HOME FORUM Wandelgebieden Ordesa-sep 2013

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 12

Dilemma: ga ik nu in sep naar Ordesa ( zie stel je zelf voor), of doe ik het wat kalmer aan dit jaar, volg in november een cursus “Hooggebergte” en doe mijn ding volgens jaar ?, ben trouwens nu nog alleen voor de tocht.

Alvast enkele vragen:

1) Als je van Breche de Roland oversteekt naar Cirque de Cotatuero, vind je dan gemakkelijk de ingang van de Faja de la Flores ?. Je moet toch niet via de Clavijas de Cotatuero dacht ik ?

2) Als je de F.D.L. Flores bewandeld richting Tozal del Mallo ( verslag gelezen van Debbie ), kom je dan langs de Cirque de Carriata, is dat ook een faja of moet je omhoog klimmen ( enkel video’s gezien), is me niet duidelijk.

3) Andere wandel-optie:( editorial alpina: Ordesa y Monte Perdito 1:40 000) , Van Refuge de Goziz naar Faja de la Flores: je kan volgens de kaart vanaf Goriz de bovenkant van de canyong volgen tot Cirque de Cotatuero, hier moet je kiezen, ofwel rechts ( omweg ) rond de Pico del Descargador naar F.D.L.Flores of links door de Cirque D Cotatuero, eerst gezien de hoogtelijnen een flinke afdaling, daarna een flinke klim, is dit te doen , wie heeft er hier ervaring mee ?

4) Tarp: bij gebruik van een tarp, heb je dan ook een grondzeil nodig met opstaande kant ?, wat bij hevige regen, loopt het water niet overal naar toe ?

Dit was een hele boterham , bedankt voor het lezen.

Groetjes

Willy

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik kan enkel op je eerste en laatste vraag antwoorden.

Zelf hebben we wat moeten zoeken naar de ingang van de Faja de las Flores, misschien is die inmiddels al wat beter aangeduid. Alleszins goed de kaart bekijken en je hoogtemeter in de gaten houden.

Ik heb nog maar 1 keer gehad dat water de tarp binnenstroomde, en dat omdat ik de tarp slecht had opgezet. Ik was me er niet van bewust dat ik in een ‘goot’ lag. In alle andere gevallen dringt het water toch vrij snel de bodem in, tenminste als je vrij kampeert. Ik kan me voorstellen dat op een camping waar de aarde zo hard is aangestampt het wel anders kan zijn. Uiteraard moet je ook niet in een plek gaan staan die hoedanook wat vochtiger is. Als het gras groener of hoger is dan elders mag je er vanuit gaan dat water daar accumuleert. Met een tent daar gaan staan, is misschien iets makkelijker maar ook niet alles, zeker omdat grondzeilen ook niet oneindig waterdicht blijven. ­čśë Ikzelf gebruik een bivakzak onder de tarp maar vb. Kasper & Charlotte gebruiken een mesh innertent met waterdicht grondzeil. Dat is voldoende. Welke tarp zou je willen gebruiken? Want vb. een trailstar kan je nog sluiten wat bij veranderlijke windrichtingen zeer handig is, maar andere tarps kunnen dan niet.

Van je andere vragen rond je route kan ik je niet verder helpen. Je kan ook altijd ter plaatse beslissen, je route hangt er in principe niet vanaf want je hebt altijd een alternatief (Tozal niet beklimmen of van Goriz naar Faja de las Flores via route die naar Br├Ęche leidt maar daarna links nemen). Pyrenee├źnkenner Ivo is op reis, misschien weet Willem raad.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hoe goed ben je in het kaart lezen en navigeren in het algemeen Willy? Al die mogelijke routes die je opsomt zijn te doen, maar allemaal gaat het vaak over steenmannetjesroutes en geen echte wandelpaden. Bij slecht weer (mist) wordt je navigatiekunde hier serieus op de proef gesteld.

De verbinding van de Circo de Cotatuero naar de Faja de las Flores is inderdaad goed uitkijken. Je zit daar in een lapiazveld waar steenmannetjes en markeringen niet altijd duidelijk te herkennen zijn (zo was het toch 10 jaar geleden). Zoals Debbie zegt goed kompas, kaart en hoogte in het oog houden als je de markeringen kwijt raakt en dan vind je de route wel weer.

Tozal de Mallo bereik je vanaf de Faja de las Flores door in de Circo de Carriata even wat af te dalen en bij een volgend kruispunt van paden sla je dan rechts af. Als je ginder op het terrein bent zal het wel duidelijk zijn.

Een grondzeil met opstaande rand gebruiken of niet dat is persoonlijke keuze. Als je in de Pyrenee├źn water onder je tarp of tent krijgt gestroomd heb je eerder een verkeerde bivakplek keuze gemaakt. Of heb je het nu over spray van regen? Welke of wat voor soort tarp gebruik je?

WILLY VAN ITTERBEECK
    Deelnemer
    Aantal berichten: 12

Hallo Dzjow,
    Ben nog helemaal niet goed in kaart en kompas, heb nog enkele weken om het te leren, bij voorspellingen van slecht weer zou ik het zeker niet doen. Trouwens als ik niemand vind om mee te gaan, stel ik het een jaartje uit. Eerst een cursus hooggebergte (start in november ) is misschien beter.
    Ik zou graag gewicht besparen in de rugzak, daarom spreekt een tarp me aan.
    Groetjes

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

September is al een tijdje bezig, misschien ben je wel al weg.
    Als de zichtbaarheid slecht is zou je kunnen overwegen om de route tegenwijzerszin te lopen.
    Pico Blanco is een vrij uitgesproken richtpunt.
    Zo ben je wat zekerder om aguas tuertas te bereiken. De plaats waar er hopelijk nog wat water stroomt.
    Een andere kaart die wat duidelijker is:
    https://picasaweb.google.com/114978298530178500004/OrdesaSeptember2007#5199956985169461090

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.