
    Alternatief is een gids betalen om je op de bv. de Mont Blanc te laten begeleiden. Hier leer je bijna niets van. Mont Blanc doet een gids met 2 klanten. Tarief zal een paar honderd euro per dag per persoon zijn zonder verblijf of materiaal. Doe je dat een paar keer dan heb je de grootste brok financiën van hierboven al.
    Als je de grote jongens wil beklimmen, check daar eens wat de permis kost. Voor de Everest is dat een smak geld, 11000 dollar. Dan heb je alleen de toelating om op een bepaald moment in tijd een bepaalde berg te beklimmen.
    Ik zou eerst hier de Alpen eens grondig verkennen op eigen houtje voor ik me aan zulke dure avonturen waag.

Wim
    Deelnemer

Hoi,

Bedankt voor jullie feedback.

Misschien heb ik mezelf wat te bondig uitgedrukt en enigszins verwarring gecreëerd. Het is zeker niet mijn bedoeling om even de Everest op te gaan harken, het is zelfs niet meteen een ambitie want als ik moet gaan aanschuiven op een berg dan kan ik evengoed op de ring in Brussel gaan staan bij wijze van spreken.

Mijn vraag kwam er eigenlijk naar aanleiding van de website van Mountain network waar ik per toeval op terecht kwam. Ik vroeg me even luidop af of er ook op Belgisch grondgebied een dergelijke organisatie bestond.

Het begrip expedities link ik dus inderdaad niet aan de Alpen, maar eerder aan de tot verbeelding sprekende toppen in verre contreien 🙂

Om er nog even verder op in te gaan: ik voel gewoon bij mezelf de drang om tijdens het bergwandelen hier en daar al een top te gaan doen. Dat neemt niet weg dat ik blijf genieten van het hiken in de bergen en dit ook altijd zal blijven doen. Een volgende logische stap voor mij lijkt me eens een 4000+ te beklimmen in de Alpen. Ik wil ook absoluut geen stappen overslaan.

Het gebruik van stijgijzers is mij niet vreemd, ik ben lid van de KBF en een cursus alpinisme heb ik op mijn planning staan en dan meer bepaald touwtechnieken. Zonder overmoedig te willen klinken acht ik mezelf dan wel in staat eens een 4000+ van het type F of PD op eigen houtje te doen.

Als ik dan over de echt grotere hoogten spreek dan kom ik uit bij wat ik noem expedities, omdat ik hier niet meteen de ambitie heb om alles op eigen houtje te gaan doen. Maar zoals gezegd is dit zeker nog niet meteen aan de orde.

@bergkonijn
    : je spreekt over opleidingen in jaren, acht je dit echt nodig om eigen een initiatief een 4000+ te beklimmen in de Alpen?

Low budget ben ik ook niet echt mee bezig, ik ga altijd met de tent (niet om de prijs te drukken tov hutovernachting, maar voor mij is dat net comfort :)). Eten heb ik altijd bij voor een paar dagen, want ’s avonds stevig gaan eten in de hut doe ik dan meestal wel 🙂

@Debbie
    , ben jij verbonden aan de outdoorschool of vergis ik mij daar in? Het is ook op hun programma dat ik eens iets heb zien staan in de trend van ‘je eerste 4000’er’.

Kortom, ik weet voor mezelf dat ik nooit nooit nooit aan de drang zal kunnen weerstaan om de echt grote hoogtes te gaan opzoeken 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Wim, ik ben niet verbonden aan de outdoorschool maar heb wel met Geert een boek geschreven ‘hoe word ik bergwandelaar’, dat je trouwens met deze vraag niet verder gaat helpen. 🙂

Ik ben bergwandelgids bij de KBF, waarvan Hiking Advisor nu één van de clubs is. Onze stages komen dus ook in de stagebrochure. Ik ben geen alpinist maar heb uiteraard wel al veel gehoord van beklimmingen en wat erbij komt kijken. Mijn kennis beperkt zich dus tot algemeenheden. 😉

Als je de cursus alpinisme op je planning hebt staan, zou ik daar gewoon eerst werk van maken. Wees gerust, je zal al veel meer weten wat mogelijk is achter die cursus. Een volledige cursus hooggebergte zoals ze bij BPA Antwerpen organiseren kan handig zijn als je graag over alle aspecten veel wilt bijleren o.a. kaart en kompas, voeding… Als je daarin geïnteresseerd bent, contacteer je best meteen BPA want de cursus gaat bijna starten (diverse avonden en weekends en daarna stage) en zit vaak volzet.

Een klimschool volgen bij één van de clubs is ook handig, niet zozeer om een fantastische rotsklimmer te worden (tenzij je veel gaat trainen) maar gewoon om de touwtechnieken onder de knie te krijgen en zo veilig te leren klimmen. Het is geen must maar wel handig.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste Wim,

toen ik je bericht enkele dagen geleden las, dan herkende ik meteen waar jij mee zit.
    Ik wil me echter aansluiten bij wat Debbie en bergkonijn al hebben geschreven en opgemerkt.
    Ik kan hen alleen maar steunen in hun raad om zelf een gelukkige alpinist of escapist te worden: volg een goede opleiding, stap voor stap.
    Als ik je dan toch een tip mag geven waarin een groot deel van de gevoelens die jij meemaakt vervat zitten: lees onverwijld eens het boek ‘De weg naar de Alpamayo’, waarin mijn ontwikkeling van een Polderkind tot bergbeklimmer helemaal uitgesponnen wordt. Je zal er zeker veel aan hebben.
    En zoals gezegd: stap voor stap, ik zou met wat ik nu weet NIEMAND aanraden om in zijn eentje een vierduizender te beklimmen. Op een gletsjer loop je immers niet alleen.
    En zo goed als alle bergen van + 4000 in de Alpen zijn vergletsjerd. Als je dan echt de zuidwanden wil gaan beklimmen waar geen of veel minder sneeuw ligt… dan denk ik dat je zonder touwpartner toch niet ver zult geraken.
    Ik vraag me af welke + 4000-bergen in de Alpen door een niet opgeleide alpinist-escapist in een relatieve veiligheid alleen te beklimmen zijn.
    Ik raad je zeker ook het boek ‘Piek Ervaring – Bergbeklimmen in plattelandsstijl’ van de Nederlander William Reppel aan ISBN 90 6120 7428
    Die man ging zonder ervaring, zonder uitrusting en zonder voorkennis de bergen in…

PS. voor hen die een woord live uitleg willen / ik ben op zaterdag 7 november op de boekenbeurs in Antwerpen. Om 12 u 00 tot 12u 30 geef ik een voordracht op het oranje podium. Van 13 u 00 tot 14 u 00 is er een signeersessie op de stand van Lannoo nr 304. Na 14 u OO ben ik ter beschikking om jullie vragen te aanhoren en mijn ‘grijze raad’ met jullie te delen.

Ignace

Wim
    Deelnemer

Dag Ignace,

Bedankt voor je feedback. Je boek had ik al naast mijn bed liggen, maar ik ben er nog niet in begonnen. Ik werk namelijk in een bibliotheek, dus toen ik het een tijdje terug zag passeren in een levering heb ik mezelf tot eerste lezer van dat exemplaar benoemd 🙂

Ook met mijn vorige post heb ik misschien weer wat verwarring gecreëerd, in de geschreven taal is het ook niet altijd even makkelijk om alles wat je wil zeggen duidelijk  te kaderen.

Als ik spreek over ‘op eigen houtje’ bedoel ik dus niet in mijn eentje. Ik ben nog nooit alleen de bergen ingetrokken. Ik bedoelde er dus mee: op eigen initiatief met vertrouwde berggenoten, niet in een georganiseerde groep met gids.
    Die formule zou ik dus enkel opteren voor de echte grote jongens van deze wereld te beklimmen. Vandaar mijn vraag omtrent ‘expedities’ in mijn originele post (die vooral uit interesse was, niet om meteen grootse dingen te ondernemen). De 4000+ ‘ers (eigenlijk ook niet correct om ze te veralgemenen) van de Alpen dus niet.

Telkens als ik nu in de bergen in trek betrap ik mezelf er op dat ik ook telkens één top of meerdere toppen ga beklimmen. Tot nu toe heb ik dit (die toppen) enkel in de Pyreneeën en op Corsica gedaan. Vandaar dat ik een 4000+ als een logische volgende stap beschouw en dan ben je verplicht naar de Alpen te trekken. Voor het gewone hiken hou ik overigens meer van de ‘robuustere’ Pyreneeën dan van de meer ‘toeristische’ Alpen, dit absoluut zonder neerbuigend te willen klinken.

Een degelijke beginnerscursus alpinisme beschouwde ik dus inderdaad al als aangewezen en daar zal ik me dan ook eerst op toespitsen. Ik sta gewoon altijd te springen om maar die verdomde bergen in te trekken 🙂
    Langs de andere kant vind je dus ook inderdaad heel wat georganiseerde trips waarbij je, bij wijze van spreken, van vandaag op morgen een paar 4000+ ‘ers kan gaan beklimmen. Maar zoals Bergkonijn aanhaalt, daar leer je ook niet zo veel van.

Het andere boek dat je aanhaalt ga ik ook eens opzoeken.

@Debbie
    , ja dat boek heeft me destijds goed op weg geholpen om mijn bergmicrobe ook effectief in de praktijk om te zetten. Vandaar dat ik dus ook verkeerdelijk dacht dat jij ook aan de outdoorschool verbonden was 🙂

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.