HOME FORUM Materiaal en techniek Opzoeken van klimaatinfo

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Als je afweegt wat je van materiaal nodig hebt voor een tocht, is het handig om te weten wat je van weer kan verwachten. Maar hoe zoeken jullie informatie op? Welke sites zijn voor jullie aanraders? En met welke parameters houden jullie rekening?

In alle eerlijkheid zoek ik niet altijd historische info op. Vaak baseer ik me op eerdere ervaringen in eenzelfde seizoen en hou het weerbericht de week voor vertrek wat in de gaten. Maar ik vermoed dat er hier wel meer voorbeeldige hikers zijn. 🙂

Het resultaat van deze topic zal trouwens gebruikt worden voor een artikel op deze site.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Ik zit voorlopig nog steeds wat in dezelfde hoek te lopen en dan kan ik mij baseren op eerdere ervaringen en info die ik haal uit foto’s en verslagen van anderen die op die plaats hebben gelopen.
    Beetje zoals jij het doet.
    Over het algemeen geven foto’s die ik op internet vindt een vertekend beeld omdat, bij bar slecht weer het fototoestel veel minder wordt boven gehaald.
    Toch neem ik mij voor om, zou ik een nieuw gebied gaan verkennen dit wel te doen.
    Ik herinner mij de sneeuwschoentocht in Noorwegen nog en de correspondentie die er toen onderling is uitgewisseld …
    hoe ik verschoot toen Joery een overzicht gaf van de te verwachtte negatieve temperaturen.
    Ik kan dus geen verzameling links geven er deze materie.
    Andere aspecten zijn de uren zonlicht.
    Dat kan ook mee of tegen vallen als je dat niet mee incalculeert .
    Gisteren betrapte ik mezelf nog op een andere onzorgvuldigheid (nav een forumtopic op hiking-site)
    Er is het plan om hopelijk naar lapland te kunnen gaan in de overgang van de zomer naar de herfst.
    Als ik nog noorderlicht wil zien en in goede omstandigheden dat moet ik best eens kijken hoe de maanstand is in die periode om een en ander fijn af te stemmen.
    Een detail dat ik over het hoofd had gezien.
    Niet echt klimaatinfo maar wel iets om mee rekening te houden.

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Voor gebieden waar ik weinig voeling mee heb is mijn eerste reactie tegenwoordig om gewoon de naam van een nabijgelegen stad door de Engelse Wikipedia te draaien. Daar heb je meteen overzicht van gemiddelde min/max, neerslag en aantal neerslagdagen. Voor de grotere steden meestal ook extremen en gemiddelde zonneschijnduur. Uiteraard moet je rekening houden met de hoogteligging van die stations tov het gebergte waar je heen wilt, en rekening houden dat het reliëf ervoor zal zorgen dat het station dat je opzoekt niet altijd volledig representatief zal zijn (bvb door regenschaduw-effecten).

Via de websites van de nationale weerinstituten is dikwijls meer gedetailleerde info te vinden (al kan taal wel een probleem zijn).

@Ivo: noorderlicht kan je zeker ook zien met ‘storend’ maanlicht, ik had m’n mooiste show bij volle maan! Voor foto’s kan het zelfs beter zijn omdat je voorgrond ook nog deels belicht zal zijn.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

->Voor foto’s kan het zelfs beter zijn omdat je voorgrond ook nog deels belicht zal zijn.

Dat is dan ook weer waar.
    Dank voor deze aanvulling

Dries
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

Voor klimaatinfo surf ik wel eens naar http://www.weerdirect.nl/ en voor voorspellingen op lange termijn naar http://www.meteovista.be.

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Voor informatie over een bepaald seizoen kijken we meestal in reisgidsen van het gebied waar we naartoe gaan. Bijvoorbeeld reeksen van Dominicus, Elmar, etc. Maandgemiddelden van windrichting en -snelheid en luchttemperatuur zoeken we op: http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_eindhoven.htm
    Het korte termijn weerbericht houden we ook in de gaten via windfinder: http://www.windfinder.com/forecast/eindhoven en via mountain-forecast: http://www.mountain-forecast.com/peaks/Grand-Veymont/forecasts/1500

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Voor dat soort info ben ik fan van wunderground. Een (veel te) complexe interface, maar wel alle data die je maar kan willen, in een verstaanbare vorm. Je vind er gegevens voor luchthavens en weerstations. Als je zoekt op een plaatsnaam suggereert de site de nabijgelegen weerstations.

Ga bv eens naar deze pagina en klik (na enig zoeken) op de tab ’today’s almanak’: je krijgt dan het gemiddelde weer op basis van gegevens van de laatste 15 jaar te zien.

Of ook op die pagina (in dezelfde buurt) staat een link naar ‘meer historische gegevens’. Dan kan je pagina’s als deze maken.

(voor weersvoorspellingen zijn ze jammer genoeg minder goed)

Erik

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.